صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علیت: قانونی اشتباه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    علیت: قانونی اشتباه




    سلام.
    قانون علیت اعلام میدارد که "همه چیز دارای علت است" و بعد به نتایج میرسد که خود یک باور ساده انگارانه از طبیعت است.
    جهان از نقطه ی تکینگی برخاسته و نه از جادو جنبل. علیت طرف جادو جنبل را میگیرد. حتی خدا پرستان هم دیگر به جادو جنبل اعتقاد ندارند پس چرا طرف این قانون علیت میروند تا خدا را توجیه کنند که بعد تویش بمانند؟
    تیری را به سمت یک دیوار شلیک کنید، وقتی به دیوار برخورد کرد دور آن یک خط بکشید، و بگویید "دیدید که به هدف زدم؟"

    "افسانه چیزیست که ما دین دیگری را میخوانیم، گمراه کسی است که مخالف عقاید خود را میخوانیم".

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگربه قانون عليت شك كند درواقع به تمام توانايي هاي وجودخود نيز بايدمشكوك باشيد مثلاطبق قانون عليت نوشته ي ارسالي شماحاكي از سواد وانديشه ي شماست درحاليكه شماباردعليت آن رانفي كرده ايد.

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    103
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yasesefed نمایش پست
    اگربه قانون عليت شك كند درواقع به تمام توانايي هاي وجودخود نيز بايدمشكوك باشيد مثلاطبق قانون عليت نوشته ي ارسالي شماحاكي از سواد وانديشه ي شماست درحاليكه شماباردعليت آن رانفي كرده ايد.
    دوست عزیز در جواب دچار سفسطه شدید! نفی یک چیز اثبات نافی را نمی کند!
    بطور مثال فرض کنید من یک قانونی از خودم در میارم به نام اینکه " فقط شما زمانی عاقلید که کاربر اسک قرآن باشید "
    این یه قانون صد در صد اشتباه است. حال شما می آیید به این قانون ایراد می گیرید که : خیر اینچنینی نیست.
    آنگاه من شبیه استدلال شما به شما می گویم : طبق این قانون شما عاقلید. اما شما قانون را نفی می کنید پس عاقل بودن خود را انکار کردید!

    دیدید چگونه در دام سفسطه افتادید؟
    همه موضوعاتی که کاربر فریاد شروع نموده بنا بهدرخواست ایشان به مدت یک ماه جهت بررسی به بخش مدیران منتقل گردیده است ...


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط aurlito نمایش پست
    سلام.
    قانون علیت اعلام میدارد که "همه چیز دارای علت است" و بعد به نتایج میرسد که خود یک باور ساده انگارانه از طبیعت است.
    جهان از نقطه ی تکینگی برخاسته و نه از جادو جنبل. علیت طرف جادو جنبل را میگیرد. حتی خدا پرستان هم دیگر به جادو جنبل اعتقاد ندارند پس چرا طرف این قانون علیت میروند تا خدا را توجیه کنند که بعد تویش بمانند؟
    سلام.دوست من شما که منکر علیت هستید می شود بگویید همان نقطه تکنیکی و یا به عبارت درستش این تاثیر دیالکتیکی از کجا آمده است؟
    اگر از اول بوده و کسی این بودن را به او نداده است ،این همان مفهوم واجب الوجود است که شما از آن تعبیر به تکنیک می کنید.
    و اگر از اول نبوده و وجود و بودش را مدیون موجود بالاتری است ،پس در واقع موجود بالاتری به او وجود داده که این همان علیت است.
    دوما علیت طرف جادو و جنبل را نمی گیرد بلکه بر عکس میگوید هر چیزی دارای علت و دلیلی برای تحقق یافتن است تا آن علت نباشد این شی به وجود نمی آید
    ما خدا را با قانون علیت توجیه نمی کنیم چون خدا علت ندارد و به عبارتی برهان لم ندارد.بلکه خدا را با برهان ان (البته با تقریر خودش)اثبات می کنیم که به جهت عدم آگاهی شما و دقیق بودن مطلب از آن می گذرم


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط theological نمایش پست
    سلام.دوست من شما که منکر علیت هستید می شود بگویید همان نقطه تکنیکی و یا به عبارت درستش این تاثیر دیالکتیکی از کجا آمده است؟
    اگر از اول بوده و کسی این بودن را به او نداده است ،این همان مفهوم واجب الوجود است که شما از آن تعبیر به تکنیک می کنید.
    و اگر از اول نبوده و وجود و بودش را مدیون موجود بالاتری است ،پس در واقع موجود بالاتری به او وجود داده که این همان علیت است.
    دوما علیت طرف جادو و جنبل را نمی گیرد بلکه بر عکس میگوید هر چیزی دارای علت و دلیلی برای تحقق یافتن است تا آن علت نباشد این شی به وجود نمی آید
    ما خدا را با قانون علیت توجیه نمی کنیم چون خدا علت ندارد و به عبارتی برهان لم ندارد.بلکه خدا را با برهان ان (البته با تقریر خودش)اثبات می کنیم که به جهت عدم آگاهی شما و دقیق بودن مطلب از آن می گذرم
    علیت در قدم اول اعلام میدارد: "هر چیزی علتی دارد." میشه با قوانین تجربی این رو اثبات کرد؟ فقط یک باوره که علمای قدیم داشتن.
    مگر اینکه بیایم همین رو، "هر چیزی را علتیست" رو با آزمایشهای تجربی طراحی شده اثبات کنیم.
    ویرایش توسط Aurlito : ۱۳۸۸/۱۰/۱۴ در ساعت ۱۲:۴۰
    تیری را به سمت یک دیوار شلیک کنید، وقتی به دیوار برخورد کرد دور آن یک خط بکشید، و بگویید "دیدید که به هدف زدم؟"

    "افسانه چیزیست که ما دین دیگری را میخوانیم، گمراه کسی است که مخالف عقاید خود را میخوانیم".


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط aurlito نمایش پست
    سلام.
    قانون علیت اعلام میدارد که "همه چیز دارای علت است" و بعد به نتایج میرسد که خود یک باور ساده انگارانه از طبیعت است.
    جهان از نقطه ی تکینگی برخاسته و نه از جادو جنبل. علیت طرف جادو جنبل را میگیرد. حتی خدا پرستان هم دیگر به جادو جنبل اعتقاد ندارند پس چرا طرف این قانون علیت میروند تا خدا را توجیه کنند که بعد تویش بمانند؟
    بنام خدا
    1:همان نقطه تکینگی به فرض شما چگونه به وجود آمد؟؟؟
    2:ساده انگارانه بودن قانون علیت از نظر شما ،نشان از این دارد که عقل ودانش شما هنوز نتوانسته است حول این علم بخوبی عمل کند لذا توصیه می کنم قانون علیت را بدون تعصب وبا کمی حوصله وتفکر مطالعه فرمائید..
    3:علیت طرف سحر وجادو را نمی گیرد در عجبم چطور به این فرضیه دست یافتید؟؟؟!!!!!!!!!
    سحر وجادو را کسی از خداپرستان رد نکرده بلکه معتقدند کسانی که به قدرت لایزال الهی ایمان دارند از سحر و جادو نمی هراسند
    حضرت على(ع) مى فرمايند : «كسى كه سحر بياموزد ، كم يا زياد ، كافر شده است و رابطه او به كلّى با خدا قطع مى شود .»(1)
    درعجبم که چطور می توانید قانون علیت را با موضوع سحر وجادو ربط دهید؟؟؟؟!!!!!
    ********
    1:وسائل الشيعه،شيخ حرّعاملى،ج17 ،ص147

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام گرامی

    حالا چرا در کمین نشسته اید واز فلاسفه ایراد میگیرید؟

    نظرات صحیح خودتان را واساتیدتان را بفرمایید شاید اساتید ماهم در صورت معقولیت انها را پذیرفتند یاشاید انها هم مهارت پیداکنند تا به سبک خودتان هرچه گفتید یک جوری قضیه را پیچ و تابش بدهند و شماهم مدتی به تفکر در عقایدتان مجبور شوید . به هر حال این هم یک موضوع برای سرگرمیه حیف که بنده برسر این موضوعات فعلا" وفت ندارم وگر نه کلی حرف برای پیچوندن به سبک خودتان داشتم خوب ما هم داریم یاد میگیریم مگریاد گرفتن گناهه؟


    .................................... حق یارتان ..............................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۸/۱۰/۱۴ در ساعت ۱۶:۴۶


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب آرليتو!
    با استناد به باورهاي خود شما صحبت مي كنم. ظاهرا شما طرفدار پوزيتيويزم در حوزه ي معرفت هستيد. آيا استقراء خودش تلاشي براي كشف علت پديده ها از طريق مشاهده و آزمايش نمي باشد؟؟؟
    مبناي تمام تلاش ها و كاوش هاي علمي قانون عليت است. اگر قانون عليت بر دنيا حكم فرما نبود ريچارد داكنيز هم به دنبال علت تنوع و گوناگوني موجودات زنده نمي گشت!!! ديديد چه قدر راحت مبناي تمام تلاش هاي علمي بشر در طول تاريخ را زير سوال برديد!!!


    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست بنده طرفدر ریچارد داوکینز نیستم. بار صدم.

    خود علیت میگه هرچیز را علتیست و در آخر میگه یک چیز هست که علت نداره و خودش علت خودش بوده=علت نداشتن. درضمن تجزیه ی اورانیم رو چی میگید؟ نشون میده "هرچیزی را علتی هست" کاملا هم درست نیست!

    1:همان نقطه تکینگی به فرض شما چگونه به وجود آمد؟؟؟
    تکینگی، نقطه ای که چگالی بینهایت بود. جای حاصی نداشته که این جا، از جایی بیاد.
    3:علیت طرف سحر وجادو را نمی گیرد در عجبم چطور به این فرضیه دست یافتید؟؟؟!!!!!!!!!
    چون دیگه با سوال "چجوری" طرف نیستیم. میگیم "خدا این کار رو کرد". چجوری؟ دهنت رو آب بکش که کفر گفتی.
    ویرایش توسط Aurlito : ۱۳۸۸/۱۰/۱۴ در ساعت ۱۷:۳۰
    تیری را به سمت یک دیوار شلیک کنید، وقتی به دیوار برخورد کرد دور آن یک خط بکشید، و بگویید "دیدید که به هدف زدم؟"

    "افسانه چیزیست که ما دین دیگری را میخوانیم، گمراه کسی است که مخالف عقاید خود را میخوانیم".

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط aurlito نمایش پست
    خود علیت میگه هرچیز را علتیست و در آخر میگه یک چیز هست که علت نداره و خودش علت خودش بوده=علت نداشتن. درضمن تجزیه ی اورانیم رو چی میگید؟ نشون میده "هرچیزی را علتی هست" کاملا هم درست نیست!
    اين كه هر چيزي را علتي است يك حكم عقلي و تجربي است. اما اين كه يك چيز هست كه علت نداره يك استدلال عقلي به منظور امتناع تناقض است. چون سلسله ي نامتناهي از علت و معلول ها امكان وجود ندارد.
    در مورد تجزيه اورانيوم چيزي نمي دانم. لطفا توضيح دهيد


    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود