جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مرگ و زندگی از دیدگاه عقل و نقل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مرگ و زندگی از دیدگاه عقل و نقل




    با سلام به دوستان گرامی
    دراین تاپیک سلسه مباحث درباره مرگ وزندگی از دیدگاه عقل ونقل مورد بررسی قرارمی گیرد امید است به سوالاتی که بعضی دوستان دراین زمینه دارند پاسخی باشد.
    بخش اول ماهیت مرگ
    فصل اول مفهوم شناسی مرگ
    گفتار اول: مرگ
    الف- معنای لغوی : واژه موت (مرگ )در لغت ضد حیات است. الموت ضدالحیات والحیوان کل ذی روح. و حیات هر صا حب روح را گویند (1)
    ب- معنای اصطلاحی: مرگ پایان رساننده زندگی دنیوی است .
    اگر بشود چيزي‌ را با ضدش‌ معرفي‌ کرد بايد گفت‌ که: مرگ‌ پايان‌ زندگي‌ دنيوي‌ است. چنانکه‌ علي(عليه السلام) مي‌فرمايند:اَلموت‌ غايته (2) مرگ نهايت زندگي اين دنياست.
    وباز فرمود : وبالموت‌ تختم‌ الدنيا. (3) با مرگ –زندگي- دنيا پايان ميپذيرد.
    اين‌ تعريف‌ در عين‌ سادگي، واقعي‌ترين‌ تعريف‌ مرگ‌ است. به‌ هر حال‌ اين‌ زندگي، يعني‌ زندگي‌ دنيوي‌ با مرگ‌ به‌ پايان‌ مي‌رسد. مرگ‌ به‌ همه‌ مسئوليت‌ها، تلاش‌ها، آرزوها و هدف‌هاي‌ دنيوي‌ انسان‌ پايان‌ مي‌بخشد. اما از اين‌ تعريف‌ چيزي‌ که‌ مي‌فهميم‌ آن‌ است که‌ مرگ‌ زندگي‌ را به‌ پايان‌ مي‌رساند؛ ولي‌ درباره‌ خود مرگ‌ و دنيايي‌ که‌ با مرگ‌ آغاز مي‌گردد چيزي‌ به‌ دست‌ نمي‌آيد. اکنون‌ به‌ ذکر نکاتي‌ درباره‌ مرگ‌ مي‌پردازيم....
    پی نوشت:
    1-کتاب العین ، ج 3 ص317 ، خليل بن احمد فراهيدى
    2- نهج‏البلاغه،خطبه 106، ص98 فيض الاسلام
    3- نهج‏البلاغه ،خطبه 156، ص 155فيض الاسلام

    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۱۰/۱۴ در ساعت ۱۸:۴۸
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست محترم جناب حسين با سلام

    به عقيده من نگاه ملاصدرا به مقوله مرگ بسيار قابل تأمل است فلذا بنده گوشه اي از ديدگاه ايشان را خدمت شما عرض مي كنم ؛ از نظر فلسفه، مرگ عبارت است از جدا شدن دائمى روح يا نفس از بدن كه به طور طبيعى و به سبب درهم ريختن نظم طبيعى بدن و نارسايى آن ايجاد شود.
    اما علاوه بر اين گونه مرگ - كه به آن مرگ طبيعى مى گويند - فلاسفه مرگ هايى را كه نه به سبب زوال نظم طبيعى آن بلكه به سبب حوادث و يا افعال عمدى و غير عمدى افراد بشر حاصل مى شود نوع ديگرى از مرگ دانسته و به نام مرگ اخترامى (غير طبيعى) مى شناسند كه به سبب خرابى خانه نفس و روح، يعنى بدن، بر اثر حادثه، روح از آن جدا مى شود.
    ملاصدرا فيلسوف نامى ايرانى (۱۰۴۵ - ۹۷۹) براى مرگ تعريف تازه اى آورد و پس از رد عقيده زيست شناسان و پزشكان - كه مرگ را معلول تباهى بدن مى دانند - با اشاره به دو نوع مرگ طبيعى و اخترامى، مرگ را رهايى روح از قيد بدن به سبب كمال خود و بى نيازى به بدن دانسته و در توضيح فلسفى اين مطلب مى گويد: نفس انسان در آغاز از ماده يعنى جسم و بدن سربرآورده ولى با تكيه بر مسير رشد و تكامل مادى بدن، راه جداگانه اى براى تكامل خود را در پيش مى گيرد. تكاملى كه با آغاز پيرى و رشد منفى بدن، از توقف باز نمى ايستد و همچنان به رشد تكاملى خود ادامه مى دهد، يعنى برخلاف بدن پيرى و «آنتروپى» ندارد و نابود شدنى نيست.
    اين نوع تكامل بر اصل قانون فلسفى ديگرى به نام «حركت جوهرى» اشيا بنا شده است كه يكى از اصول ابتكارى ملاصدراست و ثابت مى كند كه همه اشيا در جهان مادى و محسوس آرام ندارند و گام به گام در حركت يك طرفه و پيش رونده اى هستند و از نقص رو به كمال طبيعى خود مى روند. برخلاف جهان ايستاى ارسطويى، جهان ملاصدرا پويا و پرجوشش و جنبش است و با اين پويش، همه اشيا در جهان ما راه تكامل را مى پويند و نفس انسان نيز از اين قاعده مستثنى نيست.
    براساس اصل جهانى «حركت در وجود و جوهر» اشيا است كه نفس انسان همراه بدن روز به روز راه تكامل خود را مى پويد و سرانجام پس از طى دوره تكامل و رسيدن به كمال خود در هنگامى كه شمارش معكوس پرواز و رهايى آن از بدن فرا برسد بدن را ر ها كرده و زندگى غير مادى خود را كه براى آن ساخته شده آغاز مى كند كه عرفا به آن مرگ مى گويند.
    به نظر ملاصدرا روح يا نفس انسان گرچه با مرگ خود از بدن جدا مى شود و آن را مانند جامه اى كهنه و خالى به جا مى گذارد اما در آن جهان ديگر نيز داراى بدنى است كه از ماده ساخته نشده ولى همانند بدن دنيوى اوست و همان صورت و مشخصات را داراست به گونه اى كه در آن جهان همه يكديگر را خواهند شناخت و تمام خصلت ها و محتواى ذهن در خيال خود را نيز به همراه دارند.
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۱/۲۲ در ساعت ۱۴:۴۱

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    21
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ...
    ویرایش توسط sasan91 : ۱۳۹۱/۰۹/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۰ دلیل: ..

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود