جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: !! شنل و شمشیر !!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    !! شنل و شمشیر !!




    وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ سوره آل عمران آیه 54


    سلام علیکم
    به امید دل دلا , دلبر همه ی دلداده ها قصد دارم استارت مسئله ی مهمی را برای روشنگری عموم کانونی ها که شاید کم و بیش بدونید ولی بصورت دقیق بزنم
    روزی که آدمهای مدعی دانش و علم به کتاب به کنج پستوی منزل نشیمنگاهشان را نشاندند و بساط خواجه ربیع مسلکی پیش گرفتن طوریکه سپر بلا و دیوار گوشتی ام القرای این حوالی را عشاق روح عشق پرکشیده تشکیل داده بودند زمین نهروان ما از بی عماری آه جانسوز می کشید و نوید حالگیری اساسی که اگر شانس بیارند در این حوالی وگرنه دیار باقی به این آدمها می داد

    اما بعد....

    !! شنل و شمشیر !!
    به نظرتون این کیه ؟
    موهاش وز
    بینی بزرگ که یه ذره انحراف به چپ هم داره
    خط و خوط زیادی هم تو صورتش داره
    موهاشم روغن زده
    به نظرتون روهم رفته قیافش ضایس یا نه

    ولی( خارج ازشوخی) هویت اصلی این آقا چیست؟
    نام : هییم
    نام خانوادگی : سابان
    متولد : اسکندریه مصر
    تاریخ تولد : 1944
    دین : یهود
    در حال حاضر مقیم و متردد در : بورلی هیلز کالیفرنیا و سرزمین اشغالی فلسطین



    !! شنل و شمشیر !!

    در سال 2002 به حییم سابان 13 میلیون دلار آمریکا و تعهد بودجه اضافی برای ایجادSaban center که مغز خارجی و مخزن فکر واشنگتن دی سی در جهت سیاست خارجی امریکا در قبال خاورمیانه می باشد اعطا شد( تا اونجایی که از این ویکیپدیا آمار داده شده ) که بخشی از مؤسسه بروکینگز Saban می باشد که بزرگترین مخزن فکر که هدف آن فراهم کردن اطلاعات و تجزیه و تحلیل در مورد سیاست خارجی امریکا در خاور میانه برای سیاستگذاران در دولت می باشد ودر واقع مرکز تصميمسازي استراتژيك براي حزب دموكرات به رياست جمهوري اباما را ايفا مي کند .

    حا لا به نظرتون
    !! شنل و شمشیر !!
    این آقا مو قشنگه همینکه داره میخنده

    تو این روزای قشنگ کسی رُ کردش ملنگ

    ز احمد (ص) تا احد یک میم فرق که یک عالم در این یک میم غرق

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
    سوره زمر آیه 53
    نمی دونم چرا یه دفعه یاد این آیه افتادم .....
    اما القصه
    قرار شد به همراه همگی برای دهمین بار به تدبیر روح عشق که این روزها سی و یکمین مرغشم با شکوهترین اوج خودشُ گرفته ایوالله بگیم منظره روز دست مریضا گفتن ما که چهل میلیون دست گل با رنگهای مختلف و بوهای متفاوت بود با اینکه میدیدم غریبه همچنان دلش سنگ و از غیافش بر می یاد که می خواد یه غلتهایی بکنه ولی همه تو حال خودمون بودیم اون روزها مُخمون توی رنگهای گلهامون بود حتی گاهی به گل فروش هم دقت نمی کردیم رنگ گلها عجیب دلمون برده بود چون یکی می گفت مال ومن خوشبو تره یکی می گفت مال من خوشرنگ تره خلاصه اصلا حواسمون به قرچ قرچ دندونهای غریبه نبود تا اینکه روزها گذشت

    گذشت
    اما بعد...
    در ادامه برای روشن شدن ان شاالله خلاصه گزارش سابان سنتر با عنوان " کدام راه به سوی ایران؟ " برای شما ارائه می شود البته ترجمه شده که اصل آن را می توانید در اینجا ببینید


    کدام راه به سمت ایران؟

    گزینه های استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران


    این گزارش توسط شش تن از استراتژیست¬های وابسته به انستیتو بروکینگز تهیه شده است.
    (کنت ام پولاک، دانیل ال بای من، مارتین ایندیک، سوزان مالونی، مایکل ای اُ هانلون، بوروس ریدل)

    !! شنل و شمشیر !!



    مقدمه: انتخاب گزینه های سیاست آمریکا نسبت به ایران

    - ایران همیشه برای آمریکا، یک معضل و مشکل بوده است.
    - تنفر ایران از آمریکا همواره برای ناظران بیرونی امری عجیب بوده است.
    - اما آمریکا نمی تواند از اهمیت ایران چشم بپوشد.
    - در عصر بوش، گرچه در ابتدا آمریکا سیاستی علیه ایران نداشت، اما سپس از طریق فشار و تهدید و تحریم، سعی شد ایران را وادار به کنارگذاردن برنامه ی هسته ای نموده و بدین روی ایجاد رابطه ی دیپلماتیک نماید.
    - در انتهای عصر بوش، قدرت ایران در منطقه ارتقا یافته و از سوی دیگر آمریکا در منطقه تضعیف شد.
    - مراکز مطالعات استراتژیک آمریکا، در ابتدای عصر اُباما، به ناچار به مطالعات گسترده جهت یافتن راه¬حلی برای مسأله ی ایران پرداختند. اما هرچه تلاش می کنند، نمی توانند از این حیرت و سردرگمی خارج شوند.
    - اُباما، هم زمان با استفاده از اهرم فشارهای بین المللی، در چارچوب استراتژی هویج و چماق، تلاش می کند به ایران نزدیک شده و دست دوستی بدهد. اما معلوم نیست که این سیاست موفق گردد، لذا بهتر است انتخاب های جایگزین و فوری برای آن اندیشیده شود.

    هدف خیلی سخت
    - امام خمینی با انقلاب اسلامی سال 1357، نظام دوقطبی خیر و شر را تبیین نمود، که در آن آمریکا قطب شر، و ایران قهرمان قطب خیر در جهان است.
    - احمدی نژاد به این ایدئولوژی باور دارد.
    - رابطه با آمریکا، ریل سوم راه آهن حرکت ایران است.
    - آیت الله خامنه ای نیز همچون امام خمینی به آمریکا مشکوک است.
    - پراگماتیست های ایران در 1986 - ایران کنترا - 1995 و 1998 و 1999 با آمریکا ارتباط مخفی داشتند، که خیلی زود کشف و خنثی شد.
    - جبهه ی سخت درون نظام – اصول گرایان - ، بیشتر به تقابل با آمریکا فکر می کنند.
    - رفتار ایران برای آمریکا عجیب و غیرقابل پیش بینی است.
    - در مسأله ی عدم رابطه میان دو کشور، آمریکا نیز بی تقصیر نیست، و به دلیل رفتار نامناسب آمریکا، دولت مردان ایران نیز آمریکا را غیرقابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد می دانند.
    - دولت مردان آمریکا از ایران ناامید شده اند، نه زمانی که به دنبال رابطه بودند به نتیجه¬ای رسیدند، و نه در زمان مقابله و جنگ موفق به مهار ایران شده¬اند.
    - فشارهای آمریکا به تهران، تاکنون هیچ تغییری در سیاست خارجی این کشور ایجاد نکرده است.
    - در آمریکا، همواره سیاست آن کشور در نسبت با ایران با ناکامی و شکست مواجه شده است.
    - آمریکا با حمله به افغانستان و عراق، موقعیت خود را در منطقه تضعیف نمود و محبوبیت خود را از دست داده و این به سود ایران شده است.
    - در نبرد حزب الله و اسرائیل و نبرد حماس و اسرائیل نیز شکست اصلی از آن آمریکا و پیروز صحنه ایران بود.
    - آمریکا در اثر این تغییر صحنه شوکه شد و مجبور به اتخاذ روش¬های جدی برای بازیابی نقش خود در منطقه گردید.

    ساختن سیاست بهتری در مورد ایران
    - کتاب ها و مقالات در این زمینه کم نبوده، اما به جای تابش نور، بر حرارت مسأله می افزایند، لذا مسأله ی رابطه با ایران را لاینحل می کنند.
    - چینش مطالعات این است که تحدید (محدودسازی) ایران صورت گیرد یا مذاکره! هیچ حدوسطی دیده نمی شود. راست ها به تقابل و چپ ها به مذاکره می اندیشند.
    - تمرکز بر مسأله ی هسته ای ایران، موجب شده است که دید کلان نگر منتفی شده و همه جانبه گری وجود نداشته باشد.
    - هدف اصلی این گزارش، ارائه مهم ترین گزینه های سیاست آمریکا برای ساختن یک استراتژی جدید علیه ایران است.
    - در مجموع 9 گزینه در مورد ایران شکل گرفته است
    - این 9 گزینه در چهار دسته، تفکیک شده اند.
    - بخش نخست این گزارش در مورد دو گزینه ی دیپلماتیک است.
    - بخش دوم این گزارش در مورد سه گزینه ی نظامی است.
    - بخش سوم این گزارش در مورد سه گزینه ی تغییر حکومت است، که حمایت از انقلابات مردمی، یا شورش¬های قومی، و یا مساعدت در کودتای نظامی را دربر دارد.
    - بخش چهارم این گزارش نیز در مورد بازدارندگی ایران از طریق تحدید است.


    نُه گزینه ی بد
    - این 9 روی کرد، هزینه ها و مخاطرات خاص خود را دارند. این به خاطر کمبود تحقیقات و مطالب نیست، بلکه به خاطر سختی موضع - ایران - است. شاید روزی یک کسینجر یا جرج کنان جدیدی ظهور کند که راه حل متفاوت و ساده-تری پیش نهاد کند.
    - بهترین استراتژی آمریکا بدون شک این خواهد بود که چند گزینه از 9 روی کرد مزبور را به صورت یک پارچه به کار گیرد.

    ابتدا استراتژی سپس تاکتیک
    - از آن جا که همواره آمریکا در جزییات تاکتیکی بر علیه ایران گم شده و از کلان نگری دور افتاده است، این گزارش تنها به استراتژی ها می پردازد.

    صحنه سازی
    - نگارش استراتژی در مورد ایران بسیار سخت است، و باید نقش ایران را در صحنه تبیین نمود.

    دیدگاه تهران
    - سیستم سیاسی ایران، یکی از پیچیده ترین و غیرشفاف ترین نوع نظام سیاسی در جهان است.
    - ایران خود را همزمان خیلی موفق و قوی، و خیلی ناموفق و ضعیف میداند.
    - رهبران ایران در رابطه با آمریکا، تصمیم های تاکتیکی گرفته اند نه استراتژیکی.
    - باید دانست که واژه ی بازار یک کلمه ی ایرانی است و بازار همواره باز است.
    - رفرمیستها به دنبال رابطه و اصول گرایان کمتر مایل به رابطه با آمریکا هستند.
    - آیت الله خامنه ای به آمریکا مشکوک است و به اصولگراها نزدیک تر است، اما واقعیت های اقتصادی را قبول دارد.
    - سیاست ایران مبتنی بر قوانین اینرسی حرکتی عمل می کند، لذا شانس آمریکا برای موفقیت بسیار کم است.


    این داستان ادامه دارد.....
    ز احمد (ص) تا احد یک میم فرق که یک عالم در این یک میم غرق

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قسمت دوم




    أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاء فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصْابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ واللّهُ مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ
    سوره بقره آیه 19

    ================================================== ========
    نگو بهم همه چیز روبه راهه
    نگو بهم این همه ساز و برگ بتوچه
    نگو بهم کاسه داغ تر از آش شدی
    نگو بهم ............

    ================================================== ========

    !! شنل و شمشیر !!


    صحنه ي بين الملل
    - گاهي به نظر ميرسد، مناسبات ايران و آمريكا در يك خلاء شكل ميگيرند، حال آنكه اينگونه نيست و كشورهاي زيادي
    مانند روسيه و چين و اتحاديه اروپا و كشورهاي همسايه ايران در اين موضوع دخيل هستند.

    ساعت در حال تيكتيك
    - زمان به سرعت در حال گذر است، و عصر اُباما آخرين فرصت آمريكاست.
    - ايران تا 2010 يا حداكثر 2015 به سلاح هسته اي دست مييابد و در آنصورت گزينه ي نظامي بسيار دشوار ميشود.
    - اما همچنان گزينه ي تغيير حكومت باقي ميماند.
    - لذا اُباما آخرين فرصت براي طرح يك استراتژي جديد است كه آيا آمريكا ميتواند با يك ايران هسته اي همزيستي داشته
    باشد؟!


    بخش يك: تحذير تهران


    گزينه هاي ديپلماتيك
    - مسير اُباما بسيار سخت و دشوار است.
    - جنگ هشت ساله در افغانستان و شش ساله در عراق، آمريكا را از ورود به يك ميدان نبرد جديد برحذر ميدارد.

    - پرسشهاي سه گانه:
    1 - آيا تهديدها و تحريمهاي اقتصادي و ديپلماتيك ميتواند منجر به تغيير سياستهاي ايران در نسبت با جامعهي غربي شود؟
    چه نوع تحريمهايي بيشترين امكان موفقيت را دارد؟ و چگونه آمريكا ميتواند ديگر قدرتهاي بزرگ را قانع كند كه با آمريكا بر
    عليه ايران همكاري كنند؟
    2 - آيا مشوقها - هويجها - با چماق يا بدون چماق ميتواند تهران را به تغيير رفتار مجاب كند؟ ذات اين هويجها بايد چه
    باشد؟ و چگونه آمريكا ميتواند اين مشوقها را به ايران بدهد كه ضعف او تلقي نشده و اصولگرايان را گستاخ نكند.
    3 - واشنگتن از كجا بداند كه ايران دربارهي مناسبات ديپلماتيك جدي است يا اينكه با طولاني كردن مذاكرات در حال خريدن
    زمان براي هسته اي شدن است؟
    - پاسخها به اين سه پرسش، منجر به دو رويكرد متضاد شده است:
    1 - نسخهي بازسازي شدهي استراتژي هويج و چماق بوش.
    2 - روش حذف چماق و فربه كردن هويج. زيرا تهديد همواره موجب تقويت ايران ميشود. هضم ايران در اقتصاد جهان مي -
    تواند نمونهاي از آن باشد.


    فصل يك: پيشنهادي كه ايران نبايد رد كند.

    اقناع
    - بوش پسر، از سياست هويج و چماق استفاده كرد، كه موثر نبود.
    - اين سياست اگر بهينه شود، ميتواند در دولت اُباما موثر واقع شود.
    - اُباما پس از انتخاب خود، بلافاصله اين سياست را اعلام نمود كه داراي چندوجه است.
    - مهمترين مانع اين سياست، باقيماندههاي اقدامات بوش در اعمال اين سياست است.
    - ضعف اقدام بوش در اين بود كه سياست هويج و چماق را توأم با تغيير حكومت جلو ميبرد.
    - جمهوري اسلامي بايد سياستهاي داخلي خود را تغيير دهد.

    - سياست متقاعدسازي به تعهد و مشاركت بينالمللي در خصوص تحريمهاي قوي بر ضد ايران نياز دارد تا بتواند ايران را
    تنبيه كند، اما بسياري از كشورها، ايران را به عنوان تهديد نميشناسند و مخالفت ميكنند. ايران به ستيزه جويي عليه فشار خارجي
    عادت دارد كه اين موجب سختتر شدن كارها ميشود.

    هدف
    - هدف اين سياست، قانع كردن دولت ايران براي تغيير رفتار خود در مسايل حساس و مهم براي آمريكاست.
    ما از ايران ميخواهيم كه در جايگاه درستي در ارتباطات بين الملل خود قرار » : - اين سياست با پيام نوروزي اوباما آغاز شد كه
    و در واقع او رژيم ايران را قبول كرد در صورتي كه به خواسته هاي آمريكا و جوامع بين المللي احترام بگذارد. «. گيرد
    - اگر آمريكا سياست خود را بر برنامه ي اتمي ايران متمركز كند، همراهي بينالمللي بيشتري مييابد، اما اين همهي رفتار ايران
    را تغيير نميدهد. اين كافي نيست كه ايران برنامه ي هستهاي خود را منتفي كند.

    چارچوب زماني
    به صورت بالقوه سياست اقناعي در چندماه به نتيجه ميرسد. به صورت نظري آمريكا و همپيمانانش سريعاً به بسته ي پيشنهادي
    از گزاره هاي مشوق و گزاره هاي بازدارنده دست خواهند يافت. و اين سرعت عمل در مورد پاسخگويي ايران نيز صادق خواهد
    بود. با اين همه، مذاكرات سياسي داخلي و ديپلماتيك خارجي و ماهيت اين سياست براي به نتيجه رسيدن به سال ها وقت نياز
    خواهد داشت. براي مثال ايرانيها استنتاج ميكنند كه با قبول درخواست جامعه ي بين الملل به صورت يك طرفه برنامه ي اتمي
    خود را خاموش ميكنند، و با اين كار منابع بسيار باارزش خود را هدر ميدهند.
    سختي گزينه ي هويج و چماق اين است كه زمان شكست آن مشخص نيست.

    نگاهي كلان به اين سياست
    - مفهوم بنيادين گزينه ي هويج و چماق اين است كه همزمان بايد براي تغيير برنامهي هستهاي ايران جايزه داد و اگر نپذيرفت
    مجازات سنگين بر عليه او اعمال شود. اين اولتيماتوم به ايران ميگويد كه اگر بپذيرد تشويق ميشود و اگر نپذيرد مجازات مي -
    گردد.
    - اين گزينه را آمريكا نميتواند به تنهايي انجام دهد و حتماً نيازمند همكاريهاي بين المللي است. اهرم اصلي اين سياست،
    بايد شوراي امنيت سازمان ملل باشد.
    - ايران همچنان سرگرم غنيسازي اورانيوم است و به تهديدهاي آمريكا بيتوجهي ميكند.
    - آنچه آمريكا به عنوان مشوق به ايران ميدهد بايد حكم هويج بزرگتر را داشته باشد.
    1 - تكنولوژي هستهاي و رآكتورهاي آب سبك. پرسش اين است كه بايد اجازه داد ايران در خاك خود غنيسازي كند؟!
    و آزاد نمودن داراييهاي اين كشور در آمريكا، و همچنين رفع تحريمها. ،wto 2 - اقتصادي: ورود ايران به
    3 - ضمانتهاي امنيتي.

    ادامه دارد...
    ز احمد (ص) تا احد یک میم فرق که یک عالم در این یک میم غرق

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قسمت سوم




    هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلاَ تَتَفَكَّرُونَ

    سوره انعام آیه 50



    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    !!!!
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------


    !! شنل و شمشیر !!

    - آمريكا چگونه ميتواند با وجود اين همه نيرو در اطراف ايران، اعلام كند كه براي ايران تهديد نيست؟
    امتيازات سياسي
    - ايرانيان از هر جناح و سليقه، معتقدند كه كشورشان بايد نقش رهبري در منطقه داشته باشد.و اين مسأله پيشينه اي تاريخي
    دارد.
    - تا مذاكره انجام نشود، مشخص نميگردد كه ايران چه امتيازي ميخواهد، اما آمريكا تحت هيچ شرايطي نبايد بپذيرد كه ايران
    كشور برتر منطقه باشد.
    تعامل
    - تحقق استراتژي هويج و چماق، بدون مذاكره ميان آمريكا و ايران امكان پذير نيست.
    - قبل از اينكه بستهي مشوقها به ايران اعلام شود، بايد دانست ايران چه ميخواهد.
    - آمريكا بايد ضمانت مجازاتهاي خود را عليه ايران اعلام كند.
    - آمريكا ايران را در شرايطي ميپذيرد كه سه مسأله رفع شده باشد:
    1 - برنامهي هستهاي منتفي شود.
    2 - حمايت از حزبالله و حماس منتفي شود.
    3 - تغيير نقشهي وضع موجود منطقه از سوي ايران كنار گذاشته شود.
    - تعامل ابتدا تاكتيك است و اگر ايران رفتار خود را تغيير بدهد، آنگاه تبديل به استراتژي خواهد شد.
    آماده سازي شرايط براي فرود آمدن چكش
    - يك مؤلفهي سياست هويج و چماق اين خواهد بود كه اگر ايران نپذيرد، با وخامت تحريمها و برخوردها روبرو ميشود. اين
    برخوردها بايد سختتر و شديدتر باشد.
    تحريمهاي نفت و گاز
    - يكي از مخربترين برخوردها، تضعيف اقتصاد نفتي ايران است، زيرا اقتصاد ايران به شدت به نفت و گاز وابسته است.
    - قيمت نفت نوسان شديدي دارد، و تحريم نفت و گاز ايران موجب بالا رفتن ناگهاني قيمت نفت در جهان ميگردد.
    محركهاي مشخص شده
    - بايد نسبت تحريمها به تفكيك هر محرك و هر ماشهاي جداگانه مشخص شود و مكانيزم ماشه بنا به مصداق هاي تاكتيكي
    معين گردد.
    مقصد، نه وسيله
    - بايد آمريكا و متحدانش بر روي نتيجهي سياست هويج و چماق تمركز كنند، نه بر روي وسيله و روش آن.

    !! شنل و شمشیر !!

    شنل و شمشير


    - رهبران آمريكا نبايد همچون اُباما به طور علني سياست هويج و چماق را در انظار عمومي مطرح كنند چون در مورد گورخرهاست و موجب رنجش طرف ايراني ميشود. اُباما اشتباه كرد كه در سخنراني خود همچون بوش آن را علني بيان كرد.

    - آمريكا نبايد اجازه دهد روند سياست هويج و چماق طولاني شود.
    الزامات
    - الزامات سياست هويج و چماق، بيشتر ديپلماتيك و سياسي هستند و ريسكهاي اقتصادي و نظامي آن كمترند.
    - آمريكا بايد به كشورهايي چون روسيه و چين و ديگران امتياز بدهد تا آنها از سياست هويج و چماق عليه ايران حمايت
    كنند.

    محاسن

    1382 برخي مسئولان سياسي ايران آن را پذيرفتند . - - شواهدي وجود دارد كه اين سياست ميتواند موفق باشد . در 83
    مذاكرات (ترويكاي اروپا) با ايران در آن زمان، دستاوردهايي داشت.
    - با توجه به بحران اقتصادي موجود در غرب، اين سياست، هزينههاي آمريكا را پايين ميآورد و ضمناً مراوده ي تجاري با
    ايران به اقتصاد آمريكا كمك ميكند.
    - اگر آمريكا به ايران در سياست هويج و چماق امتيازي داد كه ايران نپذيرفت، در آن صورت نتيجه ي طبيعي، موضوع
    ايران خواهد بود. « تحديد »

    معايب

    - آمريكا مجبور است با ساير كشورها در مورد ايران معامله كند.
    - ايرانيان عموماً پاسخ صريح آري يا نه نميدهند و با اين كار زمان ميخرند.
    - ايران با طولاني كردن پاسخ، موجب كم اثر شدن گزينههاي بعدي يعني حملهي نظامي و تغيير حكومت ميشود.
    - آمريكا مجبور ميشود با اعمال سياست هويج و چماق، از حمايت دموكراسي و حقوق بشر در ايران دست بردارد و اين
    اجتناب ناپذير است.
    - سياست هويج و چماق به دليل پيچيدگي دروني سياست در ايران ميتواند شكست بخورد، زيرا در 30 سال گذشته ايران با
    تعريف متفاوت منافع ملي، توانسته است سياستهاي خارجي عليه خود را ناكام بگذارد

    قابل توجه تمام اباما دوستان!

    ادامه دارد...

    ز احمد (ص) تا احد یک میم فرق که یک عالم در این یک میم غرق

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قسمت چهارم




    وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ
    سوره انفال آیه 60


    ----------------------------------------------------------------------------------------------------
    روبروم وایساده زل زده توی چشام بهم می خنده داره دستشُ می کنه توی جیبم کیف پولم بر می داره همینطوری که می خنده پولها رُ از توی کیف پول توی جیب خودش می ذاره کیف پول می ذاره توی جیبم با همون خنده از ما دور می شه به بغل دستیم می گم می بینی این یارو دزدها ! بغل دستیم می گه چقدر مغرضانه قضاوت می کنی یه رهگذر بود که بسیار خوش بر خورد بود و لبخند به لب داشت و فقط از تو پول قرض گرفت!
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    !! شنل و شمشیر !!

    فصل دو: وسوسه كردن تهران

    گزينهي تعامل
    - اشكال بوش در اجراي سياست هويج و چماق در اين بود كه چماق را كناري نميگذارد.
    - تهديد موجب ميشود كه ايرانيان از حيث مليگرايي منسجم گردند.

    هدف
    - تغيير رفتار ايران از طريق تعامل و تشويق.
    - اما چون ضمانت اقدام ندارد، نياز به مدت زيادي براي اثر بخشي دارد.
    - در اين گزينه، هيچ تضميني براي ممانعت از دستيابي هستهاي ايران، يا عدم حمايت از گروههاي فلسطيني و لبناني از سوي
    ايران وجود ندارد.
    - اما اين رويكرد موفقيت گستردهاي در دراز مدت دارد و تغيير حكومت را نيز در بر خواهد داشت.
    - از نتايج مفيد آن، ايجاد رابطه و تعامل با ايران تاثير گذاري و تغيير رفتار آن است.
    - چنين رابطهي ميان آمريكا با ايران، مانند رابطهي كنوني انگليس با ايران است.
    - همچنين، الگوي اين رابطه، همان رابطهي آمريكا با چين است كه به مرور موجب ليبراليزه شدن اقتصاد آن كشور و پيدايش
    يك طبقهي متوسط در چين شده است.

    چهار چوب زماني
    - تعامل در دراز مدت ميتواند موثر باشد.
    - حضور نظامي آمريكا در اطراف ايران، براي اين كشور تهديد است، هر چند كه آمريكا از موضع تعامل با ايران مواجه شود.
    - دشمني آمريكا با ايران، و ايران با آمريكا، يك گزارهي بنيادين در سياست ايران است.
    - هيچ محدودهي زماني براي تحقق اين استراتژي وجود ندارد و نميتوان با هيچ مكانيزمي آن را تسريع بخشيد.
    ديد كلان به اين سياست
    - تعامل، جزيي از يك روي كرد استراتژيك است و ديپلماسي يعني همين تعامل.
    - در اين سناريو، تعامل يك كنش استراتژيكي است نه تاكتيكي.

    الويت تعامل
    - اگر تعامل الويت پيدا كند، سياستهاي آمريكا بايد به يك جابجايي عظيم از گزينههاي سياسي، اقتصادي و نظامي به تعامل
    بيانجامد.
    - گزينهي تعامل، موجب ليبراليزه شدن فضاي داخلي ايران ميشود.
    - تعامل با دو رويكرد الف) گام به گام ب) معاملهي بزرگ و حجيم و گسترده، ميتواند صورت پذيرد.

    اقناع
    - مشوق برپايه اقناع طرف ايراني بر تغيير رفتار وي بايد ارائه شود.
    - مشوقها بايد شامل سه حوزهي هستهاي، استراتژيك و اقتصادي باشد، كه اكنون تنها تمركز بر حوزهي برنامهي هستهاي ايران
    است.
    - مشوقها بايد متوجه حاميان تغيير باشد، مثلاً مشوقهاي اقتصادي بايد طيف ثروتمندان طبقه ي متوسط به بالا را در نظر
    بگيرد.

    زمانبندي
    - تحقق گزينهي تعامل نيازمند سالهاي طولاني است و آمريكا نميتواند توقع واكنش فوري از ايران داشته باشد.
    شريك نا مطمئن
    - روي كار آمدن احمدينژاد و اصول گرايان، موجب نفي ليبراليزاسيون فضاي عمومي كشور شده است.
    - فضاي عمومي ايران اكنون توأم با اعتماد به نفس و غرور است، كه موجب ماجراجويي آنها ميشود.
    - آيتالله خامنهاي معتقد است كه حق را بايد گرفت و اگر به دشمن تمكين شود، او ديگر كوتاه نميآيد.
    - دوران احمدينژاد تمام نشده است. در ادامهي برنامهي تعامل، بايد يا احمدينژاد را دور زد، يا او را به درون ميدان برنامه
    كشاند.
    - عصر رفرميستهاي ايران نشان داد كه رقابت ميان جناحها جدي است.
    - امروز در ميان همهي جناحها يك نظر واحد وجود دارد و آن هم اين نكته است كه همه از ضرورت مذاكره با آمريكا سخن
    گفتهاند.
    - در طول بيست سال، هاشمي رفسنجاني سعي كرد رابطهي ايران با آمريكا را بهبود ببخشد. اما تاكتيكهاي پشت پرده ي او
    خيلي موثر نبوده است.
    معايب
    - سياست داخلي ايران به قدري پيچيده است كه معلوم نيست سياست تعامل جواب دهد.
    - اصولگرايان، روي كرد آمريكا به تعامل را حاصل ضعف آمريكا ميانگارند.
    - چون چارچوب زماني مشخصي براي سياست تعامل مدنظر نيست، در نتيجه ممكن است ايران به همهي خواستههاي خود
    برسد، اما آمريكا به هيچ يك از خواستههايش نرسد.
    - تا كنون هيچ پيام محكمي از سوي رهبر ايران براي مذاكره با آمريكا شنيده نشده است.
    - اسراييل در معادلات تعامل همچون يك كارت وحشي و برگهي غير قابل مهار عمل ميكند.

    !! شنل و شمشیر !!

    بخش دو: راهكار نظامي


    خلع سلاح تهران
    - گزينههاي ديپلماتيك، يك نقص اساسي دارند و آن اين است كه به همكاري ايران نيازمند است.
    - در واقع هيچ يك از گزينههاي ديپلماتيك، تضميني براي موفقيت ندارند.
    - بخشي از آمريكاييها معتقدند ايران قابل اعتماد نيست. آنان حتي روسيه و چين را نيز قابل اعتماد نميدانند، لذا ميگويند كه
    به دليل عدم باور اين كشورها، محدوديتهاي سياسي و تحريمهاي اقتصادي همواره شكست ميخورد.
    - به اين دلايل، هر گزينهاي كه نياز به همكاري ايران يا كشورهاي متحد آمريكا بر عليه ايران را داشته باشد، منتفي است.
    - تنها عامل زور است كه به طور يك جانبه از سوي آمريكا امكان به كارگيري دارد و نياز به همكاري ايران يا متحدان ندارد.
    - اگر ايران به سلاح هستهاي مجهز شود، در آن صورت گزينهي نظامي آمريكا عليه آن كشور نيز دشوار خواهد شد.
    - مشكلاتي كه ارتش آمريكا در عراق و افغانستان پيدا كرده است، امكان موفقيت نظامي بر عليه ايران را با ترديد مواجهه
    ساخته است.
    - با اين شرايط، بخش دوم اين گزارش، به بررسي گزينهي نظامي پرداخته است.
    - اُباما نيز گزينهي نظامي را رد نكرده است.
    - اين نگراني وجود دارد كه اسراييل به طور يك جانبه به تهاجم عليه ايران اقدام كند.
    - گزينه اين خواهد بود كه همچون عراق و افغانستان، اقدام نظامي به اشغال ايران و تغيير حكومت منجر شود.
    - سناريوي حملهي هوايي به تأسيسات هستهاي ايران بالاترين ضريب امكان تحقق را دارد.
    - برخي از آمريكاييها معتقدند هزينهي حمله به ايران بسيار زياد است و اين موضوع موجب ترديد در اقدام نظامي عليه ايران
    شده، اما اميدوارند كه اسراييل چنين اقدامي را به جاي آنها انجام دهد.

    فصل سوم: يك راه را تا انتها رفتن

    تهاجم
    - اكنون آمريكا تمايل به انتخاب راهكار نظامي عليه ايران را ندارد. پس از هزينههاي جنگ در افغانستان و عراق، و عدم وجود
    چشمانداز روشن، اغلب آمريكاييها مايل نيستند در نقطهاي ديگر از خاورميانه درگير جنگ شوند.
    - به دليل پراكنده شدن نيروها، آمريكا بايد براي تهاجم به ايران، نيروهاي ذخيره را فراخوان كند.
    - پس از سي سال وجود مشكلات ميان آمريكا و ايران، هيچ استراتژي همچون تهاجم نظامي، نمي تواند قاطعانه مشكلات
    مزبور را مرتفع نمايد.
    - شكستهاي آمريكا در عراق و افغانستان، نشان داد كه پرسش اساسي كه آمريكا بايد پاسخ دهد اين است كه در صورت
    تهاجم به ايران، آيا ميتواند در ايران يك دولت آمريكايي با ثبات و امن پديد آورد!
    - مشكلات عراق و افغانستان درسهاي زيادي به آمريكا داده است، اما هنوز ايدهاي كه درسهاي مزبور را به ايران، يعني
    كشوري با سه برابر جمعيت و چند برابر وسعت نسبت به عراق، تعميم دهد، وجود ندارد.

    هدف
    - هدف گزينهي تهاجم به ايران، اين است كه حكومت ايران را از طريق زور و حملهي نظامي ساقط نموده، قدرت نظامي آن
    را خرد كرده، و اجازه داده نشود كه كنترل خود را بر جامعه اعمال نمايد، و برنامهي هستهاي آن نابود گردد.
    - آمريكا بايد بتواند پس از حمله، يك حكومت با ثبات و آمريكايي در آن پديد آورد.
    - مانند افغانستان و عراق، بازسازي ايران پس از اشغال بسيار دشوار و پر هزينه خواهد بود.

    چهار چوب زماني
    - در تئوري، آمريكا هرگاه اراده كند ميتواند به ايران حمله كند. لذا از نظر زماني بسيار سهل الوصول است. اما در واقعيت، اين
    امر آسان نيست و موانع زيادي دارد.
    - گرچه تهاجم نظامي از گزينهي تعامل يا گزينهي تغيير حكومت، سريعتر امكان پذير است، اما زمان آن ميتواند تا سال ها
    طول بكشد كه شامل التيماتوم به ايران، اخذ مجوز قانوني از سازمان ملل، اقدامات لجستيكي انتقال نيرو به منطقه، و سپس اقدام
    نظامي ميشود.
    - گزينهي نظامي نيازمند گرفتن بهانه از ايران، براي حمله به آن كشور است. البته اگر اراده بر حمله به ايران وجود داشته باشد،
    آمريكا ميتواند كاري كند كه ايران را تحريك نمايد تا پاسخي بدهد كه همان بهانهي مورد نياز باشد.
    - بازسازي پس از جنگ در ايران، طولانيترين و خونينترين بازسازي خواهد بود.
    نگاهي كلان يه اين سياست
    - مسألهي اصلي، درگيريهاي پس از جنگ و اشغال است.
    - چون ممكن است كشورهاي همسايه، اجازهي استفاده از خاك خود را براي حمله به ايران ندهند، لذا بايد سپاه تفنگداران
    دريايي، بندري را در ايران تصرف، و از آنجا عمليات لجستيكي براي هجوم به درون ايران صورت گيرد.

    الزامات
    - تحريك. ايران بايد يك اقدام تحريك آميز به مثابه واقعهي 11 سپتامبر 2001 صورت دهد.
    - ديپلماتيك. اگر ايران اقدام تحريكآميز نكند، امكان اجماع بينالمللي ناممكن است.
    - نظامي. عمليات نظامي بايد سنگين باشد، اما الزام كليدي، مسايل پس از اشغال است. آمريكا براي اشغال عراق 200 هزار نفر
    نيرو وارد كرد. ايران كشوري با سرزمين پهناور كوهستاني و بياباني است كه در جنگ چريكي بسيار توانايي دارد و مي تواند
    مخاطره آميز باشد. الزامات لجستيكي تهاجم به ايران بسيار سختتر از عراق است. در تهاجم به ايران، نيروي ويژه و سربازان
    آمريكايي فارسي زبان الزامي است كه آمريكا در اين خصوص بسيار ضعيف است.

    ادامه دارد....

    ز احمد (ص) تا احد یک میم فرق که یک عالم در این یک میم غرق

  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود