جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر عرفانی آیه 44 سوره هود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    17
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر عرفانی آیه 44 سوره هود




    تفسیر عرفانی آیه 44 سوره هود يَأَرْضُ ابْلَعِى مَاءَكِ وَ يَسَمَاءُ أَقْلِعِى

    عرفان در مورد این آیه چه نظری دارد؟




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    17
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عصبانی




    چند روز پیش تمام اینترنت رو برای پیدا کردن تفسیر عرفانی آیه جستجو کردم بعد گفتم شاید کسی اطلاعی داشته باشه و این سؤال رو پرسیدم . اما با جستجو در تمام تفسیر های عرفانی بالاخره موفق شدم جواب رو در تفسیر القرآن الکریم منسوب به تفسیرابن عربی نوشته محی الدین عربی پیدا کردم. که امروز متن عربی آن را برایتان می گذارم و انشاءالله ترجمه آن را در اسرع وقت خواهم نوشت
    [سورة هود (11): آية 44]
    وَ قِيلَ يا أَرْضُ ابْلَعِي ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعِي وَ غِيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَ قِيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (44)
    وَ قِيلَ يا أَرْضُ ابْلَعِي ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعِي أي: نودي من جهة الحق على لسان الشرع أرض الطبيعة الجسمانية أي: يا أرض انقصي بأمر الشريعة و امتثال أحكامها من غلبة هواك و استيلائه بفوران موادّك على القلب، و قفي على حدّ الاعتدال الذي به قوامه، و يا سماء العقل المحجوبة بالعادة و الحس، المبثوثة بالوهم، المغيمة بغيم الهوى التي تمدّ النفس و الطبيعة بتهيئة موادها و أسبابها بالفكر أقلعي عن مددها وَ غِيضَ ماء قوة الطبيعة الجسمانية و مدد الرطوبة الحاجبة لنور الحق، المانعة للحياة الحقيقية وَ قُضِيَ أمر اللّه بإنجاء من نجا و إهلاك من هلك وَ اسْتَوَتْ أي: استقامت شريعته عَلَى جودي وجود نوح و استقرّت وَ قِيلَ بُعْداً أي: هلاكا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ الذين كذّبوا بدين اللّه و عبدوا الهوى مكان الحق و وضعوا طريق الطبيعة مكان الشريعة.

    ویرایش توسط آریانا : ۱۳۸۸/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۷:۰۱ دلیل: اصلاح غلطهای تایپی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    17
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد دارم خدمت تمامی عزیزان امروز ترجمه تفسیر عرفانی آیه 44سوره هود را برایتان می گذارم .
    از جانب خداوند متعال بر زبان شرع زمین یعنی طبیعت جسمانی مورد ندا قرار گرفته شده است..
    ای زمین (کل طبیعت جسمانی)به امر شریعت دور شو و با امتثال احکام شریعت از غلبه هوا و هوست و از مسلط شدن هوای نفست با طغیان کردن موادت بر قلبت و برگزیدن حد اعتدال که این اعتدال قوام قلب است، متوقف شو.
    و ای آسمان عقل که با تجربه و احساس پوشیده شده ای و با وهم حیران و پریشان شده ای و با ابر هوا و هوس پوشیده گردیده ای با فکر خودت را از کمک نفس بکن. فرو شد آب قوه طبیعت جسمانی (ضد روحانی) و کشش رطوبتی که پوشش است برای نور حق فرو کش کرد ، رطوبتی که مانع زندگی حقیقیه است.و کار خداوند برای نجات دادن کسی که نجات پیداکرد و هلاک کردن کسی که هلاک شد حتمیت یافت و راست شد یعنی شریعت و دین خداوند بر بلندای وجود نوح راست شد و مستقر شد.و گفته شده بعدا یعنی هلاک و نابودی باد برای قوم ستمکاران که دین خداوند را تکذیب نموده و به جای حق هوای نفس را پرستیدند و به جای شریعت راه طبیعت حیوانی را قرار دادند.ببخشید این ترجمه از خودم بود والا این متن در هیچکجا ترجمه نشده از این که سلیس و روان نیست عذرم را بپذیرید ممنونم
    با کلیک بر روی امضا به وبلاگ من هم تشریف بیاورید خوشحال می شوم در سایه سار حضرت حق موفق و موید باشید.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحيم

    راجع به اين متن دانستن چند نکته ضروري است

    نکته اول: همان طور که فرموديد اين کتاب منسوب به ابن عربي است. در حقيقت مولف اين کتاب از ابن عربي نيست بلکه کتاب از عبدالرزاق کاشاني عارف قرن هشتم هجري است. عبدالرزاق کتابهاي عرفاني ديگري نيز دارد از جمله شرح منازل السائرين و شرح فصوص الحکم و اصطلاحات الصوفيه.
    شرح منازل السائرين وي از کتاب هاي مهم در عرفان عملي است و در حوزه علميه جزو کتب درسي بوده و هست.


    نکته دوم: تفاسير عرفاني به گونه هاي متفاوتي است. که در اينجا مجال بازگويي اين روش ها نيست. در اينجا تنها يک روش را ذکر مي کنم و آن تفسير انفسي است.
    مرادم از تفسير انفسي بدين معناست که عارف آيات قرآن کريم را بر نفس و جان خود تطبيق مي دهد. براي مثال فرعون و موسي عليه السلام را بر نفس اماره و فطرت خود منطبق مي سازد.

    توجه به اين نکته ضرروي است که چنين عارفاني هيچ گاه نمي گويند که داستان فرعون و موسي عليه السلام واقعي نيست بلکه آن داستان را به لحاظ کار تاريخي کاملا صحيح مي داند ولي در عين حال برداشتي انفسي نيز از آيه مي کنند.

    تفسير عرفاني انفسي، نوعي روش جري و تطبيق است که در روايات زيادي به آن اشاره شده است.
    روش جري و تطبيق بدين معناست که براي مثال هر چند سوره تبت در مورد ابولهب نازل شده است ولي حکمي که بر ابولهبِ زمان پيامبر اکرم صلوات الله عليه جاري شده ، بر تمام ابولهبان تاريخ تا روز قيامت جاري خواهد بود.
    تفسير انفسي نيز نوعي جري و تطبيق است منتهي اين جري و تطبيق بر نفس خود عارف است.

    در تفسيري که دوست عزيز و گرامي از تفسير عبدالرزاق کاشاني نقل کردند نيز تفسير انفسي به وضوح مشاهده مي شود. عبدالرزاق در اين تفسير بيان کرده که مراد از ارض، طبيعت انسان است و مراد از سماء، عقل انسان است و آيه را اين گونه معنا مي کند که اي طبيعت انسان که گرايش به ماده و ماديات داري به دستور شريعت و دين، در حد اعتدالي خود باقي بمان و فوران و دست اندازي به قلب نکن و اي قلب تو نيز دست از ساخت و ساز عالم دنيا بردار تا نور حيات آشکار شود و کشتي انسان به سر منزل مقصود برسد.




    ویرایش توسط حاج صالح : ۱۳۸۹/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۳:۴۱
    علیک بها صرفا و ان شئت مزجها فعدلک عن ظَلم الحبیب هو الظُلم

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
    گر بشکافند سراپای من ــــ جز تو نیابند در اعضای من


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود