جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روایات مربوطه به آیه 61 و 62 سوره نور چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266

    پرسش روایات مربوطه به آیه 61 و 62 سوره نور چیست؟




    با سلام خدمت همه عزیزان
    مدت کمی است که افتخار آشنائی با شما عزیزان رو دارم
    سوال مهمی که داشتم این است
    کسی از دوستان می تونه کمکم کنه که با توجه به آیه 61 و بخصوص 62 سوره نور........
    روایتی که بر این 2 آیه وارد شده باشه رو می داند؟یعنی می خوام با توجه به روایات وارده بر این 2 آیه بهتر بتونم تفسیرش رو برای کاری که دنبالش هستم بفهمم....و بهتر انجام بدم
    منتظر همکاری و همراهی شما عزیزان هستم
    التماس دعا
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۵:۰۸ دلیل: افزودن شماره آیه به عنوان تاپیک


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط lock نمایش پست
    با سلام خدمت همه عزیزان
    مدت کمی است که افتخار آشنائی با شما عزیزان رو دارم
    سوال مهمی که داشتم این است
    کسی از دوستان می تونه کمکم کنه که با توجه به آیه 61 و بخصوص 62 سوره نور........
    روایتی که بر این 2 آیه وارد شده باشه رو می داند؟یعنی می خوام با توجه به روایات وارده بر این 2 آیه بهتر بتونم تفسیرش رو برای کاری که دنبالش هستم بفهمم....و بهتر انجام بدم
    منتظر همکاری و همراهی شما عزیزان هستم
    التماس دعا
    سلام علیکم

    به کانون گفتمان قرآن خوش آمدید.

    روایات مربوطه به آیه 61 و 62 سوره نور چیست؟

    در حديثى از امام باقر علیه السلام مى‏خوانيم هنگامى كه از تفسير اين آيه سؤال كردند در جواب فرمود:

    هو تسليم الرجل على اهل البيت حين يدخل ثم يردون عليه فهو سلامكم على انفسكم:

    " منظور سلام كردن انسان بر اهل خانه است، به هنگامى كه وارد خانه مى‏شود، آنها طبعا به او پاسخ مى‏گويند، و سلام را به خود او باز مى‏گردانند و اين است سلام شما بر خودتان. «1»

    و باز از همان امام مى‏خوانيم كه مى‏فرمود:

    اذا دخل الرجل منكم بيته فان كان فيه احد يسلم عليه، و ان لم يكن فيه احد فليقل السلام علينا من عند ربنا يقول اللَّه عز و جل تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً:

    " هنگامى كه كسى از شما وارد خانه‏اش مى‏شود اگر در آنجا كسى باشد بر او سلام كند، و اگر كسى نباشد بگويد: سلام بر ما از سوى پروردگار ما، همانگونه كه خداوند در قرآن فرموده: تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً. «2».


    _________________________
    (1) نور الثقلين جلد 3 صفحه 627.
    (2) همان مدرك.


    منبع : تفسير نمونه، ج‏14، ص: 554



    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى‏ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْمَريضِ حَرَجٌ وَ لا عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَواتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خالاتِكُمْ أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَديقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَميعاً أَوْ أَشْتاتاً فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ( نور / 61 )

    ترجمه : بر نابينا و لنگ و بيمار و بر شما ايرادى نيست كه از خانه‏هاى خودتان بخوريد، يا از خانه‏هاى پدرانتان يا خانه‏هاى مادرانتان يا خانه‏هاى برادرانتان يا خانه‏هاى خواهرانتان يا خانه‏هاى عموهايتان يا خانه‏هاى عمه‏هايتان يا خانه‏هاى داييهايتان يا خانه‏هاى خاله‏هايتان يا آن [خانه‏هايى‏] كه كليدهايش را در اختيار داريد يا [خانه‏] دوستتان. [هم چنين‏] بر شما باكى نيست كه با هم بخوريد يا پراكنده. پس چون به خانه‏هايى [كه گفته شد] درآمديد، به يكديگر سلام كنيد درودى كه نزد خدا مبارك و خوش است. خداوند آيات [خود] را اين گونه براى شما بيان مى‏كند، اميد كه بينديشيد.
    روایات مربوطه به آیه 61 و 62 سوره نور چیست؟ روایات مربوطه به آیه 61 و 62 سوره نور چیست؟

    در روايت معتبرى از امام صادق علیه السلام مى‏خوانيم هنگامى كه از اين آيه جمله « أَوْ صَدِيقِكُمْ » از آن حضرت سؤال كردند فرمود: هو و اللَّه الرجل يدخل بيت صديقه فياكل بغير اذنه:

    " به خدا قسم منظور اين است كه انسان داخل خانه برادرش مى‏شود و بدون اجازه غذا مى‏خورد" «1».

    روايات متعدد ديگرى نيز به همين مضمون نقل شده كه در آنها آمده است اذن گرفتن در اين موارد شرط نيست ( البته اختلافى در ميان فقهاء نيست كه با نهى صريح يا علم به كراهت جايز نيست و آيه از آن انصراف دارد) .

    در مورد " عدم افساد " ( و عدم اسراف ) نيز در بعضى از روايات تصريح شده است «2».


    ------------------------------
    (1) وسائل الشيعه جلد 16 صفحه 434 كتاب اطعمه و اشربه ابواب آداب المائده باب 24 حديث 1.
    (2) همان مدرك حديث 4.

    ************************
    تفسير نمونه، ج‏14، ص: 554 و 555
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۴:۵۶

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط fateme.imani نمایش پست
    لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى‏ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْمَريضِ حَرَجٌ وَ لا عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَواتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خالاتِكُمْ أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَديقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَميعاً أَوْ أَشْتاتاً فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ( نور / 61 )

    ترجمه : بر نابينا و لنگ و بيمار و بر شما ايرادى نيست كه از خانه‏هاى خودتان بخوريد، يا از خانه‏هاى پدرانتان يا خانه‏هاى مادرانتان يا خانه‏هاى برادرانتان يا خانه‏هاى خواهرانتان يا خانه‏هاى عموهايتان يا خانه‏هاى عمه‏هايتان يا خانه‏هاى داييهايتان يا خانه‏هاى خاله‏هايتان يا آن [خانه‏هايى‏] كه كليدهايش را در اختيار داريد يا [خانه‏] دوستتان. [هم چنين‏] بر شما باكى نيست كه با هم بخوريد يا پراكنده. پس چون به خانه‏هايى [كه گفته شد] درآمديد، به يكديگر سلام كنيد درودى كه نزد خدا مبارك و خوش است. خداوند آيات [خود] را اين گونه براى شما بيان مى‏كند، اميد كه بينديشيد.
    روایات مربوطه به آیه 61 و 62 سوره نور چیست؟ روایات مربوطه به آیه 61 و 62 سوره نور چیست؟
    امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد: قبل از اسلام، نابينا و لنگ و مريض حقّ نداشتند با افراد سالم غذا بخورند اين آيه به آنان اجازه داد تا با افراد سالم و دسته‏جمعى غذا بخورند، يا اگر خواستند جداگانه ميل كنند. «1»

    آرى در جامعه بايد از شخصيّت چنين افرادى دفاع كرد.

    اگر دليل ديگرى در كار نباشد و ما باشيم و اين آيه، به نظر مى‏رسد كه خداوند براى نابينا و لنگ و بيمار يك كارت سبز براى مصرف صادر كرده است كه اين سه گروه در همه جا مى‏توانند غذاى مورد نيازشان را ميل كنند و منطقه‏اى براى آنان ممنوعه نيست، ولى ساير افراد تنها در موارد يازده‏گانه‏ى ذكر شده در آيه، حقّ مصرف دارند. ( اين برداشت را جايى نديدم، اگر حقّ است از خداست و اگر باطل است از من است ).

    قرآن با بيان يك اصل و قانون كلّى بيان مى‏كند كه همان گونه كه افراد نابينا و لنگ و مريض از غذا خوردن در خانه‏هايى معافند، شما نيز در مصرف غذا از خانه‏هايى كه در آيه آمده معاف مى‏باشيد.

    اين آيه تنها اجازه‏ى استفاده از خانه خويشانِ نَسَبى را بيان كرده و نامى از فاميل سببى مثل پدر زن و مادر زن و برادر زن و خواهر زن نبرده است.

    اين آيه تنها درباره‏ى غذا خوردن است، ولى تصرّفات ديگر در مال ديگران مشروط به گرفتن اجازه است.

    امام صادق عليه السلام فرمودند: مراد از خوردن در آيه خوردن خرما، نان و خورشت است نه غير آن. «2» و خوردن غذا از خانه‏هاى يازده‏گانه، بايد طبيعى و دور از اسراف و تبذير باشد. «3»

    در موارد ذكر شده در آيه، همين كه از رضايت صاحبخانه با خبر باشيم كافى است، ولى گاهى قرائن نشان مى‏دهد كه همين يازده گروه ميل ندارند از غذاى خانه آنان بخوريم مثلًا اگر غذا را در جاى مخصوصى پنهان كرده باشند اين نشان مى‏دهد كه راضى نيستند ما استفاده كنيم. در چنين مواردى بايد دست نگه داريم.

    در مجمع البيان مى‏خوانيم: بخش اوّل آيه مربوط به معاف بودن نابينا و لنگ و بيمار از شركت در جهاد است و قسمت بعدى آيه مربوط به غذا خوردن است.

    امام باقر عليه السلام فرمود: همين كه شخصى وارد خانه شود و بر اهل آن سلام كند و آنان جواب دهند، اين سلام بر خويشتن است.
    «4»

    ___________________
    (1). تفسير نور الثقلين.
    (2). تفسير نور الثقلين.
    (3). تفسير صافى.
    (4). تفسير نور الثقلين.


    *********************
    تفسير نور، ج‏8، ص: 212 و 213

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266



    سُپاسگذارم از خانم فاطمه ایمانی ..خدا خیرتون بده
    در خصوص آیه 62 چه روایاتی آمده؟
    پیشاپیش با تشکر
    ویرایش توسط محمد طه : ۱۳۸۸/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۸:۰۸

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۶۲﴾
    جز اين نيست كه مؤمنان كسانى‏اند كه به خدا و پيامبرش گرويده‏اند و هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند تا از وى كسب اجازه نكنند نمى‏روند در حقيقت كسانى كه از تو كسب اجازه مى‏كنند آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند پس چون براى برخى از كارهايشان از تو اجازه خواستند به هر كس از آنان كه خواستى اجازه ده و برايشان آمرزش بخواه كه خدا آمرزنده مهربان است (۶۲)

    شان نزول
    در بعضى از روايات مى‏خوانيم كه اين آيه در مورد" حنظلة بن أبى عياش" نازل شده است كه در همان شب كه فرداى آن جنگ احد در گرفت مى‏خواست عروسى كند. پيامبر (صلی الله علیه و آله) با اصحاب و ياران مشغول به مشورت درباره جنگ بود، او نزد پيامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و عرضه داشت كه اگر پيامبر (صلی الله علیه و آله) به او اجازه دهد آن شب را نزد همسر خود بماند. پيامبر (صلی الله علیه و آله) به او اجازه داد. صبحگاهان به قدرى عجله براى
    شركت در برنامه جهاد داشت كه موفق به انجام غسل نشد، با همان حال وارد معركه كارزار گرديد، و سرانجام شربت شهادت نوشيد. پيامبر (صلی الله علیه و آله) درباره او فرمود: فرشتگان را ديدم كه حنظله را در ميان‏ آسمان و زمين غسل مى‏دهند! لذا بعد از آن حنظله به عنوان" غسيل الملائكه" ناميده شد.

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۸/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۴:۵۰


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    روایتی دیگر در شان نزول این آیه آمده که:
    گفته شده كه این آيه در داستان جنگ خندق نازل گرديد، در آن هنگام كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) با انبوه مسلمانان با سرعت مشغول كندن خندق در اطراف مدينه بودند، گروهى از منافقين به ظاهر در صف آنها بودند و كمتر كار انجام مى‏دادند و تا چشم مسلمانان را غافل مى‏ديدند، بدون اجازه گرفتن از پيامبر (صلی الله علیه و آله) آهسته به خانه‏هاى خود مى‏آمدند. اما هنگامى كه مسلمانان راستين مشكلى پيدا مى‏كردند، نزد پيامبر (صلی الله علیه و آله) آمده اجازه مى‏خواستند و به محض اينكه كار خود را انجام مى‏دادند، باز مى‏گشتند و به حفر خندق ادامه مى‏دادند، تا از اين كار خير و مهم عقب نمانند. آيه فوق گروه اول را مذمت و گروه دوم را ستايش مى‏كند.
    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۸/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۴:۵۲


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266



    سپاسگذار از دوستان عزیز ....
    می خواستم بدونم اگر شما برای انجام کاری از قرآن کمک بگیرید و آیه 61 و
    62 به بعد سوره نور بیاد.....
    شما چه تفسیری میکنید؟
    قطعا" اگر بخواهیم روی اینکار اسم عمل استخاره رو بگذاریم...نمی توانیم بگوئیم استخاره بد آمده......
    ولی می خوام نظر شخصی عزیزان رو بدونم.......
    با تشکر
    یا علی

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    هر کس متناسب با میزان آشنایی خویش با ترجمه و تفسیر آیات می تواند برداشتی متفاوت داشته باشد.

    بهتر است کسی با قرآن استخاره بگیرد که علاوه بر معنویت با اشارات قرآنی آشنا، و گاه به لطایف پنهان آیات آگاه باشد.

    از این روست که حتی در بین علماء نیز کسانی بوده و هستند که استخاره هایشان معروف و مقبول دیگر علماء است.


    در هر حال، در کتاب "استخاره راه نجات"، از جناب سید محمد حسین سجاد، در توضیح استخاره به صفحه 359 قرآن که آیه 62 سوره مبارکه نور نیز در آن است، چنین آمده:

    استخاره خوب است، حتماً در انجام آن مشورت نمایید، ظاهراً احتیاج به اجازه و نظر شخصی خبره در این كار می ‌باشد؛ با توسل به اهل بیت (علیهم السلام) انشاءالله خوب است. به خدا توكل كرده و اقدام نمایید.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۱/۱۲ در ساعت ۲۳:۱۰

  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود