جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهات قرآنی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش شبهات قرآنی




    به نام خدا
    با سلام

    یکی از دوستان در سایت کلوب سوالاتی رو در مورد اعجاز قرآن و ... مطرح کردند که بنده به دلیل اینکه تخصص لازم رو نداشتم نتوستم پاسخی بدم. ممنون میشم پاسخ این سوالات رو بفرمایید.

    سوال ایشون:
    با سلام
    فرموده باشید قران کتاب اسمانی و دارای اعجاز است اولا میشه به این عکس و صفحه دقت کنید و..
    بفرمائید :
    اولا این چیه ؟واقعا ایه قران است ؟
    اگر هست معنی ان چیست
    چرا باخط عربی فرق دارد؟
    علم و اعجاز نهفته در ان کجاست ؟

    شبهات قرآنی




    من به ایشون پاسخ دادم که خوندم دستخطهای قدیمی تخصص میخواد اما اگر از اعجاز سوال دارید چه ربطی داره که دستخط هزاران سال قبل رو میارید و اینکه قرائت تغییری نکرده و طرز نگارش با توجه به پیشرفت انسانها تغییر کرده. کتاب "تاریخ قرآن" دکتر حجتی را هم معرفی کردم...

    ایشون پاسخ داد:
    فرموده باشید :
    (ببینید خوندن دستخط قدیمی کار هر کسی نیست و تخصص خودش رو لازم داره )
    میخواستم بدونم انچه که در مورد تحریف قران کریم امده ایا ربطی به این مطلب نداره که با تطول کلمات و به قول شما (به عبارتی قرائت قران تغییر نکرده اما نگارش با توجه به پیشرفت انسانها تکامل پیدا کرده .)
    امکان ندارد که نگارش هم تغییر کرده باشد می دانید که در بین مورخین و قران پزوهان مثلا در برخی از ایات تشکیک وجود دارد مثلا:
    برخی میگویند (مالک یوم الدین )برخی (ملک یوم الدین )(جنت با فتحه و کسره )اولی میشه بهشت دومی میشه دیونه خونه )و غیره ......که بنده صدها مورد رو پیدا کردم ...حال سرکار با اعتماد به نفسی که دارید می فرمائیید قرائت تغییر نکرده و نگارش تغییر کرده واقعا جای تامل داره ووو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟
    حال این دستخط قدیمی که شما می فرمائیید که نوع تلفظ کلمات در عربستان ان موقع هم فرق میکرده ،یعنی یک کلمه با معنی دیگر در مدینه ومکه فرق داشت و همینطور در یمن و .....ایا اینها شک برانگیز نیست ...ایا اینها پاسخی ندارد ...که سرکار علیه با تمسخر می فرمائید چرا اعجاز را از متن های قدیمی می خواهید ...شما خط شناسی نمی دانی ...تلفظ حروف و معنی انها را نمی دانی ...فرق عالم (جهان یا دنیا )با عالم (منبع علم ...)با عالم (.......) نمی دانی ...وهمین سه کلمه را هم نمی توانی از علمای حوزه در بیاوری که یعنی چی ؟
    من با سند صحبت می کنم ..و شما کتابهائی رو ارائه می دهی که هنوز نخوانده ای ....ما سالهاست که در کلوب های مختلف داریم بحث میکنیم هیچ کس نیست جواب ما را بدهند ...
    ___
    و بعد هم در یک پیام دیگه این شبهات را بیان کردند:
    خواستم این متن رو هم مطالعه بفرمائیید تا ببینم چطور می خواهید خود را قانع کنید که می شود از یک ایه از قران ایمان به اعجاز ان اورد .....
    وقتی میگیم قرائت. یعنی قراء یعنی خواندن . یعنی حرف زدن یعنی سمعی و یعنی خیلی چیزهای دیگه که باید وجود داشته باشه.
    شما فرمودین قرائت تغییر نکرده!!!!!!!! این بزرگترین ادعایی هست که من تا کنون تو عمرم شنیدم!!
    بپرسید چگونه تغییر نکرده وقتی شما یک شخص رو سراغ ندارید که 1430 سال عمر کنه و بتونه با همون قرائت قریش دوران پیامبر برای شما الان صحبت کنه!!
    توی اون دوران هم 7 قرائت و بعد چندین قرائت مختلف به اون اضافه شد. ما هیچ منبع صوتی نداریم که بتونه صدای قاریان اون دوران رو بهمون نشون بده. پس از گذشته هزاران سال با تغییر خط قرائت هم عوض میشه.
    یعنی اگر شما به اشتباه فتحه و ضمه و کسره ووو...... رو روی یک حرف بزارید قرائت بر اساس همون جایگیری و اعجام گذاری میتونه عوض بشه.
    حال شما می فرمائید (قرائت تغییر نکرده) چگونه و به استناد کدام کلام و بیان منطقی و علمی قرائت همون قرائت 1430 سال پیش هست!!
    در این مورد مواردی رو خدمتتون خواهم آورد ولی در پست شما دیدم اشاره به تاریخ قرآن تالیف حجتی کردید؟
    اون کتاب بدی نیست ولی اکثر نظراتش رو از کتاب تاریخ قرآن نوشته محمد رامیار گرفته. چاپ امیرکبیر این کتاب باید5 هزارتومن باشه اگر بگیری بخونی بد نیست این دو کتاب کتاب خوبی هستن.
    ولی سرکار خانم ،دوست گرامی ،کل کتابهایی که در این مورد در زمان حال وجود داره از شماره انگشتان یک دست فکر نمی کنم بیشتر باشه در حالی که میدونم ده ها کتاب از صدها سال گذشته تا به زمان حال در مورد قرآن نوشته و منتشر شده. چرا نمیزارن محققین این کتابها رو مطالعه کنند.
    چرا باید برخی از این کتابهای نایاب فقط توی حجره فلان روحانی باشه؟!!
    کتاب التقان رو من خیلی دنبالش هستم ولی کم یابه و بهتره بگم نیست!! اونی هم که هست تماما کم و کسری داره. از این موارد بسیاره وبرای من جای شبهه هست چرا ؟چرا؟چرا؟چرا؟
    تاریخ قرآ« اثر نولدکه یکی از با ارزشترین تحقیقات هست چرا اون رو ترجمه نکردن؟!!
    چرا خود روحایون و حتی استاد حجتی و رامیار توی کتابهاشون از تحقیقات اون استفاده کردن ولی خود اصل کتاب رو نمیدن بیورن تا بقیه تمام نظرات نولدکه رو ببینند.
    اگر اشتباه نوشته خوب یک محقق بیاد نظرات ایشون رو بنویسه و زیرش با دلیل و مدرک بگه آقا نولدکه اینجا اشتباه گفته و این و این هم دلیلش...
    برای مشخص شدن خیلی موارد مجبور شدم برم کتب خط شناسی و باستان شناسی رو گیر بیارم که ارتباطی با قرآن نداره ولی مجبورم برای پیدا کردن دو سه برگ هم که شده یک کتاب دو سه جلدی رو بگیرم.
    و در نهایت دوست گرامی مشکل ما تنها ترجمه درست این یک برگ اوراقی که شما تصویرش رو دیدی نیست. مشکل بدتر از این هست. این تنها یک برگ از یک کتاب هست که نامش مصحف قرآن بوده.
    شما اگر تمام این کتاب رو داشته باشید میتونید حالا دوتا خط شناس رو بیارید و بگید براتون بشینن ترجمه کنند و در نهایت مشخص میشه که تغییری کرده این کتاب یا خیر.
    ولی ما بجز دو سه برگ از کتاب قرآن هیچی دیگه نداریم در دست!! این دو سه برگ هم مال100 سال بعد از مرگ پیامبر بوده!!
    پس بقیش کو؟ روی کدوم منطق باید قبول کنیم با نبود منبع اصلی این قرآن کنونی همونی هست که اون زمان بوده؟!!
    نولدکه توی گزارشاتش گفته که خودش شخصا دو نوع کتاب قرآن متفاوت با آیاتی که اکثر متفاوت بوده رو توی موزه قاهره دیده ولی بعد هرکاری کرده بزارن از روی اون نمونه برداری کنه گویا نزاشتن و اون قرآن رو به کل از دسترس دور کردن!!
    این رو من توی کتابی خوندم که خود نولدکه توی تاریخ قرآنش بهش اشاره دقیق داشته.
    این مسائل وقتی تازه حل بشه باز باید بریم سراغ اینکه در زمانی که خطوط سریانی تبدیل به آرامی شده و بعد از اون اعجام گذاری صورت گرفته چه اشکالاتی بعدا میتونسته بوجود بیاد.

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    چمع بندی




    پرسش:
    در مورد رسم الخط قرآن و اختلاف قرائات در زمان پیامبر و تحریف قرآن و بعضی شبهات این چنینی توضیحاتی را ارائه فرمائید. در کتاب "تاریخ قرآن" اثر «نولدکه» جواب هایی وجود دارد که متاسفانه ترجمه نشده است.


    پاسخ:
    اجمالا در چند بند پاسخ شبهه فوق را خدمت شما عرض می كنم

    1- لازم به ذكر است كه در صدر اسلام پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمايشات بسيار و تاكيدات زيادی بر حفظ قرآن كريم داشتند، ادوات و ابزار نوشتاری و كتابت در آن زمان بسيار ابتدايی بوده است و هر كسی از اين ادوات بهره مند نبود اما آنان براحتی قرآن را به حافظه خود می سپردند و اين بهترين شيوه حفظ و نگهداری قرآن بود.

    2- اختلاف قرائت مربوط به برخی تفاوت های بسيار جزيی در تلفظ بوده كه ناشی از اختلاف لهجات است و اصل كلمه را با مشكل مواجه نمی كند ضمن اينكه برخی اختلاف قرائات شاذ و نادر هستند و قابل اعتنا نمی باشند.

    3- كتابی كه فرموديد را تاكنون نشنيده ام اما كتابی با نام "الاتقان فی علوم القرآن" تاليف جلال الدين سيوطی وجود دارد كه بسيار فراوان است با ترجمه فارسی هم موجود است.
    كتاب ديگری هم در خصوص تحريف قرآن است كه بر اين كتاب رديه ای نوشته شده است كه آن هم موجود می باشد.

    4- بنده اين گزارش از نولدكه را نديده ام و جايی هم نشنيده ام اما نقدهايی به اين گزارش -البته در صورت صحت- وارد است مثل اینكه كتب خطی كه در موزه ها نگهداری می شوند قابل دسترس و تورق نيستند و يا ايراد ديگر اينكه چگونه در مصر -كه كشوری مسلمان است- كتابی متفاوت با قرآن را در موزه در معرض ديد عمومی قرار دهند و سپس آن را از دسترس دور كنند!!! اگر اين مساله صحت داشته باشد منطقی تر است كه اين كتاب را ابدا در هيچ كجا در دسترس قرار ندهند. اين مساله عجيب است. البته عرض كردم كه در صورت صحت، نقد بر آن وارد است و يا ممكن است اساسا اين دو نسخه كتاب، دو نمونه از دو خط متفاوت بوده باشد و ده ها اگر و چرا و اما ديگر.

    5- خداوند در هر عصری حجتی برای بندگانش قرار می دهد تا دل آنها محكم به نور ايمان شود .
    حجت عصر ما در عدم تحريف قرآن كريم، كربلايي كاظم ساروقی است. قرآنی كه از غيب به حفظ او رسيد پس از قرائت و انطباق با قرآنی كه در دسترس ماست دقيقا بدون اختلاف حتی حرفی، همين قرآن حاضر است. و اين خود حجتی بلا منازع است. در مورد كربلايی كاظم می توانيد به
    اينجا مراجعه كنيد.

    6- در بحث تحريف قرآن تقسيماتی چون تحريف معنوی، تحريف لفظی، تحريف به زياده، تحريف به نقصان و ... وجود دارد كه بايد مورد مطالعه و دقت نظر قرار گيرد، برخی از شبهات مطروحه به عدم دقت و اطلاع از بحث تخصصی تحريف قرآن ناشی شده است بويژه در بحث اختلاف قرائآت.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ در ساعت ۰۹:۱۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود