صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفاهیمی که إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ دربر دارد ،چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مفاهیمی که إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ دربر دارد ،چیست؟




    ما از این جمله خیلی استفاده می کنیم ، و با شنیدن و یا دیدن این آیه ناخودآگاه یاد مرگ و فوت می افتیم در حالی که می توانیم در کل زندگی روزانه خود از آن استفاده کنیم و در کل ما با معنای ظاهری آن آشناهستیم، می خواستم اگر امکان دارد کارشناسان محترم و کاربران عزیز نظرشون و برداشتی که از این آیه دارند را بیان کنند و ما چطور می توانیم این آیه را در زندگی خودمان پیاده کنیم؟؟؟ و ریشه اینکه ما از آن در هنگام خبر مرگ افراد استفاده می کنیم کجاست؟ در حالی که در تولد هم می توانیم استفاده کنیم!!!!


    إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ





    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    به سخن مولانا توجه کنید
    از جمادی مردم و نامی شدم / وز نما مردم به حیوان سر زدم
    مردم از حیوانی و آدم شدم / پس چه ترسم؟ کی ز مردن کم شدم؟
    حمله دیگر بمیرم از بشر / تا برآرم از ملائک بال و پر
    وز ملک هم بایدم جستن زجو / کل شیء هالک الاوجهه
    بار دیگر از ملک پران شوم / آن چه اندر وهم ناید، آن شوم
    پس عدم گردم عدم چو ارغنون / گویدم کإنا الیه راجعون

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    حال ممکن است معنی ابیات را یک بیک بفرمائید چون بنده در انها اشکال میبینم ؟

    خدایا مرا آن ده که آن به

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    با سلام

    حال ممکن است معنی ابیات را یک بیک بفرمائید چون بنده در انها اشکال میبینم ؟
    سلام
    منظورتان «عدم» در بیت آخر هست که اشکال دارد؟

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام :

    خیر از اول تا اخرش اشکال دارد شما معانی را تفسیر بفرمایید تا عرض کنم ؟

    خدایا مرا آن ده که آن به

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    اول ذرات غیرآلی بودم (مثل همه جمادات)! بعد رشدکننده (جنینی) شدم - از رشدکنندگی مردم و حیوان که غضب و شهوت دارد (جوانی) شدم
    از حیوانیت مردم و آدم شدم (مرتبه کمال) - پس چرا بترسم؟ (اصولا هیچ کس فطرتاً تمایلی به مردن حتی به شرط به کمال رسیدن ندارد)
    بعد از مرگ به درجه تقرب تا جایگاه فرشتگان میرسم
    از این مرتبه هم فراتر می‌روم - به جایی می‌رسم که همه چیز هلاک‌شده باشد (هیچ چیزی نباشد) غیر از وجه او (خدا)
    سپس آنقدر تقرب می‌جویم که در وهم انسان نمی‌گنجد (با توجه به بیت بعد، احتمالا منظورش فنای في الله است)
    پس عدم شوم (نه به معنای نابودی، منظور اصلی رو در جایی دیگر با تمثیل توضیح داده اگر لازم است ذکر کنم) عدم مثل آلت موسیقی به من می‌گوید بازگشت همه به سوی اوست
    البته بنده مولوی‌شناس نیستم! این‌ها یک برداشت ساده شخصی بود. با اینحال اشکالات را بفرمایید؛ بحث می‌کنیم.
    ویرایش توسط Al-taïr : ۱۳۸۹/۰۱/۰۴ در ساعت ۲۲:۵۴

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    انا لله و انا الیه راجعون

    ما از آنِ خدا هستيم و به سوى او باز مى‏گرديم

    ...

    این ایه رو بیشتر موقعی به کار میبرند که مصیبتی بر انها وارد شده


    در حديث مى‏خوانيم: هرگاه با مصيبتى مواجه شديد، جمله‏ى «انّا لِلّه و انّا اليه راجعون» را بگوييد.
    [درّالمنثور، ج‏1، ص‏377. ]

    گفتن «انّا لِلّه» و ياد خدا به هنگام ناگوارى‏ها، آثار فراوان دارد:

    الف: انسان را از كلام كفر آميز و شكايت باز مى‏دارد.
    ب: موجب تسليت و دلدارى و تلقين به انسان است.
    ج: مانع وسوسه‏هاى شيطانى است.
    د: اظهار عقايد حقّ است.
    ه : براى ديگران درس و الگو شدن است.

    تفسیر نور


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اول ذرات غیرآلی بودم (مثل همه جمادات)! بعد رشدکننده (جنینی) شدم - از رشدکنندگی مردم و حیوان که غضب و شهوت دارد (جوانی) شدم
    باسلام :

    اگر به اینصورت به شعر بنگریم انسان ماده نیست بلکه از بدو پیدایش الی است چنانچه خداوند در قرآن کریم میفرماید ما شما را از خون بسته افریدیم و مگر بگوئیم انسان از خاک است انوقت حیوان شدن معنی ندارد یعنی انسان از بدو خلقت اشرف مخلوقات است در هر حالت حیوانیت غیر قابل توجیه است .
    از حیوانیت مردم و آدم شدم (مرتبه کمال) - پس چرا بترسم؟ (اصولا هیچ کس فطرتاً تمایلی به مردن حتی به شرط به کمال رسیدن ندارد)
    خداوند انسان را از بدو خلقت کامل افریده و کلیه اسماء را به او اموخته و به همین جهت به فرشتگان میفرماید به او سجده کنید و بعد حیوانات را از او جعل نموده لذا این مطلب هم رد است .
    بعد از مرگ به درجه تقرب تا جایگاه فرشتگان میرسم
    این مطلب هم رد است چون انسان ارزشش از ملائک بالا تر است لذا رسیدن به مرتبه فرشتگان یعنی به کلاس پائین تر رفتن و این بی معنی است .
    از این مرتبه هم فراتر می‌روم - به جایی می‌رسم که همه چیز هلاک‌شده باشد (هیچ چیزی نباشد) غیر از وجه او (خدا)
    اینهم رد است چون هلاکت نوعی جریمه است و شامل همه نیست مگر میشود گفت حضرت محمد یا حضرت علی هلاک شده اند .

    سپس آنقدر تقرب می‌جویم که در وهم انسان نمی‌گنجد (با توجه به بیت بعد، احتمالا منظورش فنای في الله است)
    این نیز گزاقه است هیچ انسانی خدا نمیشود چون لم یلد و لم یولد

    پس عدم شوم (نه به معنای نابودی، منظور اصلی رو در جایی دیگر با تمثیل توضیح داده اگر لازم است ذکر کنم) عدم مثل آلت موسیقی به من می‌گوید بازگشت همه به سوی اوست
    عدم برای انسان معنی ندارد اکر عدم بشود چگونه از گور برمیخیزد
    خدایا مرا آن ده که آن به

  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    اگر به اینصورت به شعر بنگریم انسان ماده نیست بلکه از بدو پیدایش الی است چنانچه خداوند در قرآن کریم میفرماید ما شما را از خون بسته افریدیم و مگر بگوئیم انسان از خاک است انوقت حیوان شدن معنی ندارد یعنی انسان از بدو خلقت اشرف مخلوقات است در هر حالت حیوانیت غیر قابل توجیه است .
    خیر دوست من خداوند فرموده شما را از خاک (منظور مواد معدنی موجود در خاک است) آفریدیم؛ زیرا منشاء جسم هر انسان موادی معدنی است که در جسم والدینش تبدیل به مواد آلی شده.

    خداوند انسان را از بدو خلقت کامل افریده و کلیه اسماء را به او اموخته و به همین جهت به فرشتگان میفرماید به او سجده کنید و بعد حیوانات را از او جعل نموده لذا این مطلب هم رد است .
    «رد است»؟ داریم بحث می‌کنیم!
    صحبت شما ربطی به این موضوع ندارد، آیا من نوعی از بدو خلقت کامل بودم؟ پس چه نیازی است که اکنون برای به‌کمال‌رسیدن تلاش کنم؟

    این مطلب هم رد است چون انسان ارزشش از ملائک بالا تر است لذا رسیدن به مرتبه فرشتگان یعنی به کلاس پائین تر رفتن و این بی معنی است .

    انسان، موجودی‌است که اختیار دارد:
    اگر در پی غضب و شهوت برود، از حیوان بدتر است؛ زیرا حیوان اختیار نداشته که به این راه رفته، اما انسان اختیار داشته ولی به این راه رفته‌است.
    اگر در پی تقوا برود، از ملائک برتر است. چون ملائک اختیاری در اطاعت یا عدم اطاعت خدا ندارند. اما انسان اختیار داشته و این راه را برگزیده‌است.

    مطلبی که در قرآن آمده، درمورد آدم علیه‌السلام، آن هم در بدو خلقتش بوده‌است.

    اینهم رد است چون هلاکت نوعی جریمه است و شامل همه نیست مگر میشود گفت حضرت محمد یا حضرت علی هلاک شده اند .
    همانطور که در پرانتز اشاره شد، منظور این است که چیزی در آن مرتبه موجود نباشد. توجه کنید که مقام اولیاءالله با عرفا متفاوت است و ربطی به هم ندارند که جایگاه محمد صلی‌الله را دارید با مولانا مقایسه می‌کنید.

    این نیز گزاقه است هیچ انسانی خدا نمیشود چون لم یلد و لم یولد
    چه ربطی به خدا شدن انسان دارد؟!

    عدم برای انسان معنی ندارد اکر عدم بشود چگونه از گور برمیخیزد
    همانجا عرض کردم، منظور نابودی نیست. توضیح بیشتر خواستید درخدمتم.

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیر دوست من خداوند فرموده شما را از خاک (منظور مواد معدنی موجود در خاک است) آفریدیم؛ زیرا منشاء جسم هر انسان موادی معدنی است که در جسم والدینش تبدیل به مواد آلی شده.
    البته وجود انسان اکثرش کربن است که ماده الی است حال اگر خاک فرض کنیم مردن خاک چه معنی میدهد اینجا الی یا خاک مطرخ نیست مردن از خاک است اول باید خاک زتده باشد بعد بمیرد .

    «رد است»؟ داریم بحث می‌کنیم!
    صحبت شما ربطی به این موضوع ندارد، آیا من نوعی از بدو خلقت کامل بودم؟ پس چه نیازی است که اکنون برای به‌کمال‌رسیدن تلاش کنم؟
    ببخشید بنده پیرو فلسفه داروین نیستم همانطور که عرض شد به استناد آیات قرآن انسان از بدو خلقت کامل بوده والا تکلیف معنی نمیدهد .

    اختیار انسان بواسطه کامل بودنش است همانطور که عرض شد به استناد قرآن حیوان از روی انسان جعل شده و بنا به فرمایشات خود شما پس از انسانیت حیوان میشود نه اینکه اول حیوان است بعد انسان میشود این میشود فرضیه داروین و مغایر با اسلام .
    همانطور که در پرانتز اشاره شد، منظور این است که چیزی در آن مرتبه موجود نباشد. توجه کنید که مقام اولیاءالله با عرفا متفاوت است و ربطی به هم ندارند که جایگاه محمد صلی‌الله را دارید با مولانا مقایسه می‌کنید.
    همانطور که عرض شد به استناد آیات قرآن هلاکت نوعی جریمه است حال هرکس میخواهد باشد اگر عارف هم هلاک شود یعنی نا اهل بوده .

    چه ربطی به خدا شدن انسان دارد؟!
    فنا فی الله یعنی خدا شدن مانند سی مرغ عطار که سیمرغ میشوند و انالحق منصور حلاج در همین ابیات هم اگر توجه کنید متوجه میشوید انچه در وهم ناید آن شدن یعنی چه !

    همانجا عرض کردم، منظور نابودی نیست. توضیح بیشتر خواستید درخدمتم.
    معنی لغت مشخص است این که دیگر تفسیر نمیخواهد .
    خدایا مرا آن ده که آن به

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۱۲, ۲۱:۴۷
  2. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۰۷, ۱۰:۳۱
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۵, ۰۷:۴۲
  4. ۩ *** ۩ اَلبَيْعت لله ۩ *** ۩
    توسط نوسفر در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۰۴, ۲۳:۳۴
  5. اَينَ الحُجَّة؟
    توسط غريب در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۱۲, ۲۰:۴۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود