جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احکام دینی باعث چه میشود؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    375
    تشکر:
    1
    حضور
    6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    218
    آپلود
    7
    گالری
    259

    شاد احکام دینی باعث چه میشود؟؟؟




    وابستگی به احکام دینی باعث سلامتی می شود
    احکام دینی باعث چه میشود؟؟؟ احکام دینی باعث چه میشود؟؟؟ تیتر : وابستگی به احکام دینی باعث سلامتی می شود
    خلاصه : گزارش نشست سلامت و معنویت
    متن کل خبر : آیا شما فکر می‌کنید افرادی که مذهبی‌ترند یا اخلاق بهتری دارند یا به مسائل معنوی و عرفانی بیشتر توجه دارند، کمتر بیمار می‌شوند؟ مثلاً کمتر سکته می‌کنند یا اگر سرطان بگیرند، بهتر درمان می‌شوند یا اصولاً طول عمرشان بیشتر از بقیه افراد است؟ فکر می‌کنید دعا چگونه می‌تواند در بهبود بیماری موثر باشد؟ آیا به رابطه بین توکل، صله رحم، راستگویی، نماز خواندن و آرامش روانی فکر کرده‌اید؟

    اینها همه سؤالاتی است که موضوع بحث صاحب‌نظران در نشست علمی سلامت و معنویت را تشکیل می‌داد؛ نشستی که سی‌ام تیرماه 1386 در سالن اجتماعات پارک نظامی گنجوی در تهران و به همت مرکز تحقیقات فرهنگی شهرداری، برگزار شد.
    این نشست علمی دو بخش داشت، یکی بخش مفاهیم که بیشتر به اصول و تعاریف معنوی و دینی می‌پرداخت و دوم بخش بیولوژی که به طور اختصاصی به رابطه سلامت و معنویت و شواهد به دست آمده در این‌باره اشاره می کرد. مهم‌ترین موضوعات طرح شده در این نشست را مرور می‌کنیم.
    در بخش اول نشست، دکتر سید احمد واعظی گفت: "سازمان جهانی بهداشت، از سال 1998، حتی قبل از این که اهداف سلامتی را برای همه تا سال 2000 بررسی کند، متوجه شده بود که از این به بعد کارش فقط پیشگیری از بیماری‌های عفونی و حتی بیماری‌های غیر واگیر نیست. مفاهیمی مثل «ارتقای سلامت» تنها به نداشتن بیماری اکتفا نمی‌کند؛ بلکه باید تلاش کرد که فرد از وضعیت فعلی خود یک قدم بهتر و بالاتر رود و اصطلاحاً در مسیر بهتر شدن پیش برود و این همان چیزی است که با اتکا به معنویت قابل دسترسی است. به این ترتیب سلامت به رفاه کامل از نظر جسمی، روانی، اجتماعی و همچنین معنوی می گویند."
    مفاهیم مورد استفاده در این بحث شامل دین، معنویت، انسانیت، عرفان و اخلاق بود.
    در جستجوی معنویت از یاد رفته
    چرا انسان به معنویت توجه نشان داد؟ این سؤالی بود که سخنران دوم، آقای عباس رمضانی (دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی) صحبتش را با آن شروع کرد. به گفته ایشان، موضوعات زیست‌محیطی، افزایش مشکلات اجتماعی مثل طلاق و بیماری‌های رفتاری مانند ایدز باعث شد که بشر توجه تازه‌ای به انسان معنوی و فلسفی نشان دهد.
    موضوع اصلی صحبت او این بود که چگونه دین و معنویت به ارتقای بهداشت روانی کمک می کند.
    رمضانی به تحقیقات متعددی اشاره کرد که نشان می داد چگونه افراد معتقد به باورهای مذهبی و معنوی، سلامت روانی بالاتری دارند. مثلاً
    تحقیقات نشان داده افراد مذهبی بهتر می‌توانند با تنش و استرس مقابله کنند و با شرایط استرس‌زا کنار بیایند.
    همچنین تحقیقات نشان داده این افراد بهتر می‌توانند هیجان‌هایی مثل خشم را در خود کنترل کنند.
    عزت نفس این افراد هم بهتر است و مهارت‌های اجتماعی قوی‌تری دارند.
    حتی اثر معنویت در درمان برخی بیماری‌های رفتاری مانند اعتیاد هم بررسی شده است. نمونه مهم آن هم گروه‌های NA هستند که آیین‌های معنوی به آنها کمک می‌کند نه تنها درمان اعتیادشان موفقیت‌آمیزتر باشد، بلکه از لحاظ معنوی هم رشد کنند.
    تضرع به درگاه خدا یا افسردگی؟
    در بخش دوم، موضوعات کاربردی‌تری مطرح شد. موضوعاتی از قبیل این که چگونه دین می‌تواند فاکتورهای مربوط به سلامت را تغییر دهد و دید جدیدی در این باره بدهد. اولین سخنران این بخش، دکتر اصفهانی بود که ضمن باز کردن این بحث، اشاره کرد که بدون توجه به بُعد معنوی انسان، نمی‌توان جسم، روان و همین طور شخصیت اجتماعی او را شناخت و برای سلامت آن کاری کرد.
    او مثال جالبی زد:
    "آیا کسی که نیمه شب از خواب بیدار می شود، گریه و تضرع می‌کند و به درگاه خدا مناجات می‌کند، افسردگی دارد و بیمار است؟ ‌از دیدگاه اسلام این فرد در عین سلامت روانی است، اما اگر بدون توجه به بعد معنوی قضیه او را ارزیابی کنیم، قطعاً رأی به افسرده بودن او می‌دهیم یا حداقل در مورد او گیج خواهیم شد و نمی‌توانیم اظهارنظری کنیم."
    تاثیر مثبت معنویت بر سیستم ایمنی بدن
    سخنران بعدی، دکتر محمد کامران درخشان از انیستیتو روانپزشکی تهران بود. ایشان خلاصه‌ای از مهم‌ترین تحقیقات انجام‌شده در زمینه تاثیر معنویت بر سیستم ایمنی را برای ارائه در این نشست، گردآوری کرده بود.
    به گفته ایشان، رابطه بسیاری از بیماری‌های جسمی با اختلال سیستم ایمنی شناخته شده است؛ از بیماری‌های عفونی و انواع سرطان‌ها گرفته تا بیماری‌های پوست و مو و حتی اختلالات غدد مانند دیابت. بنابراین اگر بتوانیم به طریقی نشان دهیم که عاملی روی سیستم ایمنی دخالت دارد، می‌توانیم نشان دهیم که بر طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مؤثر خواهد بود.
    دکتر درخشان تاثیر معنویت روی سیستم ایمنی را به دو روش تقسیم کرد: یکی تاثیر مستقیم فعالیت‌های معنوی در روند بیماری و بهبود افراد و دیگری تاثیر غیرمستقیم آنها، تاثیری که معنویات ابتدا روی مسائل روانی مانند کاهش استرس و تنش می‌گذارند و این کاهش استرس، می‌تواند باعث تعادل در سیستم ایمنی آنها شود.
    او گفت: در یک تحقیق روی تعدادی از دانشجویان آمریکایی، محققان متوجه شدند با تماشای فیلم «مادرترزا» (قدیسی که زندگی‌اش را وقف خدمت به خدا و مردم کرده بود) ایمونوگلوبین‌های بزاقی (نوعی ماده ی ایمنی زا)بیشتری تولید شده بود. در حالی که با تماشای فیلمی درباره جنگ جهانی دوم، تولید این ماده ایمنی‌زا کمتر بود. (توجه داشته باشید که در اینجا معنویت به معنای دین نیست و همه‌گونه احساس‌های ماورایی را در بر می‌گیرد، حتی احساس‌های هنری و نوع‌دوستی و مانند اینها را).
    تحقیق دیگری در سال 1997 در آمریکا نشان داد افرادی که به طور مرتب در مراسم مذهبی شرکت داشتند، میزان شاخص‌های التهابی، مانند اینترلوکین 6، در آنها کمتر از بقیه بود و سلول‌های نوتروفیل(نوعی از گلبول‌های سفید که مسئول دفاع علیه عفونت‌های حاد هستند) بیشتری داشتند.
    این نتایج در بیماران مبتلا به نقص ایمنی نیز به همین شکل جالب توجه بود. در یکی از این بررسی‌ها معلوم شد مباحثه در زمینه‌ مسائل معنوی و مطالعه کتاب و مقاله در این باره باعث ‌شد میزان CD4 آنها (شاخصی که نشان‌دهنده سطح توان ایمنی باقیمانده بدن است) بیشتر ‌شود. همچنین سطح افسردگی و علائم اضطراب هم در این افراد پایین‌تر آمده بود.
    دكتر درخشان ادامه می‌دهد: مطالعه دیگری روی بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام شد که نتایج آن هم جالب است. در این بیماران، افرادی که به طور مرتب در فعالیت‌ها و مراسم مذهبی شرکت می‌کردند، چند شاخص نشان‌دهنده ی افزایش سطح فعالیت‌ سیستم ایمنی بدن بهبود پیدا کرده بود. شاخص‌هایی مانند گلبول‌های سفید نوع T کمک‌کننده (helper)، مجموع لنفوسیت‌ها و سلول‌های دفاعی موسوم به «کشنده‌های طبیعی»، به طور قابل‌ملاحظه‌ای بالا رفته بود.
    تحقیقات دیگر نشان می‌دهد متوسط طول عمر افرادی که به شرکت در مراسم مذهبی مقید بودند، 7 سال بیشتر از سایر افراد بود.
    این تاثیرها، به گفته دکتر درخشان، وابسته به مذهب یا دین خاصی نیست و در همه اقوام و مذاهب مصداق دارد. به عنوان مثال مطالعه‌ای که روی 10 هزار یهودی، به مدت 23 سال انجام شد، نشان داد افرادی که به امور مذهبی اشتغال داشتند، 20 درصد کمتر از بقیه در اثر بیماری‌های عروق کرونر قلب فوت کردند.
    مـــــا از قدیــــم طــــایفه ای سینــه خستــه ایــم
    مـــــا بچـــه هــــای مــادر پهلــــو شکســــته ایــم
    امــــــروز اگـــــر سیـــنـــه و زنـــجـــیــــر می زنیم
    فردا به عــشــــق فــاطـــمه شمــشیر می زنیم
    مـــا را پیــــامـبــر ، قبیـله سـلـمــان خطـاب کرد
    روی غــرور و غـــیـرت مــا هـــــم حــســــاب کرد
    ازمـــا بــتـــــرس! طــایــفـــه ای پــــر اراده ایـــــم
    ما مثل کوه پشت سر سید علـــی ایستاده ایم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    375
    تشکر:
    1
    حضور
    6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    218
    آپلود
    7
    گالری
    259



    گلستان دین (احکام به زبان ساده )«مقاله»
    مقدمه:
    به نام قادر متعال هستي كه جهان را با نظمي شگرف آفريد و همه را تكوينا و تشريعا به نماز و عبادت خود امر كرد و هدف از خلقت انسان را عبادت و كرنش در مقابل ذات اقدس خود قرار داد تا با استعانت از نور لايزالش پله هاي ترقي را بپيمايند و به سرمنزل مقصود كه همانا سعادت ابدي است رهنمون شوند.
    جزوه حاضر جزوه اي است كه براي بخش احكام درس پرورشي دانش آموزان كم توان ذهني در مقطع مهارتها تهيه شده و يك دوره نيز تدريس شده است .در طي تدريس اين جزوه ‏، علاوه بر نتيجه مثبتي كه از نظم دادن به اين شيوه در درس پرورشي ايجاد شده ؛ نگاه همكاران به اين جزوه به عنوان متني آموزشي بوده كه نياز به توضيح بهتر وبيشتر براي دانش آموزان دارد. بر اين اساس متن اين جزوه نيز آزمون داده است. اين جزوه راهي است براي معلم دانش آموز كم توان تا با خلاقيت خود بخش هاي ديگر از فروع دين را نيز به همين سبك تدريس كند و در تدريس خود موفق باشد. اميد آنكه اين مختصر ، كار آمدي لازم را داشته باشد و تاثير نيكويي بگذارد.
    با احترام و تشكر
    حميد حاجي اسمعيلي اردكاني



    *ما براي چه آفريده شده ايم؟
    يكي از مهم ترين سوالاتي كه براي همه انسانها مخصوصا شما نوجوانان عزيز پيش مي آيد اين است كه بدانيد چرا خدا ما را آفريده است؟
    خـداوند بزرگ در قـرآن مـجيد ، در پاسخ به اين سوال مـهم مـي فرمايد: ما جن وانسان را خلق نكرديم مگر براي عبادت وبندگي خداوند.
    پس ما براي عبادت و بندگي خدا آفريده شده ايم تا خدا را بهتر بشناسيم و با انجام كارهاي خوب خوش بخت شويم .
    خداوند براي عبادت خود و خوش بختي ما ، برنامه اي را مشخص كرده است . اين برنامه كه « دين» نام دارد به وسيله ي پيامبران به ما رسيده است و راه بندگي خداوند را به ما ياد داده است .
    سوال: آيا تعداد پيامبران را مي دانيد؟
    بعد از آخرين پيامبر – كه حضرت محمد(ص) است- اين برنامه توسط امامان به ما رسيده تا امام دوازدهم كه اكنون غايبند و ما نمي توانيم به طور مستقيم با ايشان رابطه داشته باشيم البته برخي انسانهاي نيكوكار با امام مهدي (عج)رابطه دارند اما براي همه اين ارتباط امكان ندارد . بنابراين بايد از جايي ديگربرنامه ي دين را بگيريم اين دستورات ديني كه آنها را بايد از جايي ديگري ياد بگيريم «احكام» نام دارد.
    احكام چيست؟
    :« احكام كارهايي است كه دين به انسان دستور مي دهد كه آن را انجام بدهد و يا آن را ترك كند»
    ما اكنون « احكام » را از «مرجع تقليد» ياد مي گيريم .

    مرجع تقليد چه كسي است؟
    كسي است كه حدود پنجاه سال در مدرسه هايي كه در سهاي دين،در آنها گفته مي شود درس مي خواندوبا ياري خداوند و آشنايي به قرآن وحديثها و عقل خودش، احكام ديني را مي فهمد وبراي مردم مي گويد .
    مرجع تقليد بايد داراي خصوصياتي باشد كه آن را برايتان مي گوييم:
    1- شيعه دوازده امامي باشد( دوازده امام را قبول داشته باشد )
    2 -زنده باشد
    3-عادل باشد (يعني گناه انجام ندهد و هرچه خدا از آن منع كرده را ترك كندو هرچه خدا به آن دستور داده را عمل كند)
    4-اعلم باشد(از همه مراجع تقليد زمان خود داناتر باشد و بيشتر از همه آنها بتواند احكام دين را بفهمد)
    5-مرد باشد
    6-آزاد باشد(يعني بنده كسي ويا اسير نباشد )
    7- عاقل باشد (يعني خداي ناكرده ديوانه نباشد )
    8-بالغ باشد(يعني به سني رسيده باشد كه همه چيز را خوب بفهمدو به سن تكليف هم رسيده باشد)و...
    دستورهاي مرجع تقليد در كتابي با نام« توضيح المسائل»آمده است و ما بايد به آن مراجعه كنيم تا احكام مورد نياز خودمان را از آن كتاب بگيريم .
    مراجع تقليد احكام دين را به پنج دسته تقسيم مي كنند :
    1- واجب:كارهايي كه بايد حتما انجام دهيم و اگر انجام ندهيم گناه كرده ايم و در جهان آخرت ، عذاب مي بينيم مثل نماز و روزه
    2- مستحب:كارهايي كه اگر انجام دهيم بهتر است وخداوند به ما پاداش مي دهد ولي اگر انجام ندهيم عذاب نداردمثل خواندن قرآن و خواند قنوت در نماز
    3-حرام: كارهايي است كه حتما بايد از آنها دوري كنيم واگر انجام دهيم گناه كرده ايم و خدا ما را عذاب مي كند مثل دروغ گفتن وبرداشتن مال مردم
    4- مكروه:كارهايي است كه اگر انجام ندهيم بهتر است و خدا از ما خشنود مي شود ولي اگر انجام بدهيم عذاب ندارد مثل خوردن غذاي داغ و پوشيدن لباس تنگ
    5- مباح :به كارهايي مي گويند كه انجام بدهيم يا انجام ندهيم فرقي نمي كند و پاداش يا عذابي ندارد مثل راه رفتن و غذا خورن

    زمان عمل به احكام دين كي است؟
    زمان عمل به احكامي كه دين دستور مي دهد براي دختر وپسر فرق مي كند:
    پسران عمل به دستورات اسلام را بايد از سن 15 سالگي آغاز كنندگرچه قبل از اين سن نيز بسيار خوب است به دستورات ديني خود عمل نمايند تاآنها را به خوبي ياد بگيرند.
    دختران به دستورهاي اسلام بايد از سن 9 سالگي عمل كنند اما چه خوب است قبل از اين سن نيز به آنها توجه داشته باشند و اين دستورات گرامي رابه كار بندند (البته منظور از سال ، سال قمري است ).
    بـه سنـي كه از آن زمان به بـعد بايد به دستورات اسلام عمـل كرد «سـن تكليف»مي گويند.
    سوال: آيا مي توانيد اصول دين را نام ببريد؟
    فروع دين: كه شامل (نماز، روزه، حج ، جهاد ، خمس ، زكات ، امر به معروف و نهي از منكر ، تولي ، تبري ) است نياز به تقليد دارد و مرجع تقليد بايد در مورد آنها براي ما توضيح دهد حال براي نمونه يكي از فروع دين را بررسي مي كنيم ونظر مرجع تقليد را در مورد آنها به شما مي گوييم :
     نماز
    همان طوري كه براي رفتن به مهماني خود را پاكيزه مي كنيم ولباسهاي تميز مي پوشيم و آماده مي شويم، براي نماز هم كه به مهماني خدا رفتن و گفتگو با خداست بايد از قبل خود را آماده كنيم اما چطور اين كار را انجام دهيم ؟يعني چطور براي ملاقات و گفتگو با خدا آماده شويم ؟
    با انجام اين كارها :
    پاك نمودن بدن ولباس از آلودگيها:
    بعضي وقتها برخي از آلودگيها به قدري بد است كه خدا مي گويد :«هر وقت به ملاقات من مي آييد بايد خود را از آن آلو دگي ها پاك كنيد »به اين آلودگي نجسمي گويندولي آلودگيهاي ديگري هستند كه به اندازه آلودگيهاي نجس بد و زشت نيستند و اگر آنها را از بدن ولباس پاك نكنيم مي توانيم به ملاقات با خدا«نماز » برويم اگر چه بهتر است از آنها نيز خود را پاك كنيم مثلا لباس چرك وكثيف نپوشيم .
    چيزهاي نجس :
    1- خون انسان و حيواناتي كه اگر رگ آنها را ببريم خون از آن به بيرون مي جهد.
    2- ادرار ومدفوع انسان و حيواناتي كه خوردن گوشت آنها حرام است و خون آنها با بريدن رگشان به بيرون مي جهد.
    3 - سگ وخوك كه همه قسمتهاي بدن آنها نجس است.
    4- كافر يعني كسي كه خدا را قبول ندار د.
    5- مردار يعني مرده انسان و حيواني كه خون جهنده دارد و…
    سوال: به نظر شما خون مرغ و خروس نجس است؟
    بايد بدانيم كه :
     اگر كسي با آنكه مي داند بدن يا لباس او نجس است و نماز بخواند بايد دوباره نمازش را بخواند و نمازش باطل است؛
     اگر كسي فراموش كرد كه بدن ولباس او نجس است و بعد از نماز يادش آمد نماز او باطل مي شود وبايد دوباره آن را بخواند؛
     اگر فردي نمي دانسته كه نماز خواندن با بدن ولباس نجس باطل است وبا همان بدن ولباس نماز بخواند نماز او قبول نيست و بايد دوباره نماز بخواند؛
     اما اگر كسي با لباسي نماز بخواند كه به اندازه يك دو ريالي(يك بند انگشت) در آن قطره خون باشد مي تواند با آن نماز بخواند اگر چه بهتر است آن را هم پاك كند . البته در بعضي از موارد مي شود با بدن و لباس نجس نماز خواند اگر چه مقدار نجس بودن آن از مثلا يك دو ريالي بيشتر باشددر چه مواردي ؟
    در اين گونه موارد :
    1- وقتي كه انسان ناچار باشد با بدن و لباس نجس نماز بخواند مثلا وقت ندارد ودارد نمازش قضا مي شود يا لباس ديگري ندارد و از كس ديگري هم نمي تواند قرض بگيرد.
    2- زخمي در بدن انسان هست كه الان خوب نمي شود و به خاطر آن بدن ولباس ما نجس شده است .
    3- لباسهاي كوچك ما مثل جوراب نجس شده است.
    همان طوري كه گفتيم دراين گونه موارد مي شود با همان بدن ولباس نجس نماز خواند. نكته اي كه خوب است آن را بدانيد اين است كه نجس كردن خط وورق قرآن حرام است وبايد فورا آنها را آب كشيد.

    پوشيدن لباس مناسب :
    لباس يك فرد نماز خوان بايد :
    1- مال خودش باشد يا اگر مال كس ديگري است آن فرد راضي باشد كه با لباسش نماز بخوانند.
    2- اگر مرد است لباس او از طلاو ابريشم خالص نباشد.
    3- از پوست حيواناتي كه گوشت آنها حرام است واز اجزاي مرده نباشد و..
    مستحب است كه لباس ما براي نماز تميز وخوشبو باشد.
    مكروه است لباسي را براي نماز بپوشيم كه كثيف و داراي عكس است .
    قرار گرقتن در جاي مناسب :
    1-جاي نماز گزار بايد يا مال خودش باشد ويا اگر مال خودش نيست از صاحبش اجازه بگيرد كه در آن محل نماز بخواند.
    2- تكان نخورد وثابت باشد.
    3- تنگ نباشد تا راحت بتواند حركات نماز را انجام دهد.
    4- نجس نباشد و يا اگر نجس است طوري باشد كه اين نجاست به بدن ولباس نمازگزار نرسدمثلا جاي نجس خشك باشد و…
     بهترين مكان براي نماز خواندن «مسجد » است و مستحب است با لباس پا كيزه به مسجد برويم و خانه خدا را پاكيزه نگه داريم ما بايد بدانيم كه نجس كردن سقف ،بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هركس بفهمد بايد فورا آن نجاست را پاك كند .



    وضو گرفتن :
    خدا به مسلمانان دستور داده است تا قبل از هر نماز برخي از اعضاي بدن خود را بشويند وبعضي ديگر را با دست كشيدن مسح كنند يعني با تري دست روي آن بكشند .
    مرجع تقليد چگونگي وضو گرفتن را اين طور بيان مي كند :
    1- اول صورت ودستها را«از آرنج تا نوك انگشتان» وارسي مي كنيم تا ببينيم چيزي نباشد كه باعث شود آب به پوست نرسد (البته اين كار جزء وضو نيست )
    2- بعد نيت مي كنيم كه براي خشنودي خدا نماز بخوانيم اما لازم نيست كه آن را با زبان بيان كنيم يا در دل بگوييم.
    3-صورت خود را از بالا به پايين «تا آخر چانه »مي شوييم به اين صورت كه اول آب را از بالا به صورت مي ريزيم و بعد دست مي كشيم .
    4 - دست راست و بعد دست چپ خود را از بالاي آرنج تا نوك انگشتان از بالا به پايين مي شوييم.
    5- قسمت جلوي سر را با تري دستمان كه از بقيه آب وضو مانده دست مي كشيم كه همانطور كه گفته شد ، به اين كار مسح كردن مي گويند .
    6- اول روي پاي راست را مانند روي سر مسح مي كنيم وسپس روي پاي چپ را از سر انگشتان تا بر آمدگي پا مسح مي كنيم. حالاوضو تمام شده است. ولي برخي چيزها وضورا باطل مي كند
    سوال : آيا مي توانيد چند مورد از چيزهايي را كه وضو را باطل مي كند نام ببريد؟
    به اين نكته ها توجه كنيد:
    جاي مسح بايد خشك باشد.
     مسح كردن روي جوراب و كفش درست نيست.
     بايد وضو را به ترتيبي كه گفته شد انجام داد و كارهاي آن را نبايد جا به جا كرد.
     نبايد بين كارهاي وضو فاصله انداخت.
     با آبي كه صاحب آن راضي نيست نمي شود وضو گرفت.
    اگر كسي شك كند كه وضو گرفته يا نه بايد دوباره وضو بگيرد.
    لطفا توجه كنيد!
    بعضي وقتها نمي شود وضو گرفت مثلا:
    1- در جايي اصلا آب نيست مثل آنكه آب لوله كشي قطع شده و هيچ آب ديگري هم در اطراف پيدا نمي شود .
    2- آب هست اما صاحبش راضي نيست از آن استفاده كنيم .
    3- صبح دير از خواب بلند شده ايم واگر بخواهيم وضو بگيريم آفتاب طلوع مي كند و وقت نماز ما مي گذرد .
    4- آب براي ماضرر دارد مثلا زخمي داريم كه نبايد به آن آب برسد .
    5- روي پاي ما نجس است و نمي شود براي مسح كردن آن را پاك كرد.
    آيا در اين موقع خدا به ما مي گويد خوب ديگر نمي خواهد نماز بخوانيد ؟ نه نماز آن قدر مهم است كه خدا به ما مي گويد اگر نمي توانيد وضو بگيريد به جاي آن كار ديگري انجام دهيد.
    به اين عمل كه به جاي وضو انجام مي دهيم« تيمم »مي گويند.البته تيمم به جاي عمل ديگري هم انجام مي شود كه انشاء الله بعدا با آن آشنا مي شويد .
    چگونه تيمم كنيم ؟
    اول :نيت مي كنيم يعني توجه پيدا مي نماييم كه به جاي وضو(ياچيزديگر) تيمم مي كنيم .
    دوم :كف دستها را با هم بر روي چيزي مي زنيم كه تيمم بر آن درست است مانند خاك ، ريگ و سنگ( مثل سنگ كوه).
    سوم:كف دستها را به تمام پيشاني و دو طرف آن از جايي كه موي سر مي رويدتا بالاي بيني وروي ابرو ها مي كشيم .
    چهارم:كف دست چپ را به تمام پشت دست راست و كف دست راست را به تمام پشت دست چپ مي كشيم .حالا مي شود با اين تيمم نماز خواندولي :
     تيمم بر سنگ فيروزه و عقيق باطل است .
     با خاك و ريگي كه كاه با آن مخلوط شده است نمي شود تيمم كرد مگر اينكه مقدار كاه ،خيلي كم باشد.
    كارهاي تيمم هم بايد پشت سر هم باشدو به ترتيبي كه گفته شد انجام شود.
    معلوم كردن قبله :
    قبله همان خانه خدا در شهر مكه است كه به آن كعبه مي گويند و در داخل مسجد الحرام قرار دارد . البته قبله اول ما مسلمانان در شهر بيت المقدس ( مسجد قدس) بوده كه بعدا تغيير يافته است.
    سوال : آيا مي دانيد قبله اول ما مسلمانان در چه كشوري قرار دارد ؟
    سوال : آيا مي دانيد چرا قبله ما تغيير كرده است؟

    اگر ما بخواهيم نماز بخوانيم ، بايد رو به قبله قرار بگيريم پس براي خواندن نماز بايد قبله را معلوم كنيم تا بدانيم به كدام طرف بايد نماز بخوانيم .
     اگر بعد از نماز فهميديم كه رو به قبله نبوده ايم بايد نماز را دوباره بخوانيم.
    سوال: د ر اسلام ( علاوه بر نماز ) بسياري ا ز كارها رو به قبله انجام مي شود مي توانيد چند مو رد از آن ها را نام ببريد؟
    معلوم كردن وقت نماز:
    هر كسي كه به سن تكليف مي رسد بر او واجب است در شبانه روز پنج نوبت نماز بخواند براي هريك از نمازها ،وقتي مشخص شده است :
    وقت نماز صبح  از اذان صبح تا طلوع آفتاب
    وقت نماز ظهر و عصر  ازاذان ظهر تا غروب آفتاب
    وقت نماز مغرب و عشاء  از اذان مغرب تا نصف شب
    پس ما بايد بدانيم الان وقت چه نمازي است تا آن نماز را بخوانيم مثلا بدانيم حالا وقت نماز صبح است و نماز صبح را بخوانيم همان طور كه مي دانيد نماز صبح دو ركعت ،نماز ظهر چهار ركعت ،نماز عصر چهار ركعت ،نماز مغرب سه ركعت و نماز عشاءچهار ركعت است .
    دقت كنيد!
    در سفر نماز چهار ركعتي دو ركعتي مي شود يعني نمازهاي ظهر، عصر و عشاء رابايد دو ركعتي خواند هرگاه نماز چهار ركعتي را دو ركعتي بخوانيم به اين نماز نماز شكسته مي گويند .
    مستحب است قبل از نمازهاي پنج گانه كه بيان شد اذان و اقامه بگويد
    چگونگي گفتن اذان و اقامه:
    رديف ذكر اذان اقامه
    1 الله اكبر 4 بار 2 بار
    2 اشهد ان لا اله الا الله 2 بار 2 بار
    3 اشهد ان محمدا رسول الله 2 بار 2 بار
    4 اشهد ان عليا ولي الله 2 بار 2 بار
    5 حي علي الصلوة 2 بار 2 بار
    6 حي علي الفلاح 2 بار 2 بار
    7 حي علي خير العمل 2 بار 2 بار
    8 قد قامت الصلوة ندارد 2 بار
    9 الله اكبر 2 بار 2 بار
    10 لا اله الا الله 2 بار 1بار




    خوب اكنون آماده نماز خواندن شده ايم حالا چگونه نماز بخوانيم؟
    اول:نيت مي كنيم كه در مورد آن توضيح داديم
    دوم : رو به قبله الله اكبر مي گوييم.
     اگر در موقع الله اكبر گفتن ، بدن را از روي قصد و عمدا حركت دهيم نماز باطل مي شود.
     مستحب است هنگام گفتن الله اكبر ، هر دو دست را تا جلوي گوشها بالا ببريم.
    سوم : در حالت ايستاده اول سوره حمد و بعديكي از سوره هاي قرآن را مي خوانيم.
    خواندن سوره حمد و يكي از سوره هاي ديگر را قرائت مي گوييم
    پسرها در ركعت اول و دوم هر نماز ، بايد حمد وسوره را بلند بخوانند بجز در نماز ظهر وعصر
    چهارم: به ركوع مي رويم
    بعد از قرائت خم مي شويم تا جايي كه كف دستها به سر زانو ها برسد .اين كار ركوع نام دارد در ركوع مي توانيم 3 بار سبحان الله بگوييم يا يك بار سبحان ربي العظيم وبحمده بخوانيم و ذكرهاي ديگري را هم مي شود گفت .
    پنجم:سجده مي كنيم
    بعد از ركوع به طور كامل مي ايستيم وسپس به سجده مي رويم يعني پيشاني ، كف دو دست ، سر زانوها و نوك انگشتان بزرگ پا «شست» را روي زمين مي گذاريم . در سجده مي توانيم 3 بار سبحان الله و يا يك بارسبحان ربي الاعلي وبحمده بگوييم ولي ذكرهاي ديگري راهم مي توان گفت .
    ما شيعيان در سجده از مهر استفاده مي كنيم.
     مستحب است كه مهر ما ، از خاك قبر امام حسين (ع) باشد.
    سجده بر خاك ، چوب و امثال اينها هم، درست است .
    در هر ركعت دو مرتبه سجده مي كنيم يعني بعد از سجده اول ، سر از مهر برمي داريم و به اندازه يك الله اكبر گفتن مي نشينيم و دوباره به سجده مي رويم .
    ركعت دوم :
    مثل ركعت اول است با اين فرق كه بعد از قرائت، قنوت مي خوانيم يعني دستها را تا مقابل صورت بالا مي آوريم به طوري كه كف دستها رو به آسمان باشد بعد دعا مي كنيم مثلا مي گوييم : «ربنا اتنا في الدنيا حسنه و في الا خره حسنه وقنا عذاب النار »
     شما بايد بدانيد قنوت مستحب است
    ششم : تشهد مي خوانيم
    در ركعت دوم بعد از سجده ها به حالت دو زانو مي نشينيم و مي گوييم : «الحمد لله اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله اللهم صل علي محمد وآل محمد »
    هفتم: سلام مي دهيم :
    اگر در حال خواندن نمازصبح( نماز دو ركعتي) هستيم بعد از تشهد مي گوييم :
    السلام عليك ايها النبي و رحمه الله و بركاته
    السلام علينا و علي عباد الله الصالحين
    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    ولي اگر در حال خواندن نمازظهر ، عصر، مغرب و عشاء هستيم بعد از تشهد بلند مي شويم و «تسبيحات اربعه »مي خوانيم .
    هشتم : تسبيحات اربعه را در ركعت سوم و چهارم نماز ،3بار به اين صورت مي گوييم :
    سبحان الله والحمدلله ولااله الا الله والله اكبر
     به جاي تسبيحات اربعه مي توانيم سوره حمد را با آهستگي بخوانيم
     مستحب است انسان نماز را اول وقت بخواند
     انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر و نماز عشاء را بعد از نماز مغرب بخواند و اگر عمدا جاي آنها را عوض كند نمازش باطل است
     نبايد بين كارهاي نماز فاصله انداخت.
    مستحب است بعد از نماز دعا و قرآن بخوانيم .
    يكي از چيزهايي كه خيلي به آن سفارش شده تا بعد از نماز بخوانيم اين تسبيحات است كه به اين صورت خوانده مي شود :
    34 مرتبه الله اكبر
    33مرتبه الحمد لله
    33مرتبه سبحان الله
    سوال : آيا مي توانيد نام اين تسبيحات را بگوييد؟

    نماز جماعت :
    ما مسلمانان علاوه بر آن كه مي توانيم خودمان نماز بخوانيم ، مي توانيم در نماز جماعت هم شركت كنيم در نماز جماعت يك نفر مسلمان خوب و عادل « يعني كسي كه خيلي كم گناه مي كند و به دستورات خدا عمل مي كند » جلو مي ايستد كه به او امام جماعت مي گويند و بقيه پشت سر او مي ايستند در اسلام به نماز جماعت بسيار سفارش شده است و خيلي خوب است كه ما نمازهاي خود را به جماعت بخوانيم.
    چگونه نماز جماعت مي خوانيم ؟
    1 - وارد صف مي شويم به طوري كه جلويا كنار ما فرد ديگري باشد
    2- بعد از نيت ، با گفتن الله اكبر وارد نماز مي شويم .
    3-ساكت مي ايستيم تا امام جماعت حمد و سوره را بخواندو در اين حالت چيزي نمي گوييم.
    4 -پس از حمد و سوره ،همراه با امام جماعت قنوت مي خوانيم و همه ذكرهاي ديگر نماز را مي گوييم و از او پيروي مي كنيم .
    نماز جمعه :
    يكي از نمازهاي جماعت كه در روز جمعه خوانده مي شود ، نماز جمعه است. قبل از نماز جمعه كه دو ركعت است يك مسلمان عادل و آگاه كه به او «امام جمعه »مي گويند ، در دو قسمت صحبت مي كند و مسلمانان را به خوبي و گناه نكردن سفارش مي كند اودرموردمسلمانان جاهاي ديگر دنياتوضيح مي دهد و وضعيت دنيا و اتفاق هايي كه در طول هفته افتاده است ويا قرار است بيفتد را بيان مي كند
    سوال : آيا مي دانيد به هر كدام از اين قسمتها كه ا مام جمعه در آنها صحبت مي كند چه مي گويند؟
     در بين دو خطبه امام جمعه بايد بنشيند تا ديگران او را نبينند.
    وقتي كه امام جمعه خطبه مي خواند ، بر ديگران واجب است تا ساكت بنشينند.
    با خواندن نماز جمعه نيازي به خواندن نماز ظهر نداريم اگر چه مستحب است نماز ظهر را هم بخوانيم.
    نماز جمعه دو قنوت دارد كه در ركعت اول قبل از ركوع ودر ركعت دوم بعد از ركوع خوانده مي شود.
    خواندن قنوت در نماز جمعه مستحب است .
    مستحب است امام جمعه در ركعت اول نماز جمعه بعد ازسوره ًحمد سوره جمعه و در ركعت دوم بعد از سورهً حمد سوره منافقون بخواند .
    به اميد آنكه همه با هم، هر هفته در نماز جمعه شركت كنيم و از بندگان خوب خدا باشيم
    هرچه را كه گفتيم فقط شروعي بود براي آنكه شما عزيزان بعد از اين، خودتان به دنبال يادگيري احكام دين باشيد و ببينيد كه مرجع تقليد چه مي گويد. فراموش نكنيد كه حضرت امام خميني(ره) به عنوان يك مرجع تقليد به ما مي گويد:
    «مسائلي كه معمولا انسان به آنها نياز دارد ، بايد ياد بگيرد».

    « مساله 11 توضيح المسائل امام خميني(ره)»

    بله ما فقط از فروع دين ، در مورد نماز توضيح داديم و بررسي بقيه فروع دين را به عهده خودتان گذاشته ايم .
    دانش آموزان عزيز،هر جا برايتان سوالي پيش آمد ، به توضيح المسائل مراجعه كنيد و اگر جواب سوال شما در آنجا نبود ، از ديگران بپرسيد تا ياد بگيريد.
    البته بايد بدانيد از كساني بايد اين مسائل را پرسيد كه آنها را بدانند و مرجع تقليد آنها با مرجع تقليد شما يكي باشد .
    شما وقتي به سن تكليف مي رسيد ، بايد براي خود مرجع تقليدي را انتخاب كنيد كه داراي خصوصيات بيان شده باشد مثل اينكه: اعلم باشد زنده باشد ، مرد باشد ، عاقل باشد و... انشاء الله در انتخاب مرجع تقليد و در زندگي خودتان موفق باشيد
    مـــــا از قدیــــم طــــایفه ای سینــه خستــه ایــم
    مـــــا بچـــه هــــای مــادر پهلــــو شکســــته ایــم
    امــــــروز اگـــــر سیـــنـــه و زنـــجـــیــــر می زنیم
    فردا به عــشــــق فــاطـــمه شمــشیر می زنیم
    مـــا را پیــــامـبــر ، قبیـله سـلـمــان خطـاب کرد
    روی غــرور و غـــیـرت مــا هـــــم حــســــاب کرد
    ازمـــا بــتـــــرس! طــایــفـــه ای پــــر اراده ایـــــم
    ما مثل کوه پشت سر سید علـــی ایستاده ایم

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ویترین یک دین در کجای آن قرار دارد؟
    تقسیمات معارف دینی

    بر اساس یکی از تقسیم بندیها،دین را می توان شامل پنچ بعد دانست:

    1.اعتقادی 2.داستانی 3.اخلاقی 4.مراسم و احکام عملی 5.اجتماعی .
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بعد اعتقادي
    هر دینی دارای یک رشته آرا و عقاید است که حکم پایه و اساس و ریشه آن را دارد که در اسلام،دانشمندان اسلامی اصطلاح «اصول دین » را برای آن بکار بر ده اند.این اصول عبارتند از :توحید،معادو نبوت که در اعتقاد مذهب شیعه دو اصل دیگر نیز (عدل و امامت)به این سه ضمیمه می شود.این اعتقادات که درباره یک بینش مذهبی نسبت به حقیقت کلی عالم است، اغلب در قالب واژه های فلسفی و نیز استدلالهای گوناگون که گاه پیچیده و مشکل هم هستند، مطرح می شوند،بعنوان نمونه در بحث توحید و خداشناسی اصطلاحاتی چون کمال مطلق،تجرد،وحدانیت و براهینی چون برهان نظم،علیت،حرکت و غیره مطرح می شوند.بحث از نبوت شامل براهینی مانند هدایت عامه، و اتمام حجت و بحث معاد مسأله عدل و حکمت الهی را شامل می شود.
    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۳/۲۹ در ساعت ۲۲:۵۸
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2. بعد داستانی

    این بعد شامل داستانها و وقایع تاریخی دین است که در خلال آنها سیره و سرگذشت پیامبر اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع)اصحاب آنها و شخصیتهای بزرگ دینی در طول تاریخ اسلام و نیز پیامبران پیشین مطرح می شود.اهمیت این بعد در این است که داستان وسیله دیگری برای بیان و آموزش معارف دینی شمرده می شود و می توان بسیاری از ارزشهای دینی را در قالب آن برای دانش آموزان مطرح کرد که خود درسی عملی در جهت بیان اعتقادها و ارزشهای اخلاقی خواهد بود .مسلمانان در ذهن خود از خلال فرازهایی چون تولد حضرت محمد(ص)، دوران طفولیت او، بعثت، هجرت،غزوات و حجة الوداع،مجموعه ای از معارف دینی را مرور می کنند.
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3. بعد اخلاقی

    در این بخش ارزشهای اخلاقی ومورد ادعای دین و مصادیق آنها بیان می شود.این بعد طیف گسترده ای از مسائل مورد نیاز در زندگی یک دیندار را مطرح می سازدکه حقوق متقابل اخلاقی و اجتماعی افراد و اقشار مختلف جامعه نسبت بیگدیگراز آن جمله می باشد.یکی از مهمترین وظایف چنین مباحثی این است که که با تغییر شرایط اجتماعی و پدیدار شدن مسائلی نوین در جامعه ،ارزشها و وظایف اخلاقی _دینی را در قبال آنها روشن سازد.
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4. بعد مراسم و احکام عملی

    این بعد شامل کارها و فعالیتهایی است که دینداران برای دین خود انجام می دهند که شامل احکام عملی و عبادات، أعیاد دینی و مراسم مربوط به آنها، آداب و رسوم دینی، زیارات و از این قبیل،و حتی جزئی ترین مسائل مانند آداب لباس پوشیدن، غذاخوردن، ورود به مکانهای مقدس و غیره را در بر می گیرد.این بعد را بتعبیری می توان ویتیرین یک دین دانست. این بخش از معارف دینی به صورتی تنگاتنگ با داستانها و تاریخ دین مرتبط است، بعنوان مثال: عید غدیر و عید قربان و نیز مراسم حج هرکدام ریشه در وقایع تاریخی دارد که یک مسلمان باید از آنها اطلاع داشته باشد. این مراسم در عین حال که منعکس کننده عقاید دینی است، بازتابی عمیق از احساسها و هیجانهای دینداران نیز می باشد.بدون توجه به این ویژگی و نیز ریشه های تاریخی آنها، خطر عدم شناخت جدی از مراسم بعنوان ظاهری بی محتوا و عاری از هرگونه معنای حقیقی وجود دارد.
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    5. بعد اجتماعی

    مقصود از این بعد، تبیین دین در اجتماع می باشد. این دسته از معارف ارتباط نزذیکی با بعد اخلاقی دارد که به چگونگی زندگی و وظایف اجتماعی یک دیندار در جامعه می پردازد. در این بعد بیشتر مطالبی مربوط به تشکیلات و مؤ سسات مذهبی در جامعه و وظایف و فعالیتهای آنها مطرح می شود،از آن جمله می توان به مساجد،حسینیه ها،روحانیون و وظایف و نقش آنها اشاره کرد.مظاهر سیاسی دین در جامعه و وظایفی که در این ارتباط بر عهده یک مسلمان است نیز یکی دیگر از این دسته مسایل است.
    نقل از:کتاب آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد،نوشته ی:ناصر باهنر.

    منبع:http://www.cloob.com/club/article/li...h/wrapper/true
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی ظلم به زنان از ابتدا تا كنون .چرا؟؟؟ ريشه يابي و درمان
    توسط اشک خدا در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 101
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۸, ۰۰:۵۵
  2. تسریح به احسان یعنی چه؟؟؟
    توسط ذاکره2 در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۲۰, ۱۸:۰۱
  3. آیا امام علی هنگام تولد قرآن خواندند؟؟؟
    توسط a3moni در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹, ۰۱:۰۷
  4. بهائیت و صهیونیسم چرا ؟؟؟
    توسط homamehr در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهب
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۶, ۱۶:۵۱
  5. ؟؟؟ تفاوت http با https در آدرس مرورگر چيست ؟؟؟
    توسط goleleila در انجمن آموزش نرم افزاری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۰:۱۳

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود