صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زیر سوال رفتن عقل و درک آدمی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    176
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعوت زیر سوال رفتن عقل و درک آدمی




    سلام دوستان ، سوالی که چند وقت ذهنم رو به خود مشغول کرده و مرا آزار میدهید.
    با تمامی برهان ها و نظام های اطراف و با تفکر به طور یقین میتوان به خدا رسید اما بنده خود عقل و درک را زیر سوال میبرم.یعنی از کجا میتوان به این قوه تفکر و درک خودما اطمینان کنیم.

    تمامی علم بشر بر این چیز های بدیهی بنا شده اما آیا این سکو ، سکویی قابل اطمینان هست.
    بسم الله الرحمن الرحیم

    At last , HE will came

    مقالات و کلیپ هایی در مورد شیطان پرستی و ایلومناتی و ظهور دجال و حضرت مهدی (ع)
    شمارش معکوس شروع شده است !
    Www.Neshane.Info
    ●●●●●●●●●●●●

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اجمالا مي توان گفت كه سكويي قابل اطمينان تر از عقل وجود ندارد. در غير اين صورت امكان شناخت، به طور كلي نفي مي شود. چون عقل در ادراكات ما نقش كليدي دارد.
    باور و ايمان نوعي تعلق خاطر و بالاترين شأن انسان در زندگي است. مبناي ايمان معرفت است و معرفت خود از دو راه قابل كسب است. يكي عقل و ديگري عشق (يا به تعبير حكما همان راه دل). كميت يقين بدون هر كدام از آن ها لنگ است. نه عقلانيت خشك مي تواند انسان را به يقين برساند و نه عشق و دلدادگي بدون برخورداري از پشتوانه عقلي چاره ساز است.
    عقلانيتي كه همراه با عشق نباشد، سدي است در برابر سلوك عرفاني و عشق بدون عقلانيت گرايشي خطرناك و پوچ است.
    اين تزويج عقل و عشق است كه صحنه هاي شكوهمند و استثنائي همچون نهضت عاشورا را به وجود آورده است.


    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط asgari نمایش پست
    سلام دوستان ، سوالی که چند وقت ذهنم رو به خود مشغول کرده و مرا آزار میدهید.
    با تمامی برهان ها و نظام های اطراف و با تفکر به طور یقین میتوان به خدا رسید اما بنده خود عقل و درک را زیر سوال میبرم.یعنی از کجا میتوان به این قوه تفکر و درک خودما اطمینان کنیم.

    تمامی علم بشر بر این چیز های بدیهی بنا شده اما آیا این سکو ، سکویی قابل اطمینان هست.
    بنام خدا
    معنادارى زندگى با اهداف و معرفت و ايمان انسان ارتباطى مستقيم و پايدار دارد و آن چه ايمان را تقويت مى كند و به اهداف متعالى رهنمون مى شود، «تعقل» و «انديشيدن» است. انديشيدن در آيات و نشانه هاى آفاقى و انفس و درباره صفات مبدأ يگانه هستى ـ اللّه ـ و اهداف خلقت و حيات و ممات انسان و مسائلى اين چنين به تقويت ايمان انسان به پروردگار و هدف مندى و معنادارى زندگانى او مى انجامد و از اين رو، در قرآن كريم و روايات امامان معصوم(ع) بر آن بسيار تأكيد شده است; مانند:
    ـ «همانا در آفرينش آسمان ها و زمين و گردش شب و روز نشانه هايى براى خردمندان است.» (آل عمران/190)
    ـ «... اين چنين خداوند آياتش را براى شما بيان مى كند، باشد كه خرد ورزيد.» (بقره/242)
    ـ «و گفتند: اگر مى شنيديم و تعقل مى كرديم، از اصحاب دوزخ نبوديم.» (ملك/10)
    ـ امام على(ع)فرمود: «العقل رسول الحق; عقل، فرستاده حق است.»(1)
    ـ رسول خدا(ص)فرمود: «خير و خوبى تماماً با عقل به دست مى آيد و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.»(2)
    ـ امام موسى كاظم(ع)فرمود: «خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتى بيرونى و حجتى درونى; حجت بيرونى همان فرستادگان و پيامبران و امامان(ع) هستند و حجت درونى عقل است.»(3)
    علاوه بر اين،عقل يكى از منابع فهم استنباط احكام به شمار آمده و اين نشان دهنده ارزش و تأثير فراوان آن در زندگى است.
    **************
    1: ميزان الحكمه،ج8،ح 13317
    2:ميزان الحكمه،ج8، ح 13353
    3:ميزان الحكمه،ج8، ح 13358

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0



    هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون
    عقل عامل دانستن واگاهیست

    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ابزار شناخت از نظر شهید مطهری متشکل از حس و عقل و دل است لکن هر کدام از اینها تا یک جا توان شناساندن دارند .مثلا عقل بواسطه قدرت تعمیم و تجزیه ای که دارد محسوسات را طبقه بندی میکند و احکام کلی برای پدیده های جزیی ارایه میدهد.لکن احکام عقلی مبتنی بر یک سری قواعد عقلی و عقلانی است که صحت استنباطات عقلی مبتنی بر آن است به این معنی که نمی توان ادعا کرد که همه یافته های عقل درست است.چرا که ممکن است یا ابزار حس درست کار نکنند و یا عقل و ذهن بشر به خاطر عواملی در شناخت خود دچار خطا شود.لذا برای یک شناخت صحیح اولا باید توان و کارایی ابزار حس را آزمود و در مرتبه بعد معیاری را برای احکام عقلی معرفی نمود.ابزاری چون علم منطق که وظیفه نگهداری و محافظت از عقل را در موقع خطا کردن دارند.
    در نتیجه اگر مقدمات به طور صحیح در اختیار عقل قرار گیرد و عقل نیز بتواند قواعد منطقی را در حیطه شناخت عقلی درست به کار برد در نتیجه برداشتهای آن نیز صحیح خواهد بود.و شک در صحت آن بر خلاف وجدان است چرا که همه ما یافته های عقلی خود را تا آنجا که دلیلی بر خلاف آن نیامده صحیح میدانیم و مثلا با همین برداشت ذهنی معامله میکنیم و خانه می سازیم و از خانه بیرون می رویم و از آتش فرار می کنیم و ....
    با توجه به مقدمه فوق می توان گفت که عقل از طریق مشاهدات حسی و احکام عقلی برهان هایی را بر وجود خدا اقامه میکند نظیر برهان حدوث و برهان نظم و برهان امکان و وجوب و ... که همگی اینها به خاطر صحت مقدمات منطقی وجود خدا را نتیجه می دهند .
    ویرایش توسط theological : ۱۳۸۸/۱۰/۱۰ در ساعت ۲۲:۲۹

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    شناخت عقلى، آگاهى اى است كه به وسيله عقل به دست مى آيد، و عقل در پيدا كردن آگاهى از راه اشياى خارجى گرچه در بسيارى از موردها به يكى از حس هاى ظاهرى پنج گانه نيازمند است، ولى شناختى كه اين قوه انسانى پيدا كند، هيچ كدام از ويژگى هاى شناخت حسّى را دارا نيست.

  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    ويژگى هاى شناخت عقلى عبارت اند از:
    1. عمقى بودن
    از ويژگى هاى شناخت عقلى، بُعد عمقى آن است به اين معنا كه عقل باتوان خود از ظاهر ديدنى ها، شنيدنى ها و مانند آن به عمق آن ها رفته، به كشف حقيقت هاى مربوط به وراى عالم طبيعت دست مى يابد; شناختى كه با حس هاى پنج گانه انسان ميسّر نيست كه به آن شناخت آيه اى نيز مى گويند; بنابراين در قرآن كريم هر جا بحث از آيه بودن مخلوقات مى شود، در همان جا جريان فكرى و شناخت عقلى براى كشف حقيقت هاى هستى مطرح است: «قَدْ فَصَّلْنَا الاَْيَـتِ لِقَوْم يَفْقَهُونَ»(انعام/98) ما آيات را براى گروهى كه ژرف انديش و عميق نگر هستند تفصيل داديم.» در قرآن كريم گاه اين شناخت را با لفظ اعتبار بيان مى كند. عبرت گيرى به معناى عبور از ظاهر و رسيدن به عمق شىء است، و اگر به لفظ و كلمه هاى يك كتاب هم عبارت مى گويند، چون از ظاهر لفظ و كلمه عبور كرده، به معنا مى رسد و در قرآن از شناخت عقلى، به اعتبار ياد مى شود، چون فكر از ظاهر اشيا عبور كرده به عمق آن ها رسيده و به مبدأ پيدايش، صفت هاى پديدآورنده آن ها، فايده و آثار آن ها پى برده مى شود; از اين رو قرآن كريم مردم را به اعتبار و ژرف انديشى دعوت مى كند: «فَاعْتَبِرُواْ يَـأُوْلِى الاَْبْصَـر»(حشر/2) اى صاحبان چشم، عبرت گيريد.» و نيز مى فرمايد: «لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاُِّوْلِى الاَْلْبَـب»(يوسف/111) به حق كه در سرگذشت انبيا يا برادران يوسف براى ژرف انديشان عبرت است.»
    بنابراين شناخت عقلى، شناختى عمقى است نه سطحى و به عالم طبيعت محدود نمى شود، بلكه شناخت مسائل مربوط به مبدأ و معاد و مانند آن را نيز شامل مى شود.

  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    176
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قانع نشدم ، من از کجا مطمئن باشم که عقل نوع بشری درست میگوید؟
    تضمینی وجود ندارد که واقعیت همینی است که عقل من می گوید.
    شاید ادراک و عقل من استنباط و درکی که از محیط اطراف خود و خدا و کلا هر چیزی هست اشتباه است.
    کمک کنید لطفا ! واقعا در عذابم...
    بسم الله الرحمن الرحیم

    At last , HE will came

    مقالات و کلیپ هایی در مورد شیطان پرستی و ایلومناتی و ظهور دجال و حضرت مهدی (ع)
    شمارش معکوس شروع شده است !
    Www.Neshane.Info
    ●●●●●●●●●●●●

  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    2. فرا زمانى
    شناخت عقلى، ويژه زمان معين، به ويژه زمان ادراك نخواهد بود، بلكه افزون بر ادراك حقيقت هاى مربوط به زمان حال هر شىء مى تواند به گذشته و آينده آن چيز هم پى برد. تدبر و عاقبت انديشى و نيز انديشيدن درباره پى آمدهاى حوادث، از ويژگى هاى شناخت عقلى است كه قرآن بارها در آيه هاى خود مردم را به آن دعوت فرموده است، همان گونه كه درباره انديشيدن درباره قرآن مى فرمايد: «كِتَـبٌ أَنزَلْنَـهُ إِلَيْكَ مُبَـرَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ ءَايَـتِه»(ص/29) كتابى كه ما آن را مبارك نازل كرديم تا در آيات آن تدبر كنند.» و يا مى گويد: «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَان»(محمد/24) چرا در آيات قرآن تدبر نمى كنند.»

  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    176
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حتی همین بحث ها هم از عقل ها خارج میشود ، حال آنکه خود عقل مورد سوال است و نمیتوان از عقل استفاده کرد تا به عقل رسید ( حتی خود این منطق که گفتم هم از عقل استنباط شده ).
    خدایا؛ در عذابم...
    بسم الله الرحمن الرحیم

    At last , HE will came

    مقالات و کلیپ هایی در مورد شیطان پرستی و ایلومناتی و ظهور دجال و حضرت مهدی (ع)
    شمارش معکوس شروع شده است !
    Www.Neshane.Info
    ●●●●●●●●●●●●

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود