صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دین و تکنولوژی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دین و تکنولوژی




    دین بهتر است یا تکنولوژی؟
    سؤالی که امروزه دغدغه بسیاری از متدینان است.اگر بگذریم از آنچه که منکران دین و یا متهجرین دینی در پاسخ این سؤال می گویند این خود سؤالی است که برای هر متدینی که رفاه حاصل از تکنولوژی را چشیده است مطرح می باشد.
    به این مثال خوب توجه کنید:
    یک مرد 50ساله جهان سومی را فرض کنید که برای اولین بار در هواپیما نشسته است، نزدیک است که به ستایش این هواپیما به سجده بیفتد و شاید با خود بگوید که:این ها(غربی ها) عجب چیزی درست کرده اند! اگر ما بنده خداییم پس اینها چرا از ما این قدر جلو هستند؟ و شاید اگر به تحلیل درستی نرسد شروع کند به لعن و نفرین این کافرها و اگر مجذوب تکنولوژی ایشان شود کم کم در درستی عقاید خود شک کند.
    تقابل دين با تكنولوژي و صنعت، نتيجه نگاه مغرب زمين در قرون اخير ميلادي به مقوله دين است و به قول خودشان ترجيح دنياي نقد بر آخرت نسيه است.
    در اين كه چه چيزي باعث شد تا دانشمندان غربي اينگونه در مقابل دين موضع بگيرند مسأله اي است كه اين مجال در صدد بيان آن نيست اما اين حقيقت كه جامعه اسلامي با ورود تكنولوژي غربي فريفته آن گشت و عده اي از دانشمندان مسلمان را به ترديد در اصول معرفتي انداخت امري غير قابل انكار است چرا كه پنداشتند اين پيشرفت نتيجه انكار دين در مغرب زمين است هرچند عده اي نيز از جامعيت دين دست برداشتند و دين را به يك سري امور عبادي محدود كردند. اين در حالي است كه نگاه هر متدين مسلماني نسبت به مقوله دين اينگونه است كه وظيفه دين را هدايت و سعادت بشر در دنيا و آخرت مي داند در نتيجه تأمين رفاه بشر در دنيا نيز بخشي از وظايف دين بر مي شمرد چرا كه هر مسلماني اين سؤال را از خود مي پرسد كه مگر دين نمي تواند اين رفاه و تكنولوژي را به دنبال داشته باشد؟
    هر چند در پاسخ اين سؤال همگان مي دانيم كه در قرآن فرمول هاي رياضي و يا كاوشهاي علمي به صورت تجربي نيامده است اما با دقت در آموزه هاي ديني، آيات و روايات زيادي را مي توان يافت كه به مطالعه طبيعت دعوت مي كند و به عبارتي طبيعت را راهي براي شناخت خداوند مي داند در اين صورت دين، مطالعات و آزمايشهاي تجربي را جزئي از خود دانسته و علم حاصل از اين نگاه را علم ديني معرفي مي كند و پرداختن به آن را از امور عبادي مي داند.


    www.theological.blogfa.com




    ویرایش توسط theological : ۱۳۸۸/۱۰/۱۳ در ساعت ۲۰:۱۴

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوره فیل نشان میدهد که خدا خالق کل شی هست یعنی میتونه هر چیزی رو ایجاد کنه پس دین مهم است چون دین را خالق فرستاده و خالق یک مخترع نیز، خداست یعنی خدا خالق همه چیز هست چه خلق کرده یا چه شما فکر کنید میتونه خلق کنه
    سوره فیل نشون میده خدا میتونه هواپیمای بمب افکن درست کنه بمباران سپاه دشمن با ابابیل و بمب سجیل ایا کافی نیست
    البته منظورم کافران بود که بخود بیاند و بدانند که بای الاءربکما تکذبان
    بهتر است کمی به قدرت خدا فکر کنیم سکوت خدا قدرت بزرگ تحمل خدا را نشان میدهد
    ما ادما خیلی زود صبر و سکون و ارامش خود را از دست میدهیم اما خدا صابر واقعی هست
    صبر خدا زیاد است خدا می گه اگر می خواستم شما رو به جرم گناهانتان مجازات کنم احدی از شما رو روی زمین باقی نمی گذاشتم پس باید از خدا بخواهیم که به ما رحم کند و بیشتر خود را به ما بشناساند
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۱۰/۱۱ در ساعت ۲۰:۰۳

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    به نظر مي‎رسد ماهيت تكنولوژي به خودي خود با دين تعارض و تنافي نداشته باشد، بلكه نحوه كاركرد و كيفيت به كارگيري تكنولوژي ممكن است در مواردي با دين ناسازگار باشد.
    «جان ديون پورت مي‎گويد: شايد هيچ ملتي قبل از مسلمين وجود نداشته باشد كه براي كسب دانش از آغاز تا انجام بيشتر از مسلمانان احترام قائل شده باشد هم قوانين مكتوب و هم آداب و سنن به اين حس پسنديده كمك كردند... . گوستاو لوبون نيز در اين باره گفته است: اسلام براي اكتشافات علمي از هر ديني مناسب‎تر و ملايم‎تر است» (1)
    **********
    1:علم و دين،استاد علي رباني گلپايگاني،ص 59


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    دين حقيقى (اسلام) هرگز با علم ناسازگار نبوده و نيست; زيرا علم، جز كشف مجهولات، چيز ديگرى نيست، چون ماهيت علم، كشف مجهولات و رسيدن به واقعيات است.
    بنابراين، دين حقيقى (اسلام)، نه تنها تكنولوژى به دين وابسته نيست، بلكه دين همان گونه كه به هنر، فرهنگ و... جهت مى دهد، به تكنولوژى نيز سمت و سوى صحيح مى دهد; دين مردم را به فرا گرفتن و آموختن علوم و فنون مختلف و كشف اسرار طبيعت و قوانين علمى، تحريك و تشويق مى كند و در بسيارى از آيات قرآن، رموز خلقت موجودات را تذكر مى دهد و يك حركت و جنبش فكرى براى آدميان ايجاد مى كند كه دنبال تحقيقات علمى بروند و از سرتاسر طبيعت به نفع خود بهره بردارى كنند: «قُلْ سِيرُواْ فِى الاَْرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْق»(عنكبوت/20) بگو در زمين گردش كنيد، پس نگاه كنيد چگونه خداوند، مخلوقات را به انواع و اقسام آفريده است.»
    و همين امر باعث گرديد كه مسلمانان، در تمام رشته هاى علمى، فنى و طبيعى، پيشرفت عجيبى كرده و بنيان تمدن درخشان اسلامى را پى ريزى نمودند. ديگر در مواردى، گزاره دينى با فرضيه علمى تعارض پيدا كرد، در اين صورت بايد درباره آن فرضيه، تحقيقات مجددى انجام گيرد، زيرا فرضيات و تئورى ها ظنى هستند و قطع آور نيستند.


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نكته مهمتر آن كه، از منظر اسلام در استفاده صحيح از علم و تكنولوژى وابستگى به ديانت و دورى از هواپرستى نهفته است، قرآن كريم درباره دانشمندانى كه هواپرستى را بر خداپرستى و هدايت الهى مقدم داشته و علوم خود را در مسير صاحبان «زر» و «زور» مى گذارند و به بهاى ناچيز مى فروشند و سرانجام خود و جامعه اى را به سقوط مى كشانند از بلعم باعورا ـ دانشمندى كه در خدمت فراعنه در آمد ـ چنين ياد كرده است: «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِى ءَاتَيْنَـهُ ءَايَـتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَـنُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِين»(اعراف/175) و براى آن ها بخوان، سرگذشت آن كس را كه آيات خود را به او داديم، ولى سرانجام از دستورآن ها خارج گشت و شيطان به او دست يافت و از گمراهان شد.» سرانجام دنياپرستى و پيروى از هواى نفس، چنان به سقوطش كشانيد، كه از مسير حق جدا شده و در مسير گمراهان و پيروان شيطان قرار گرفت.(1)
    ************
    1:در ساحل انديشه،اكبراسدعليزاده،ص110 117


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    به نظر من دین در دنیای ما هیچ کمکی نمی تواند بکند بلکه فقط ما باید به اندازه اینکه آخرت زیاد گیر ندن یه نماز و روزه ای بخونیم و بگیریم
    بابا اخه اگه دین بدرد مون می خورد پس چرا هر چی آدم دیندارن همه بدبخت وفلاکت زده اند؟دین فقط برای اینه که بدونی خدایی وجود داره همین و بس

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sajad313 نمایش پست
    سلام
    به نظر من دین در دنیای ما هیچ کمکی نمی تواند بکند بلکه فقط ما باید به اندازه اینکه آخرت زیاد گیر ندن یه نماز و روزه ای بخونیم و بگیریم
    بابا اخه اگه دین بدرد مون می خورد پس چرا هر چی آدم دیندارن همه بدبخت وفلاکت زده اند؟دین فقط برای اینه که بدونی خدایی وجود داره همین و بس
    دوست محترم جناب سجاد با سلام و آرزوی قبولی طاعات وعبادات حضور شما عارضم نمی توان به راحتی در رابطه با موضوع دین و تکنولوژی نظر داد البته نظر کارشناسانه در این باره مفید خواهد بود :

    درباره تكنولوژي و نسبت آن با دين بايد در سه موضوع بحث كنيم:

    1ـ نسبت تكنولوژي با «پيشرفت» و اينكه آيا تكنولوژي پيشرفت است؟
    2ـ آيا دين مشوق و برانگيزاننده‌ تكنولوژي است و با جهان‌بيني ديني مي‌توان به تكنولوژي ابتداءً دست يافت؟
    3ـ بر فرض كه تكنولوژي مشوق ديني نداشته باشد، آيا با دين و آموزه‌هاي ديني در تعارض است؟

    قبل از پرداختن به سه موضوع مذكور، تذكر دو نكته را لازم مي‌دانم.

    الف) امروزه كسي كشك ندارد كه مسلمانان براي دفاع از كيان اسلام و كشورهاي اسلامي بايد بالاترين تجهيزات نظامي و تكنيكي را به دست آورند و در اين باره از هيچگونه تلاشي خودداري نكنند چرا كه دستور صريح دين است كه «واعدوا لهم ماستطعتم من قوه و من رباط الخيل، ترهبون به عدوالله و عدوكم»(1) و لذا از بحث ما درباره تكنولوژي هرگز نبايد نتيجه گرفت كه مسلمانان در فكر تجهيزات تكنيكي نباشند. چون امروزه تكنولوژي عنوان دومي پيدا كرده و آن نيرومند شدن قواي اسلام در برابري قدرت كافران و اين عنوان دوم حكم وجوب را به همراه مي‌آورد چرا كه قرآن دستور فرموده كه «اعدوا» يعني بايد بالاترين آمادگي‌ها در قواي اسلامي وجود داشته باشد. بحث ما درباره تكنولوژي بر فرض نبود اين عنوان ثانوي است. (دقت كنيد)
    ب) درباره تكنولوژي برخي درصدد سود و زيان آن برآمده‌اند و براي رد يا قبول آن برخي فوائد آن و برخي مضراتش را بيان كرده‌اند. به نظر ما فقط با طرح سود و زيان نمي‌توان درباره رد يا قبول تكنولوژي و صنعت، سخن گفت بلكه بايد مباني تكنولوژي و صنعت و ارتباط آن به سه موضوع بيان شده مورد بررسي قرار گيرد.

    1ـ نسبت تكنولوژي با پيشرفت چيست؟

    واژه پيشرفت(2) واژه جديدي است كه از قرن هيجدهم به كار گرفته شد و علت ورود اين واژه رشد علوم تجربي و كشفيات جديد بود. «از آنجا كه علم تجربي دائماً در حال كشف مسائل جديد بود، روش‌هاي علمي چنان اعتباري كسب كردند كه در ديگر زمينه‌هاي انديشه نيز مورد تقليد قرار گرفتند و در نتيجه در تحقيقات اجتماعي و حتي بررسي مفهوم تاريخ، كوشش‌هايي بسيار در جهت يافتن تكيه‌گاهي علمي به عمل آمد و مورخين در جست‌وجوي قواعد تعيين‌كننده‌اي بودند تا بتوانند آنها را به عنوان «قانون» ارائه دهند، ديري نپاييد كه به «قانون ترقي انسان» كه نخستين پرتو خود را از علم برگرفته بود دست يافتند».(3)

    بنابراين به جرأت مي‌توان گفت كه انديشه و نظريه «ترقي و پيشرفت» مولود انقلاب علمي است. اين انقلاب باعث شد تا متفكرين مدرن انسان‌ها را در زمان و تاريخ رو به جلو بدانند و معتقد شوند كه آنچه در گذشته زماني قرار داشته كهنه و عقب‌مانده است.

    در نتيجه چنين فكري هر آنچه انسان جديد به وجود مي‌آورد اعم از فكر، ابزار، روش و... طبق اين نظريه همه رو به جلو و بهتر از گذشته است لذا تعليم و تربيت جديد، پزشكي جديد، وسايل زندگي جديد روش‌هاي جديد براي زندگي و... همه و همه بهتر از گذشته‌اند و در آينده نيز بهتر مي‌شوند.


    از همه بالاتر انساني كه اين ابزار و تفكر جديد را آورده پيشرفته‌تر و بهتر از انسان گذشته است. بنابراين انسان غربي بهتر و جلوتر از انسان شرقي معرفي شد!

    اين نگاه تاريخي به انسان و تفكر كه نظريه پيشرفت و اصطلاح پيشرفت را با خود آورد، آنچنان جا افتاد كه اكثر مسلمانان نيز آن را پذيرفتند و بدون هيچ سؤالي درباره صدق و كذب آن و بدون هر گونه تأملي درباره «انديشه ترقي» پيشرفت غربي را الگوي پيشرفت دانستند و سعي نمودند تا به آن برسند اما اكنون پس از حددود دو قرن اين سؤال در ذهن برخي مطرح شده است كه آيا آنچه در غرب اتفاق افتاد پيشرفت است!؟ و آيا خط سير زمان خطي رو به جلو است و انسان‌هاي گذشته و تفكرات گذشته و ابزارها و روش‌هاي زندگي گذشته و خلاصه هر آنچه صنعت «گذشته» دارد در برابر نو و جديد عقب‌مانده است!؟ و آيا استوار ماندن بر يك فكر و تغيير ندادن ابزار و... زندگي عقب‌ماندگي و حكايتي ضدارزشي است؟! و انسان‌هاي گذشته را كه چنين بودند و تغييري در زندگي و فكر آنها مشاهده نمي‌شد بايد عقب‌مانده، متحجر و... ناميد!؟ و آيا ... و آيا ... و آيا...؟

    از آنجا كه بحث، نسبت تكنولوژي با دين است براي پاسخ به اين سؤالات بايد به سراغ دين برويم و از دين سؤال كنيم كه تكامل و پيشرفت انسان در چيست.


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دين و پيشرفت

    آنچه واضح و روشن است و نيازي به پاسخي از دين ندارد، اين مسأله است كه تكامل هر موجودي نسبت به همان موجود بايد سنجيده شود و هر موجودي كمال خاص خود را دارد كه اگر به آن كمال مورد انتظار نرسيد ناقص خواهد بود. به همين جهت آنچه از يك گياه انتظار مي‌رود از حيوان انتظار نمي‌رود. نيز هر نوع گياه كمال خاص خود را دارد، از درخت سرو انتظار بلندي مي‌رود و كمال آن نيز بلندي است نه ميوه دادن و از درختان انتظار ميوه دادن مي‌رود نه بلندي و... .

    حال از منظر دين كمال انسان چيست و چه انتظاري بايد از او داشت؟

    از نظر دين انسان موجودي متفاوت از نبات و حيوان است و لذا كمال وي نيز با كمال نبات و حيوان متفاوت است. از نظر دين انسان نبات يا حيوان پيچيده‌تر يا باهوش‌تر نيست بلكه موجودي است به كلي متفاوت و جدا از ديگر موجودات.

    دين هرگز تفسيري مادي از انسان نمي‌كند و اگرچه معتقد است كه جنبه‌هاي نباتي و حيواني در انسان وجود دارد اما حقيقت انسان را جدا از جنبه‌هاي حيواني و مادي مي‌داند و لذا انتظار متوقع از او را جدا از انتظارات حيواني و مادي مي‌داند.

    اگر ما انسان را همان حيوان باهوش‌تر بدانيم كمال آن را، مادي خواهيم دانست، چنانچه غرب وقتي انسان را به حيوان باهوش‌تر و پيچيده‌تر تعريف كرد، كمال آن را نيز قدرت بيشتر، به دست آوردن امكانات مادي بيشتر، مصرف بالاتر و... دانست. در اين نگاه انسان مولد تكنولوژي و صنعت و مسلط‌‌تر بر طبيعت، پيشرفته‌تر معرفي مي‌شود و انسان مسلط بر خود و هماهنگ با طبيعت و راضي از آنچه خداوند براي او قرار داده را بايد عقب‌مانده و... دانست!!

    فرانكلين لونان باومر در اين باره مي‌نويسد:

    «در عصر علم ... ترقي وابسته به تغيير يافتن از «درون» نيست بلكه به «تغيير از برون» مربوط است».(4)

    طبق اين تفكر اگر انسان از درون خود را عوض كرد ترقي نكرده است، بلكه اگر طبيعت را عوض كرد و توانست براي تغيير طبيعت تكنولوژي بيافريند، مترقي خواهد بود!

    اما آيا دين كه انسان را خليفه خداوند و مسجود ملائكه مي‌داند نيز چنين انتظاري از انسان دارد و كمال آن را در امور مادي و رفاهي بيشتر مي‌داند!؟ ديني كه سعي دارد تا ديد مادي را از انسان بگيرد و جهاني بالاتر را به او نشان دهد و دنيا را در مقابل آن ناچيز مي‌داند (فما متاع الحيوه الدنيا في الاخره الا قليل)، بندگي و عبادت و اطاعت خداوند را اولين وظيفه‌ انسان مي‌داند (و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون) و معقتد است كه مقام درك «انه به كل شي شهيد» را دارد و مي‌تواند به درك «نحن اقرب اليكم من حبل الوريد» برسد. آيا چنين ديني كمال و پيشرفت انسان را در رفتن كره ماه و ساختن ابزار تكنيكي جهت تسلط بر طبيعت مي‌داند!؟
    توجه شود، در اين‌جا سخن از تعارض دين با تكنولوژي نيست، سخن از تعريف پيشرفت و كمال الشان از منظر دين است. دين كمال انسان را قرب به خداوند و درك حضور او در همه جا مي‌داند، اگر انساني به مقام «دني فتدلي فكان قاب قوسين او ادني» رسيد و يا حداقل به مقام تزكيه نايل آمد، چه به كره ماه برود يا نرود، چه وسيله‌اي را اختراع بكند يا نكند، به كمال انساني نائل آمده و به آنچه از انسان انتظار مي‌رود رسيده است.

    به نظر ما با تدقيق در آيات و روايات اين نتيجه به دست مي‌آيد كه كمال انسان تقرب به خداوند است و تنها ملاك براي كمال انسان همين است و ديگر امور بايد با اين ملاك سنجيده شوند. اگر انساني به اين مقام رسيد، پيشرفته است و اگر روش‌ها و راه‌هايي براي نيل به اين مقام به كار گرفت آن روش‌ها و راهكارها خوب و مورد تحسين دين‌اند و اگر روش، فكر و ابزاري به وجود آورد كه مانع تقرب بودند، از نظر دين عقب‌ماندگي و سير قهقرايي است. با اين بيان از پيشرفت سؤال دوم را مطرح مي‌كنيم:




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2ـ آيا دين مشوق تكنولوژي است؟

    از آنچه در پاسخ به سؤال قبل به دست آمد متوجه مي‌شويم كه دين، تكنولوژي و صنعت را براي انسان پيشرفت و كمال نمي‌داند و مطلوبيت صنعت و تكنولوژي را بالغير مي‌داند. يعني اگر صنعت و تكنولوژي جهت دفع دشمنان دين مورد استفاده قرار بگيرد دين مشوق آن مي‌باشد، اما بدون چنين كاربردي و اولاً و بالذات صنعت و تكنولوژي را توصيه نمي‌كند. چون مبناي صنعت و دانش فني تسلط بر طبيعت و تغيير آن به نفع ميل و هوس انسان است و در تفكر مواد صنعت نگاهي معترضانه به طبيعت موجود وجود دارد، در حالي كه دين نگاهي رضايتمندانه به طبيعت موجود دارد و به همين جهت درصدد تسلط و تغيير طبيعت موجود نيست.

    و اما پاسخ به اين سؤال كه «مگر فن‌آوري و محصول آن كه صنعت نام دارد، علم نيستند و مگر دين ما را تشويق به علم‌آموزي و استفاده از شرارت علم نكرده است؟

    چرا دين ما را تشويق نموده تا به دنبال علم برويم و دستاوردهاي علمي را در زندگي به كار ببريم، اما:
    1ـ «علم» در متون ديني تعريف خاصي دارد و نمي‌توان لفظ «العلم» را در متون ديني معادل كلمه‌ي science دانست، علمي كه در آيات و روايات بسيار سفارش شده علم تجربي نيست.

    2ـ اگر هم بپذيريم كه مراد دين از علم، علم تجربي است و دين هم بر علم تجربي تأكيد نموده است، با اين حال نمي‌توان از اين مطلب نتيجه بگيريم كه صفت و فن‌آوري مورد توجه دين است و مشوق ديني دارد، چون براي رسيدن به صنعت و فن‌آوري غير از علم تجربي فكر ديگري لازم است و آن تغيير جهان به نفع خواسته‌هاي انسان است. در حالي كه متون ديني، مستقيم و غيرمستقيم چنين تفكري را نفي مي‌كنند.

    اگر جهان مخلوق خداوند است و اگر پديده‌هاي آن فعل الهي است، فكر تغيير اعلام نارضايتي از وضع موجود و خلقت الهي انسان، بلكه در پاره‌اي موارد از پديده‌هاي طبيعي رنج مي‌كشد و درصدد چاره‌اي است اما دفع اين رنج و چاره‌جويي براي آن نيز در نظام آفرينش قرار داده شده است و براي استفاده از آن و نيز چگونه استفاده كردن هم بايد از دين و خداوند سؤال كنيم. هماهنگ به طبيعت عمل كردن با تغيير آن تفاوت دارد. استفاده از گياهان دارويي و تركيب آنها، با تغيير شيميايي آنها تفاوت دارد، استفاده از آتش و شمع براي بهره‌گيري از نور آنها در شب تفاوت دارد با اختراع لامپ و استفاده از نور آنها. در فرض اول از «نور آتش» در شب استفاده مي‌شود اما در قسم دوم انسان درصدد است تا «شب» را به روز «تغيير» دهد.

    لذا در مدرنيته مفاهيمي مانند رضايت، توكل، صبر، قناعت و... جايي ندارند چرا كه اعتقاد بر اين است كه هر چيزي را انسان «مي‌تواند» عوض كند و «بايد» عوض كند، در مقابل هيچ اراده‌اي غير از آنچه خود بخواهد، تسليم نمي‌شود.

    3ـ رواياتي مانند «اطلبوا العلم و لو بالصين» كه زياد به آن تمسك مي‌شود نيز مقصود از «علم» علم خداشناسي است نه علم تجربي.

    «قال علي‌ عليه السلام: اطلبوا العلم و لو بالصين، هو علم معرفته النفس و فيه معرفه الرب عزوجل(5)»




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    540
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sajad313 نمایش پست
    سلام
    به نظر من دین در دنیای ما هیچ کمکی نمی تواند بکند بلکه فقط ما باید به اندازه اینکه آخرت زیاد گیر ندن یه نماز و روزه ای بخونیم و بگیریم
    بابا اخه اگه دین بدرد مون می خورد پس چرا هر چی آدم دیندارن همه بدبخت وفلاکت زده اند؟دین فقط برای اینه که بدونی خدایی وجود داره همین و بس
    به نام خدا.

    خوب اينكه شما ميفرماييد همون رفع تكليف كردنه ديگه.خوب اگه قرار بر رفع تكليف كرده پس به صورت كامل رفع تكليف بفرماييد كه ديگه چيزي نمونه. يعني تك تك نعمت هاي خدا رو بشمار و شكرش رو انجام بده. البته تصريح ميكنم كه اول "بشمار" بعد براي رفع تكليف شكرش رو به جا بيار.

    البته حالا كه فكرش رو ميكنم ميبينم خسته ميشي و همچنين ممكنه يك چيزي رو از قلم بندازي و فرداي قيامت برات دردسر بشه. پس بيا شكر اوليش رو بجا بيار هروقت تموم شد و رفع تكليف شد دوميش رو خودت بگرد پيدا كن. سوميش رو دوباره بيا بگو تا بهت بگم. اولين نعمت خدا اينه : "وجود داشتن"

    با تشكر ،ستايشگر
    ویرایش توسط ستايشگر : ۱۳۸۹/۰۵/۲۸ در ساعت ۰۰:۴۰
    هر چه در آسمانها و زمین است از آن خداوند یکتاست. کهکشانها و ستارگان مظهر قدرت اویند. همه فانیند و تنها خداست که می ماند.

    حق با علی است و علی با حق.( پیامبر مهربانی ها (ص) )

    دانش اگر چه در ثریا باشد ، مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت. ( پیامبر خوبی ها (ص))

    نه تنها جزایر سه گانه بلکه از غرب چین تا شرق مدیترانه ، از جنوب سیبری تا شمال صحرای عربستان از دیرباز مرزهای ایران بزرگ قرار دارد. و در آخر تمامی فرزندان به مادر خود می پیوندند.


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود