صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حجت دانستن ائمه با آیه 165 سوره نساء منافات ندارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    32
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    پرسش آیا حجت دانستن ائمه با آیه 165 سوره نساء منافات ندارد؟




    رُّسُلاً مُّبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ لِئَلاَّ یَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ.
    ما پیامبران را برای بشارت و انذار فرستادیم تا اینکه مردم را بر خدا حجتی پس از پیغمبران نباشد.

    آیا حجت دانستن ائمه با آیه 165 سوره نساء منافات ندارد؟


    آیه 165 سوره نساء صراحتا میفرماید که پس از پیامبران حجتی بر مردم وجود ندارد. از طرفی امام صادق نیز میفرماید: حجت خدا بر بندگان دو حجت است حجت باطنی که عقل باشد و حجت ظاهری که انبیا باشند (و نامی از ائمه بعنوان حجت نمی آورد).


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    606
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سنت خداوند بر آن است که «اتمام حجت» کند. یعنی بصورت روشن راه را از چاه مشخص کرده و بگوید که راه سعادت کدام است؟ قاعده لطف که از قواعد مسلّم علم کلام است گویای همین مضمون است.

    این قاعده می گوید که لطف بر خداوند واجب است یعنی باید با ارسال رسل و انزال کتب زمینه های قرب بنده به خداوند و دوری اش را از نافرمانی فراهم سازد. یعنی توسط پیامبران ارشاد نماید و سنت حضرتش اجبار نیست. «لطف» روشنگری است و بیان صراط هدایت و به تعبیر مرحوم شعرانی «لطف بمعنای الجاء و اجبار مردم به طاعت نیست بلکه به معنای هدایت و تسهیل اسباب است که اگر خواست به اختیار خویش اطاعت کند.». خداوند از آغاز خلقت انسان این «لطف» را بر انسان ارزانی داشته و تا قیامت هم خواهد داشت.
    خداوند برای انسان دوحجت قرار داده است یکی حجت باطنی است که همان عقل است که او را دعوت به اطاعت از خداوند و بندگی می نماید و حجت دوم انبیاء و رسل و امامان آنها هستند.

    حضرت امام کاظم(ع) فرمود:
    «یا هشام ان للّه علی الناس حجّتین حجة ظاهرة و حجة باطنة فامّا الظاهرة فالرسل و الانبیاء و الائمة و امّا الباطنة فالعقول»(7) ای هشام خدا بر مردم دو حجت دارد حجت آشکار و حجت پنهان، حجت آشکار رسولان و پیغمبران و امامانند و حجت پنهان عقلهای آنهاست.

    مقصود از اینکه عقل حجت است هر برداشتی را که معمولاً انسانها دارد و می گوید من با عقلم چنین می فهمم نیست! بلکه مقصود مستقلات عقلیه است یعنی عقل انسان ادراکاتی دارد که انبیاء هم نباشند، امامان هم نمی بودند آنها را داشت مثل وجوب اطاعت از منعم، دفع ضرر محتمل، قبح عقاب بلا بیان و... و...

    و مقصود از حجت بودن انبیاء و امامان اینست که راه سعادت را باید از آنان آموخت آنها هستند که راهنمای به قلّه رفیع سربلندی و سعادت انسان هستند

    امام صادق (ع) فرمود: «مازالت الارض الّا و للّه فیها الحجة یعرف الحلال و الحرام و یدعوا الناس الی سبیل اللّه». یعنی زمین پیوسته حجتی الهی را در خود دارد که حلال را از حرام می شناساند و مردم را به راه خداوند تبلیغ می کند.


    امامان حجت خداوند بر دنیای مردم اند، یعنی سعادت دنیای مردم در گرو اطاعت از معصومین(ع) است.

    آنان مفسر قرآن هستند که هدایتگر به سوی بهترین زندگی هاست «انّ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم». اینست معنای «حجج اللّه علی اهل الدنیا» لکن آنچه گفتنی است اینست که «شعار» محبت آن ها کافی نیست(گرچه ارزشمند است) آن چه مهم است تمسّک به آنهاست که به عبارت دیگر رهروی راهشان می باشد.
    اینکه در روایات، اهل بیت تشبیه به «بیت اللّه» شده اند گویای همین نکته است که باید سراغ کعبه رفت و آنرا طواف کرد.

    پیامبر اکرم(ص) به مولی علی (ع) فرمود:
    اینکه در روایات اهل بیت تشبیه به سر و جایگاه چشم در سر شده اند بدین معنی است که باید فرمانده کل قوای زندگی، اهل بیت علیهم السلام باشند.

    پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اجعلوا اهل بیتی منکم مکان الرأس من الجسد و مکان العینین من الرأس فانّ الجسد لایهتدی الّا بالرأس و لا یهتدی الرأس الّا بالعینین؛ اهل بیتم را همانند سر در بدن قرار دهید و همانند دو چشم در سر همانا جسد بی سر راه بجائی نمی برد و راه یابی سرهم با چشم است»

    اینکه در روایات اهل بیت تشبیه به کشتی نوح شده اند یعنی همین که تنها کسانی از طوفانهای گمراه کننده زندگی جان سالم بدر می برند که سوار بر آن کشتی شوند. کسی از دور نشسته باشد و شعار دهد از غرق شدن نجات نمی یابد، آن کس نجات یافته است که سوار آن شود و سوار بر کشتی اهل بیت(ع) شدن یعنی عمل به رهنمودهای آنها، یعنی زندگی را با آئین نامه تدوین شده از سوی آنان که همان قرآن و سنت است اداره کردن،

    ابوذر می گوید: از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: «الا انّ مثل اهل بیتی فیکم مثل سفینة نوح من قومه من رکبها نجا و من تخلّف عنها غرق» آگاه باشید که مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در قوم خویش است هرکس سوار آن شود نجات می یابد و آن کس که سوار نشود (تخلّف کند) غرق می شود.


    امیر مؤمنان علی (ع) فرمود: «من اتبع امرنا سبق، من رکب غیر سفینتنا غرق» آن کس که مطیع امر ما باشد پیشی می گیرد و آن کس که بر غیر کشتی ما سوار شود غرق می شود.

    در روایتی پیامبر اکرم(ص) فرمود: «الائمة بعدی اثنا عشر تسعة من صلب الحسین و منا مهدی هذه الامة من تمسک من بعدی بهم فقد استمسک بحبل اللّه و من تخلّی منهم فقد تخلّی من اللّه؛ امامان بعد از من دوازده نفرند، نه امام از فرزندان امام حسین(ع) و از ماست مهدی این امت هر کس بعد از من تمسک به اینان داشته باشد به ریسمان الهی چنگ زده است و هر کس از آنها کناره گیرد از خدای کناره گرفته است.»
    ویرایش توسط king81 : ۱۳۸۸/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۰:۴۴
    ۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    240
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    این حجت با آن حجتی که شما مد نظرتان است متفاوت است.

    در این جا حجت به معنای دلیل و برهان است.

    خداوند برای هدایت انسانها پیامبران را فرستاده تا آنها را راهنمایی نموده و تعالیم و ارزشهای الهی را به آنها تعلیم دهند؛

    تا اگر انسانی گناه و خطایی کرد یا بیراهه رفت، وقتی در روز قیامت از او سؤال می شود چرا چنین کردی؟ استدلال نیاورد و نگوید من نمی دانستم، و تو که خدا هستی اگر می خواستی باید برای من می گفتی که باید چه کنم یا چه نکنم.



    معنای حجت نداشتن در این آیه:

    اولا حجت نداشتن انسان است نه خداوند؛

    ثانیا یعنی انسان بر علیه خدا و در برابر بازخواست او، دلیل و برهانی نداشته باشد؛ به عبارت دیگر این که برای انسانها اتمام حجت شده و همه چیز برای آنها بیان شده باشد تا کسی نگوید من نمی دانستم و تو که خدا هستی باید به من می گفتی؛ و چرا به من نگفته بودی که از من چه می خواهی.
    ویرایش توسط صدید : ۱۳۸۸/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۱:۱۱


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    32
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    من متوجه نشدم!
    لطفا بگویید منظور از اینکه میگوییم ائمه حجت هستند چیست؟ و آیا در قرآن به حجت بودن ائمه تصریح شده است؟

    از آیه 165 سوره نساء اینطور برداشت میشود که مدلول حجت مذکور در این آیه، همان حجت ظاهری (پیامبران) است. چرا که مشخصا از پیامبران نام میبرد، یعنی خودش مدلول حجت را مشخص کرده. لطفا بفرمایید که چرا در این آیه، حجت را به معنای برهان و دلیل میدانید؛ در حالیکه خود آیه از پیامبران یاد کرده؟

    همچنین چرا امام صادق از ائمه و خودشان بعنوان حجت یاد نکرده و فقط به عقل و پیامبران بعنوان حجت اشاره کرده؟!

    امام علی نیز در خطبه 90 نهج‌البلاغه (خطبة اشباح) فرموده: پس از أنبیاء حجّتی وجود ندارد و فرموده: تمّت بنبیّنا محمّدص حجّته. این بیان امام علی هم کاملا مطابق با آیه 165 سوره نساء است و اشاره به این دارد که پس از پیامبران هیچ حجتی وجود ندارد.
    چرا خود امام علی نگفته است که ائمه حجت هستند، بلکه برعکس گفته است که بجز انبیاء کسی حجت نیست؟!

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    240
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    1. حجت یعنی "ما یحتجّ به"؛ یعنی آنچه به وسیله آن احتجاج و دلیل آورده می‌شود. حجت يعني دليلي که براي ما يقين آور باشد و بتواند دليل انجام کاري تلقي شود، يعني اگر از ما سوال شد چرا اين کار را انجام داديد بتوانيم به آن استدلال کنيم.

    2. شخص یا انسانی که اعمال و گفتار و ... او قابل استناد و استدلال باشد نیز به عنوان دلیل و حجت محسوب می شود، مثل پیامبران و ائمه معصومین.

    3. این آیه در اصل ناظر به فلسفه بعثت پیامبران است؛ یعنی پیامبران را فرستادیم تا تعالیم الهی را به انسانها ابلاغ نموده و ارزشهای دینی را برای آنها تبیین نمایند.

    4. امامت ادامه راه رسالت است؛ امام وظیفه اش حفظ و تبلیغ و ترویج همان شریعت و دینی است که توسط پیامبر خدا آورده شده است.
    لذا فلسفه ارسال رسل، شامل امامان نیز می شود.

    5. در فرمایش امام صادق و یا امام علی علیهما السلام که اشاره به فلسفه بعثت پیامبران است، وظیفه امامت که ادامه دهنده رسالت است، در ضمن و ذیل همان فلسفه بعثت پیامبران قرار دارد.

    6. بنابر این، حجت ظاهری هم شامل پیامبران و هم شامل انبیاء و اوصیای الهی و ائمه معصومین می شود.

    7. در قرآن اگر چه به نام اهلبیت برای امامت و جانشینی رسول اکرم(ص) تصریح نشده که آن هم فلسفه و دلیل خود را دارد، ولی در حدود 200 آیه آمده که اشاره به جایگاه شامخ امام علی و اهلبیت داشته و بر جانشینی و ولایت آن بزرگواران پس از پیامبر دلالت دارد.


    اگر ابهامی بود در خدمتتان هستم.

    ویرایش توسط صدید : ۱۳۸۸/۱۱/۰۷ در ساعت ۲۱:۳۷

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    32
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    ...
    نقل قول نوشته اصلی توسط باقرخان نمایش پست
    امام علی نیز در خطبه 90 نهج‌البلاغه (خطبة اشباح) فرموده: پس از أنبیاء حجّتی وجود ندارد و فرموده: تمّت بنبیّنا محمّدص حجّته. این بیان امام علی هم کاملا مطابق با آیه 165 سوره نساء است و اشاره به این دارد که پس از پیامبران هیچ حجتی وجود ندارد.

    چرا خود امام علی نگفته است که ائمه حجت هستند، بلکه برعکس گفته است که بجز انبیاء کسی حجت نیست؟


  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    240
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0







    با سلام

    چند نکته


    1. قرار نیست امام در یک جمله و عبارت، همه معارف و گفتنی ها را بیان نمایند.

    2. روشن است که مراد از حجت در این آیه همان استدلال و دلیل است، نه آن حجت الهی که منظور شما است.
    به "لام" در للناس، و "علی" در علی الله دقت کنید.
    به نفع مردم و بر علیه خدا بودن؛ این چگونه با آن حجت الهی که شما می گویید سازگار است.

    3. به فرمایش امام علی دقت کنید. آن حجت الهی ای که به عنوان رسول و پیامبر باشد، با آمدن پیامبر اکرم(ص) خاتمه یافته است.

    یعنی پس از ایشان دیگر پیامبری از طرف خدا نمی آید.

    یعنی با آمدن ایشان دیگر نبوت خاتمه یافت.

    یعنی پس از ایشان دیگر وحی الهی پایان یافت.

    4. انبیای اولوالعزم، پیامبران الهی، جانشینان آنان، اولیای الهی، اوصیای الهی، ائمه معصومین(ع) همه به عنوان حجت الهی هستند. لذا حجت بودن مختص انبیا نیست.













  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اولا سوال شما نشانگر شدت ساده لوحی در استفاده از ترجمه هاست
    خواهش می کنم در مورد ترجمه ها دقت کنید و کمی مطالعه داشته باشید
    ثانیا بنابر قول خود شما که البته ساده انگارانه است حتی اگر فقط پیامبران حجت باشند بنابر دلایل بسیار محکم و مستند پیامبر اسلام خود دستور دادند که بعد از من از ائمه پیروی کنید و گوش به فرمان ان ها باشید پس باید از امامان پس از پیامبر بنا به دستور خود پیامبر تبعیت کرد

  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alialialireza نمایش پست
    اولا سوال شما نشانگر شدت ساده لوحی در استفاده از ترجمه هاست
    خواهش می کنم در مورد ترجمه ها دقت کنید و کمی مطالعه داشته باشید
    ثانیا بنابر قول خود شما که البته ساده انگارانه است حتی اگر فقط پیامبران حجت باشند بنابر دلایل بسیار محکم و مستند پیامبر اسلام خود دستور دادند که بعد از من از ائمه پیروی کنید و گوش به فرمان ان ها باشید پس باید از امامان پس از پیامبر بنا به دستور خود پیامبر تبعیت کرد
    سلام.
    تفکر شما برای خودتان محترم است.
    1.بر سر این که ائمه جانشین پیامبر در خلافت و ولایت باشند بحثهای بسیاری وجود دارد.
    2.ببینید دوست من!
    یا باید حرف قرآن را قبول کنیم یا حرف پیامبر را!
    اگر قرآن میخواست که ولایت ائمه را تشریح کند بسیار ساده میتوانست با ذکر نامی از بوجود آمدن اینهمه اختلاف جلوگیری کند!
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست
    سلام.
    1.بر سر این که ائمه جانشین پیامبر در خلافت و ولایت باشند بحثهای بسیاری وجود دارد.
    2.ببینید دوست من!
    یا باید حرف قرآن را قبول کنیم یا حرف پیامبر را!
    اگر قرآن میخواست که ولایت ائمه را تشریح کند بسیار ساده میتوانست با ذکر نامی از بوجود آمدن اینهمه اختلاف جلوگیری کند!
    اینکه بر سر جاشینی پیامبر حرف زیاد هست که دلیل بر سستی آن نیست بر سر وجود خدا هم حرف زیاد هست بر خیلی چیزها حرف واختلاف هست ولی به هر حال حقیقتی هست که باید اثبات شود
    در پست های قبلی گفته شد مصالحی بوده که نام ایشان ذکر نشود ببینید در قرآن که متمسک به آن هستید وهمه چیز را در آن جستجو می کنید فرمان داده شده که: اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم (خدا ورسول واولی الامر تان را اطاعت کنید )
    امر به اطاعت از خدا و در طول خدا پیامبر و اولی الامر به ما نشاندهنده چیست ؟!
    اولوالامر کیانند که اطاعتشان همردیف خدا ورسول ذکر شده؟!
    از اولوالامر که بگذریم خدا دستور داده که از پیامبر اطاعت کنید وپیامبر پس از حجه الوداع فرمودند هرکس من مولا (ولی ، سرپرست) او هستم این علی مولای اوست ودر روایات بسیار دیگری به جانشینی حضرت علی اشاره کرده اند ودر روایاتی به جانشینی امامان 12 گانه اشاره ونام برده اند در روایت جابر پیامبر برای جابر پیش بینی فرموده اند که عمرش طولانی خواهد شد وامامان وجانشینان پیامبر را درک خواهد کرد که اولی آنها علی وبعد حسن و... (به تصریح نام برده اند) ..تا امام محمد باقر و سپس به جابر می گویند سلام مرا به او برسان..
    علاوه بر این روایات بسیاری داریم از خود پیامبر در مورد منجی آخرالزمان که حتی در بعضی روایات صورت وسیرت او هم بیان شدهاست
    شما اگر قرآن را قبول داشته باشید پیامبر را هم لزوما قبول دارید و مطیعید از طرفی حدیث ثقلین به تواتر رسیده که در این حدیث پیامبر قرآن وعترت را جدا ناشدنی از یکدیگر دانسته اند وشرط هدایت را تمسک به ایندو دانسته اند

    مردان و زنان باايمان، ولىّ (و يار و ياور) يكديگرند امر به معروف، و نهى از منكر مى‏كنند نماز را برپا مى‏دارند و زكات را مى‏پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مى‏كنند بزودى خدا آنان را مورد رحمت خويش قرار مى‏دهد خداوند توانا و حكيم است‏
    ترجمه سوره توبه آيه 71

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود