جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: و مكروا و مکر الله والله خير الماكرين

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    و مكروا و مکر الله والله خير الماكرين




    يكى از اضداد تفكر، مكر و فريب . نيرنگ است . بلكه مى توان گفت نيرنگ آن نوع فكرى است كه به هنگام غلبه هواى نفس بر انسان پديد مى آيد. به عبارت ديگر فريب ، آن فكرى است كه زير سلطه نفس اماره شكل مى گيردومعناى آن ممنصرف كردن ديگرى به طور پنهانى از كارى است كه وى درصدد انجام آن است ، بى آنكه او متوجه گردد. اگر اين كار در مورد كارهاى شرع صورت گيرد، مكرى پسنديده و نيكو است و اگر در مورد كارهاى خير انجام شود، مكر سوء و ناپسند به شمار مى آيد. خداوند تعالى مى فرمايد:
    و مكروا و مکر الله والله خير الماكرين .(1)
    و آنان دست به فريب زدند و خدا هم مكر كرد و خداوند بهترين مكر كنندگان است .
    و نيز مى فرمايد:
    ...يخادعون الله و هو خادعهم ...(2)
    ...آنان با خدا مكر و حيله كردند و خدا نيز با آنان مكر مى كند...
    و نيز مى فرمايد:
    انهم يكيدون كيدا. واكيد كيدا.(3)
    همانا آنان دست به مكر وحيله زدند و من هم (با آنان ) مكر مى كنم .
    فريبكارى از مهلت بزرگ است و گناه آن از گناه عمل ناپسند آشكار نسبت به ديگران بيشتر است .
    محقق ارجمند مرحوم نراقى در كتاب جامع السعادات مى نويسد:
    مكرو نيرنگ از مهلكات بزرگ است ، زيرا آشكارترين صفت شيطان است و بيشترين سپاهيان او داراى اين صفت مى باشند و گناه آن از گناه آزار رساندن به ديگران به صورت آشكار بيشتر است ، زيرا در آن حالت ، طرف مقابل با آگاهى از سوء قصد فرد مهاجم احتياط مى كند و خود را در برابر او حفظ مى كند و چه بسا آزار او را دفع كند. اما فرد غافل ، احتياط نمى كند زيرا گمان مى كند كه اين فريبكار حيله گر دوستدار و دلسوز اوست وبدين سان در لباس دوستى ومحبت در معرض آزار و نيرنگ او قرار مى گيرد.(4)
    به طور خلاصه بايد گفت كه مكر و نيرنگ ، كيفرى دردناك را در دنيا و آخرت در پى خواهد داشت . خداوند متعال مى فرمايد:
    يخادعون الله والذين امنو وما يخدعون الا انفسهم و ما يشعرون . فى قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا و لهم عذاب اليم ...(5)
    آنان در برابر خدا و مؤ منان نيز دست به فريب زدند ولى جز خودشان را نخواهند فريفت در حالى كه نمى دانند. در دلهايشان مرضى است كه خدا بر آن مرضى ديگر مى افزايد و براى آنان كيفرى دردناك است .
    ...والذين يمكرون السيات لهم عذاب شديد و مكر اولئك هويبور.(6)...
    وبراى آنان كه با مكر و فريب كارهاى زشت مى كنند، كيفرى سخت خواهد بود و فريب آنان نابود خواهد شد.
    و نيز مى فرمايد:
    ...و لا يخيق المكر السى ء الا باهله فهل ينظرون الا سنه الاولين فلن تجد لسئه الله تبديلا و لن تجد لسنه الله تحويلا.(7)
    ...و مكر زشت جز اهلش ، احدى را هلاك نخواهد كرد. آيا آنان جز سرنوشت پيشينيان انتظارى دارند؟ پس سنت خدا هرگز مبدل نمى شود و سنت خدا هرگز تغيير نمى پذيرد.



    1- آل عمران / 54.
    2- النساء / 142.
    3- الطرق / 15 - 16.
    4- جامع السعادات . ج 1، (ص 328).
    5- البقره / 9 - 10.
    6- الفاطر / 10.
    7- مدرك بالا. 43.


    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۸/۱۰/۱۲ در ساعت ۲۰:۴۶
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    فريبكارى نوعى نفاق ودورويى است ، از اين رو گناهش بزرگتر وكيفرش ‍ شديدتر از سوء قصد آشكار، حتى اگر قتل باشد، است . مثلا كسى كه با خوراندن سم ، ديگرى را به قتل مى رساند، گناهش بيشتر و بزرگتر از كسى است كه آشكارا به كشتن ديگرى دست مى زند. زيرا آن قتل پنهانى ، و از طريق سم تحت پوشش احسان و نيكى انجام مى گيرد، چنانكه برخى از از خلفاى بنى عباس از اين شيوه براى به شهادت رساندن ائمه اطهار عليهم السلام و برخى اولياى الهى استفاده كردند و فرد قاتل ، منافق نيز هست و جايگاه منافق در قعر آتش دوزخ است .
    اگر كسى العياذبالله با همسر برادر و دوستش خصوصا در خانه او زنا كند، او هم زناكار است و هم منافق و خائن . همچنين اگر كسى به مال برادر مؤ منش ‍ با مكر و فريب دستبرد بزند، او يك دزد منافق است . پس اگر گفته شود فريب و حيله و نيرنگ پليدترين رذايل ، و فريبكار در شمار منافقين است ، سختى به جا و درست است و قرآن هم آن را تاييد مى كند. چنانكه در اوايل سوره بقره مى فرمايد:
    و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما بمؤ منين .. يخادعون الله والذينن امنو و...(1)
    و برخى از مردم ، كسانى هستند كه مى گويند ما بهخدا و روز قيامت ايمان آورديم ، در خالى كهمؤ من نيستند. آنان در برابر خدا و مؤ منان دست به فريب زدند...
    و در سوره منافقون خداوند به دورى جستن از منافقين چنين امر فرموده است :
    ...فاحذرهم قاتلهم الله انى يؤ فكون ...(2)
    ...پس از آنان دورى كنيد. خدا آنان را بكشد؛ چقدر از حق باز مى گردند.
    همچنين قرآن كريم كسى را كه پس از طلاق از روى مكر و فريب و براى آزار رساندن به زن ، به او رجوع كند، بسيار نكوهش كرده است تا بدان پايه كه او را در شمار استهزاء كنندگان آيات الهى محسوب داشته است .
    خداوند متعال مى فرمايد:
    و اذا طلقتم النسا يفبلفناجلهن فامسكوهن بمعروف او سر حوهن بمعروف و لا تمسكوهن ضرارا اتعتدوا و من ذلك فقد ظلم نفسه و لا تتخذوا آيات الله هزوا...(3)
    و هرگاه زنان را طلاق داديد، بايد تا فرا رسيدن عده آنان ، يا آنها را با خوبى (در خانه ) نگاه داريد، يا به نيكى رهايشان كنيد و نبايد آنها را به قصد آزار رساندن و ستم كردن برايشان نگاه داريد و كسى كه چنين كند، پس به راستى بر خود ستم كرده است و آيات خدا را به مسخره نگيريد.
    خداوند قوم يهود را به سبب حيله گرى آنان پس از حرام شدن صيد ماهى در روز شنبه مسخ فرمود. زيرا آنان حوضچه هايى ايجاد كردند و ماهيان را در روز شنبه به سوى آنها سوق مى دادند و روز يكشنبه صيد مى كردند. خداى متعال فرمود:
    فلما عقوا عن مانهوا عنه قلنا لهم كونو قرده خاسئين .(4)
    پس آن هنگام كه سر پيچيدند از آنچه از آن نهى شده بودند، به آنان گفتيم كه بوزينگانى باشيد.
    پس اگر در آيات و روايات در نكوهش مكرر و فريب هيچ سخنى جز اين فرموده خداى تعالى نبود (آيات خدا را به مسخره بگيريد)، براى اين ادعا بس بود كه مكر و فريب و نيرنگ از پليدترين گارها زشت است .



    1- البقره / 8 - 9.
    2- المنافقون / 8.
    3- البقره / 231.
    4- الاعراف 166.


    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    آیات نیرنگ




    آيات نيرنگ
    يك :
    يوم لا يغنى عنهم كيدهم شيئا ولا هم يبصرون .(1)
    آن روزى كه مكر و تدبيرشان هيچ به كارشان نيايد و هيچ كس ياريشان نكند.
    دو:
    فقالوا اولياء الشيطان ان كيد الشيطان كان ضعيفا.(2)
    پس با دوستان شيطان بجنگيد كه مكر و سياست شيطان بسيار سست و ضعيف است .
    سه :
    ذلكم و ان الله موهن كيد الكافرين .
    (3)

    اين شما را نصيب شد و محققا خدا سست بى اثر كننده مكر كفار است .
    چهار:
    ذلك ليعلم انى لم اخته بالغيب و ان الله لا يهدى كيد الخائنين .(4)
    (يوسف گفت ) من اين كشف حال را نه براى خودنمايى ، بلكه براى آن خواستم تا عزيز مصر بداند كه من هرگز در نهانى به خيانت نكردم و بداند كه خدا هرگز خيانتكاران رابه مكر و خدعه به مقصود نمى رساند.
    پنج :
    ...و ما كيد الكافرين الا فى ضلال .(5)
    ...مكر و تدبير كافران جز در ضلالت خسرانشان به كار نيايد.
    شش :
    الم يجعل كيدهم فى تضليل .(6)
    آيا كيد و تدبيرى را انديشيدند، تباه نكرد؟
    هفت :
    واملى لهم ان كيدهم متين .(7)
    و روزى چند به آنها مهلت داديم كه همانا مكر و عقاب ما بس شديد به آنها رسد.
    هشت :
    ام يريدون كيدا فالذين كفروا هم المكيدون .(8)
    نه :
    انهم يكيدون كيدا. واكيد كيدا.(9) به راستى ايشان هر چه بتواند كيد و مكر كنند و ما هم در مقابل مكرشان ، مكر خواهيم كرد.
    ده :
    ...والا تصرف عنى كيدهن اصب اليهن ...(10)
    اگر تو حيله اينان را به لطف و عنايت خود از من دفع نفرمايى ، به آنها ميل مى كنم .



    1- الطور / 46.
    2- النساء / 76.
    3- الانفال / 18.
    4- يوسف / 52.
    5- الغافر / 25.
    6- الفيل / 2.
    7- الاعراف / 183.
    8- الطور / 42.
    9- الطارق / 16.
    10- يوسف / 33.
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    آیات مکر




    آيات مكر
    يك :
    و مكروا و مكرالله و الله خير الماكرين .(1)
    و با خدا مكر كردند و خدا همم در مقابل با آنها مكر كرد و از هر كس ، خدا بهتر تواند مكر كند.
    دو:
    و قد مكر الذين من قبلهم فلله المكر جميعا يعلم ما تكسب كل نفس ‍ وسيعلم الكفار لمن عقبى الدار.(2)
    سه :
    قد مكر الذين من قلبهم فاتى الله بنيانهم من القواعد فخر عليهم السقف من فوقهم واتهم العذاب من حيث لا يشعرون .(3)
    و پيش از اين هم بسيارى كافران مكر كردند، ليكن خدا سقف بناى آنها را از پايه ويران كرد و بر سرشان فرو ريخت ، و عذاب خدا از جايى كه نمى فهميدند آنها را فرا رسيد.
    چهار:
    و مكروا مكرا ومكرنا مكرا و هم لا يشعرون . فانظروا كيف كان عاقبه مكرهم انا دمرناهم وقومهم اجمعين .(4)
    و آن كافران مكر و حيله به كار بردند و ما آنها را از جايى كه هيچ نفهميدند سخت به كيفر مكرشان رسسانديم . بنگر كه پايان مكرشان چه شد، عاقبت ما آنها را از جايى كه هيچ نفهميدند با بستگانشان هلاك كرديم .
    پنج :
    و كذلك جعلنا فى كل قريه اكابر مجرميها ليمكروا فيهاو ما و ما يمكرون الا بانفسهم و ما يشعرون .(5)
    شش :
    و اذا جائتهم ايه قالو لن نؤ من حتى نؤ تى مثل ما اوتى رسل الله الله اعلم حيث يجعل رسالته سيصيب الذين اجرمواصغار عند الله و عذاب شديد بما كانوا يمكرون .(6)
    وچون آيتى براى هدايت آنها نازل شد گفتند: ما ايمان نياورديم تا مانند آنكه به رسولان خدا نازل شده ، به ما نازل شود. خدا بهتر مى داند كه كجا رسالت خود را مقرر دارد. به زودى مجرمان را خدا خوار سازد و عذابى سخت به واسطه مكرى كه مى انديشند بر آنها فرو فرستد.
    هفت :
    ...و الذين يمكرون السيئات لهم عذاب شديد و مكر اولئك هويبور.(7)
    ...و بر آنان كه مكر و تزوير اعمال بد كند، سخت عذاب خواهد بود و فكر مكرشان به كلى نابود خواهد شد.
    هشت :
    افامنو مكر الله فلا يامن مكر الله الا القوم الخاسرون .(8)
    آنان از مكر خدا غافل و ايمن گرديده اند، كه از آن غافل نشوند مگر مردم زيانكار.
    نه :
    ...فلما جاء نذير مازادهم الا نفورا. استكبارا فى الارض و مكر السيى و لا يحيق المكر السيى الا باهله ...(9)
    ...و آنگاه كه رسول آمد، بر آنها چيزى جز مخالفت و نفرت نيفزود و بدين جهت كه مى خواستند در زمين تكبر و گردنكشى كنند و مكر انديشند و مكر زشت و مكر بدكارى جز صاحبش احدى را هلاك نخواهد كرد...
    ده :
    و اذا اذقنا الناس رخمه من بعد ضراء مستهم اذا لهم مكر فى اياتنا قل الله اسرع مكران رسلنا يكتبون ما تمكرون .(10)
    ما هرگاه بر آدمى بعد از آنكه او را رنج و زيانى رسيد، رحمتى فرستيم ؛ آيا در اين صورت بايد براى محو آيات و رسولان حق مكر و سياست به كار برند؟ بگو مكر و سياست الهى كانلتر وسريعتر است كه رسول ما مكرهاى شما را خواهند نوشت .



    1- آل عمران / 54.
    2- الرعد / 42.
    3- النحل / 26.
    4- النحل / 50 - 51.
    5- الانعام / 123.
    6- مدرك بالا. 186.
    7- الفاطر / 10.
    8- الاعراف / 99.
    9- الفاطر / 43.
    10- يونس / 21.
    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۸/۱۰/۱۲ در ساعت ۰۹:۴۲
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    روایات مکر




    روايات مكر
    يك :
    عن الصادق (عليه السلام ) قال :
    ان كان العرض على الله عزوجل حقا فالمكر لماذا.
    (1)

    امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    اگر روبه رو شدن با خداى عزوجل حق است ، پس چه جاى مكر و فريب است .
    دو:
    محمد بن الحسن ابن على بن ابيطالب عن ابيه عن جده عليهم السلام انه كان بقول :
    المكر والخديعه فى النار.
    (2)

    امام حسن مجتبى از پدرش اميرالمؤ منين روايت كرد كه رسول خدا (صلى الله على و آله و سلم ) فرمود:
    جايگاه مكر و فريب ، آتش دوزخ است .
    سه :
    عن الصادق (عليه السلام ) قال ، قال رسول الله (صلى الله على و آله و سلم ):
    ليس منا ماكر مسلما.
    (3)

    امام صادق (عليه السلام ) از رسول خدا (صلى الله على و آله و سلم ) روايت كرد كه فرمود:
    از ما نيست كسى كه مسلمانى را فريب دهد.
    چهار:
    قال على (عليه السلام ):
    لو لا ان المكر والخديعه فى النار لكنت امكر العرب .
    (4)

    على (عليه السلام ) فرمود:
    اگر جايگاه مكر و فريب ، آتش دوزخ نبود، هر آينه من فريبكارترين قوم عرب بودم .
    پنج :
    عن زاذان قال : سمعت عليا صلوات الله عليه يقول :
    لولا انى سمعت رسول الله (صلى الله على و آله و سلم ) يقول : ان المكر والخديعه والخيانه فى النار لكنت امكر العرب .
    (5)

    زادان گويد شنيدم على صلوات الله عليه فرمود از رسول خدا (صلى الله على و آله و سلم ) شنيدم كه فرمود:
    اگر جايگاه مكر و فريب و خيانت ، آتش دوزخ نبود، هر آينه من فريبكارترين قوم عرب بودم .
    شش :
    قال اميرالمؤ منين (عليه السلام ):
    لو لا ان المكر والخديعه فى النار لكنت امكر الناس .
    (6)

    حضرت على (عليه السلام ) فرمود:
    اگر جايگاه مكر و نيرنگ ، آتش دوزخ نبود، هر آينه من فريبكارترين مردم بودم .




    1- بحارالانوار. ج 75، باب 72، ح 1 (ص 284).
    2- مدرك بالا. ح 7 (ص 285).
    3- مدرك بالا. ح 8 (ص 285).
    4- مدرك بالا. ح 9 (ص 285).
    5- مدرك بالا. ح 10 (ص 285).
    6- مدرك بالا. ح 11 (ص 285).
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود