جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه عاشورا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    606
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فلسفه عاشورا




    شهید مطهری : ما می خواهیم حرف آقایمان را بگوئیم. ما هر سال می خواهیم تجدید حیات کنیم :
    « یا ایها الذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» (سوره انفال آیه 24)

    باید بگوییم عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز می خواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم.
    تجدید حیات کنیم ، روح خودمان را شستشو بدهیم ، خودمان را زنده کنیم ، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم و روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمی خواهیم حس امر به معروف و نهی از
    منکر ، احساس شهادت ، احساس جهاد ، احساس فداکاری در راه حق در ما فراموش شود ، نمی خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد.

    این فلسفه عاشورا است ، نه گناه کردن و بعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن .

    گناه کنیم بعد در مجلسی شرکت کنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد.

    گناه آن وقت بخشیده می شود که روح ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد.

    (حماسه حسینی ، صص 187 و 188).



    ۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    در عاشورا حادثه ای رقم خورد که بسیار تأسف بار بود
    تاسف از اين كه چرا امت حق امام علیه السلام را پاس نداشته و ناجوانمردانه ترين حركات را نسبت به محبوب ترين خلق خدا و شريف ترين انسانها رواداشتند. ظلمی كه بر امام علیه السلام و اهلبيت و ياران ايشان تحميل شد، دل هر انسان نيكوسيرتی را به درد می آورد و روح آدمی را سخت می آزارد.
    گريه بر اباعبدالله علیه السلام گاهی از سوز است و گاه از سر شوق. يعنی هم مصائب ايشان سيلاب اشك ازديدگان فرو میريزد و هم عظمت و شگفت آفرينیهای آن حضرت و ياران ايشان. كيست كه بشنود در آن صحرای سوزان با وجود عطش جانكاه ، در ميان صدها يا هزاران مامور دشمن حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام خود را به شريعه رساند و چون در رودی عظيم و آب گواراقرار گرفت و آب را تا دهان برآورد، ولی همين كه به ياد تشنگی حضرت اباعبدالله علیه السلام و فرزندانشان افتاد به خود اجازه نوشيدن نداد و لب تشنه بامشك پر از آب برگشت . آيا اين مردانگی و شرافت آدمی را به ريختن اشك شوق وادار نمی سازد؟



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    القاب امام حسین (ع)
    * قتيل العبرات (کشته ي اشکها)
    از لقبهاى سيدالشهدا(ع) است . شهيدى كه هم يادش گريه آور است و هم اشك ريختن در سوك او ثواب دارد و موجب احياى عاشوراست . امامان نيز توصيه فراوان برعزادارى و گريستن برمصائب آن حضرت داشته اند.

    *عطشان
    *ثارالله
    «ثارالله» به این معناست که خون بهای امام حسین علیه السلام،متعلق به خداست این واژه،حاکی از شدت همبستگی و پیوند سیدالشهدا علیه السلام با خداوند است و وجود مقدس امام حسین علیه السلام نسبتبه دین خدا نیز چنین نقشی حیاتی دارد و احیای اسلام با نهضت عاشورا بوده است.
    *سيد الشهدا
    * مظلوم
    یکی از القاب امام حسین (ع) در بسیاری از زیارتنامه ها و احادیث مظلوم است . حتی بعضی از آیات قرآن به همین مطلب اشاره دارد از جمله آیه 33 سوره مبارکه اسراء و آیه 255 سوره مبارکه شعراء . به عقیده بعضی از مفسرین این آیات به شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و مظلومیت اهل بیت اشاره دارد . تفسیر برهان جلد 2 ذیل آیات فوق این مظلومیت قابل بررسی است :
    الف: از دیدگاه قوانین جنگی
    در تمام جوامع بشری جنگها نیز آدابی دارد كه رعایت آن از سوی دو طرف ضروری است و تجاوز از آن امری غیرقانونی و غیر انسانی محسوب می شود .بسیاری از اعمالی كـه در واقعه کربلا بر امـام و اهـل بیت واصحابش روا داشته اند در تمـام فرهنگ ها و جوامع انسانی ظلم و ستم شناخته می شود ، از قبیل: شكستن عهد وپیمان ،کشتن مهمان ، منع آب حتی از اطفال،كشتن بچه ها در مقابل دیدگان مادر، آتش زدن خیمه های زن و بچه های بی پناه ، هجوم بر اطفال و شكنجه دادن آنها و كشتن زن ، تاختن اسب بر بدن شهداء به اسارت گرفتن زنان و بچه ها و سخت گبری بر آنان ، سختگیری ، شکنجه و در غل و زنجیر كردن بیمار (امام سجاد علیه السلام) ، بریدن سرهای شهداء ، نان و غذای كافی ندادن به اسیران (مخصوصاً بچه ها) و اسكان در مکان های نامناسب ، شکنجه اسیران با عبوردادن از كنار بدن های پاره پاره و بدون سر شهداء
    ب:از دیدگاه دین مبین اسلام
    ظلم و ستمها در روز عاشورا علاوه بر تخلف ازقوانین آشکار جنگی نقض پاره ای از دستورات دین اسلام بوده است . از قبیل : جنگ در ماه حرام- کشتن فرزند و سبط پیامبر (ص) و برترین امت - کشتن و اسیر گرفتن زنان مسلمان و اطفال- بی حرمتی به اجساد- حمله به امام در وقت اقامه نماز- قتل صبر . امام سجاد(ع) فرمود: اَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْرَاً من فرزند کسی هستم که به مرگ صبر او را به شهادت رسانده اند. قتل صبر: انسان را در حالی كه زنده است آن قدر به اوضربه و زخم واردکنند تا بتدریج بمیرد كه در اسلام از این عمل نهی شده است . امام حسین (ع) با 33 زخم نیزه و 34
    ضربه شمشیر و... به شهادت رسید .


    اى حسين جان که ترا عاشق شوريده بسى است


    هر كهشد واله و دلداده عشق تو كسى است


    عاشقان را مكن از كرب و بلايت محروم
    تا كه از عمر دمى مانده و باقى نفسىاست



    منبع :همین سایت یا تبیان

    ویرایش توسط فرزند یاس کبود : ۱۳۸۸/۱۰/۰۷ در ساعت ۱۸:۳۸ دلیل: اشتباه تایپی

  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود