صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )




    همه ما جمله معروف حضرت زينب كبري (س) را در كاخ يزيد و پس از شماتت او بر شهادت حسين بي علي (ع) و اصحابش را شنيده ايم : ما رايت الا جميلا
    و همه نيز نسبت به برخي از آنچه مد نظر آن حضرت (س) بود واقفيم ، اما ناگفته هايي از زيباترين صحنه هاي حادثه كربلا وجوددارد كه از پس غبار قرنها و اكنون در سال 1431 هجري مي درخشد . نزديك شدن به سالروز شهادت حضرت رقيه (س) بهانه اي شد براي ايجاد موضوعي كه همواره ذهن جستجوگر عاشورا و كربلا را بخود مشغول مي كند .
    يكي از زيبايي هاي كربلا خيمه نشينان كربلايي بودند كه در عصر عاشورا به اسارت رفتند . از موارد بسيار قابل تامل و قابل تعمق اينكه در هيچ تاريخي ثبت نشده است كه زنان و كودكان كربلا نسبت به بودن در كربلا و اقدام حسين بن علي (ع) لب به اعتراض گشوده باشند .
    شهادت مردان خانواده ، شهادت نوزاد شش ماهه - با آن وضعيت فجيع -
    ، بي آبي ، اسارت ،سختي هاي اسارت ، مسير پرخطر ، زنان و كودكان داغ ديده كه با تازيانه تسلي داده مي شدند ، گرداندن شهر به شهر آنها ، در معرض ديد نامحرمان قرار گرفتن و صدها سختي ديگر و تنها اعتراض به حكومت جائر عصر ، نشان از تربيتي اصيل و ديدگاهي عميق نسبت به مسائل سياسي روز دارد كه كوچك و بزرگ اين خاندان در آن بينش كافي داشتند و اين مساله خود گوياي پويايي اين خاندان شريف است و عمق تربيت صحيح ديني و اسلامي را در اين خاندان شريف مي رساند .
    از دوستان و خوانندگان تاپيك تقاضا دارم اگر نمونه اي از زيبايي هاي عاشورا را -كه كمتر در خصوص آن شنيده ايم - مد نظر دارند در اينجا قرار دهند .


    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۱۰/۲۹ در ساعت ۲۰:۵۴
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط fatememeshkat نمایش پست
    يكي از زيبايي هاي كربلا خيمه نشينان كربلايي بودند كه در عصر عاشورا به اسارت رفتند .
    نقش زنان در حادثه خونبار عاشورا از ابعاد گوناگونى برخوردار است كه به عنوان مثال مي‌توان اشاره كرد:
    1- مشاركت در جهاد 2- آموزش صبر 3- پیام رسانى 4- روحیه بخشى 5- پرستارى 6- مدیریت 7- حفظ ارزشها 8- تغییر ماهیت اسارت 9- عمق بخشیدن به بعد عاطفى و تراژدیك كربلا و ...



    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم ربّ الشّهداء والصّدّیقین

    السّلام علیک یا ثارالله (ع)


    زیبایی عطوفت و مهربانی

    امام حسین (ع) از منزلگاه «شراف»که حرکت می کردند به جوانان دستور دادند که آب بردارند

    آنان آب فراوانی برداشتند.کاروان حرکت کرد.نیم روز راه که پیموده شد ،صدای یکی از همراهان

    به الله اکبر بلند شد.امام(ع)هم فرمود:الله اکبر و از آن شخص علّت را جویا شدند...ابتدا گمان می

    کردند نخلستانی می بینند ولی بعد معلوم شد سپاه حرّ است که برای کنترل امام(ع)

    آمده است.

    امام(ع) با مشورت ،کاروان را به سمت بلندیهای «ذوحسم»هدایت کردندتا فقط از یک

    طرف با دشمن روبرو شوند.

    حرّ با 1000سوار رسید و وقتی امام (ع) از او پرسید با مایی یا علیه ما،او با کمال

    جسارت گفت:علیه شما !

    با وجود این هنوز دقایقی از این گفتگو نگذشته بود که امام(ع) با دیدن حال آنها و

    اسبانشان پی به تشنگی و خستگی پدید آنان برد ،بنابراین به یاران جوان خود

    فرمود: اینان و اسبانشان را سیراب کنید!

    جوانان غیور بنی هاشم برخاستند و همه را سیراب کردند .........

    علیّ بن طعان محاربی که از سپاهیان دشمن بود نقل می کند که من آخرین نفری

    بودم که به آن محل رسیدم و از پذیرایی عقب مانده بودم .امام(ع) چون مرا دید و

    متوجّه تشنگی من و اسبم شد ،با کمال محبّت مرا فرزند برادر خطاب کرد و فرمود:

    «شتری را که بار آب دارد بخوابان!»وقتی خواباندم ،فرمود :بیاشام!من شروع به

    نوشیدن کردم(ولی در اثر خستگی نمی توانستم به خوبی مشک آبرا تنظیم کنم

    تا آب بیرون نریزد و راحت بنوشم) امام(ع) خود برخاست و لب مشک را برگرداند تا

    من و اسبم آب نوشیدیم و سیراب شدیم...(فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)ص395_397 )

    وزینب سلام الله علیها شاهد این زیبایی بود( ما رأیت الّا جمیلا )

    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )


    گاهی «عظمت در نگاه است، نه در چیزی که بدان می نگرند .» ، آنگونه که برخی گفته اند، گاهی هم زیبایی در نگاه و دید انسان است، نه در دیدنی ها .

    آنکه به چشم «نظام احسن » به همه هستی می نگرد، از این نگاه، خیلی چیزها هم «دیده » می شود، هم «زیبا» دیده می شود، تا چه عینکی بر چشم زده باشیم و از کدام زاویه به هستی و حوادث بنگریم .

    «زیبا بینی » هستی و حیات، هم آرامش روح و وجدان می بخشد، هم صلابت و پایداری و پایمردی می آفریند و هم قدرت تحمل ناگواری ها را می افزاید .

    از این نگاه، «عاشورا» همانگونه که زینب کبری
    (علیها السلام) فرمود، جز «زیبایی » نبود .

    آنچه زینب قهرمان در مقابل طعنه و طنز دشمن نسبت به این حادثه، بر زبان راند (ما رایت الا جمیلا)
    (1) ، - جز زیبا ندیدم - پیشتر آرزوی حسین بن علی (علیهما السلام) بود که در طلیعه این سفر، آرزو و اظهار امیدواری کرده بود که آنچه پیش می آید و آنچه اراده خداست، «خیر» برای او و یارانش باشد، چه به صورت «فتح » ، چه به شکل «شهادت »:

    «ارجو ان یکون خیرا ما اراد الله بنا، قتلنا ام ظفرنا»
    (2)

    زیبا دیدن خواهر و خیر دیدن برادر، مکمل یکدیگرند .

    ادامه دارد ...


    مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    جلوه های زیبایی و نمادهای جمال در آینه کربلا بسیار است، که به برخی از آن ها اشاره می شود:

    1 . تجلی کمال آدم

    این که انسان تا کجا می تواند اوج بگیرد، زلال شود، خدایی گردد، فانی در خدا شود، در «میدان عمل » روشن می شود . کربلا نشان داد که سقف تعالی انسان و آستانه رفعت روحی و تصعید وجودی و ظرفیت کمال جویی و کمال یابی او تا کجاست . پرونده آن حماسه نشان داد «که تا چه حد است مقام آدمیت » . این نکته برای جویندگان ارزش ها بسی زیباست و معیار!

    ادامه دارد ....

    مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    2 . تجلی رضا به قضا

    در مقامات و مراحل عرفانی و سلوک، رسیدن به مقام «رضا» بسی دشوار و بس ارجمند است . اگر حضرت زینب، حادثه کربلا را زیبا می بیند، به خاطر بروز این شاخصه متعالی در عملکرد ولی خدا سیدالشهداست و یاران و دودمانش .

    براستی که حسین بن علی
    (علیهما السلام) در میان آنان که یکی به درد یا درمان و یکی به وصل یا هجران می اندیشند و آن را می پسندند، «آنچه را جانان پسندد» می پسندید . کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . حسین بن علی (علیهما السلام) در واپسین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضی بقضائک » . خواهر خویش را نیز به همین نکته توصیه کرده بود: «ارضی بقضاء الله » .

    این مرحله از عرفان، یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ،
    (3) رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است!

    این مبنای جانبازی و عشق حسین است و زینب عزیز، این را زیبا می بیند و این منطق و مرام را می ستاید .

    آن روز که جان خود فدا می کردیم
    با خون به حسین اقتدا می کردیم
    چون منطق ما منطق عاشورا بود
    با نفی «خود» ، اثبات «خدا» می کردیم
    (4)

    ادامه دارد ....

    مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3 . رسم الخط حق و باطل

    از زیبایی های دیگر عاشورا، خط کشی میان حق و باطل و تبیین منطقه حضور و عمل انسان های «دد منش » و «فرشته خو» ست .

    وقتی خوبی و بدی و حق و باطل به هم در آمیزد، تیرگی باطل حق را هم غبار آلود و ناپیدا و مشوه جلوه می دهد . در ظلمت آبادی این چنین، گمراهی اندیشه ها و انسان ها طبیعی است و کفر نقابدار، مسلمانان ساده لوح و سطحی نگر را به شبهه می افکند . زیبایی کار امام حسین
    (علیه السلام) آن بود که مشعلی روشن کرد، تا راه، روشن شود، تیرگی ها بگریزد، چهره ها در آن هوای گرگ و میش فتنه و دروغ، نمایان و باز شناسانده شود، تا دیگر فریب و نقاب، بی اثر شود . آیا این زیبا نیست؟

    عاشورا یک رسم الخط بود، ترسیم روشن خطی که حق و باطل را جدا کرد و مسلمان ناب را از مسلمان نمای مدعی باز شناساند، پیروان رحمان و جنود شیطان هر کدام در یک سو به عیان دیده شدند . حق، پی برده و صریح، به نبرد باطل آمد که عیان و بی نقاب به کربلا لشکر کشیده بود و مزورانه بر طبل «یا خیل الله ارکبی » می کوبید . اگر هم اندک تردیدی در «شناخت » باقی مانده بود، خطبه های زینب در کوفه و شام، آن را زدود . این از زیبایی های بس قیمتی حادثه خونین عاشورا بود .

    ادامه دارد ....

    مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    4 . تبلور فتح ناب

    از زیبایی های دیگر عاشورا، مفهوم تازه ای از «پیروزی » است .

    عده ای به غلط، پیروزی را تنها در «غلبه نظامی » می پندارند وشکست را در مظلومیت و شهادت . عاشورا نشان داد که در اوج مظلومیت هم می توان «فاتح » بود و با کشته شدن هم می توان دفتر و کتاب پیروزی را نگاشت و با خون هم ترسیم «تابلوی ظفر» میسر است . پس فاتح معرکه کربلا حسین
    (علیه السلام) بود و چه فتح زیبایی!

    این همان «پیروزی خون بر شمشیر» است که در سخن امام راحل
    (قدس سره) هم جلوه گر شد و فرمود: «ملتی که شهادت برای او سعادت است، پیروز است . . . ما در کشته شدن و کشتن پیروزیم .» (5) و این همان آموزش قرآنی «احدی الحسنیین » است که فرهنگ مبارزان الهی است .

    کسی که به «تکلیف » عمل کرده باشد، در هر حال پیروز است، آن هم پیروزی ناب .

    گر چه از داغ لاله می سوزیم
    ما همان سر بلند دیروزیم
    چون به تکلیف خود عمل کردیم
    روز فتح و شکست پیروزیم
    (6)

    این دیدگاه را، هم امام حسین
    (علیه السلام) داشت، هم امام سجاد، هم حضرت زینب . با این دید، همه آن حوادث تلخ، چون پیامدی به سود اسلام و حق داشت، جمیل و شیرین بود . وقتی ابراهیم بن طلحه از امام زین العابدین پرسید: «چه کسی غالب شد؟» حضرت فرمود: آنگاه که وقت نماز فرا می رسد، اذان و اقامه بگو، خواهی فهمید که چه کسی پیروز شد! (7)

    و آیا این، در حادثه کربلا زیبا نیست؟ پیروزی، حتی در صورت کشته شدن و شهادت!

    ادامه دارد ....

    مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    5 . حرکت در مسیر مشیت خدا

    زیباترین جلوه این است که انسان، یک عمل و حادثه را در بستر «مشیة الله » و همسو با «خواست خدا» ببیند . اگر سالار شهیدان و یارانش به خون نشستند و اگر زینب و دودمان مصطفی به اسارت رفتند، این در لوح مشیت الهی رقم خورده بود و چه جمالی برتر از این که کارگروهی با جدول مشیت خدا هماهنگ گردد؟ !

    مگر به حسین بن علی
    (علیهما السلام) از غیب، خطاب نیامده بود که خواسته خدا آن است که تو را کشته ببیند؟ «ان الله شاء ان یراک قتیلا» و مگر مشیت خدا آن نبود که عترت پیامبر در راه نجات دین و آزادی انسان، به اسارت بروند؟ «ان الله شاء ان یراهن سبایا» پس چه غم از آن شهادت و این اسارت؟

    هر دو، هزینه ای بودند که برای بقای دین و افشای طاغوت، می بایست پرداخته می شدند، آن هم عاشقانه، صبورانه و قهرمانانه!

    برای زینب بزرگ، که پرورده دامان وحی و تربیت شده مکتب علی
    (علیه السلام) است، این حرکت در بستر مشیت الهی، اوج ارزش ها و زیبایی هاست . وی مجموعه این برنامه را از آغاز تا انجام، زیبا می بیند، چون تک تک صحنه ها را منطبق با آن «خواسته ربوبی » می بیند .

    آیا با این تحلیل و نگاه، حادثه عاشورا زیبا نیست؟

    ادامه دارد ...

    مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    6 . شب قدر عاشورا

    این صحنه، از درخشان ترین جلوه های زیبایی است . کسانی که در سر دوراهی رفتن و ماندن، «ماندن » را که نشان «وفا» و «ایثار» است بر می گزینند و «زندگی بدون حسین » را ذلت و مرگ می شمارند .

    آن خطبه امام، آن ابراز وفاداری یاران، آن سخنان و سؤال امام با قاسم، آن شب بیداری اصحاب تا سحرگاهان، آن زمزمه تلاوت قرآن و نیایش از خیمه ها، آن اعلام وفاداری یاران در حضور زینب کبری و امام حسین
    (علیه السلام)، هر کدام برگی زرین از این «کتاب جمال » است . چرا زینب، عاشورا را زیبا نبیند؟

    آنچه در کربلا اتفاق افتاد، به یک «بنیاد» تبدیل شد، برای مبارزه با ستم در طول تاریخ و در همه جای زمین . آیا این زیبا نیست؟

    لحظه لحظه های عاشورا، به صورت یک «مکتب » در آمد، که به انسان «آزادگی » ، «وفا» ، «فتوت » ، «ایمان » ، «شجاعت » ، «شهادت طلبی » ، . . . و «بصیرت » آموخت . آیا این زیبا نیست؟

    خون های مطهری که در آن دشت بر زمین ریخت، سیلی شد و بنیان ستم را ویران کرد . آیا این زیبا نیست؟

    هر بساطی را که عمری شامیان گسترده بود
    نیم روزی این حسین بن علی برچید و رفت

    و . . . آیا این زیبا نیست؟

    فاجعه آفرینان کوفه و شام، فکر می کردند با قتل عام اصحاب حق، خود را جاودانه می سازند . ولی در نگاه ژرف زینب، آنان گور خویش را کندند و چهره نورانی اهل بیت روشن تر و نامشان جاودان و دین خدا زنده و کربلا یک دانشگاه شد .

    زینب قهرمان و عارف، این ها را می دانست و از ورای قرون می دید . این بود که در مقابل سخن نیشدار و زخم زبان والی کوفه، که با طعنه خطاب به این بانوی اسیر گفت: کار خدا را با برادر و خاندانت چگونه دیدی، فرمود:

    ما رایت الا جمیلا . . . جز زیبا چیزی ندیدم!

       

    پی نوشت ها:

    1 . بحارالانوار، ج 45، ص 116 .
    2 . اعیان الشیعه، ج 1، ص 597 .
    3 . موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 .
    4 . از نویسنده .
    5 . صحیفه نور، ج 13، ص 65 .
    6 . از نویسنده .
    7 . اذا دخل وقت الصلاة فاذن و اقم، تعرف من الغالب (امالی شیخ طوسی، ص 66).

    پدیدآورنده: جواد محدثی،پرسمان :: فروردین 1381، پیش شماره 8 ، به نقل از سایت http://www.hawzah.net

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۹/۲۰ در ساعت ۲۱:۳۰

    مارايت الا جميلا ( ناديده ها و ناگفته هاي كربلا )

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود