جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه اسلامی، واقعیت یا خیال؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فلسفه اسلامی، واقعیت یا خیال؟




    سلام.
    فلسفه در زبان یونانی به معنای دوست داشتن دانایی است.اما به عنوان یکی از شاخه های علوم انسانی به بررسی تفکر میپردازد.فلسفه علم پاسخگویی به سوالات است.سوالاتی نظیر:
    قبل از تولد کجا بوده ایم و بعد از مرگ چه اتفاقی برایمان می افتد؟ زیبایی چیست؟ آیا زندگی ما را شخص و یا نیرویی دیگر اداره می کند؟ از کجا معلوم که همه در خواب نیستیم؟ خدا چیست؟و...
    خاستگاه فلسفه یونان باستان است.اما این علم در طول تاریخ دچار حوادثی گوناگون شده است.
    عرض مختصر...
    سوال بنده در مورد فلسفه اسلامی است.
    1.اصلا فلسفه اسلامی وجود دارد؟
    2.فلسفه اسلامی چه رابطه ای با فلسفه غرب دارد؟(باستان و معاصر)
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صفحه های ویکی پدیا رو که چک میکنم میبینم زیاد با فلسفه ی غرب فرق نداره فقط آدمهایی که تحصیلش میکنن فرق دارن.
    تیری را به سمت یک دیوار شلیک کنید، وقتی به دیوار برخورد کرد دور آن یک خط بکشید، و بگویید "دیدید که به هدف زدم؟"

    "افسانه چیزیست که ما دین دیگری را میخوانیم، گمراه کسی است که مخالف عقاید خود را میخوانیم".

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط aurlito نمایش پست
    صفحه های ویکی پدیا رو که چک میکنم میبینم زیاد با فلسفه ی غرب فرق نداره فقط آدمهایی که تحصیلش میکنن فرق دارن.
    سلام.
    یعنی شما نظرات کانت.هگل.اسپینوزا.نیچه.هاید گر و... را با ملاصدرا.ابن سینا و... یکی میدانید؟
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel7 نمایش پست
    سلام.
    یعنی شما نظرات کانت.هگل.اسپینوزا.نیچه.هاید گر و... را با ملاصدرا.ابن سینا و... یکی میدانید؟
    من خیال کردم منظورتون از فلسفه ی اسلامی فلسفه ای هست که توی ایران تحصیل میشه.
    ملاصدرا و ابن سینا برای زمان خودشون خوب بودن. من حرکت جوهری رو خیال نمیدونم و از فلسفه ی ابن سینا هم خبر ندارم اما احتمالا خوب بوده چون یک پزشک معمولا خیالبافی نمیکنه.
    تیری را به سمت یک دیوار شلیک کنید، وقتی به دیوار برخورد کرد دور آن یک خط بکشید، و بگویید "دیدید که به هدف زدم؟"

    "افسانه چیزیست که ما دین دیگری را میخوانیم، گمراه کسی است که مخالف عقاید خود را میخوانیم".

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط aurlito نمایش پست
    من خیال کردم منظورتون از فلسفه ی اسلامی فلسفه ای هست که توی ایران تحصیل میشه.
    ملاصدرا و ابن سینا برای زمان خودشون خوب بودن. من حرکت جوهری رو خیال نمیدونم و از فلسفه ی ابن سینا هم خبر ندارم اما احتمالا خوب بوده چون یک پزشک معمولا خیالبافی نمیکنه.
    سلام.
    فکر میکنم نظراتی که امروز در ایران تدریس و تحصیل میشوند به گونه ای همان نظریات ابن سینا و ملا صدرا باشند.
    موضوع بحث ما این نبود.بنده عرض کردم:آیا علمی به عنوان فلسفه اسلامی وجود دارد یا نه؟
    و اگر وجود دارد رابطه آن با فلسفه باستان و فلسفه معاصر غرب چیست؟
    آیا فلسفه اسلامی فقط ترجمه ای از فلسفه غرب است یا کامل کننده آن؟
    میدانیم که فلسفه اسلامی هدف از فلسفه را هستی شناسی میداند و هدف از این هستی شناسی را شناخت خداوند.
    اما فلسفه غرب به گونه ای دیگر عمل میکند(اگزیستانسیالیسم الحادی)
    در ضمن فراموش نکنیم که عرفان و تصوف هم شاخه ای از فلسفه اسلامیند.
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66

    شاد پاسخی نکته وار و کوتاه




    با او

    سلام

    ببینید دوست عزیز باید به چند نکته توجه کرد:
    (لطفا مطلب را کامل تا اخر بخوانید ، نظر قطعی و کامل تا اخر مطرح می شود و با صرف اتکا به یک شماره پازل مل ناقص می ماند.)

    1.در این بحثی که مطرح کرده اید نباید درگیر الفاظ شد.یعنی باید به عمق معانی و حقیقت مطلب دقت کرد نه نام ها و اصطلاحات و تفاوت در اصطلاحات.


    ********************************


    2.به طور کلی میشه گفت که آنچخ که امروزه در تقسیمات و دسته بندی های رشته ای در باب فلسفه انجام میشود این است که فلسفه را اولا زیر مجموعه ی علوم انشسانی قرار می دهند.ثانیا بر اساس یک تقسیم جغرافیایی فیلسوفان ، به دو دسته ی فلسفه ی غرب و فلسفه ی اسلامی تقسیم می کنند.البته ممکن است کسی ادعا کند که این تقسیم فلسفه به غرب و اسلامی یک مبنای جغرافیایی ندارد بلکه یک سری معیار های فکری و اشتراکات و اختلافات بارز موجب این تقسیم بندی سات.در جواب چنین دوستی باید گفت که این ادعا خیلی قابل دفاع نیست چرا که در خود فلاسفه ی اسلامی و خود فلاسفه ی غرب هم بسیار افراد متفاوت داریم که افکارشان و مبانیشان با هم سازگار نیست.
    پس معیار همان ملاک جغرافیایی است که البته خیلی معیار خوبی نیست.


    ********************************


    3.نکته ی دیگری که باید دقت بفرمایید اینکه معمولا دو سه علم را با هم اشتباه می گیرند.علم منطق با Epistemology یا همان معرفت شناسی یا همان شناخت شناسی با فلسفه اینها هر سه متفاوتند.موضوع بحثشان هم تفاوت دارد.
    پس اینکه شما نوشتید :
    فلسفه در زبان یونانی به معنای دوست داشتن دانایی است.اما به عنوان یکی از شاخه های علوم انسانی به بررسی تفکر میپردازد.
    این مطلب درستی نیست و شما اینجا منطق logic را با فلسفه خلط کرده اید.علمی که به بررسی تفکر می پردازد همان علمی است که موسسش به طور رسمی ارسطو بوده است.که به بررسی راه های درست فکر کردن و یافتن معیار های بررسی و تشخیص فکر درست و نادرست بوده است.
    اما اگر پیش از ارسطو ، عصر سقراط را بگویید که افراد فیلسوف یا همان دوستدار دانایی به دنبال مقابله با سوفسطائیان بودند ، اینجا هم منطق و فلسفه در اندیشه ی اینها جدا بوده است.اما به لحاظ تئوریک و مشخص حوزه ی منطق و فلسفه را با اصطلاحات جدا نکرده بودند فرآینیدی را به کار می بستند که آمیخته ای از منطق و فلسفه بود برای مقابله با سوفسطائیان در حالی که این تقسیم بندی ها و مشخص شدن حوزه ی علوم در زمان ارسطو و به دست او انجام گرفت.


    ********************************


    4.همانطور که در شماره ی قبل هم اشاره شد یکی از حوزه های مربوط به منطق و فلسفه ولی جدا و مقدم بر آنها شناخت شناسی است.در این علم مستقلا در مورد این بحث می کنند که اصلا آیا امکان شناخت چیزی برای انشان وجود دارد؟اگر امکانش هست این چه مقدار است؟یعنی شناخت چقدر یقین آور است؟و اینکه ابزار شناخت چیست؟و اینکه هر کدام از ابزار شناخت چقدر توانایی و استحکام دارند در فرآیند شناخت؟
    عمده ی اختلافات ریشه ای متفکرین مختلف چه غرب چه اسلامی در اینجا ظهور می کند.عده ای حسو تجربه را معیار شناخت واقعی می دادند.عده ای عقل و برهان را معیار حقیقی و مطمئن شناخت می دادند.عده ای شهود و درک باطنی را معیار شناخت حقیقی دانسته اند.و..... و البته عمده هم همه ی این ابزار ها را در شناخت موثر دانسته ولی یکی را بر بقیه ترجیح و برتری داده اند.
    پس شاید یکی از ریشه ای ترین نقاط اختلافی بی همه ی فلاسفه در این مبحث باشد.بعد که معیار شناخت را مشخص کردند و میزان توانایی شناخت انسان را ، بر مبنای آن فلسفه ی خود را تبیین کرده و توضیح داده اند.


    ********************************


    5.یک نکته ی دیگر این است که غالبا فلسفه در اکثر نقاط چه غرب چه اسلام و .... به معنی هستی شناسی است.البته خواننده ی فاضل توجه دارند که ما فلسفه را به معنی خاص آن می گوییم.چرا که فلسفه به معنی عام خود شامل علوم عقلی میشده است یعنی مجموع ریاضیات و هستی شناسی و حکومت و تدبیر منزل و اخلاق و .... .پس از مدتی این علوم مختلف جداشده و هر کدام به علم مستقلی تبدیل شدند.اما بخش هستی شناسی صرف ، نام خاص فلسفه به خود گرفت.
    اما در مورد پسوند این فلسفه باید گفت که ؛ممکن است به نظر برسد که فلسفه ی اسلامی یعنی فلسفه ای که مبتنی بر اندیشه های دین اسلام چیده و دلیل سازی و تبیین شده.این حرف یعنی در فلسفه ی اسلامی اول هدف و نتیجه ی بحث از مبانی اسلام معلوم گشته و بعد برایش دلیل پیدا کرده اند.
    ولی این مطلب کاملا غلط است.می دانید ما در تشیع یک کلام اسلامی داریم و یک فلسفه ی اسلامی.اساسا تفاوت کلام و فلسفه یکی این است که کلام اول نتیجه را از منابع دین میابد و بعد برایش به دنبال دلیل عقلی می گردد.
    ولی فلسفه ی اسلامی هم همچون هر فلسفه ی تابع منطقی ، هیچ مطلبی را پیش فرض قرار نمی دهد و صرفا بر اساس منطق از اینکه کلا در عالم واقعیتی هست شروع به بحث می کند و طبق برهان پیش می رود و به نتیجه می رسد.
    اما چون نتایج به دست امده در این فلسفه بسیار منطبق با مبانی دین مبین اسلام است برای همین به این نام و این دین نسبت داده می شود.
    چرا که ما معتقدیم دین اسلام یک سیستم کامل و دقیقی است که فلسفه ی برهانی دقیقی هم در پشتوانه ی خود دارد که اینک کسانی که معروف به فلاسفه ی اسلامی اند اینها را استخراج و تبیین کرده اند.


    ********************************

    6.اما در مورد دیگری که لازم به تذکر هست اینکه ، شما باید تفاوت دانش و علم و فلسفه را دقت کنید.حتما عنایت دارید که دانش با علم و فلسفه تفاوت هایی دارند همچنان که در عبارات انگلیسی آنها هم Knowledge با Science متفاوت است.
    شهید مطهری در آشنایی با فلسفه ی خود نکته ای رو در این باره اشاره می کنند که نقل می کنم : ایشان می گویند که دانش یک مفهوم گسترده ای است از معارف بشری که به دو قسم تقسیم می شود : 1.علم 2. فلسفه
    بعد مثال می زنند که اگر یک انسان را جزء جزء آن را بررسی کنیم و به تحلیل اجزائش بپردازیم مثلا گوش و پوستش را بررسی کنیم ، روح و روانش را بررسی کنیم و .... اینها همه علم است.اما اگر با یک دید کلی انسان را از آن جهت که هست بررسی کنیم که از کجا آمده و برای چه امده و کجا می رود این می شود فلسفه.و هر دو اینها هم علم و هم فلسفه دانش بشری اند.


    ********************************

    7.اما در مورد تفاوت هایی که در همین تقسیم بندی رایج فلسفه به غرب و اسلامی مطرح است اینکه از جهت مبنا که تفاوت ها اشاره شد انجا که صحبت از شناخت شناسی بود.
    اما از جهت موضوعات باید گفت که بخش عمده ای از مباحث فلسفه ی غرب و اسلامی مشترک است.یعنی سر موضوع مشترک به بررسی و تحلیل پرداخته اند.اما جدای آن موضوعاتی در فلسفه ی اسلامی هست که در فلسفه ی غرب نیست و موضوعاتی هم در فلسفه ی غرب هست که در فلسفه ی اسلامی نیست.
    پس سه دسته موضوعات داریم ؛

    1.موضوعات مشترک بین فلسفه ی اسلامی و غرب
    2.موضوعات خاص فلسفه ی اسلامی
    3.موضوعات خاص فلسفه ی غرب

    اما همچنان به نظر می رسد این تقسیم بندی رایج آکادمیک خیلی صحیح نباشد ولی خب از جهتی درست و قابل توجه است ان هم در نگاه غایت گرایانه است.چون غالب اندیشمندان و فلاسفه ی غرب ابزار و مبنای خاصی را برگزیده اند و به سوی غایت مشترکی حرکت کرده اند و همچنین عمده ی فلاسفه ی اسلامی ، چنین تقسیم کرده اند.ولی باز مبنای چنین تقسیم بندی هم استقراء ناقص است که خوب نیست که چون اکثر و عمده ای این طیف اینطور می اندیشند جدا شوند و اکثر این طیف که اینطور می اندیشند در دسته ای دیگر جدا شوند.
    فلذا ما معتقدیم موضوع اینها مشترک است ولی سر ابزار تحلیل و شناخت و سر نتایج اختلاف نظر هایی هست که به نظر مثلا بنده نظر فلاسفه ی اسلامی به حقیقت نزدیک تر و منطقی تر و مطمئن تر و قوی تر است.


    ********************************

    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیرالمومنین
    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا

    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۸/۱۰/۲۸ در ساعت ۱۷:۰۳
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  9. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۲۰, ۱۷:۲۲
  2. انقلاب اسلامی، بارقه ای الهی
    توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامی
    پاسخ: 23
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۲, ۱۱:۱۳
  3. انقلاب اسلامی، استمرار حركت انبیاء و ائمه(ع)
    توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامی
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۱, ۱۱:۰۰
  4. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۰, ۱۳:۱۶

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود