صفحه 1 از 45 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان معصوم نداریم

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    راهنما انسان معصوم نداریم




    عتقاد به عصمت در میان برخی از مسلمانان ریشه بسیاری از اختلافات وانحرافات فکری وعملی را بوجود آورده است .برخی انبیاء را معصوم می دانند وبرخی نیز پیامبر اسلام وگروهی از خانواده ایشان را که مجموعا چهارده معصوم مینامند که اینها مبری از گناه هستندوتوانائی انجام گناه را ندارند پس اطاعت از آنان واجب است !!حال باید بببینیم این عقیده از نظر عقل وکتاب خدا چگونه می باشد! انسان ذاتاموجودی مختار آفریده شده وافعالی از او سر می زند که می تواند گناه
    ویا ثواب باشد.اگر انسانی توانائی انجام گناه نداشته باشد جزاوپاداشی در انتظار او نخواهد بود.وانسانی که ذاتا معصوم است بااشیائی که آنها نیز ذاتا معصوم هستند وتوانائی انجام گناه ندارند فرقی ندارند!...مسلما تمام مسلمانان حضرت رسول اکرم(ص) را برترین آفریده ی خدا می دانند اگر خدا به پیامبر عصمتی را که شیعیان ادعای آن رامی کنند اعطا نکرده باشد پس منطقا می توان گفت که ائمه نیز معصوم نیستند!
    ویرایش توسط فوزیه : ۱۳۸۸/۱۰/۰۹ در ساعت ۰۸:۰۷

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    خواهش می کنم هیچکس تاپیک انحرافی نزنه .این عقیده ،دغدغه فکری من هستش .پس میخوام به یک نتیجه خوبی برسم.
    اساتید محترم لطفا اسخ بدهند

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    169
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فوزیه نمایش پست
    اینها مبری از گناه هستندوتوانائی انجام گناه را ندارند
    سلام
    خسته نباشید
    اینکه بگیم اونها توانایی انجام گناه رو ندارند درست نیست.
    چون در خود قرآن هم پیامبر رو دارای اختیار میدونه و مثلا میگه( بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالاتک)(یعنی: ای رسول ابلاغ نما آنچه را که ازجانب پروردگارت به تو ابلاغ شده است واگر ابلاغ نکنی رسالت خود را ابلاغ ننموده ای)
    پس میفهمیم که اینجا پیامبر را دارای اختیار قرار داده.
    اما معنای معصوم این نیست که توانایی انجام گناه نداشته باشند بلکه معنای آن این است که گناه نمیکند(با اینکه میتواند بکند)
    باز هم این جواب در حد سواد بنده بود و اساتید محترم میتونن بهتر جواب بدن.
    ویرایش توسط مجنون الحیدر : ۱۳۸۸/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۵:۵۸
    من که مجنونم از آن حیدر کرار خدایا مددی

    عشق دیوانه به حد نیست، ندارد عــــددی


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عصمت به معني ناتواني در انجام گناه نيست. به اين معني است كه رسول الله و ائمه به خاطر تقواي بي نهايت خود هيچ گاه به سمت گناه نمي رفتند. پس اين عصمت اكتسابي است نه تكويني.
    براي كاستن از حيران ما درباره ي عصمت به نظر من مطالعه احوال غير معصوميني كه به مراتب بالاي عرفان و تقوا دست پيدا كرده اند به گونه اي كه در عمر خود به هيچ كدام از گناه هاي متعارف دست نزده اند مي تواند وجه اكتسابي عصمت را براي ما روشن تر كند.
    در احوالات بسياري از عرفا از جمله حضرت امام خميني مي خوانيم كه براي مراقبت از نفس و دوري از گناه چه ملاحظات دقيقي را مد نظر داشته اند به گونه اي كه به گواه تاريخ و منقولات هيچ عصياني در طول عمرشان از آن ها سر نزده است.
    به نظر من بسياري از اين بزرگان نيز به يك معنا از عصمتي نسبي برخوردار بودند در برابر با عصمت مطلق ائمه اطهار و رسول الله كه از قطعيت و ضمانت برخوردار است.


    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِینَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِینَ وَسَوْفَ یؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ أَجْرًا عَظِیمًا«نساء/146»
    مگر آنها که توبه کنند، و جبران و اصلاح نمایند، به (دامن لطف) خدا، چنگ زنند، و دین خود را برای خدا خالص کنند؛ آنها با مؤمنان خواهند بود؛ و خداوند به افراد باایمان، پاداش عظیمی خواهد داد.

    سلام لغت معصوم به معنی نگاه داشته شده از ریشه عصم به معنی پناه گرفتن چنگ زدن متوسل شدن میباشد ودرست است که این نگاه دارنده خدا است ولی این معصومیت بواسته پناه جستن انسان به او حتی پس از توبه بوجود میاید .
    ویرایش توسط بهلول2 : ۱۳۸۸/۱۰/۱۲ در ساعت ۰۶:۳۵
    خدایا مرا آن ده که آن به


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    606
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معصومین همانند ما، از جنس بشر و انسان هستند و هرگز نباید تصور کرد که آنها از عالم دیگری آمده اند و در عالم دیگری زندگی می کرده اند. آنها همانند ما از قوه اختیار برخوردار بوده اند و با اختیار خود به بالاترین کمالات انسانی رسیده اند.
    ویژگی های اصلی و عمده معصومین به دو ویژگی اصلی باز می گردد: یکی عصمت و دیگری افضلیت.
    الف- عصمت: مهم ترین شاخصه معصومین، عصمت آنهاست. عصمت یعنی مبرا بودن از هر گونه گناه صغیره و کبیره از آغاز تا پایان عمر. از آن جا که معصومین علیهم السلام، پیشوایان مردم در امور دینی و دنیایی آنها هستند، عصمت آنها از گناه، امری لازم و ضروری است و براهین متعدد عقلی و نقلی نیز بر آن اقامه شده است. از جمله آیه«لا یَنالُ عَهْدِی الظّالِمینَ»سوره بقره ایه124 که در اثبات لزوم عصمت امامان بدان تمسک شده است.
    ب- افضلیت(= برتری): معصومین در تمام صفات کمالی و فضایل، از همگان برترند. چرا که امامت مفضول بر فاضل عقلاً و نقلاً جایز نیست. یعنی رهبری و پیشوایی کسی که در کمالات و فضائل در مرتبه ای فروتر از دیگران است، بر آنان که در کمالات و فضایل مقامی فراتر از او دارند جایز نیست. بنا بر این، معصومین در هر امر و صفتی که فضیلت و کمال به حساب آید، برتر و والاتر از دیگران است.
    این دو ویژگی یعنی عصمت و افضلیت، منشأ سایر ویژگی هایی است که برای معصومین برشمرده می شود و در واقع سایر ویژگی ها به همین دو ویژگی اصلی باز می گردند؛ ویژگی هایی چون این که آنها دادگرترین، پارساترین، داناترین، شجاع ترین، صبورترین، عابدترین و... مردم هستند.
    ذکر این نکته نیز ضروری است که پیامبران معصوم، از ویژگی اعجاز و امامان معصوم، از نعمت کرامت نیز برخوردار بوده اند
    بار دیگر تأکید می کنیم که معصومین(ع) با اختیار و اراده خود به بخش مهمی از این کمالات دست یافته اند. از این رو، همه ما انسان ها با الگو قرار دادن این معصومین(ع)، اگر چه به مرتبه و شأن آنها نخواهیم رسید اما می توانیم در حد توان خود، خود را به آنها شبیه سازیم و در حد ظرفیت خود، این کمالات را در خود ایجاد کنیم.





    ویرایش توسط king81 : ۱۳۸۸/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۲:۲۸
    ۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عصمت یا معصوم بودن تفسیر آیاتی از قرآن کریم است همانطور که میدانیم قران فصل الخطاب در دین است یعنی وقتی انسان ها در مورد دین اختلاف کردند لازم است به کتاب خدا یا رسول زنده مراجعه کنند

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط فوزیه نمایش پست
    برخی انبیاء را معصوم می دانند وبرخی نیز پیامبر اسلام وگروهی از خانواده ایشان را که مجموعا چهارده معصوم مینامند که اینها مبری از گناه هستندوتوانائی انجام گناه را ندارند پس اطاعت از آنان واجب است !!
    با سلام
    همانطور كه دوستان بيان كردند عصمت بدون امتحان و در معرض امتحان و ابتلا قرار
    گ
    رفتن معنا ندارد و عصمت آنها اكتسابى هست نه خدادادى


    مسلما تمام مسلمانان حضرت رسول اکرم(ص) را برترین آفریده ی خدا می دانند اگر خدا به پیامبر عصمتی را که شیعیان ادعای آن رامی کنند اعطا نکرده باشد پس منطقا می توان گفت که ائمه نیز معصوم نیستند!
    بـدى و زشتى گناهان , براى انبياء و ائمه همانقدر روشن است كه زيان نوشيدن زهـر بـراى ديـگـران روشن است، چـنانكه اجتناب افراد عادى از چنين كارهايى جنبه اجبارى ندارد اجتناب معصوم از گناهان هم بهيچوجه، منافاتى با اختيار وى نخواهد داشت زيرا هم شناخت وى نسبت بـه حـقايق در نهايت شدت است و هم صفاى روحى و قلبى وى در حد اعلاى اخلاص و صفاست و تمام اميال و غرائز وى با ايمان و شناخت كاملش مهار شده است
    ویرایش توسط کلات : ۱۳۸۸/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۶:۵۸


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    امانی




    اینکه انسان میتواند به مراتب عالیه برسد حرف درستی است
    خدا اشخاص خاصی را لیست نکرده است که بتوانند عالی شوند همه میتوانند عالی شوند
    اشتباهی که وجود دارد در معصوم نیست در اشخاص معصوم است
    تعریف درستش این است ایا کسی میتواند به مقامات عالیه انسانی برسد
    بله مانند ابراهیم خلیل
    ایا کسی میتواند به مرحله خدایی برسد
    خیر
    چرا
    چون خدا هر موجودی را به اندازه خلقتش هدایت را در او قرار داده است نه بیشتر
    ایا ممکن است فرزند یا بستگان درجه یک یا نوههای پیامبر گمراه شوند یا عذاب شوند
    بله
    خدا این را به ابراهیم یاد داد و نوح را سرزنش کرد بابت همین درخواست
    ایا عصمت محدود در اشخاص خاصی است یا مقامی است که همه بشر میتوانند به ان برسند
    مخصوص همه هست مقامی است اکتسابی
    ایا عصمت به معنی گناه و اشتباه صفر است
    نه این طور نیست تمام بشر مرتکب گناه و اشتباه شده اند
    ایا اکنون کسی میتواند به درجه عصمت برسد بله
    ایا پیامبران در شروع زندگی معصوم بوده اند نه
    چرا
    چون علم یکی از مراحل رسیدن به مرحله اشتباه نکردن است این علم در بشر نمیتواند قرار گیرد
    ایا عصمت کامل وجود دارد
    نه
    مگر خدا خدا معصوم کامل است زیرا علم کامل دارد کسی که علم کامل ندارد اشتباه می کند
    پس ما اگر عصمت را به معنی 100 در 100 ثواب بدانیم مرتکب اشتباه شدهایم
    زیرا علم هیچ بشری کامل نیست
    علم فقط در ذات خداست علم همه بشر از جمله پیامبران لدنی است یعنی انتقالی از طرف خدا
    و خدا هم تمام علم خود را در اختیار کسی قرار نداده است
    البته تا کنون
    اینها را از قران میتوان بیرون اورد
    پس ما انسانها را درجه بندی میکنیم
    معصوم یعنی بی عیب مطلق و علم بینهایت خداست
    بشر باید بشر بماند این تقدیر خداست یعنی سرنوشت انسان را در باقی ماندن در بشریت قرار داده است و خدا با علم نامحدود فقط الله است
    اگر کسی مدعی است که پیامبر علم نامحدود داشته اند میتواند دلایل خود را بیاورد

    بر این اساس انهایی که با دستهای خود چیزهایی را مینویسند و به خدا نسبت میدهند....................
    ویرایش توسط الکتاب : ۱۳۸۸/۱۰/۰۹ در ساعت ۲۰:۰۲

  13. تشکرها 3


  14. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه یعنی بدرستی که رسول خدا الگوئی نیکو برای شماست.
    بارزترین ویژ گی یک اسوه چیست؟! یکسان بودن شرایط مهمترین شرط است . همانطور که ما نمی توانیم نابینائی را در نگاه نکردن به نا محرم الگوی خود قرار دهیم وبگوییم چون این نا بینا به نامحرم نگاه نمی کند

    پس من هم نگاه نمی کنم !نابینا نمی تواند به نامحرم نگاه کند چه بسااگر بینا بود نگاه می کرد! پس پیامبر ما منطقا نمی تواند معصوم باشد چرا که در عین حال باید الگوی ما باشد!

  15. تشکر


صفحه 1 از 45 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود