جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از يعقوب تا مسيح

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب از يعقوب تا مسيح






    از يعقوب تا مسيح

    نيكوترين برگفتنى ها و خوب ترين حكايات كه مشتمل بر ذكر مالك ومملوك و عاشق و معشوق باشد كدام حكايت برگفتنى است؟ روزبهان بقلى عارف و شيداى اهلراز، قصه عشق را احسن القصص مى داند و در خاطره همگان قصه عشق با نماد يوسف و زليخاعجين شده است. قصه اى در باب دلبرى نوش لب با طبعى هواجوى و پيامبرزاده اى راستگوىو راستكار... و البته در اين ميان «اندوه يعقوب» خود حكايتى ديگر است كه احسنيت اشكم از داستان دلاشوبى و دلارامى نيست! از منظرى ديگر شايد خوب ترين داستان ها،حكايت مادرى باشد كه با عشق بى نظير خويش به فرزندش همه رنج ها را بر خود هموارساخت تا شيرينى معناى «كلمه» را به همگان بچشاند. در آغوش گرفتن نوزاد سخنگوى تنهااز مادرى برمى آيد كه زلال لطافت را با تيزى تهور درآميخته باشد و مسيح را در دامنشبپروراند. آرى شايد حكايت «مريم، مادر كلمه» خود احسن القصص پنهان ديگرى باشد كهبايد بدان نيز پرداخت. على طهماسبى به كمك نشر يادآوران به اين دو داستان پرداختىجديد داشته تا از اين رهگذر خوب ترين حكايت ها در كنار هم قرار گيرند....
    «اندوهيعقوب» روايتى تاويل گرايانه از داستانى كهن بر پايه تورات و قرآن درباره يوسف ويعقوب است كه حديث يوسف را در بوته سخت آزمايش يعقوب به تصوير مى كشد. مولف درمقدمه كتاب با عنوان «پيشخوانى» تاريخ محض را از آن رو مى نگرد كه مى تواند تنها آناندازه از حق را نشان دهد كه واقع شده نه تمامى آن را و به همين جهت معتقد است يوسف«قصه» مى شود تا واقعيتى ناتمام را در هر نسلى به تصوير كشد. وى قصه قرآن را به هيچوجه قصه تورات نمى داند بلكه آن را يك بازخوانى موفق مى انگارد كه با كلام وحىصورتى تازه پذيرفته است اما جوهر درونى اش به سويى ديگر گراييده است. كتاب از سهبخش تشكيل شده است يعقوب، يوسف و فرجام داستان. در آغاز داستان يعقوبى پيش روى مااست كه در تورات از او تصويرى خاص به دست داده شده. يهودى اى طرار و فرصت جو كهزياد هم به رسول و پيامبر نمى ماند اما هرچه به انتهاى داستان نزديك مى شويم يعقوبقرآن بيشتر رخ مى نماياند. سبك داستان و تكيه به شخصيت هاى تاريخى كتاب مقدس، فضاىخيال را به وسعتى ناپيدا كرانه مى برد كه تا گزند بركت و مرگ راحيل محبوب ترين همسريعقوب را با هم به تصوير كشد...
    پس از پرداخت منسجم و تاويلى مولف به داستانيوسف و نتايج بهينه اى كه از نگاه وى به دست آمد حكايت «مريم، مادر كلمه» همخواندنى است. در اين كتاب البته خبرى از داستان نيست اما تحليل داستان مادر باكرهاى كه آبستن كلمه مى گردد، حكايت مريم را در افقى ديگر معنا مى كند. زن، نماد زمينو زندگى گيتيانه و مريم در ساحتى ديگر، فصول اصلى كتاب را تشكيل مى دهند. طهماسبىقصد خود از نگاشتن اين كتاب را بازانديشى مفهوم باكرگى آن هم در بن جان آدمى مىداند. او معتقد است هر زن و هر مردى درون خويش از بكارتى برخوردار است كه اگر بههوس هاى بى فرجام كشيده نشود آبستن «كلمه» خواهد شد. فصل اول كتاب در پاسخ به اينپرسش گذاشته شده است كه چرا قرآن در داستان عيسى اهميت بيشتر را به مريم مى دهد وسوره به نام حضرت مريم است در حالى كه رويكرد اناجيل به سمت شخصيت كانونى عيسى استو مريم به صورت فرعى مورد نظر قرار دارد. در اين فصل نويسنده با نگاهى تاويلى بهمفاهيمى چون زن، زمين، ازدواج، آبستنى و پدر آسمانى مى نگرد و مى كوشد از سويىمتفاوت اين موضوعات را مورد كنكاش قرار دهد مثلاً در مورد مريم مجدليه معتقد است كهوى نمادى از روم باستان مى باشد كه در هنگام ظهور مسيحيت غرق در شادخوارى و لذتجويى هاى جنسى است و بعدها به مسيح ايمان مى آورد...

    فصل دوم كتاب كه باعنوان مريم، در ساحتى ديگر است از اين موضوع آغاز مى كند كه سوره مريم بر پيامبرزمانى نازل مى شود كه بيش از ششصد سال است كه از ظهور مسيحيت مى گذرد و مسيحيتنخستين جاى خود را به مسيحيت دولتى سپرده است و از اين رو است كه قرآن مسئله زن وعنصر مادران را مورد بازخوانى قرار مى دهد. مولف نفى پدرخواندگى خداوند چه براىقبايل عرب و چه براى مسيح را نفى دوگانه انگارى ميان آسمان و زمين مى داند وپدرخواندگى براى مسيح را نوعى بازگشت به دوران شرك قبل از مسيحيت به شمار مىآورد... حروف مقطعه ابتداى سوره نيز در نظر مولف مى تواند خطاب به علماى يهود در آنروزگار باشد چرا كه «ربى ها» با علوم خفيه آشنايى زيادى داشته اند. داستان زكريا هماز ديد نويسنده در اين فصل مورد توجه قرار گرفته و سخن از اينجا آغاز گشته كه زكريااز فرقه ابيا است و ابيا را مى توان از وفاداران به ميراث يعقوب دانست و اين دغدغهميراث يعقوب در قرآن نيز نمودار است و سپس به تطبيق داستان زكريا در قرآن و عهدعتيق پرداخته شده است. حكايت باردارى مريم و ارتباط او با زكريا و شباهت روايت قرآندرباره داستان تولد عيسى مسيح با اناجيل نيز از همين رهگذر مورد توجه قرار مى گيرد. بحث تجسد و كلمه و ارتباط آن با مفهوم كلمه طيبه نيز در مسير مطالب مطرح مى گردد وبه اين مسئله نيز پرداخته مى شود كه آيا مسيح واقعيتى تاريخى است يا كلمه اىفراتاريخى؟! نويسنده معتقد است پيش از آنكه نياز باشد اين داستان را از منظر تاريخىمورد توجه قرار دهيم نياز است آن را به منزله طرح چشم اندازى براى فرجام انسان بهحساب آوريم كه اين امر خود آغازى ديگر است بر آبستنى كلمه اى كه رستگارى انسان رامى توان از مجراى او و مادرش در افق زندگى آينده به نظاره نشست

    دکترمحمدجوادادبی
    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۸۸/۱۱/۰۸ در ساعت ۲۰:۵۹
    دردم از یار است و درمان نیز هم

    دل فدای او شد و جان نیز هم

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود