جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا « بسم الله الرّحمن الرّحیم » جزو سوره شمرده می شود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    آیا « بسم الله الرّحمن الرّحیم » جزو سوره شمرده می شود؟




    به اعتقاد اهل بیت رسول اللّه‏علیهم السلام كه صد سال سابقه بر سایر رهبران فقهى مذاهب دارند و در قرآن نیز عصمت و پاكى آنها به صراحت بیان شده است، آیه « بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحیم » آیه‏اى مستقل و جزو قرآن است؛

    اما فخر رازى از بزرگان اهل سنت در تفسیر خویش شانزده دلیل آورده كه « بسم‏اللَّه » جزو سوره است.آلوسى نیز همین اعتقاد را دارد.

    در مسند احمد نیز « بسم‏اللَّه » جزو سوره شمرده شده است.(1)

    در طول تاریخ اسلامى برخى كه « بسم‏اللَّه » را جزو سوره ندانسته و یا در نماز آن را ترك كرده‏اند، مورد اعتراض واقع شده‏اند.

    در مستدرك حاكم آمده است: روزى معاویه در نماز « بسم‏اللَّه » را حذف كرد و نگفت، مردم به او اعتراض كردند كه « أ سَرقتَ أم نَسیتَ »، آیه را دزدیدى یا فراموش كردى؟!(2)

    امامان معصوم‏علیهم السلام اصرار داشتند كه در نماز، « بسم‏اللَّه » را بلند بگویند. امام باقر علیه السلام در مورد كسانى كه « بسم‏اللَّه » را در نماز نمى‏خواندند و یا جزو سوره نمى‏شمردند، مى‏فرمود: « سَرقوا اكرم آیة »(3) بهترین آیه قرآن را به سرقت بردند.

    در سنن بیهقى در ضمن حدیثى آمده است: چرا بعضى « بسم‏اللَّه » را جزء سوره قرار نداده‏اند!(4)

    شهید مطهّرى‏قدس سره در تفسیر سوره حمد، ابن عباس، عاصم، كسایى، ابن‏عمر، ابن‏زبیر، عطاء، ابن طاووس، فخررازى و سیوطى را از جمله كسانى معرّفى مى‏كند كه « بسم‏اللَّه » را جزو سوره مى‏دانستند.

    در تفسیر قرطبى از امام صادق‏علیه السلام نقل شده است: « بسم‏اللَّه » تاج سوره‏هاست.

    _____________________
    1) مسند احمد، ج‏3، ص 177 و ج‏4، ص 85.
    2) مستدرك، ج‏3، ص‏233.
    3) بحار، ج 85، ص 20.
    4) سنن بیهقى، ج‏2، ص‏50.


    منبع : سایت تبیان

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    اقوال در جزئيت بسم الله




    در جزء بودن يا نبودن «بسم الله...» سه قول عمده وجود دارد: 1. برخى از اهل تسنن و مالك و ابوعمرو و... مى گويند كه جزء هيچ سوره اى نيست و تنها براى اوايل سوره ها تيمناً نازل گشته است ; 2. برخى از پيروان مسلك شافعى و حمزه قايل به تفصيلند و مى گويند: تنها در سوره حمد جزء سوره است ; ولى در سوره هاى ديگر نيست ; 3. شيعيان بالاتفاق و برخى از اهل تسنن (جلال الدين سيوطى ، ابن مبارك و...) مى گويند: «بسم الله...» جزء تمام سوره ها به جز «توبه » مى باشد به دليل :
    1. احاديث اهل بيت(عليهم السلام) كه صحيحه و در حد تواتر است تا آن جا كه فرموده اند: خداى بكشد كسانى را كه بزرگترين آيه از آيات قرآن را از قرآن حذف كرده اند; به عنوان نمونه ، حديثى نقل مى شود: «عن يحيى بن ابى عمران الهمدانى قال : «كتبتُ الى ابى جعفر(عليه السلام)جُعلت فداك ما تقول فى رجل ابتدأ: بسم الله الرحمن الرحيم فى صلاته وحده فى ام الكتاب فلما صار الى غير امّ الكتاب من السوره تركها؟ فقال العباسى ليس لذلك بأس ، فكتب بخطه : يعيدها ـ مرتين ـ على رغم انفه ، يعنى العباسى »(1)
    2. روايات اهل سنت كه روايات بسيارى از طريق آنها از پيامبر نقل شده كه بسم الله جزء سوره هاست ; مثلاً انس مى گويد: روزى پيش حضرت رسول اكرم بوديم ...; سپس با تبسم فرمود: لحظه اى قبل ، سوره اى بر من نازل شد; پس «بسم الله الرحمن الرحيم ، إنّا اعطينك الكوثر...» را خواندند. فخررازى نيز در «تفسير كبير» در اين باره بحث مفصلى دارد، ايشان ادله كسانى را كه مى گويند: «بسم الله الرحمن الرحيم » جزء آيات سوره حمد نيست ردّ مى كند و هفده دليل مى آورد بر اين كه «بسم الله الرحمن الرحيم » جزء آيات سوره حمد بشمار مى رود، و بايد بصورت جهر (بلند) خوانده شود; زيرا حضرت على (عليه السلام) و ابن عباس و ابن عمر و... «بسم الله الرحمن الرحيم » را بصورت جهر (بلند) مى خوانده اند(2) در روايتى از ابن عباس نيز نقل شده است كه براى هر چيز اساسى است و اساس قرآن «فاتحه » است و اساس «فاتحه »، «بسم الله الرحمن الرحيم » است .(3)
    3. سيره مسلمانان ، خواندن بسم الله در ابتداى سوره ها به جز توبه بوده و با تواتر ثابت شده است كه پيامبر گرامى هم آن را در ابتداى سوره ها مى خواندند. اگر بسم الله جزء قرآن نبود، بايد پيامبر كه در مقام بيان بودند، تصريح مى كردند كه جزء قرآن و سوره ها نيست تا اغراء به جهل لازم نيايد. 4. مصحف هاى تابعين و صحابه ـ قبل از عثمان و بعد از او ـ مشتمل بر بسم الله بوده است ; حال اگر بسم الله جزء قرآن نبود، نبايد آن را در مصاحف مى نوشتند. با توجه به اين كه تأكيد شده بود چيزى كه از قرآن نيست ، نبايد در آن گنجانده شود; بنابراين ، وجود بسم الله در قرآن ها دليل بر اين است كه اين آيه ، مثل آيات ديگرى كه در قرآن تكرار شده اند، جزء قرآن است .(4)
    در پايان يادآور مى شويم كه گروه سوم كه بسم الله را در تمام سوره ها ـ به جز سوره توبه ـ جزء سوره مى دانند، خود دو دسته اند، عده اى آن را آيه اى مستقل در تمام سوره ها مى دانند و دسته ديگر تنها در سوره حمد آن را آيه مستقل دانسته ; و در ساير سور آن را بخشى از آيه مى دانند.(5)
    پي نوشت ها:

    1. اصول كافى ، كلينى ، ج 3، ص 312، دارالكتب الاسلامية.
    2. ر.ك : تفسير كبير، الفخر الرازى ، ج 1، ص 201ـ211.
    3. الجامع لاحكام القرآن ، قرطبى ، ج 1، ص 80، دارالكتب العلمية، بيروت .
    4. البيان فى تفسير القرآن ، آيت الله خوئى ، ص 440، انتشارات انوارالهدى .
    5. جهت آگاهى بيشتر ر.ك : تفسير كبير، فخر رازى ، ج 1، ص 208.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود