جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پرورشی در جامعه چیست؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    375
    تشکر:
    1
    حضور
    6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    218
    آپلود
    7
    گالری
    259

    پرورشی در جامعه چیست؟؟




    اهم برنامه های معاونت پرورشی برای اوقات فراغت دانش آموزان چیست؟!تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: با توجه به اینکه کمتر از 10 روز از آغاز فصل تابستان و کلید خوردن ایام فراغت سه ماهه دانش آموزان باقی مانده است هنوز این ابهام وجود دارد که اهم برنامه های معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای ایام فراغت دانش آموزان چیست؟!پرورشی در جامعه چیست؟؟سید باقر پیشنمازی معاون سابق معاونت پرورشی و تربیت بدنی بهمن ماه سال گذشته از تدوین برنامه های این معاونت برای اوقات فراغت دانش آموزان خبرداد و گفت: اوقات فراغت دانش آموزان بحث بزرگ و پر دامنه ای است که نیازمند برنامه های بلند مدت است و باید بتوانیم با طرح های مطالعاتی گسترده برای این امر برنامه ریزی کنیم. با برکناری یا استعفای پیشنمازی در وزارت آموزش و پرورش سید مهدی امینی رییس سابق بسیج فرهنگیان به این سمت منصوب شد.
    علی احمدی وزیر آموزش و پرورش در اولین کنفرانس خبری خود در ماه گذشته علت تغییرات در این معاونت را کم تحرکی مسوولان سابق معاونت پرورشی و عملیاتی بودن مسوولین جدید (سید مهدی امینی) معاونت پرورشی دانست و تاکید کرد که مصداق تحرک بیشتر مسوولان جدید را در فصل تابستان مشاهده خواهیم کرد.
    در این میان سید مهدی امینی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز ، برنامه های این معاونت را ادامه طرح هجرت، همکاری با بسیج سازندگی در بهسازی مدارس، برگزاری پایگاه های تابستانی در مدارس، برشمرد با تامل بیشتر در برنامه های اعلام شده از سوی معاونت پرورشی به ترتیب می توان گفت که طرح هجرت که متولی اصلی آن بسیج سازندگی است و سالهاست از سوی این ارگان در حال اجراست و اکثر مخاطبان جوانان و نوجوانان در پایگاه های بسیج مساجد و دانشگاه ها هستند.
    در ادامه همکاری آموزش و پرورش با بسیج سازندگی درخصوص طرح بهسازی اماکن آموزش و پرورش است که بر اساس آن 15 هزار فضای آموزشی بهسازی می شود و بیش از 100 هزار دانش آموز در آن شرکت خواهند کرد.
    نکته قابل تامل در این طرح آن است که به گفته رییس بسیج سازندگی 70 درصد فعالیت دانش آموزان در این طرح به فعالیت های جهادی و عمرانی اختصاص می یابد و تنها 30 درصد به برنامه های فرهنگی اختصاص می یابد.
    حال باید اشاره کرد که با توجه به اینکه 14 میلیون دانش آموز در سیستم تعلیم و تربیت وجود دارد، توان بسیج سازندگی تنها پوشش 100 هزار نفر از دانش آموزان است که در این میان نیز تنها 30 درصد از وقت دانش آموزان به فعالیت های آموزش و پرورش اختصاص می یابد.
    در ادامه سومین برنامه مطرح شده از سوی امینی به خبرنگار ایسکانیوز بحث برگزاری پایگاه های تابستانی در مدارس است که سالهای سال است در مدارس اجرا می شود.
    با تاملی در برنامه این پایگاه می توان دریافت که اکثر فعالیت های این پایگاه ها به صورت کلیشه ای و تکراری در سال های اخیر اجرا شده است.
    برگزاری کلاس های آموزش خطاطی، آموزش موسیقی، کلاس های تقویتی، آموزش زبان های خارجی، آموزش فوتبال، شنا و ...
    از جمله برنامه های روتین این پایگاه ها در سال های اخیر است.
    در پایان باید منتظر بود که چه زمانی شاهد مصادیق عملیاتی بودن طرح های مسوولین جدید معاونت پرورشی که از سوی علی احمدی مطرح شد، باشیم و کماکان در انتظار پاسخ این سوال که آیا برنامه های معاونت پرورشی برای اوقات فراغت دانش آموزان چیست؟/07 /187/120
    مـــــا از قدیــــم طــــایفه ای سینــه خستــه ایــم
    مـــــا بچـــه هــــای مــادر پهلــــو شکســــته ایــم
    امــــــروز اگـــــر سیـــنـــه و زنـــجـــیــــر می زنیم
    فردا به عــشــــق فــاطـــمه شمــشیر می زنیم
    مـــا را پیــــامـبــر ، قبیـله سـلـمــان خطـاب کرد
    روی غــرور و غـــیـرت مــا هـــــم حــســــاب کرد
    ازمـــا بــتـــــرس! طــایــفـــه ای پــــر اراده ایـــــم
    ما مثل کوه پشت سر سید علـــی ایستاده ایم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    375
    تشکر:
    1
    حضور
    6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    218
    آپلود
    7
    گالری
    259



    معنا و مفهوم ، اصول و روشهای تربیت و نگاهی به جایگاه مهم امور تربیتی
    مقدمه
    انسانهاى بزرگ هميشه در لحظات سرنوشت ساز به يارى ملتها مى شتابند ومسير تاريخ را تغيير مى دهند. انقلاب اسلامى به رهبرى امام خمينى (س)، در زمانى بهاوج خود و سپس به پيروزى رسيد كه افكار عمومى دنيا انتظار چنين تحولى را نداشت.
    ليكن لطف پروردگار، رهبر كم نظير امام خمينى و از خودگذشتگى ملتى بپاخاسته ، رويدادعظيمى را در تاريخ معاصر باعث شد كه ابعاد آن هنوز به درستى شناخته نشده است.
    يكى از اين ابعاد،كه نياز به دوباره نگرى دارد،شخصيت ذخيره عالم اسلام حضرتامام خمينى(س) است.
    شخصيت استثنايى تاريخ معاصر، امام خمينى كه مصداق در جامعهبشرى و عصر جديد ايجاد كرد، تربيتى را پايه گذارى نمود كه همچون پيامبران و اولياىالهى ، از جامعيت و شمول كم نظيرى برخوردار است .
    از ويژگيهاى برجسته امام ،جامعيت ايشان در وحدت بخشيدن ميان دو حوزه علم و عمل است ، چه آنهايى كه متفكرتربيتى هستند، همه مربى نيستند و آنهايى كه مربى اند، همه نظريه پرداز تربيتىنيستند، درحالى كه امام به اين دو جنبه مهم و اساسى اتحاد بخشيد. او جامع علم و عملبود در مقام يك انديشمند، آنچه را معتقد بود، بيان ميفرمود و آنچه را بدان عقيدهنداشت ، هرگز در مقام ذكر آن برنمى آمد و آنچه از زبان ايشان صادر مى شد، همگان ،تجلى آن را در عمل و رفتار ايشان شاهد بودند.(1)www.zibaweb.com

    امام در تمام عمر پربركت خود، لحظهاى از آرمانهاى سياسى و انديشه هاى اجتماعى ، دست بر نداشت و گامى عقب نشينى نكرد،اگر چه آرمانهاى سياسى و انديشه هاى اجتماعى ايشان مبتنى بر انيگزه هاى الهى بودقرار گرفتن و قلب مبارزات سياسى و بحرانهاى اجتماعى ، مانع از دلبستگى ايشان به سيرو سلوك اخلاقى و رعايت مسايل تربيتى و خانوادگى نبود، او با تدبير و درايت خاصى بههر نيازى به مقتضاى زمان و مكان ، پاسخ مى داد.(2)

    امام اعتقاد راسخى به آيات نورانى قرآن كريم ، و از جمله اين آيه شريفه داشت :

    قل انمااعظكم بواحدة ان تقوموا لله مثنى و فرادى(3)
    بگو! من شما را بهيك چيز اندرز مى دهم و آن اينكه دو دو يك يك براى خدا به پاخيزيد
    در حقيقت ،زندگى امام ترجمان اين آيه شريفه بود و در مسندمعلمىآنچه را مى گفتند، خود مقدم بر ديگران بدان عمل مى كردند و در مسندرهبرىنيز همين گونه بودند.در برهه اى از زمان كه در باورهانمى گذشت ، امامولايت فقيهرا مطرح كردند و از تشكيل واستقرار حكومت اسلامى سخن گفتند و در عمل نيز آن را تحقق بخشيدند.
    معنا و مفهوم تربيت
    تربيت از مفاهيم و پديدههايى است كه در خصوص معنا و مفهوم آن توافق فلسفى و وحدت ديدگاه كمتر وجود دارد، بهاين لحاظ كه هر مكتب ، متكى بر مبانى فلسفى خود، تعريف ويژه اى براى تربيت ارائه مىكند. شايد بتوان قديمى ترين و در عين حال روانترين و ساده ترين تعريف را به افلاطوننسبت داد. وى مى گويد : تربيت ، زيباترين چيزى است كه در بهترينانسان ها آشكار مى شود(4).
    در رويكرد تربيتىاسلام ، بيشترين تعاريف ، ناظر بر مفهوم شكوفايى استعدادها و بالفعل نمودن آنهاست ودر تكميل چنين برداشتى از مقوله تربيت ، علماى اخلاق به كسب عادات و رفتارها ودرونى ساختن آنها توجه خاص دارند. لذا مى توان نتيجه گرفت كه در چنين رويكردى ،انسان موجودى است مشحون از قابليتها و تواناييهايى نهفته و درونى كه بايد در جريانتربيت آشكار شود و به ظهور و بروز برسد از سوى ديگر، بسيارى از خلقيات و صفات مطلوببايد از طريق الگوگرايى و همانند سازى ، در وجود وى ايجاد شود و او را به كمالبرساند.
    يكى از متفكران تربيتى به نامبرو باخرتربيت را اين گونه باز پديده سازگارى متمايز مى كند:
    تعريف اول : تربيت را نبايد همچون فرايند سازگارى متقابل آدمى با طبيعت ، خويشتنو غايت نهايى هستى دانست(5).
    و او در جنبهاثباتى مى گويد:
    تعريف دومتربيت ، نظام بخشيدن به تجهيزاتو تواناييهاى فيزيكى ، فكرى و اخلاقى آدمى را براى بهره منديهاى فردى و اجتماعى ونيز تمركز بخشيدن به اين فعاليت و خلاقيتهاى آنان است تا به غايت مورد نظربرسد(6).
    تربيت را از حيث قلمرو و حوزه كار نيز مى تواندر دو معناى خاص و عام مورد توجه قرار داد در اولى ، فرايندهاى ويژه اى همچونانتقال انديشه و ايجاد صفات معين در محدوده سنى خاص مورد نظر است كه معمولا درمراكز ومحيطهاى آموزشى صورت مى گيرد و غالبا به آنتربيت رسمىنيز اطلاق مى شود.
    تربيت عام ، زمينه ساز نگرشها و روشهاى تحول بخشى استكه در تمام مراحل زندگى جريان دارد و منشاء تاءثير آن خود فرديا عوامل خارج از وجوداوست و به لحاظ گستردگى دامنه آن به تربيت غير رسمى نيز منسوب است . با اين ملاحظهتربيت انبيا و اولياى الهى و جانشينان آنها در زمره تربيت عام قرار مى گيرد. چنينتربيتى ، از جنبه پهنانگرى ، مرزهاى زمان و مكان را در هم مى نوردد و از جنبهژرفانگرى و به لحاظ همخوانى فطرى ، بر مخاطبش تاءثير عميقترى مى گذارد و در اين
    مـــــا از قدیــــم طــــایفه ای سینــه خستــه ایــم
    مـــــا بچـــه هــــای مــادر پهلــــو شکســــته ایــم
    امــــــروز اگـــــر سیـــنـــه و زنـــجـــیــــر می زنیم
    فردا به عــشــــق فــاطـــمه شمــشیر می زنیم
    مـــا را پیــــامـبــر ، قبیـله سـلـمــان خطـاب کرد
    روی غــرور و غـــیـرت مــا هـــــم حــســــاب کرد
    ازمـــا بــتـــــرس! طــایــفـــه ای پــــر اراده ایـــــم
    ما مثل کوه پشت سر سید علـــی ایستاده ایم

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۲:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود