صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۵
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعوت نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه




    سلام
    من در مورد عدل الهی چندتا کتاب خوندم، ولی متاسفانه یا متن اون کتابا خوب نبود یا ذهن من گنگ بود!!!! به هر حال من الان به بحران اعتقادی برخوردم که واقعاً توش درمونده شدم.
    شاید بشه گفت که مهمترین مشکل من این سواله:
    آیا به موجودی که در خلقت یک سنگ آفریده شده و یا یک سگ یا ... در مقابل ما انسان ها ظلم نشده؟ و اینکه چطور میشه توجیه کرد که یک انسان بتونه به مقام نبوت و امامت برسه و از روز ازل این مقام به او داده بشه و معصوم باشه و در مقابل باقی آدما با شرایط و امکانات و استعدادهای مختلف خلق بشن.
    امیدوارم کسی باشه که بتونه به من کمک کنه.
    ممنونم
    This is NOBODY

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعوت نقل قول : نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه




    سلام عزیز ، خوش آمدی
    اولا خیلی خوب است که رفتی سراغ چند تا کتاب. یکی از بزرگترین مشکلات بعضی افراد اینست که اهل مطالعه نیستند و وقتی سوالی برایشان پیش می آید یا همانطور بی پاسخ می ماند یا اینکه یک روزی خدا بهشان لطف می کند و به یک طریقی در مجلسی جواب آنها را می دهد. حالا می شود لطف کنی چند تا سوال من را جواب بدهی؟ چون راستش من ترجیح می دم با روش گفتگو جواب بدم.
    1: شما کدام کتابها را خواندید؟( پاسخ به این سوال اختیاری است)
    2: شما طلم را چه معنی می کنید؟ و آیا احیانا مبنایی برای آن تعریف خود از ظلم دارید؟ ( خوب این سوال خیلی مهمه)
    3: اگر پیشنهادی یا نظری در مورد اینکه خلقت بگونه ی دیگری صورت می گرفت دارید آن را هم بیان کنید تا بررسی کنیم (البته این بخش از پاسخ سوال شما جداست و پاسخ شما مستقل از آن است این را مطرح کردم که در موردش فکر بشه و اگه لازم شد بحث بشه. پس پاسخ به این سوال هم اختیاری است)

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۵
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : جواب سوالای شما




    سلام
    ترجیح میدم سریع جواب بدم:
    1. من تفسیر نمونه(البته بعضی قسمتا)، عدل الهی آقای مطهری و چندتا مقاله رو خوندم. البته با چند نفرم بحث کردم که چندان سودمند نبود.
    2. از نظر من ملاک ظلم بین دو چیز اینه که به یکی بیشتر توجه بشه یا از مواهب یا استعدادها یا توانایی های بیشتری برخوردار بشه و به واسطه همین بتونه کارای بهتر و مهمتری انجام بده و اجر بیشتری ببره.
    3. راستش من پیشنهادی برای نظام خلقت ندارم، ولی بدم نمیاد بپرسم که اساساً آیا لازم بود همچین سیستمی آفریده بشه؟(البفه این به بحث اصلی چندان مربوط نمی شه)
    خب من منتظر شما هستم. اگه خواستین می تونین با این Yahoo! ID با من صحبت کنین:
    i_am_nobodyyyyy
    This is NOBODY

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه




    بسم الله الرحمن الرحیم
    من فکر می کنم بهتره کل بحث اینجا باشه تا بقیه هم بتونن آن را بخونن.
    امیدوارم از بحث دور نشیم ولی در مورد اینکه آیا اساسا لازم بود چنین سیستمی آفریده بشه این ها نظر من است:
    سوالی هست که بعضی می پرسند و آن اینکه هدف خدا از خلقت چی بوده. بعضی ها هم سریع جواب می دن خدا فرموده "و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون" و می گویند هدف خلقت این بوده که ما خدا را عبادت کنیم. من می گم این قدر سریع جواب دادن اشتباهه. اول باید معنی سوال معلوم بشه. آیا "هدف از خلقت " یعنی اینکه خداوند می خواسته با خلقت مخلوقات به چیزی برسه؟ اگر اینه باید بگویم نه خداوند نمی خواسته به چیزی برسه چون او بی نیاز مطلق است. اما یک معنی دیگه برای هدف خلقت میشه ذکر کرد: خداوند تبارک و تعالی ما را که خلق کرده می خواسته ما به چه چیزی برسیم؟ و این همان سوال درست است که جواب دارد و جواب آن هم توسط خود خداوند داده شده: خداوند می خواسته ما او را بشناسیم و در نتیجه ی شناخت او را بندگی کنیم و او ما را رحمت کند یعنی خداوند ما را آفریده که ما را رحمت کند.
    حالا نمی توانست ما را نیافریند؟ آیا لازم بود که ما را بیافریند؟ جواب: بله می توانست ما را نیافریند و چیزی هم از او کم نمی شد همانطور که با آفرینش ما چیزی به او اضافه نشده است. پس چرا آفریده؟ چون خدا رحیم است و رحیم بودن او ایجاب می کند که انسان را بیافریند تا رحمت کند. چون تا خداوند موجودی را نیافریند موجودی وجود نخواهد داشت که خداوند او را رحمت کند. البته بعضی خود و به اختیار خود شایستگی رحمت شدن را به خاطر سرپیچی از دستورات خداوند رحمان که برای صلاح آنها بیان شده از دست می دهند.

    در مورد قسمت دوم: من ملاک ظلم را آنگونه نمی دانم. من بیشتر ترجیح می دهم ظلم را این بدانم که کسی حقی داشته باشد و آن حق به او داده نشود. اما عیب ندارد بیا ظلم را معنی کنیم.
    1. خداوند ظلم را معنی کرده است
    2. بشر هم (حتی آن بی دینها) ظلم را تعریف کرده اند
    آنچه مسلم است اینست که ظلم به عنوان یک پدیده بد شناخته شده است چه در بین خداپرستان و چه در بین غیر آنان و ما هر دو را بررسی می کنیم
    ابتدا اینکه می دانیم انسان دارای فطرت الهی است و بدون اینکه کتابی بخواند فطرتا بعضی جیزها را بد می دان و بعضی چیزها را خوب و همین است که تمام دنیا مثلا دروغ را بد می دانند و کمک به هم نوع را خوب می دانند و این فطرت از نعمات الهی است که برای هدایت انسان در نهاد او گذاشته شده است البته بعضی خود این فطرت پاک را آلوده می کنند که دیگر تقصیر خودشان است.
    شاید بهتر باشد اول به تعریف ظلم در عامه بپردازیم. عزیز من دقت کن که نمی شود هر کس هر مفهومی را برای خود تعریف کند اگر چه هر کس می تواند یک تعریف برای خود در نظر بگیرد و بعد هم برایش یک اسم (یک اسم جدید) بگذارد و این اشکالی ندارد. مثلا فرض کن بگوییم دزدی به همان معنای شناخته شده اش بد است. و بعد می گوییم امامان و پیامبران دزدی نمی کنند. حالا یک نفر بیاید و بگوید امامان و پیامبران وقتی در رحم مادرشان بوده اند بدون اجازه ی آنها از مواد غذایی بدن آنها تغذیه می کردند و بعد نتیجه بگیرد که نعوذ باالله یک شخصیت دزد است. حداکثر اینست که چنان فردی اگر خیلی بحث دارد باید اسم آن موضوع را بگذارد X حالا بعد می شود بحث کرد که آیا X خوب است یا بد است.
    حرف من اینست که برای تعریف ظلم ما باید به تعریف پذیرفته شده در بین عقلا مراجعه کنیم و بعد ببینیم آن ظلم (که ناپسند هم هست) در خلقت صورت گرفته یا نه.
    حالا قدم به قدم ببینیم چی ظلم هست و چی نیست.
    موردی که اول گفتم که معمولا ظلم شناخته می شود یعنی معمولا وقتی کسی حقی داشته باشد و حق او داده نشود به او ظلم شده است. خوب حالا به من بگو که سنگ چه "حقی" داشته که خداوند به او نداده؟ در مورد تمام انسانها رواست که بگوییم هیچ موجودی را بر خداوند حقی نیست چون خالق تمام موجودات خود اوست. حتی پیامبران و امامان نیز از خداوند چیزی طلب ندارند و به طور کلی هر جه به هر موجودی داده می شود فقط و فقط لطف، عنایت و عطای پروردگار مهربانش است. مخلوقات از خودشان چیزی ندارند و حقی نیز بر گردن پروردگارشان ندارند، بلکه برعکس همگی آنها از شکر نعمتهای خداوند عاجزند. اصلا نمی خواهم مقایسه کنم (که بعدا بعضی ها گیر ندهند) اما آیا انسانی که اتومبیل را ساخته باید حقوقی از اتومبیلش را رعایت کند مثلا اگر به ماشینش بنزین نداد به او ظلم کرده است؟
    مورد دیگری که بعضی ظلم می دانند:
    وجود دارند عده ای (از عقلا) که می گویند اگر به کسی کمتر از دیگری نعمت داده شد به او ظلم شده است! البته من کسانی را که این حرف را می زنند درک می کنم اما عقیده دارم این تفکر ناشی از ضعف شناخت است. قبل از توضیح یک مثال می زنم: فرض کن دو فقیر آمده اند به در منزل شما و تقاضای کمک دارند. شما (حالا فعلا صرفا به دلیل اینکه دلت می خواهد) به یکی هزار تومان کمک می کنی و به دیگری ده هزار تومان. خودت بگو آیا شما به آن کسی که کمتر کمک کرده ای ظلم کرده ای؟ انصافا که نه. (کمی به قسمت اول شبیه شد). و اما توضیح
    آن ضعف در شناختی که من گفتم منظورم چه بود؟ اولا خداوند برای بارز شدن حقیقت باطن انسانها (برای خودشان) آنها را آزمایش می کند و یکی از سوالات امتحانی همین تفاوتهای انسانها در نعمتهایی است که در اختیار دارند; که معلوم شود آیا محرومان صبر می کنند؟ آیا به همراه صبرشان شکر هم می کنند؟ آیا توانگران شکر می کنند یا نعمتهای خدا را حاصل زرنگی خود می دانند؟ آیا توانگران به فکر تنگدستان هستند؟ اما خدا همه ی اینها را در نظر دارد. باید دقت داشته باشی که افراد فقیر یک مشکلاتی دارند و توانگران مشکلات خودشان را دارند. به علاوه روز قیامت فقرا با توانگران یکسان نیستند و بنابراین مشکلاتی در این دنیا زندگی آنها در سرای دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال فقرا زیاد لازم نیست برای عبور از حساب اموالشان در دنیا صبر کنند. فراموش نکنیم که در این دنیا همه چیز فقط و فقط صحنه ی آزمایش است و سرای دیگر است که حیات واقعی در آن است. بنابراین قضاوت زود هنگام و بدون در نظر گرفتن سرای باقی ما را به نتیجه درستی در مورد عدل الهی نمی رساند.
    ممکن است بیان شود همه اش که مادیات نیست. عده ای نعمتهای معنوی دارند که بعضی دیگر از آن محروم اند، مثلا بعضی ذاتا خوشرو هستند و بعضی مثلا خیلی زود می توانند قرآن را حفظ کنند. در اینجا اولا باید دقت شود که همان مساله فضل الهی و اینکه به هر کس بخواهد بدهد به دیگری ظلمی نشده برقرار است، به علاوه دیگران که به کلی محروم نشده اند. کسی که ذاتا خوشرو نیست می تواند با کمی زحمت بیشتر فضیلتهای اخلاقی را به دست آورد یا کسی که حافظه اش ضعیف تر است می تواند با دعا، پشتکار و زحمت بیشتر به نتیجه برسد و در روایات صریحا بیان شده که کسی که با زحمت به چیزی می رسد و کسی که به راحتی آن را به دست می آورد در نزد خداوند یکسان نیستند.
    اگر سوالی بود بپرسید. ان شاالله توسط دوستان و اگر بلد بودم و خدا توفیق داد من جواب شما داده خواهد شد.

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۵
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه




    سلام
    ممنون از لطف و توجه شما
    لازم می دونم یه چیزو گوشزد کنم و اون اینه که اگه بنده سوال می کنم و بعضاً گیر میدم به خاطر این نیست که بخوام حرفمو به کرسی بشونم، بلکه فقط می خوام تاریکی های ذهنم از بین بره و از شما به خاطر سعه صدرتون ممنونم.
    در مورد اینکه خالق مختار است به هر کس هرچه می خواهد بدهد، من دوتا سوال دارم.
    1. آیا خالق (نه فقط خدا) حق دارد که موجودی را ناقص بیافریند و او را در بین سایر موجودات که از او برترند قرار دهد؟
    2. به نظر من این جواب شما در مورد چیزهای غیر خدا شمول داره، ولی آیا برای خدا که خود خالق همه چیز هست ملاکی وجود داره که در تنفیض رحمت تفاوت قایل بشه؟ و آیا لازمه رحمنیت خدا و عدل الهی این نیست که همه رو به یکسان بهرمند کنه؟ چون خدا که (نعوذ بالله) که مثل ما نیست که دلبخواه کاری رو انجام بده.
    ضمناً شما گفتین که دنیا صحنه آزمایش هست. ولی به طور مثال هیچکس می تونه به مقام ائمه و پیامبران برسه؟ اگه می تونه، چطور؟ و اگه نمتونه، چرا؟
    This is NOBODY

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    نقل قول : نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه




    سلام دوست عزیز
    اولا به شما به خاطر داشتن حسّ پرسشگری شما تبریک میگویم
    ثانیا بهتر دیدم تا اوّل جواب سوال اخیر شما بدهم تا بعد بپردازم به سوالات دیگر شما

    تمام مواردی که در آفرینش انسان ها و موجودات دیگر به عنوان نابرابری لحاظ می شود ، تفاوت‏هایى است که در جهان وجود دارد، نه تبعیض‏ها.
    فرق تفاوت و تبعیض آن است که در فرض تبعیض، چند موجود قرار دارند که همه شایستگى و حق یکسان دارندو به یکى داده مى‏شود و به دیگرى داده نمى‏شود یا کم تر داده مى‏شود، اما در صورت تفاوت در آفرینش اصلاً حقى مطرح نیست تا بحث تبعیض به میان آید . در مورد آفرینش انسان، از ابتدا انسانى نبوده تا حقى مطرح باشد.
    بنابر این این تصور که از طرف خداوند حق انسان ها ادا نمی شود تصور صحیحی نیست.
    از طرف دیگر دلیلی وجود ندارد که خداوند بین آفریده ها تبعیض قائل شود یا ظلمی بر کسی روا دارد.چون تبعیض و ظلم یا ناشی از جهل است یا کمبود و نیاز ویا...در حالی که همه آفریده گان نسبت مساوی با خداوند داشته و همه آفریده او هستند و او از هر عیب و نقصی مبرا است.
    اگر هم نابرابری ها در جامعه انسانی و مربوط به خود انسان ها باشد این بحث مستقل و جدا گانه ای است.
    اما این که راز تفاوت های انسان ها برای چیست باید گفت : اشیا از نظر خوبى و بدى اگر تنها و منفرد و مستقل از اشیاى دیگر در نظر گرفته شوند، یک حکم دارند و اگر جزء یک نظام و به عنوان عضوى از اندام در نظر گرفته شوند، حکم دیگرى پیدا مى‏کنند، مثلاً اگر از ما بپرسند که خط راست بهتر است یا خط کج، ممکن است بگوییم خط راست بهتر از خط کج است، ولى اگر خط مورد سؤال جزئى از یک مجموعه شد، در یک مجموعه به طور مطلق، نه خط مستقیم پسندیده است و نه خط منحنى. وقتى که جهان را جمعاً مورد نظر قرار مى‏دهیم، ناچاریم بپذیریم که در نظام کل و در توازن عمومى، وجود پستى‏ها و بلندى‏ها، فراز و نشیب‏ها، تاریکى و روشنایى‏ها، همه لازم است .
    جهان چون چشم و خط و خال و ابروست‏ که هر چیزش به جاى خویش نیکو است‏
    اگر اختلاف و تفاوت وجود نداشته باشد، دیگر مجموعه و نظام مفهومى ندارد. شکوه و زیبایى جهان در تنوع و اختلاف‏هاى رنگارنگ آن است. قرآن کریم وجود اختلاف‏ها را از آیات و نشانه‏هاى قدرت الهى مى‏شمرد. زشتى‏ها، نه تنها از این نظر ضرورى مى‏باشند که جزئى از مجموعه جهانند و نظام کل به وجود آن‏ها بستگى دارد، بلکه از نظر نمایان ساختن و جلوه دادن به زیبایى‏ها نیز وجود آن‏ها لازم است.
    اگر در جهان زشتى نبود، زیبایى هم نبود. اگر همه مردم زیبا بودند، هیچ کس زیبا نبود، همان طورى که اگر همه مردم زشت بودند، هیچ کس زشت نبود.(1)
    ممکن است این سؤال پیش آید: چرا زشت زیبا نشد و بالعکس؟ در پاسخ استاد مطهرى مى‏گوید: «خداوند متعال به هر موجودى همان وجود و همان اندازه از کمال و زیبایى را مى‏دهد که مى‏تواند بپذیرد. نقصانات از ناحیه ذات خود آن‏ها است، نه از ناحیه فیض بارى تعالى، نظیر خواص اَشکال هندسى که ذاتى موجودات است، مثلاً خاصیت مثلث این است که مجموعه زاویه هایش برابر با دو قائمه است و خاصیت مربع این است که مجموع زوایایش برابر با چهار قائمه است. معنایش این نیست که به آن، خاصیت دو قائمه و به این خاصیت چهار قائمه داشتن را اعطا کرده‏اند تا گفته شود چرا به مثلث ستم کرده‏اند. تفاوت موجودات جهان همین طور است. بوعلى سینا گفته است: خدا زردآلو را زردآلو نکرده بلکه زردآلو را ایجاد کرده است.
    زردآلو از باب مثال است، منظور همه موجودات است، خدا اشیا را آفریده از آن‏ها ذاتاً اختلاف دارند. قرآن مجید این مطلب را با یک تمثیل بیان کرده و فرموده است:
    «خدا از آسمان آبى فرود آورد و هر رودخانه‏اى به قدر ظرفیت خودش سیلان یافت».(2) یعنى رحمت فیض پروردگار هیچ موجود مستعدى را محروم نمى‏سازد و براى همه یکسان است، ولى استعداد و ظرفیت موجودات یکسان نیست. استعدادها مختلف است. هر ظرفى به قدرى که گنجایش دارد، از رحمت خدا لبریز مى‏گردد. پس هر موجودى، حق خود را که امکان داشته دریافت دارد، دریافت کرده است.» (3)
    نباید تصور کرد که خداوند یکى را که ممکن بود زیبا باشد، زشت قرار داد و دیگرى را که ممکن بود زشت باشد، زیبا قرار داد و با قید قرعه و یا یک اراده تبعیض‏آمیز هر یک از آن‏ها را انتخاب کرد، بلکه هر جزء از اجزاى جهان تنها به همین جور که هست، امکان وجود داشته و خدا همان آفرینش را به آن داده است. اگر بخواهیم از دیدگاه علمى سخن گوییم، این گونه نمى‏توان گفت که هر ماده با توجه به ویژگى و شرایط خود از وجود و کمالات وجود برخوردار مى‏شود. تفاوت هایى که در جهان مادى و طبیعى وجود دارد، براساس تفاوت در عناصر مادى است، مثلاً کسى که از نظر زیبایى یا زشتى، شکل و وضعى خاص دارد، بر اثر تفاوت ژنتیکى و عوامل محیطى و مادى وراثت و... است که هزاران مورد شناخته شده و یا ناشناخته در طبیعت در آن‏ها دخالت دارد و یا حتى امور غیر مادى مانند نحوه آمیزش یا مواد و غذاهایى که پدر و مادر قبل از آمیزش، یا مادر بعد از آن در دوران جنینى تغذیه مى‏کنند یا مانند تأثیر الکل و مواد اعتیادزا در شکل و حالت و وضع و سلامت و بهره هوشى و استعداد کودک که امروزه بدون تردید شناخته شده است.
    طبق این سخن فیض الهى از ناحیه خدا تمام است و او در حق هیچ موجودى تبعیض روا نمى‏دارد، بلکه موجودات هستند که به فراخور شأن و جایگاه و مرتبه خود و و قابلیت و استعداد و عوامل دیگر فیض الهی را می پذیرند و به اندازه استحقاق، در مرتبه‏اى از عالم هستى قرار می گیرند. در جهان خلقت آنچه که وجود دارد تبعیض نیست، بلکه تفاوت است، همان طور که ظرف یک لیترى نسبت به ظرف پنج لیترى مقدار کمترى آب در خود جاى مى‏دهد. آرى هر موجودى در نظام هستى به میزان ظرفیت خود دریافت فیض مى‏کند.
    در عین حال آنچه در پایان مى‏تواند مکمل این پاسخ باشد و هرگونه اشکالى را برطرف کند، آن است که: نباید نگاهمان را فقط معطوف به دنیا و زندگى دنیا نماییم و همچنان این اشکال براى ما وجود داشته باشد که تفاوت‏ها ربط به انسان ندارد. درست است که تفاوت‏هاى ایجاد شده به سبب وراثت و محیط و... انسان نقشى در آن‏ها ندارد، اما زندگى انسان که منحصر به این عالم نیست، بلکه این عالم تنها بخش کوچکى از حیات است و در مقابل حیات جاودانه و حقیقى بسیار ناچیز است.
    در این نگاه هر چه بیشتر از نعمت‏هاى دنیا و کمالات هستى داده شده باشد، به همان اندازه داراى مسئولیت بیشتر باید باشد و در مقابل هر یک از نعمت‏هاى الهى از او سؤال شود که آیا حق آن را به جا آورده است؟ اما آن که کمتر به او داده شده، سبک‏بارتر است. از طرف دیگر با توجه به روایات به دست مى‏آید که خداوند بعضى از کاستى‏هاى دنیا را در عالم دیگر جبران مى‏نماید و به هیچ بنده‏اى ظلم روا نمى‏شود.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    پاورقی :
    1) استاد مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 167 - 166، با تلخیص.
    2) رعد (13) آیه 17.
    3) استاد مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 172 - 171، با تلخیص
    ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۵/۱۰/۰۳ در ساعت ۱۳:۵۷

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه




    نقل قول نوشته اصلی توسط khaghani نمایش پست
    سلام
    ممنون از لطف و توجه شما
    لازم می دونم یه چیزو گوشزد کنم و اون اینه که اگه بنده سوال می کنم و بعضاً گیر میدم به خاطر این نیست که بخوام حرفمو به کرسی بشونم، بلکه فقط می خوام تاریکی های ذهنم از بین بره و از شما به خاطر سعه صدرتون ممنونم.
    در مورد اینکه خالق مختار است به هر کس هرچه می خواهد بدهد، من دوتا سوال دارم.
    1. آیا خالق (نه فقط خدا) حق دارد که موجودی را ناقص بیافریند و او را در بین سایر موجودات که از او برترند قرار دهد؟
    2. به نظر من این جواب شما در مورد چیزهای غیر خدا شمول داره، ولی آیا برای خدا که خود خالق همه چیز هست ملاکی وجود داره که در تنفیض رحمت تفاوت قایل بشه؟ و آیا لازمه رحمنیت خدا و عدل الهی این نیست که همه رو به یکسان بهرمند کنه؟ چون خدا که (نعوذ بالله) که مثل ما نیست که دلبخواه کاری رو انجام بده.
    ضمناً شما گفتین که دنیا صحنه آزمایش هست. ولی به طور مثال هیچکس می تونه به مقام ائمه و پیامبران برسه؟ اگه می تونه، چطور؟ و اگه نمتونه، چرا؟
    عزیز من با شما نبودم. صلاح هم نیست بگویم منظورم چه بود
    دوما خواهش می کنم. وظیفمه، تازه خودمم چیز یاد می گیرم
    1. به نظر شما اگر خالق موجودی بیافریند و بعد او را در بین کسانی قرار دهد که از او برتر هستند. اما از او فقط به اندازه ی ظرفیت خود توقع داشته باشد نه به اندازه ی اطرافیان او، مشکلی پیش می آید؟. به به این مساله در نوشته بالا اشاره کردم. خداوند از کسی بیشتر از توانایی اش توقع ندارد. " لا یکلف الله نفسا الا وسعها " و کسانی که نعمت بیشتری دارند مسولیت سنگین تری دارند. مثلا در سوره ی اسرا آمده است که به خاطر یک اشتباه کوچک که پیامبر نزدیک بود مرتکب شود خداوند می فرماید اگر فریب آنها را می خوردی تو را هم در دنیا و هم در آخرت دو برابر عذاب می کردیم.
    2. لازمه ی رحمانیت این نیست که همه یکسان بهرمند شوند. دیر هیچ جای دنیا من چنین تعریفی از رحمانیت نشنیده ام. اما همان طور که در بالا هم اشاره کردم بعضی انتقاد می کنند که چرا همه یکسان بهرمند نیستند. اولا فکر می کنم شاید بشه اسم این رو گذاشت تبعیض (به جای ظلم) حالا ممکن است بفرمایید ما داشتیم در مورد عادل بودن خداوند حرف می زدیم نه ظالم نبودن. آیا تبعیض با عدالت در تناقض نیست؟
    جواب: (البته شاید دیگران جوابهای بهتری داشته باشند) :
    اولا (حالا فرضا که اسمش واقعا تبعیض باشه) تبعیض هایی که خدا قائل می شود از روی حکمت است. مثلا اگر بنده ای بهتر انجام وظیفه کرد خداوند هم بیشتر به او لطف می کند. یا همان طور که گفتم این تبعیضها وسیله ی آزمایش است و در مقابل زندگی اخروی چیزی به حساب نمی آید. کسانی که از این آزمایش ها سربلند بیرون بیایند در روز قیامت از کاستی های خود در دنیا ناراحت نخواهند بود و آنهایی که خطا کنند از امکانات خود دردنیا خوشحال نخواهند بود. در مورد تبعیضهای معنوی هم که گفتیم خداوند به کسی بیش از وسعش تکلیف نمی کند و عقلا چنین تبعضهایی را مخالف عدل نمی دانند.
    ثانیا من شخصا تبعیض را مخالف عدالت نمی دانم. چون عدل تا آنجا که من می دانم تعریف شده است :" گذاشتن هر چیز در جای خود" یا به عبارت دیگر حق کسی را به خود او دادن و این با تبعیض فرق دارد
    در مورد آخر:
    کسی الآن نمی تونه بخواد پیامبر یا امام بشه چون پیامبر اسلام آخرین پیامبر است و امامان بعد از او هم معلومند اما جواب اینست که اگر کسی بود که اراده و ظرفیت این را داشت که از پیامبر اسلام و امامان معصوم ما به درجه بالاتری برسد خدا او را امام قرار می داد و همه ی اینها در علم غیب خداوند تبارک و تعالی محفوظ است. و خدا خود می دانسته که بهترین ها کدامند و همانها را برای رهبری دیگران قرار داده است. "الله اعلم حیث یجعل رسالته"
    اما در روایات داریم از رسول اکرم (ص) که فرمود : علما امتی افضل من انبیا بنی اسرائیل (علمای امت من از انبیای بنی اسرائیل برترند) بنابراین می توان به مرتبه ای بالاتر از بعضی از انبیا ی گذشته رسید و راه آن هم اطاعت از خدا، رسول او و امامان معصوممان است. ما باید به آنهایی که می دانیم عمل کنیم تا خدا چیزهایی که نمی دانیم را برایمان معلوم کند. التماس دعا

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۵
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه




    بازم سلام
    در پاسخ جناب مشکات:
    خوشحالم که بحث به اینجا کشید. چون من کتاب آقای مطهری رو خونده بودم و تو همین قسمتش سوال داشتم. اولاً آیا لازم است ارزش زیبایی مشخص شود و آیا لازم است عده ای زشت باشند تا زیبایی زیبایان بارز شود؟(البته این یک مثال از کل نواقص است) و ثانیاً این ظرفی که شما در خلقت از آن یاد می کنید، افریده کیست؟ مگر نه این است که خدا خود همه چیز را آفریده؟ پس خود او بوده که به من استعداد و ظرفیت کم و به شما زیاد داده تا بتوانیم -بعد از آن با توجه به ظرفمان- از فیض الهی بهرمند شویم.
    ویرایش توسط khaghani : ۱۳۸۵/۱۰/۰۳ در ساعت ۱۶:۴۸
    This is NOBODY

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۵
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه




    در جواب آقای بابایی عزیز باید عرض کنم که:
    1. فرض کنیم که بنده دیوانه آفریده شده باشم، آیا به هیچ عنوان می توان متصور بود که در جهان باقی به مقام خوبی برسم؟ یا اینکه وقتی چیزی از ابتدا سنگ با میمون یا .... آفریده شده باشد، خب نمی تواند به جایی برسد و آخرت برای او بی معناست.
    2. در مورد تعریفم از رحمانیت خدا باید بگم که این یک اشتباه بود خودم هم با شما در تعریف موافقم. اما منظور بنده مفهومی بود که مطرح کردم(اسمش هرچه می خواهد باشد) به نظر من لازمه خداییت خدا این است که مابین خلایق تفاوت، تبعیض یا فرق قایل نشود. چون او خود آفریننده است و مسئولیت این آفرینش بر عهده اوست. من به قبل از آفرینش اشاره می کنم و تبعیض زا آنحا می دانم. نه اینکه بگوییم خدا از روی حکمت به فلان بنده به خاطر فلان عمل نیک فلان مقام را داد.
    من می دونم که کسی نمیتونه پیامبر یا امام بشه، و سوال من هم دقیقاً همانجاست. چرا به فرض من امام نشدم؟؟؟؟؟ عذر می خوام که اینقدر صریح و بی تعارف می پرسم چون می خوام راحت بحث کنیم. چرا من یا شما از توفیق امام بودن محروم شدیم؟؟؟؟ چرا به ایشان همچین فرصتی داده شد که از بدو تولد یا پیش از آن معصوم باشند و... و به ما داده نشد؟ قبل از خلقت چه فرقی بین ما و ایشان وجود داشت که باعث این تفاوت در آفرینش شد؟؟؟؟
    This is NOBODY

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : نظر شیعه راجع به عدل الهی منو قانع نمیکنه




    نقل قول نوشته اصلی توسط khaghani نمایش پست
    فرض کنیم که بنده دیوانه آفریده شده باشم، آیا به هیچ عنوان می توان متصور بود که در جهان باقی به مقام خوبی برسم؟ یا اینکه وقتی چیزی از ابتدا سنگ با میمون یا .... آفریده شده باشد، خب نمی تواند به جایی برسد و آخرت برای او بی معناست.
    همانطور که می دانی بر دیوانه تکلیفی نیست. او در آخرت در بهشت هست اما نه در جایگاه مثلا شهدا و اگر از خودش در روز قیامت بپرسی خواهی دید که خیلی راضی است و خدا را هم به خاطر همان جایگاهی که به او داده خیلی خیلی شکر می کند. در همین دنیا می بینی که مثلا یک فرد کور می گوید خدا را شکر که من نمی توانم با چشمم گناه کنم اگرچه کسی که نگاه خود را با اختیار نگه دارد اجر می برد
    نقل قول نوشته اصلی توسط m2babaey نمایش پست
    مثلا در سوره ی اسرا آمده است که به خاطر یک اشتباه کوچک که پیامبر نزدیک بود مرتکب شود خداوند می فرماید اگر فریب آنها را می خوردی تو را هم در دنیا و هم در آخرت دو برابر عذاب می کردیم. .
    ما داریم در مورد عدل خدا صحبت می کنیم و اینها منافی عدل نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط khaghani نمایش پست
    منظور بنده مفهومی بود که مطرح کردم(اسمش هرچه می خواهد باشد) به نظر من لازمه خداییت خدا این است که مابین خلایق تفاوت، تبعیض یا فرق قایل نشود .
    نقل قول نوشته اصلی توسط khaghani نمایش پست
    چون او خود آفریننده است و مسئولیت این آفرینش بر عهده اوست .
    از این دلیلی که آورده اید چگونه به آن مطلبی که فرمودید رسیدید؟ من لازمه ی خداییت خدا را "تبعیض قایل نشدن (به معنای به یکی بیشتر نعمت دادن و به یکی کمتر نعمت دادن) نمی دانم و ظاهرا شما چنین عقیده ای دارید و برای آن دلیل هم آورده اید (
    نقل قول نوشته اصلی توسط khaghani نمایش پست
    چون او خود آفریننده است و مسئولیت این آفرینش بر عهده اوست .
    ) این دلیل شما چگونه به نتیجه ای که گرفته اید ربط پیدا می کند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط khaghani نمایش پست
    من به قبل از آفرینش اشاره می کنم و تبعیض زا آنحا می دانم. .
    شما به چه چیزی در قبل از آفرینش اشاره می کنید و دقیقا تبعیض را در کجا می دانید؟ (این سوال جدا از بحث ما در مورد مشکل دار بودن یا نبودن تبعیض است. یعنی اگر شما قانع شدید که بعضی از تبعیضها عیبی ندارد شاید نیازی به پاسخ نباشد)
    کم کم داره لازم میشه من سوالی را که در پست اولم پرسیدم و گفتم لازم نیست جواب دهید (پیشنهاد بهتر شما برای خلقت (اگر وجود دارد)) از شما بخواهم جواب دهید (البته هنوز وقتش نرسیده. نگران نباش )

    نقل قول نوشته اصلی توسط khaghani نمایش پست
    من می دونم که کسی نمیتونه پیامبر یا امام بشه، و سوال من هم دقیقاً همانجاست. چرا به فرض من امام نشدم؟؟؟؟؟ .
    قبلا اشاره شد:
    نقل قول نوشته اصلی توسط m2babaey نمایش پست
    اگر کسی بود که اراده و ظرفیت این را داشت که از پیامبر اسلام و امامان معصوم ما به درجه بالاتری برسد خدا او را امام قرار می داد و همه ی اینها در علم غیب خداوند تبارک و تعالی محفوظ است. و خدا خود می دانسته که بهترین ها کدامند و همانها را برای رهبری دیگران قرار داده است. "الله اعلم حیث یجعل رسالته" .
    نقل قول نوشته اصلی توسط khaghani نمایش پست
    قبل از خلقت چه فرقی بین ما و ایشان وجود داشت که باعث این تفاوت در آفرینش شد؟؟؟؟.
    به نظر من با وجود پاسخ قبلی نیازی به ذکر کردن جواب این سوال در بحث ما در باره ی عدل الهی نیست. شما هم الآن در این مورد سوال نپرسید مگر اینکه نظر من عوض شود
    که احتمالش کم است

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود