جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نمازهای روزانه*** 3 وعده یا 5 وعده؟***

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    136
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نمازهای روزانه*** 3 وعده یا 5 وعده؟***




    چندی پیش به اختلافهایی که شیعه و سنی با هم دارن فکر میکردم
    همیشه این تصور را داشتم که همه اختلافامون به خاطر بدعت بوده و اونا از اصل دور شدن!
    تا اینکه روایتی شنیدم که از اون میشد فهمید پیامبر 5 وعده نماز میخوندن!

    حالا من موندم و سوالی بی پاسخ!


    هرکس مرا بشناسد او را برای کارهای پسندیده برگزینم
    هرکس مرا دوست بدارد او را (به بلا) مبتلا کنم
    هر آنکه من دوستش بدارم او را میکشم
    هرکس را من بکشم بر من خونبهایی دارد
    وصال خود را خونبهایش قرار میدهم

    مستدرک الوسائل.ج 18،ص 419

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست
    چندی پیش به اختلافهایی که شیعه و سنی با هم دارن فکر میکردم
    همیشه این تصور را داشتم که همه اختلافامون به خاطر بدعت بوده و اونا از اصل دور شدن!
    تا اینکه روایتی شنیدم که از اون میشد فهمید پیامبر 5 وعده نماز میخوندن!

    حالا من موندم و سوالی بی پاسخ!

    ما معتقديم قرائنی وجود دارد كه از آنها می فهميم روش رفتاری پیامبر و ائمه علیهم السلام فقط نشانگر جواز (و يا حداكثر استحباب) تفريق بين نمازهاست نه اينكه چنين كاري وجوب دارد. از جمله آن قرائن عبارت است از:
    محمد بن جرير طبري (از علمای غير شيعه) می نويسد:
    «علما بر اين عقيده اند كه رسول خدا صلی الله عليه و آله نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا را بدون ملاحظات ضروری، به صورت تفريق يا گاهی به صورت جمع ادا می فرمودند. روايت گر حديث می گويد: از «ابن عباس» پرسيدم كه چرا پيامبر صلی الله عليه و آله اينچنين عمل می كرد؟

    او پاسخ داد: «لئلا يحرج امته» تا كاری كه موجب سختی است بر امتش تحميل نكند.»(محمد بن جرير طبری، المسترشد، ذيل حديث 190)
    البته در برخی روايات شيعه از حضرت امام صادق عليه السلام نيز آمده كه انگيزه حضرت رسول صلی الله عليه و آله ايجاد گشايش و راحتی برای نمازگزاران بوده.(وسائل الشيعه، 3/138/ح6- طبع ربانی شيرازی)
    و نيز غير شيعه رواياتي نقل كرده اند كه پيامبر معظم، صلي الله عليه و آله، هم در سفر و هم در غير سفر برخي نمازها را با فاصله و برخی را بدون فاصله (جمع) می خواندند.

    احمد حنبل از ابن عباس نقل مي كند:
    رسول خدا، صلی الله عليه و آله نمازهای ظهر و عصر و همچنين مغرب و عشا را با هم و بصورت جمع به جا می آورد، بدون آن كه عذری مانند ترس از دشمن و يا مسافرت وجود داشته باشد.(مسند احمد، 1/221)



  4. تشکرها 4


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    136
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کلات نمایش پست

    محمد بن جرير طبري (از علمای غير شيعه) می نويسد:
    «علما بر اين عقيده اند كه رسول خدا صلی الله عليه و آله نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا را بدون ملاحظات ضروری، به صورت تفريق يا گاهی به صورت جمع ادا می فرمودند. روايت گر حديث می گويد: از «ابن عباس» پرسيدم كه چرا پيامبر صلی الله عليه و آله اينچنين عمل می كرد؟
    او پاسخ داد: «لئلا يحرج امته» تا كاری كه موجب سختی است بر امتش تحميل نكند.»(محمد بن جرير طبری، المسترشد، ذيل حديث 190)
    البته در برخی روايات شيعه از حضرت امام صادق عليه السلام نيز آمده كه انگيزه حضرت رسول صلی الله عليه و آله ايجاد گشايش و راحتی برای نمازگزاران بوده.(وسائل الشيعه، 3/138/ح6- طبع ربانی شيرازی)
    و نيز غير شيعه رواياتي نقل كرده اند كه پيامبر معظم، صلي الله عليه و آله، هم در سفر و هم در غير سفر برخي نمازها را با فاصله و برخی را بدون فاصله (جمع) می خواندند.
    احمد حنبل از ابن عباس نقل مي كند:
    رسول خدا، صلی الله عليه و آله نمازهای ظهر و عصر و همچنين مغرب و عشا را با هم و بصورت جمع به جا می آورد، بدون آن كه عذری مانند ترس از دشمن و يا مسافرت وجود داشته باشد.(مسند احمد، 1/221)

    در همین قرائن خودتان ذکر کردید به صورت تفریق یا گاهی به صورت جمع میخواندند!
    پس نمیتوان گفت که روشی که شیعه پیش گرفته است لزوما روش پیامبر است (البته بر مبنای قرائنی که شما ذکر کردید من استناد کردم)
    برای راحتی و آسایش!!....دلیل قانع کننده ای نیست
    پس اگر اینطور است خیلی از کارها برایمان سخت است آن را هم میگفتند آسانش کنیم!!
    اگر با 5 وعده بیشتر به یاد خدا بیفتیم و به خدا نزدیکتر شویم...دیگر آسایش و راحتی معنایی ندارد!



    هرکس مرا بشناسد او را برای کارهای پسندیده برگزینم
    هرکس مرا دوست بدارد او را (به بلا) مبتلا کنم
    هر آنکه من دوستش بدارم او را میکشم
    هرکس را من بکشم بر من خونبهایی دارد
    وصال خود را خونبهایش قرار میدهم

    مستدرک الوسائل.ج 18،ص 419

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    136
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یه نکته ای هست که باید بگم ...آخه تو گلوم گیر کرده!!!
    حالا من بی دقت !

    شما که جزو مسئولان و پاسخگویان این سایت هستید چرا؟
    یه کلمه میگفتید پستپیوستگی نماز پنجگانه را هم ببینید!
    من خیلی از جوابام که راجع به این موضوع بود در این پست خواندم(همین الان)
    همین کم کاری هاست که باعث میشه من برای گرفتن پاسخ سوالاتم از منابع دیگری استفاده کنم!


    هرکس مرا بشناسد او را برای کارهای پسندیده برگزینم
    هرکس مرا دوست بدارد او را (به بلا) مبتلا کنم
    هر آنکه من دوستش بدارم او را میکشم
    هرکس را من بکشم بر من خونبهایی دارد
    وصال خود را خونبهایش قرار میدهم

    مستدرک الوسائل.ج 18،ص 419

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت برادران بزرگوار
    این روسیاه چند توصیه از امام خمینی را در یکی از مجلات مطالعه نمودم که یکی از آنها خواندن نماز در پنج وعده بود همچنین بعضی مفسران آیه قرانی را که در حفظ نماز وسطی است را نماز عصر می دانند

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    56
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0




    اگر قرار باشه همه کارها برای در رفتن از زیر کار باشه خوب دوستان هم راست گفتند کلا همه رو آسون بگیریم بهتره چون وقت برای دنیا پرستی بیشتر داریم.
    به نظر من ما فقط باید به فرمان خداوند عمل کنیم که همان 5 نوبت است . مگر اینکه نظر دیگران رو بر امر خداوند ترجیح بدهیم . ما در یک سری اصول فقط باید پیروی کنیم نه اینکه به احادیث رجوع کنیم . خواست خواست خداوند است همین و بست

    پرواز را بخاطر بسپار
    پرنده مردنی ست

  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست
    در همین قرائن خودتان ذکر کردید به صورت تفریق یا گاهی به صورت جمع میخواندند!
    پس نمیتوان گفت که روشی که شیعه پیش گرفته است لزوما روش پیامبر است (البته بر مبنای قرائنی که شما ذکر کردید من استناد کردم)
    برای راحتی و آسایش!!....دلیل قانع کننده ای نیست
    پس اگر اینطور است خیلی از کارها برایمان سخت است آن را هم میگفتند آسانش کنیم!!
    اگر با 5 وعده بیشتر به یاد خدا بیفتیم و به خدا نزدیکتر شویم...دیگر آسایش و راحتی معنایی ندارد!
    یاد خدا و نزدیکی به خدا در همه احوال خوب است
    سبب اختلاف در اوقات نمازها، اختلاف در طريق اخذ احكام است؛ زيرا مطابق رواياتی كه از ائمه اهل‏بيت(علیهم السلام) رسيده، و همچنين بر طبق اطلاق آيه شريفه «اَقم الصلاة لدلوك الشمس الی غسق الليل» وقت نماز ظهر و عصر از اول ظهر شرعی تا غروب آفتاب است و در تمام اين وقت خواندن نماز ظهر و عصر پشت سر هم يا با فاصله جايز است. ولی برای هر يك از ظهر و عصر يك وقت فضيلت است كه خواندن نماز در اوقات فضيلت خودشان مستحب است.
    هر چند اهل سنت و همه گروههای اسلامی در خواندن نماز بدون فاصله در ایامی اتفاق نظر دارند مثل روز عرفه و مزدلفه و مسافرت یا زمانی که باران باشد یا نمازگزار در حال اضطرار باشد یا مریض باشد. اینها همه از مصادیقی که هستند که جواز این عمل را می رسانند وقتی عملی را که موضوع همه این ایام بخاطر آسایش است جایز است برای روزهای دیگر چرا جایز نباشد؟

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    267
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    67
    آپلود
    0
    گالری
    6



    نقل قول نوشته اصلی توسط سهیم نمایش پست
    خواست خواست خداوند است همین و بست
    شما چطوری این خواست خدا رو میتونید برای خودتون استنباط کنید؟
    امام صادق علیه اسلام می فرمایند : «نحن حجه الله علی خلقه و جدتنا حجته علینا »‌ .... « ما حجت خداوند بر مخلوقات هستیم و جده ما ( حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ) حجت او بر ما »‌
    « اشهد ان فاطمه الزهراء بنت رسول الله عصمة الله الکبری و حجت الله علی الحجج »

  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    240
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سهیم نمایش پست
    اگر قرار باشه همه کارها برای در رفتن از زیر کار باشه خوب دوستان هم راست گفتند کلا همه رو آسون بگیریم بهتره چون وقت برای دنیا پرستی بیشتر داریم.

    به نظر من ما فقط باید به فرمان خداوند عمل کنیم که همان 5 نوبت است . مگر اینکه نظر دیگران رو بر امر خداوند ترجیح بدهیم . ما در یک سری اصول فقط باید پیروی کنیم نه اینکه به احادیث رجوع کنیم . خواست خواست خداوند است همین و بست

    با سلام و درود

    1. خداوند در مورد پیامبر اکرم(ص):

    «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‏»

    و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گويد، آنچه مى‏گويد چيزى جز وحى كه بر او نازل شده نيست(نجم، 3 و 4)‏

    2. هر آنچه قطعا از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) رسیده است، همان دستور و خواست خداوند است و چیزی غیر از آن نیست.

    3. در روایات هم جمع خواندن نماز و هم فاصله انداختن بین نمازها بیان شده است.

    4. اگر اجازه و رخصتی از طرف شارع داده شده است، فقط در همان خصوص باید لحاظ شود لذا انسان نمی تواند سر از خود و بدون نظر شارع، آن را به دیگر موارد گسترش دهد.

    در این مورد نیز خداوند توسط پیامبرش این اجازه و رخصت را بیان فرموده است.

  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست
    چندی پیش به اختلافهایی که شیعه و سنی با هم دارن فکر میکردم
    همیشه این تصور را داشتم که همه اختلافامون به خاطر بدعت بوده و اونا از اصل دور شدن!
    تا اینکه روایتی شنیدم که از اون میشد فهمید پیامبر 5 وعده نماز میخوندن!

    حالا من موندم و سوالی بی پاسخ!

    پاسخ:
    منابع ما برای شناخت دستورات دین و وظایفی که برعهده داریم عبارتند از :کتاب(قرآن)،سنّت،اجماع،عقل
    دليل بر اين كه ميتوان ميان دو نماز بدون عذر جمع كرد، عمل رسول الله (ص) است كه بارها بدون عذر دو نماز را يك جا گزارد، تا كار را بر امت آسان سازد.
    تصور نشود كه جمع ميان دو نماز، در ديگر مذاهب اسلامي وجود ندارد، آنان نيز در برخي از موارد ميان دو نماز جمع مي كنند.
    پيروان ابو حنيفه در عرفه و مزدلفه ميان دو نماز جمع مي كنند.
    شافعي و مالكي و حنبلي در سفر، قائل به جواز جمع هستند و برخي ديگر در مواقع عذر، مانند بارندگي، بيماري و ترس جمع ميان دو نماز را جايز ميدانند و هرگز نميتوان گفت اين افراد نماز را درغير وقت خود مي خوانند.
    متجاوز از بيست روايت گواهي ميد هند كه پيامبر(ص) بدون كوچك ترين عذر، ميان ظهر و عصر و يا مغرب و عشا جمع كرد و همگي در صحاح و سنن وارد شده كه ما به برخي از آنها اشاره مي كنيم: ابن عباس مي گويد:
    «صلي رسول الله الظهر و العصر جميعاً و المغرب و العشاء جميعاً من غير خوف و لا سفر». (مسند احمد 1/221):پيامبر (ص) نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را با هم، بدون عذر، مانند خوف از دشمن يا سفر به جا آورد.
    مسلم در صحيح خود، از ابن عباس نقل مي كند كه:
    «صلي رسول الله الظهر و العصر جميعاً بالمدينه من غير خوف و لا سفر، فقال ابو الزبير فسالت سعيداً لم فعل ذلك، فقال: سالت ابن عباس كما سالتني، فقال: اراد ان لا يحرج احداً من امته». (صحيح مسلم، كتاب الصلوة باب جمع بين الصلوتين):رسول خدا(ص) نماز ظهر و عصر را با هم در مدينه به جا آورد، در حاليكه نه خوفي بود و نه سفر. ابو زبير مي گويد: من به سعيد بن جبير گفتم: فلسفه آن، چه بود، سعيد گفت: من از ابن عباس پرسيدم، همچنان كه تو از من پرسيدي، او در پاسخ گفت: اين بدان جهت بود كه كار را بر امت خود آسان سازد.{ محمد بن جرير طبري، المسترشد، ذيل حديث 190}.
    همچنین در برخي روايات شيعه از حضرت امام صادق عليه السلام نيز آمده كه انگيزه حضرت رسول صلي الله عليه و آله ايجاد گشايش و راحتي براي نمازگزاران بوده.(وسائل الشيعه، 3/138/ح6- طبع رباني شيرازي)
    از اين دست روايات در كتب غير شيعه يافت مي شود و به آدرس برخي آنها اشاره می کنم:
    - مسند احمد بن حنبل، 1/251
    - شرح الموطا، زرقاني، 1/263
    - صحيح مسلم، 2/151 و 488
    - كنز العمال، 242
    - التاج الجامع للأصول في احاديث الرسول (ص)، علي ناصف، 1/148

    در ادامه لازم است اين نكته مهم را نيز يادآور شويم كه حتي برخي پيشوايان غير شيعه كه نقش امام و مفتي را دارند نيز فتوا به جواز جمع بين دو نماز صادر كرده اند. از جمله «امام بخاري» (صاحب كتاب معروف صحيح بخاري) در همين كتاب جلد 2، صفحه 57 و 58.
    بد نيست بدانيد كه امروزه در بسيار از مناطق، وضع زندگي طوري تنظيم شده كه مراعات استحباب تفريق در نماز (یعنی پنج نوبت نماز خواندن)موجب مشقت و حتي كاهلي نسبت به نماز گرديده و از اين رو شايسته است براي مراعات «اهم» (حفظ اصل نماز) از تفريق نماز دست برداشت و آنها را همزمان و به ترتيب به جا آورد(پاسخ به پرسشهاي مذهبي، استاد مكارم شيرازي، صفحه 200)
    از مطالب فوق استفاده می شود که جمع خواندن نماز امری جایز است نه واجب یا مستحب موکّد،بنابراین اگر مسلمانی نمازهایش را در پنج نوبت اقامه کند،از این جهت که نمازها را در اوقات مخصوص و احیاناً در اوقات فضیلت بجا می آورد کار بهتر و باارزشتری انجام داده است،و اگر به دلایلی این امکان برایش نبود که در پنج نوبت بخواند،جمع خواندن نمازها اشکالی ندارد.در پایان شاید مناسب باشد اشاره ای به اوقات نمازهای یومیّه داشته باشم:
    وقت نماز ظهر و عصر از ظهر شرعي تا غروب آفتاب است كه بايد به ترتيب اول نماز ظهر و پس از آن نماز عصر خوانده شود و از اول وقت به مقدار چهار ركعت وقت اختصاصي نماز ظهر است و به اندازه چهار ركعت به آخر وقت مانده نيز وقت اختصاصي نماز عصر است. يعني شخصي كه تا اين موقع نماز ظهر و عصر را نخوانده بايد ابتدا نماز عصر را ادا بخواند و سپس نماز ظهر را قضا نمايد و همچنين وقت نماز مغرب و عشا بعد از مغرب (وقتي كه رنگ قرمزي كه بعد از غروب آفتاب در طرف مشرق پيدا مي‏شود از بالا سر انسان عبور كند تا نصف شب شرعي است كه به ترتيب بايد اول نماز مغرب و سپس نماز عشا خوانده شود و از اين وقت به مقدار سه ركعت از اول وقت اختصاص به نماز مغرب دارد و مقدار چهار ركعت به آخر وقت مانده اختصاص به نماز عشا دارد، به همان ترتيبي كه در نماز ظهر و عصرگذشت و نيمه شب شرعي طبق برخي از فتاوي يازده ساعت و ربع بعد از ظهر شرعي است و طبق بعضي از فتاوي دوازده ساعت بعد از ظهر شرعي فرا مي‏رسد، و وقت نماز صبح از هنگام طلوع سپيده صادق است تا طلوع آفتاب.
    هر كدام از نمازهاي يوميه داراي يك وقت فضيلت هستند كه خواندن نماز در اوقات فضيلت افضل است. كه به ترتيب وقت فضيلت نماز ظهر از اول ظهر است تا هنگامي كه سايه هر شخصي كه بعد از ظهر شروع به رشد مي‏كند به اندازه دو قدم افزايش پيد كند و وقت فضيلت نماز عصر از اول ظهر است تا هنگامي كه سايه شاخص به چهار هفتم خود برسد و وقت فضيلت نماز مغرب از اول مغرب است تا هنگامي كه شفق (يعني رنگ قرمزي كه بعد از مغرب در مغرب حاصل مي‏شود) از بين برود و وقت فضيلت نماز عشا بعد از زوال شفق است تا اينكه يك ثلث از نيمه اول شب بگذرد و وقت فضيلت نماز صبح نيز از اول طلوع فجر صادق است تا وقتي كه تقريباً هوا روشن شود.
    بنابراين، اگر دو نماز را در يك وقت بگزاريم، هر دو را در وقت خود خوانده ايم، چيزي كه هست احيانا” وقت فضيلت يكي، و گاهي هر دو را از دست داده ايم، و التزام به سنت خوب است ولي واجب نيست. چه بسا مصالح ايجاب كند كه انسان، يك تكليف مستحبي را براي كار و مصلحت برتر ترك كند و جريان در مورد تفريق ميان دو نماز چنين است، زيرا در بسياري از كشورها، موجب حرج گرديده و احياناً سبب ترك نماز شده است.هرچند خواندن نماز در اوقات فضیلت بهتر خواهد بود.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود