صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا عزاداری و سینه زنی می کنیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    82
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا عزاداری و سینه زنی می کنیم؟




    تو مراسم های زیادی سینه زنی انجام می دهیم.

    می خواستم بدونم دلیل این که سینه می زنیم چیه؟

    خیلیا خیلی سنگین سینه می زنند. اونا مشکلی نداره؟

    فکر کنم اگه سوال بالایی مطرح بشود پایی هم معلوم می شود.

    منظور من هم قمه و این زنجیر های تیغ دار نیست. فقط همین سینه زنی سنگین است.


    ممنون
    ویرایش توسط ناظر : ۱۳۸۸/۱۰/۰۵ در ساعت ۰۲:۳۴
    زندگی زیباست اما شهادت زیباتر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    براى تعظيم شعائر الهى و شركت در غم و اندوه مصيبت سيد الشهداء عليه السلام سينه زنى صورت مى گيرد.
    سينه زنى از مراسم سنتى عزادارى براى حضرت امام حسين عليه السلام و ديگر ائمه مظلوم است كه همراه با نوحه خوانى همراه است.


  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط ناظر نمایش پست
    تو مراسم های زیادی سینه زنی انجام می دهیم.

    می خواستم بدونم دلیل این که سینه می زنیم چیه؟

    خیلیا خیلی سنگین سینه می زنند. اونا مشکلی نداره؟

    فکر کنم اگه سوال بالایی مطرح بشود پایی هم معلوم می شود.

    منظور من هم قمه و این زنجیر های تیغ دار نیست. فقط همین سینه زنی سنگین است.


    ممنون
    اصل عزادارى براى امام حسين عليه السلام براى حفظ شعاير اسلامى شايسته است
    ولى اعمالى كه به عنوان عزادارى انجام مى‏شود نبايد بر خلاف شرع باشد اما دليلى در منابع اسلامى، بر ممنوع بودن سينه زنى وجود ندارد.


  6. تشکرها 4


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    767
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    47



    نقل قول نوشته اصلی توسط ناظر نمایش پست
    تو مراسم های زیادی سینه زنی انجام می دهیم.
    می خواستم بدونم دلیل این که سینه می زنیم چیه؟
    خیلیا خیلی سنگین سینه می زنند. اونا مشکلی نداره؟
    فکر کنم اگه سوال بالایی مطرح بشود پایی هم معلوم می شود.
    منظور من هم قمه و این زنجیر های تیغ دار نیست. فقط همین سینه زنی سنگین است.
    ممنون
    باید دانست که مراسم عزاداری و نوحه خوانی و برگذاری تعزیه برای امام حسین، یکی از بدعتهایی است که توسط فقهای شیعی در دوران صفویه در ایران ساخته شد (همانند بدعتهای دیگری که در تشیع انجام شده است، مانند توسل جستن به اشخاص مرده، ساختن ضریح و بارگاه بر قبر درگذشتگان و ائمه و جعل کرامت برای قبور مردگان و ائمه و افزودن شهادت ثلاثه در اذان و اعتقاد به عصمت ائمه و ... ). بنابراین این عمل صرفا برساخته ی تاریخی است و ریشه ی دینی ندارد. البته دلیل اینکه چرا در دوره ی صفویه چنین بدعتهایی گذاشته شد را باید در مسائل تاریخ-سیاسی-اجتماعی و جریان شیعه سازی ایران توسط شاه اسماعیل صفوی جستجو کرد.

    باید دانست که در سنت پیامبر اسلام هرگز گزارش نشده است که وی برای وفات صحابه و نزدیکان خودش مراسم سوگواری و مرثیه خوانی براه انداخته باشد. یا اینکه مثلا بر قبور در گذشتگان ضریح و بارگاهی بسازد. البته محدثان شیعی برای توجیه بدعت خودشان، روایات و احادیثی را جعل کرده و به ائمه نسبت داده اند و ادعا کرده اند که ائمه نیز مراسم سوگواری و نوحه خوانی ترتیب میداده اند و حتی برای اینکار صوابی هم در نظر گرفته اند!

    ضمن اینکه اساسا در انجام چنین اعمالی هیچ قدم مثبتی در جهت دین و دنیا و آخرت برداشته نمیشود. اینگونه اعمال نه سودی به حال دین و معرفت و بصیرت مردم دارد، و نه دنیایشان را آباد میکند و نه صواب اخروی دارد.

    از طرفی اینکه بسیاری از اینگونه رسوم، بصورت تصنعی و از روی عادت انجام میشود. بسیار شاهدیم که در اینگونه مراسم عزاداری، عموما افراد دانش چندانی از تاریخ و وقایعی که منجر به وقایع کربلا شد ندارند و بدون داشتن بصیرت و توجیه عقلائی، به چنین رفتاری مبادرت میکنند و اگر از آنان سوالات ساده ای از تاریخ زندگی امام حسین بپرسی، جوابی ندارند که بدهند؛ اما همین اشخاص فاقد آگاهی، بدن خودشان را با سینه زنی و زنجیر زنی زخمی میکنند. نیز شاهدیم عموما افرادی که در مراسم عزاداری بر سر و صورت و سینه زده و با زنجیر کتف و سینه ی خودشان را مجروح میکنند، به محض خارج شدن از آن جمع، مشغول به خنده و شوخی و حالت عادی خودشان میشوند و اثری از ناراحتی و عزاداری در آنها دیده نمیشود. پر واضح است که اینگونه مراسم خالی از بینش و بصیرت که صرفا ظاهری نمایشی و تصنعی دارد، هرگز نمیتواند سودی داشته باشد و برعکس به نگر من مضر هم میباشد.

    خردبین سبز اندیش.


  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    767
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    47



    نقل قول نوشته اصلی توسط کلات نمایش پست
    براى تعظيم شعائر الهى و شركت در غم و اندوه مصيبت سيد الشهداء عليه السلام سينه زنى صورت مى گيرد. سينه زنى از مراسم سنتى عزادارى براى حضرت امام حسين عليه السلام و ديگر ائمه مظلوم است كه همراه با نوحه خوانى همراه است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط کلات نمایش پست
    اصل عزادارى براى امام حسين عليه السلام براى حفظ شعاير اسلامى شايسته است ولى اعمالى كه به عنوان عزادارى انجام مى‏شود نبايد بر خلاف شرع باشد اما دليلى در منابع اسلامى، بر ممنوع بودن سينه زنى وجود ندارد.
    بنده دلیلی نمیبینم که سینه زنی و نوحه سرایی برای شخصی که قریب 14 قرن پیش کشته شده است، باعث حفظ شعائر اسلامی بشود. اساسا چگونه ممکن است عملی که خودش جزء شعائر اسلامی نیست، بتواند شعائر اسلامی را حفظ کند؟
    چگونه یک بدعت گذاری در اسلام (مراسم نوحه خوانی و سینه زنی و قمه زنی و زنجیر زنی)، میتواند سودی برای اسلام داشته باشد. پر واضح است که چنین بدعتهایی نه تنها سودی ندارد، بلکه باعث به حاشیه رانده شدن خود شعائر اصلی میشود.
    ضمنا روایاتی از پیامبر وجود دارد که گفته اند لباس سیاه ، لباس شیطان است و مسلمانان را از پوشیدن و نماز خواندن با لباس سیاه منع کرده اند. و همچنانکه گفته شد، خود ایشان هم هرگز مراسم عزا داری برای کسی برگذار نکردند.

    خردبین سبز اندیش.

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    بنده دلیلی نمیبینم که سینه زنی و نوحه سرایی برای شخصی که قریب 14 قرن پیش کشته شده است، باعث حفظ شعائر اسلامی بشود. اساسا چگونه ممکن است عملی که خودش جزء شعائر اسلامی نیست، بتواند شعائر اسلامی را حفظ کند؟

    خردبین سبز اندیش.
    مقوله عزادارى، مسأله‏اى است كه از صدر اسلام وجود داشته و مسلمانان بويژه پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه وآله در مجالس عزادارى شركت نموده و مردم را به اقامه محافل سوگوارى و گريستن بر شهدا تشويق و ترغيب فرموده است.

    باید دانست که در سنت پیامبر اسلام هرگز گزارش نشده است که وی برای وفات صحابه و نزدیکان خودش مراسم سوگواری و مرثیه خوانی براه انداخته باشد.
    مؤلف اسدالغابه مى‏نويسد: وقتى رسول خدا صلى الله عليه وآله خبر شهادت جعفر بن ابى طالب معروف به جعفر طيار را شنيد، به خانه همسر جعفر رفت به او تسليت گفت سپس آن حضرت به خانه فاطمه عليها السلام رفت و آن بانو را در حال گريه و عزادارى مشاهده كرد پس پيامبر صلى الله عليه وآله چنين فرمود: براى شخصيتى مثل جعفر بن ابى‏طالب، گريه كنندگان بايد گريه كنند.{2}
    همچنين پيامبر اسلام، وقتى جسد بى جان عموى خود حمزه را در جنگ احد مشاهده نمود گريه كرد و آن گاه هم كه به مدينه وارد شد آن حضرت مشاهده كرد كه براى شهيدان صداى گريه بلند است و از اينكه حمزه گريه كننده‏اى ندارد، پيامبر متأثر و ناراحت شد و فرمود: ولكن حمزه لا بواكي له اليوم.{3} اما حمزه امروز گريه كننده ندارد.


    2.اسدالغابه، ج 2، ص 289
    3.الاستيعاب، ج 1، ص 275
    ویرایش توسط کلات : ۱۳۸۸/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۵:۱۷


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    بنده دلیلی نمیبینم که سینه زنی و نوحه سرایی برای شخصی که قریب 14 قرن پیش کشته شده است، باعث حفظ شعائر اسلامی بشود. اساسا چگونه ممکن است عملی که خودش جزء شعائر اسلامی نیست، بتواند شعائر اسلامی را حفظ کند؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    ضمنا روایاتی از پیامبر وجود دارد که گفته اند لباس سیاه ، لباس شیطان است و مسلمانان را از پوشیدن و نماز خواندن با لباس سیاه منع کرده اند. و همچنانکه گفته شد، خود ایشان هم هرگز مراسم عزا داری برای کسی برگذار نکردند.
    سلام
    زندگانى حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام 313 بخش سى و چهارم در باره ثواب گريه بر مصيبت امام حسين و ساير امامان عليهم السلام: ..... ص : 299
    38- مؤلف گويد: در تأليفات بعضى از نويسندگان معاصر كه مورد وثوق است ديدم، روايت شده: هنگامى كه پيغمبر اعظم اسلام صلّى اللَّه عليه و آله فاطمه اطهر را از شهادت فرزندش حسين و آن مصائبى كه دچار آن حضرت شد آگاه نمود آن بانو گريه شديدى كرد و گفت: پدر جان! يك چنين مصائبى در چه موقع رخ ميدهد؟ فرمود در آن زمانى كه من و تو و على در دنيا نباشيم! گريه حضرت زهراء شديدتر شد و گفت: پدر جان! پس چه كسى براى حسينم گريه خواهد كرد و چه كسى متصدى عزادارى وى خواهد شد
    پيامبر معظم فرمود: اى فاطمه! زنان امت من بر زنان اهل بيتم و مردان ايشان بر مردان اهل بيت من گريه خواهند كرد، همه ساله هر گروهى پس از ديگرى عزادارى را تجديد مينمايند. هنگامى كه روز قيامت فرا رسد تو زنان امت من و من مردان آنان را شفاعت خواهيم كرد. هر يكى از ايشان كه در مصيبت امام حسين گريه كند ما دست او را ميگيريم و داخل بهشت مينمائيم.
    اینم برای اینکه نگید که عزاداری تولید تخیل شیعیان است
    زندگانى چهارده معصوم عليهم السلام متن 464 (معجزات حضرت جواد عليه السلام) ..... ص : 461
    8- يكى از فرزندان موسى بن جعفر گويد: من در مدينه بودم و در اين هنگام كه حضرت ابو الحسن در خراسان بودند، نزد ابو جعفر جواد زياد تردد مى‏كردم، خويشاوندان و اعمام وى هم با او تردد ميكردند، يكى از روزها جاريه‏اى را احضار كردند و گفتند: به اعمام و خويشاوندان من بگوئيد براى عزادارى خود را مهيا كنند.

    زندگانى حضرت امام حسين عليه السلام 194 اختلاف در باره سر امام حسين عليه السلام ..... ص : 191
    سيد بن طاوس مينويسد: هنگامى كه زنان و فرزندان حسين از شام برگشتند و بعراق رسيدند براهنما گفتند: ما را از طريق كربلا ببر. وقتى بموضع قتلگاه رسيدند جابر بن عبد اللَّه انصارى را با گروهى از بنى هاشم و مردى از آل رسول اللَّه يافتند كه براى زيارت امام حسين عليه السلام وارد شده بودند. همه در يك وقت وارد شدند و با يك ديگر شروع بگريه و حزن كردند و لطمه بصورت زدند. ماتمى بپا كردند كه فوق العاده دلخراش و جگر سوز بود. زنان آن ديار نيز به ايشان پيوستند و عموما چند روزى عزادارى كردند.

    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27



    عيون أخبار الرضا ع-ترجمه غفارى و مستفيد ج‏1 604 باب 28 آنچه از حضرت رضا - عليه السلام - در مسائل گوناگون آمده ..... ص : 557
    53- ريّان بن شبيب گويد: در اوّلين روز محرّم بخدمت امام رضا عليه السّلام رسيدم، حضرت فرمودند: آيا روزه هستى؟ عرض كردم: خير، فرمود: امروز، روزى است كه زكريّا عليه السّلام پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ» (پروردگارا! فرزندى پاك به من مرحمت فرما، همانا تو دعاى بندگان را ميشنوى- آل عمران: 38) و خداوند دعاى او را مستجاب كرد و به ملائكه دستور داد كه به زكريّا- كه در محراب در حال نماز بود- بگويند كه خدا به تو يحيى را مژده مى‏دهد، پس هر كس اين روز را روزه بدارد و سپس دعا كند، خداوند همان طور كه دعاى زكريّا را مستجاب كرد، دعاى او را نيز مستجاب مى‏كند، سپس فرمود: اى ابن شبيب! محرّم ماهى است كه اهل جاهليّت به احترام آن، ظلم و جنگ را حرام كرده بودند ولى اين امّت، احترام آن و احترام پيغمبر خود را حفظ نكردند، در اين ماه اولاد او را
    عيون أخبار الرضا ع-ترجمه غفارى و مستفيد، ج‏1، ص: 605
    كشتند و زنانش را اسير كردند و وسائلش را غارت نمودند، خداوند هرگز اين كارشان را نبخشد! (1) اى ابن شبيب! اگر ميخواهى گريه كنى، بر حسين بن علىّ ابن ابي طالب عليهما السّلام گريه كن، زيرا او را همچون گوسفند ذبح كردند و از بستگانش، هيجده نفر به همراهش شهيد شدند كه در روى زمين نظير نداشتند، آسمانهاى هفتگانه و زمين‏ها بخاطر شهادتش گريستند، و چهار هزار فرشته براى يارى او به زمين آمدند، ولى تقدير الهى نبود، و آنها تا قيام قائم عليه السّلام در نزد قبرش با حال نزار و ژوليده باقى هستند و از ياوران قائم عليه السّلام هستند و شعارشان‏
    «يا لثارات الحسين»
    است. اى ابن شبيب! پدرم از پدرش از جدّش عليهم السّلام به من خبر داد كه: وقتى جدّم حسين- صلوات اللَّه عليه- شهيد شد، از آسمان خون و خاك قرمز باريد. اى ابن شبيب! اگر به گونه‏اى بر حسين گريه كنى كه اشكهايت بر گونه‏هايت جارى شود، خداوند هر گناهى كه مرتكب شده باشى- چه كوچك، چه بزرگ، چه كم و چه زياد- خواهد بخشيد. اى ابن شبيب! اگر دوست دارى پاك و بدون گناه به ملاقات خدا بروى، به زيارت‏
    عيون أخبار الرضا ع-ترجمه غفارى و مستفيد، ج‏1، ص: 606
    حسين برو، (1) اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در غرفه‏هاى بهشت همراه باشى، قاتلان حسين را لعنت كن، اى ابن شبيب! اگر دوست دارى ثوابى مانند ثواب كسانى كه همراه حسين بن علىّ عليهما السّلام شهيد شدند داشته باشى، هر گاه بياد او افتادى بگو: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» (اى كاش با آنان مى‏بودم و به فوز عظيم ميرسيدم). اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولايت ما، زيرا اگر كسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد.


    بنا بر این حدیث شریف خود امام رضا نوحه گری کرده اند و روضه خوانده اند ،دستور صریح امام رضا بر برپایی مجالس نوحه و حزن است به محبین
    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    ضمنا روایاتی از پیامبر وجود دارد که گفته اند لباس سیاه ، لباس شیطان است و مسلمانان را از پوشیدن و نماز خواندن با لباس سیاه منع کرده اند. و همچنانکه گفته شد، خود ایشان هم هرگز مراسم عزا داری برای کسی برگذار نکردند.

    خردبین سبز اندیش.
    سلام
    در بعضى از روايات (در باب لباس نمازگزار) آمده است: پوشيدن لباس سياه غير از عبا، عمامه و كفش، مكروه است. اما لطف كنيد عين اين روايت را بياوريد تا صحتش مورد بررسى قرار گيرد
    در رابطه با پوشيدن لباس سياه در عزاى ابا عبداللّه‏ الحسين عليه السلام روايت شده است: «وقتى امام حسين عليه السلام شهيد شد زنان بنى‏هاشم لباس سياه پوشيدند و امام زين‏العابدين عليه السلام براى آن‏ها طعام تهيه مى كردند»، (وسائل الشيعه، ج 2، ص890).
    از اين روايت معلوم مى‏گردد كه كار جايزى است؛ چون امام زين‏العابدين عليه السلام كار زنان بنى‏هاشم را نهى نفرموده و امضاء فرموده است و شايد از آن تاريخ اين كار به صورت يك سنت و رسم بين شيعه در ايام عزاى ائمه در آمده است
    در ضمن پوشيدن لباس در ايام عزادارى از كراهت استثنا شده است. آن دسته از روايات كه دلالت بر كراهت پوشيدن لباس دارد، شامل موارد عزا نمى شود، مضافاً بر اين كه هر جا مصلحت بالاترى وجود داشته باشد، كراهت برطرف مى شود. در برخى موارد پوشيدن لباس سياه برترى پيدا مى كند. از برخى روايات و تاريخ نه تنها مى توان عدم كراهت لباس سياه در همه موارد را استنباط نمود، بلكه در بسيارى از موارد بر برترى آن دلالت دارد، زيرا لباس مشكى نشانه حزن و اندوه است، چنان كه در شهادت امام حسين عليه السلام و عزادارى حضرت سيره نقل شده، بر اين مطلب گواهى دارد
    علاوه اين يك سنتى است كه حتى درمسيحيت و اقوام ديگر هم معمول است كه در مجالس عزا، لباس سياه مى‏پوشند و از نظر جامعه‏شناسى هم يك سمبل شناخته شده است.
    ویرایش توسط کلات : ۱۳۸۸/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۵:۲۸


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    82
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از شما برادران گرامی کلات و مهدی

    من وقتی متون شما را مطالعه می کردم دقت کردم که در این احادیث حدودا ده پانزده بار بر گریه کردن ذکر شده و به گریه کردن برای اباعبدالله یا هر کس دیگری که ظلم کشیده است یا فردی که فوت کرده است قبول کرده بودم و با بیان سخنان شما شناختم خیلی بیشتر شد.

    مسئله ی من بیشتر در مورد موارد سینه زنی است.

    البته در این همه حدیث مفید فقط یکی از احادیث به موضوعی که مربوط به سینه زنی است (آن هم به صورت بسیار کنایه ای) اشاره شده که این می باشد:

    لطمه بصورت زدند.
    جز این مسئله بقیه موارد یا گریه کردن بوده یا واژه ی عزاداری و حزن کردن و یا برگذاری مجلس عذا بوده بوده.

    از برادران می خواهم بیشتر احادیث بیاورند که اشاره به مسئله سینه زنی داشته باشد.

    این گریه کردن برای امام حسین هم عجب ثوابی داشت و ما غافل بودیم

    زندگی زیباست اما شهادت زیباتر


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود