جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مارکسیسم: خیلی دور. خیلی نزدیک

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مارکسیسم: خیلی دور. خیلی نزدیک




    سلام.
    مارکسیسم به عنوان یکی از مکاتب فلسفی غرب شیوه ای خاص را برای تبیین عقاید خویش برمیگزیند.
    بر طبق نظریه مارکسیسم فرد به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی در گروهی زندگی میکند به نام جامعه.
    جامعه نیز عضوی است از طبیعت و هستی بیرونی.
    افراد این جامعه برای تامین نیازهای اساسی خود چرخه ای را تولید میکنند به نام چرخه تولید
    که وظیفه این چرخه ساختن کالاههای مورد نیاز جامعه است.
    در این نظریه زندگی مادی و چرخه تولید در درجه اولی و مقدم قرار دارد و ادراک.افکار و عقاید در مرتبه دوم.
    این زندگی مادی است که حقیقت عقلی افکار را تعریف میکند و عقاید هیچگونه زمینه ای در تفکر انسان ندارند و تماما به علت وجود زندگی اقتصادی است که افکار شکل میپذیرند.
    چند سوال...
    1.آیا مارکسیسم میتواند متدی برای زندگی شود؟
    2.آیا مارکسیسم با عقل انسان در تضاد است؟
    منابع:درسهایی در مورد مارکسیسم(ف.ج)
    نامه استالین و...
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    خوب شرح شما از آراء ماركس بسيار موجز و مختصر بود. براي تحليل و نقد ماركسيزم ابتداء نياز هست كه به درك جامع و كاملي از آراء ماركس و برادر فكري او انگلس و همين طور ديگر انديشمندان متاثر از او مثل كائوتسكي، پولانزاس، لنين و ... نائل آييم.

    ماركسيزم مبتني بر فلسفه ديالكتيك هگل است. با اين تفاوت كه ديالكتيك هگل ذهني اما ديالكتيك ماركس مادي است. اين ديالكتيك مادي در طول تاريخ باعث به وجود آمد شيوه ها و روابط مختلف توليدي و اقتصادي مي شود كه اين خود را در نزاع هاي طبقاتي نشان مي دهد. اين نظريه را ماركس ماترياليزم تاريخي ناميده است.
    بر اساس ماركسيزم بقيه نهادي هاي اجتماعي مثل نهادهاي ديني، سياسي و فرهنگي رو بنا و فاقد اصالت مي باشند و اقتصاد و روابط توليدي زير بنا و موتور محرك تاريخ مي باشند.
    ماركسيست هاي ساختگرا مثل پولانزاس و آلتوسر فرد را فاقد اصالت مي دانند و شخصيت او را مقهور و ساخته و پرداخته ي جامعه مي پندارند.
    گذشت زمان و تحولات تاريخي ثابت كرد كه ماترياليزم تاريخي افسانه اي بيش نيست. انسان شناسي و فلسفه ي تارخي ماركس وهمي و غير حقيقي است و برقراري جامعه ي عدل كمونيستي يك ناكجاآباد گرايي است.

    شهيد مطهري در كتاب "قيام و انقلاب مهدي عج از ديدگاه فلسفه تاريخ" و همين طور "جامعه و تاريخ" به طور كاملا مستدل مباني فلسفه ي ديالكتيك مادي ماركس را نقد مي كنند و نظريه ي بديل ارائه مي دهد.

    انسان در عين حال كه موجودي اجتماعي است داراي فرديت مي باشد و مي تواند اجتماع را تحت تاثير خود قرار دهد.
    موتور تاريخ، نه روابط توليد مادي كه فطرت خدا جو و عدالت خواه انسان است.
    اين كه تحول و سير تاريخ حاصل روابط ديالكتيكي بين تز و آنتي تز مي باشد محل اشكال است.
    ماركسيزم نظريه اي يك جانبه گرا و تك بعدي است و تمام ابعاد وجودي ديگر انسان را فداي بعد مادي او مي كند.
    ماركسيزم نمي تواند طبقاتي نشدن جامعه كمونيستي را تضمين كند.
    نظام كمونيستي شوروي در واقع يك مثال نقض بزرگ براي آراء ماركس بود.
    و ...

    و كلام آخر اين كه تنها تعريف رئال و حقيقي از ماهيت انسان، جامعه و تاريخ تعريف اسلامي از آن هاست.
    ویرایش توسط Divine Love : ۱۳۸۸/۱۱/۰۳ در ساعت ۱۴:۱۹

    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    139
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    با سلام
    بيش از يك قرن است كه تفكر ماركسيسم در عرصه جهاني مطرح شده ، در طول اين سال ها هم تحولات مختلف يافته و هم نقد ها و تحليل هاي عميقي صورت پذيرفته است كه ارائه آن تحليل ها در وسع اين مجال نيست ؛ اما ماركسيسم مي تواند متدي براي زندگي باشد ، چنان كه شد و كشورهاي گوناگوني با مبناي ماركسيستي روي كار آمده و نظام هايي مبتني بر تفكرات ماركسيتي شكل گرفت و سال ها ادامه يافت .
    آيا متد ماركسيستي براي تشكيل يك جامعه و زندگي بشري ، متدي معقول و مقبول بوده و بشر را به سعادت مي رساند ؟
    به دلايل گوناگون تفكر ماركسيستي تفكري مناسب براي شكل گيري جامعه بشري و تعيين يك نظام حكومتي نيست ؛ هرچند اين دلايل ابعاد گوناگون فرهنگي ، اقتصادي ، فكري و اجتماعي دارد كه به همه نمي توان اشاره كرد اما بارز ترين وجه اين تعارض در نحوه نگاه تفكر ماركسيستي به انسان ، زندگي و سعادت بشر است .
    در واقع تفكر ماركسيستي همه چيز را خلاصه در زندگي دنيا و رفاه و آسايشي مي بيند كه در پرتو شكل گيري يك جامعه برتر و موفق شكل مي گيرد. توجهي به اهداف آفرينش و تعالي معرفتي و روحي بشر و تكامل معنوي او و زندگي حقيقي آخرتي او ندارد . بر همين اساس تمام هم و غم ماركسيسم در زندگي دنيايي انسان خلاصه مي شود ، امري كه در عين اهميت در برابر حقيقت وجودي انسان و سعادت حقيقي او كه در عالم آخرت رقم مي خورد، امري كم اهميت و نازل است .
    البته نبايد فراموش كرد كه اسلام و ساير اديان الهي هم به سعادت و رفاه انسان در زندگي دنيايي او توجهي ويژه دارند اما مشكل آن جاست كه در تفكر ماركسيستي ، رسيدن به رفاه دنيايي با تفكرات ديني و اعتقاد به باورهاي ماورايي قابل جمع نبوده ، عملا دين افيون توده ها خوانده مي شود و با آن به مثابه عامل ركود و تخدير و عقب ماندگي بشر و مانع رسيدن به سعادت دنيايي او برخورد مي شود ؛ امري كه به هيچ وجه بر اساس تفكر اسلام ناب قابل قبول نيست .
    اما در خصوص تضاد ماركسيسم با مباني فكري و عقلاني بشر بايد ابعاد گوناگون اين تفكر را در حوزه هاي گوناگون مورد بررسي قرار داد . تك تك آرا و انديشه هاي ماركسيسم را از نظر مباني عقلاني محض تحليل نمود . براي اين امر پيشنهاد مي شود به كتاب گرانسنگ "اصول فلسفه و روش رئاليسم" علامه طباطبايي و شهيد مطهري مراجعه نماييد .
    جوامع گوناگون بشري كه بر اساس تفكرات غير ديني و نگاهي دنيايي به انسان و منافع او مي نگرند و به دنبال يافتن مناسب ترين راهكار رسيدن به رفاه و سعادت هستند، در طول قرن اخير نگاه مثبتي به ماكسيسم نشان نداده ، عملا تفكرات غير ماركسيستي را شالوده جوامع و حكومت هاي خود قرار داده اند . به طور جدي با تفكر ماركسيستي به مقابله پرداختند ؛ اين خود گواهي است روشن بر اصطكاكي كه تفكرات ماركسيستي با مباني فكري و عقلي انسان مي تواند داشته باشد .

    التماس دعا



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگو نمایش پست
    با سلام
    بيش از يك قرن است كه تفكر ماركسيسم در عرصه جهاني مطرح شده ، در طول اين سال ها هم تحولات مختلف يافته و هم نقد ها و تحليل هاي عميقي صورت پذيرفته است كه ارائه آن تحليل ها در وسع اين مجال نيست ؛ اما ماركسيسم مي تواند متدي براي زندگي باشد ، چنان كه شد و كشورهاي گوناگوني با مبناي ماركسيستي روي كار آمده و نظام هايي مبتني بر تفكرات ماركسيتي شكل گرفت و سال ها ادامه يافت .
    آيا متد ماركسيستي براي تشكيل يك جامعه و زندگي بشري ، متدي معقول و مقبول بوده و بشر را به سعادت مي رساند ؟
    به دلايل گوناگون تفكر ماركسيستي تفكري مناسب براي شكل گيري جامعه بشري و تعيين يك نظام حكومتي نيست ؛ هرچند اين دلايل ابعاد گوناگون فرهنگي ، اقتصادي ، فكري و اجتماعي دارد كه به همه نمي توان اشاره كرد اما بارز ترين وجه اين تعارض در نحوه نگاه تفكر ماركسيستي به انسان ، زندگي و سعادت بشر است .
    در واقع تفكر ماركسيستي همه چيز را خلاصه در زندگي دنيا و رفاه و آسايشي مي بيند كه در پرتو شكل گيري يك جامعه برتر و موفق شكل مي گيرد. توجهي به اهداف آفرينش و تعالي معرفتي و روحي بشر و تكامل معنوي او و زندگي حقيقي آخرتي او ندارد . بر همين اساس تمام هم و غم ماركسيسم در زندگي دنيايي انسان خلاصه مي شود ، امري كه در عين اهميت در برابر حقيقت وجودي انسان و سعادت حقيقي او كه در عالم آخرت رقم مي خورد، امري كم اهميت و نازل است .
    البته نبايد فراموش كرد كه اسلام و ساير اديان الهي هم به سعادت و رفاه انسان در زندگي دنيايي او توجهي ويژه دارند اما مشكل آن جاست كه در تفكر ماركسيستي ، رسيدن به رفاه دنيايي با تفكرات ديني و اعتقاد به باورهاي ماورايي قابل جمع نبوده ، عملا دين افيون توده ها خوانده مي شود و با آن به مثابه عامل ركود و تخدير و عقب ماندگي بشر و مانع رسيدن به سعادت دنيايي او برخورد مي شود ؛ امري كه به هيچ وجه بر اساس تفكر اسلام ناب قابل قبول نيست .
    اما در خصوص تضاد ماركسيسم با مباني فكري و عقلاني بشر بايد ابعاد گوناگون اين تفكر را در حوزه هاي گوناگون مورد بررسي قرار داد . تك تك آرا و انديشه هاي ماركسيسم را از نظر مباني عقلاني محض تحليل نمود . براي اين امر پيشنهاد مي شود به كتاب گرانسنگ "اصول فلسفه و روش رئاليسم" علامه طباطبايي و شهيد مطهري مراجعه نماييد .
    جوامع گوناگون بشري كه بر اساس تفكرات غير ديني و نگاهي دنيايي به انسان و منافع او مي نگرند و به دنبال يافتن مناسب ترين راهكار رسيدن به رفاه و سعادت هستند، در طول قرن اخير نگاه مثبتي به ماكسيسم نشان نداده ، عملا تفكرات غير ماركسيستي را شالوده جوامع و حكومت هاي خود قرار داده اند . به طور جدي با تفكر ماركسيستي به مقابله پرداختند ؛ اين خود گواهي است روشن بر اصطكاكي كه تفكرات ماركسيستي با مباني فكري و عقلي انسان مي تواند داشته باشد .

    التماس دعا
    سلام.
    از زيبايهاي ماركسيسم تغيرپذيري و انعطاف ان در برابر زمان است.اكثر ماركسيستها به مرگ و تولد دوباره ماركسيسم در اعصار مختلف معتقدند.
    اينكه ماركسيسم نتوانسته نيازهاي فرهنگي و معنويي بشر را در حكومتهاي خود تامين كند از ايرادات اين مكتب معاصر است.
    اما در نظر داشته باشيم كه طبق همان اصل انعطاف پذيري اگر روزي كسي ماركسيسم را به گونه اي ارائه داد كه اين نيازها را نيز تامين كند آنگاه تكليف چيست؟
    به زبان ساده تر
    آيا مخالفت اسلامگرايان با ماركسيسم به دليل نبود رگه هاي معنويتي در اين تفكر است؟
    به نظر بنده حكومتهاي ماركسيستي نتوانستند ارتباطي با خواص آسمانگراي جامعه برقرار كنند و اين امر ناشي از خودخواهي و پايبند بودن بيش از اندازه آنها به نظريات اصلي اين مكتب است.
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    139
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست
    سلام.
    از زيبايهاي ماركسيسم تغيرپذيري و انعطاف ان در برابر زمان است.اكثر ماركسيستها به مرگ و تولد دوباره ماركسيسم در اعصار مختلف معتقدند.
    اينكه ماركسيسم نتوانسته نيازهاي فرهنگي و معنويي بشر را در حكومتهاي خود تامين كند از ايرادات اين مكتب معاصر است.
    اما در نظر داشته باشيم كه طبق همان اصل انعطاف پذيري اگر روزي كسي ماركسيسم را به گونه اي ارائه داد كه اين نيازها را نيز تامين كند آنگاه تكليف چيست؟
    به زبان ساده تر
    آيا مخالفت اسلامگرايان با ماركسيسم به دليل نبود رگه هاي معنويتي در اين تفكر است؟
    به نظر بنده حكومتهاي ماركسيستي نتوانستند ارتباطي با خواص آسمانگراي جامعه برقرار كنند و اين امر ناشي از خودخواهي و پايبند بودن بيش از اندازه آنها به نظريات اصلي اين مكتب است.
    با سلام
    دوست گرامي مشكل اصلي ماركسيسم صرفا در اجرا نيست، بلكه در مباني فلسفي ، نظري است. اگر ماركسيسم در جامعه قابل اجرا نيست، نه به خاطر اين است كه به لحاظ مباني درست و منطقي است، ولي در اجرا به مشكل برخورد كرده است. مثلا در تعامل با ديگر مكاتب و متفكران دچار خطا شده است. بلكه به اين دليل است كه ماركسيسم به انسان نگاه ماشيني و طبيعي صرف دارد . انسان را آن گونه كه هست ،يعني موجودي داراي ابعاد و نياز هاي مادي و غير مادي نمي نگرد. اگر هم جنبه هاي غير مادي انسان را ببيند، تفسير مادي از آن ها كرده و به حيات مادي او برمي گرداند.
    اين نگاه از افراد انساني به جوامع انساني تسري پيدا كرده ، عملا در خلاف حركت جوامع انساني گام برمي دارد.
    عدم تعامل اسلامگرايان به خصوص و خدا باوران و معتقدان به ماوراء الطبيعه با ماركسيسم كه با نگاهي مادي به جهان نظر افكنده و داراي جهان بيني مادي است ، نيز از مشكل معرفتي ، فلسفي سرچشمه مي گيرد، نه از عدم ارتباط درست و تعامل سازنده بين آن ها.
    ماركسيسم هر زمان هم برگردد ، با همين مشكل فلسفي ، معرفتي و جهان شناختي همراه است ،چرا كه اين نوع نگاه ، جزء ذاتيات اين مكتب است. بنابراين باز نمي تواند با جامعه انساني همراه شده و با آن به پيش برود. بلي ممكن است مثل هر مكتب فلسفي و غير فلسفي ديگري كه سازگار با حركت انسان نيست و بدون شناخت كامل از انسان در صدد ارائه برنامه زندگي براي اوست ،‌ طلوع و غروبي داشته باشد، ولي هيچ گاه ماندگار نيست. برخلاف حق كه به خاطر سازگاري با روح بشر ماندگار است . حق عبارت است از نگاه جامع و همه جانبه به انسان و شناخت از همه زواياي وجودي او و برنامه ريزي طبق نيازهاي او كه به اعتقاد ما با توجه به ادله برهاني و متقن ، مكتبي نيست مگر مكتب الهي اسلام.

    ممنونم
    ویرایش توسط پاسخگو : ۱۳۸۹/۰۲/۰۳ در ساعت ۲۲:۱۰


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست
    سلام.
    از زيبايهاي ماركسيسم تغيرپذيري و انعطاف ان در برابر زمان است.اكثر ماركسيستها به مرگ و تولد دوباره ماركسيسم در اعصار مختلف معتقدند.
    اينكه ماركسيسم نتوانسته نيازهاي فرهنگي و معنويي بشر را در حكومتهاي خود تامين كند از ايرادات اين مكتب معاصر است.
    اما در نظر داشته باشيم كه طبق همان اصل انعطاف پذيري اگر روزي كسي ماركسيسم را به گونه اي ارائه داد كه اين نيازها را نيز تامين كند آنگاه تكليف چيست؟
    به زبان ساده تر
    آيا مخالفت اسلامگرايان با ماركسيسم به دليل نبود رگه هاي معنويتي در اين تفكر است؟
    به نظر بنده حكومتهاي ماركسيستي نتوانستند ارتباطي با خواص آسمانگراي جامعه برقرار كنند و اين امر ناشي از خودخواهي و پايبند بودن بيش از اندازه آنها به نظريات اصلي اين مكتب است.
    سلام
    به شما توصيه مي كنم چهار كتاب شهيد مطهري با عنوان ماركس و ماركسيزم را مطالعه بفرماييد. ماركسيزم داراي اشكالات فلسفي بنيادي است

    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام ، عنوان خوبی برای تاپیک انتخاب کردید ، مارکسیسم خیلی دور خیلی نزدیک

    به نظرمن خیلی دور از این بابت هست که تفکرات مارکسیسم بر اساس دیالکتیک هست ، و در دیالکتیک همه اجزاء با هم در ارتباطند و یکی بر دیگری برتری ندارد ، و روابط و تأثیرات دو جزء به صورت متقابل هست، و می توان با این دیالکتیک وجود خدا رو نفی کرد ، ولی در قانون علیت ، جایگاهی برای خدا وجود خواهد داشت.....

    و خیلی نزدیک هم می تواند باشد از این لحاظ که پیشرفت و توسعه جوامع انسانی بیشتر بر اساس اقتصاد و مادیات می باشد، و با توسعه در مادیات و اقتصاد می توان ابعاد دیگر جامعه را نیز ارتقاء داد، البته منکر تفکر و تأثیر آن در جامعه نیستم.....
    امام صادق عليه‏السلام :

    اِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ الجَمالَ وَ التَّجميلَ وَ يَكرَهُ البُؤسَ وَ التَّباؤسَ فَاِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ اِذا اَنعَمَ عَلى عَبدٍ نِعمَةً اَحَبَّ اَن يَرى عَلَيهِ اَثـَرَها. قيلَ: وَ كَيفَ ذلِكَ؟ قالَ: يُنَظِّفُ ثَوبَهُ وَ يُطَيِّبُ ريحَهُ وَ يُجَصِّصُ دارَهُ وَ يَكنِسُ أفنيَتَهُ حَتّى اِنَّ السِّراجَ قَبلَ مَغيبِ الشَّمسِ يَنفِى الفَقرَ وَ يَزيدُ فِى الرِّزقِ؛
    امام صادق عليه‏السلام : خداوند زيبايى و خودآرايى را دوست دارد و از فقر و تظاهر به فقر بيزار است. هرگاه خداوند به بنده‏اى نعمتى بدهد، دوست دارد اثر آن را در او ببيند. عرض شد: چگونه؟ فرمودند: لباس تميز بپوشد، خود را خوشبو كند، خانه‏اش را گچكارى كند، جلوى در حياط خود را جاروكند، حتى روشن كردن چراغ قبل از غروب خورشيد فقر را مى‏برد و روزى را زياد مى‏كند.
    امالى طوسى، ص 275، ح 526

    که این حدیث نشان دهنده اهمیت اقتصاد و بی نیازی و بیزاری از فقر است....
    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسراء نمایش پست
    سلام ، عنوان خوبی برای تاپیک انتخاب کردید ، مارکسیسم خیلی دور خیلی نزدیک

    به نظرمن خیلی دور از این بابت هست که تفکرات مارکسیسم بر اساس دیالکتیک هست ، و در دیالکتیک همه اجزاء با هم در ارتباطند و یکی بر دیگری برتری ندارد ، و روابط و تأثیرات دو جزء به صورت متقابل هست، و می توان با این دیالکتیک وجود خدا رو نفی کرد ، ولی در قانون علیت ، جایگاهی برای خدا وجود خواهد داشت.....

    و خیلی نزدیک هم می تواند باشد از این لحاظ که پیشرفت و توسعه جوامع انسانی بیشتر بر اساس اقتصاد و مادیات می باشد، و با توسعه در مادیات و اقتصاد می توان ابعاد دیگر جامعه را نیز ارتقاء داد، البته منکر تفکر و تأثیر آن در جامعه نیستم....
    سلام.
    بنده هم كم وبيش با شما موافقم.
    اما فكر نميكنيد كه ناتواني عليت در درست نشان دادن سخنان خويش دليلي محكم بر برتري ديالكتيك باشد؟
    فكر نميكنيد كه عليت همان ديالكتيك به خرافات آغشته شده باشد؟
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست
    سلام.

    فكر نميكنيد كه عليت همان ديالكتيك به خرافات آغشته شده باشد؟
    سلام ، این برداشت شما نادرست می باشد ، به این علت که دیالکتیک و علیت دو مقوله کاملا مجزا از هم می باشند بنابراین یکی نمی تواند دیگریه آغشته به خرافات باشد ....
    مثلا ما نمی توانیم بگوییم که قوانین راهنمایی و رانندگی همان حقوق خانواده می باشد که آغشته به خرافات شده ......
    ویرایش توسط اسرا : ۱۳۸۹/۰۳/۱۷ در ساعت ۰۸:۱۳
    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست

    اما فكر نميكنيد كه ناتواني عليت در درست نشان دادن سخنان خويش دليلي محكم بر برتري ديالكتيك باشد؟
    به نظر شما اساس اینکه دانشمندان دنبال علم و کشفیات علمی می روند چیست؟؟؟

    اگر دقت کرده باشید اکثرا دانشمندان به طرف ناشناخته ها می روند و دنبال علت آن هستند ، کشف علوم به واسطه جاری و ساری بودن قانون علیت در بین اندیشمندان می باشند ، بدین صورت که عالم یا دانشمند در پی علت یک امری هست و بدین ترتیب علم شکوفا می شود .....
    مثلا نیوتن و جاذبه زمین رو در نظر بگیرید
    که این نشان دهنده پویایی و جاری بودن و کاربردی بودن قانون علیت در دنیا می باشد .....
    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود