جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراتب نفس از منظر قرآن...

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    765
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    2

    مراتب نفس از منظر قرآن...




    مراتب نفس از منظر قرآن
    قرآن در همه جا تکیه روی قلب و روح انسان دارد و می فرماید {... فانها لا تعمی الابصار ولاکن تعمی القلوب التی فی الصدور}
    یعنی متوجه باشید چه بسا چشم های سر بیناست (و خوب میبیند)اما دلها که در باطن است کور شده است.این منطق قرآن استونباید از کنار آیات الهی به سادگی عبور کنیم .
    قرآن به جان انسان قسم میخورد.{و نفس و ما سواها }قسم به جان انسان و قسم به جان خالق انسان .
    این جان آنقدر مهم اسن که هم دوش با خدا مورد قسم قرار گرفته است.در قرآن از جان انسان هم تعبیر به نفس میشود و هم روح و هم قلب .همه یکی است منتهی دارای مراتب می باشد.در قرآن سخن از نفس اماره به میان آمده و هم نفس لوامه و هم نفس مطمئنه ولی نفس اماره خطرناک ارائه شده است .
    این جمله ی {...ان نفس لامارته بالسوء ...}به قول اهل ادب هم جمله ی اسمیه است و هم با کلمه ی ان که دال بر تحقیق است آمده ،هم با کلمه ی «اماره»که صیغه ی مبالغه است و هم به همراه لام تاکید یعنی چند تاکید در کنار هم قرار گرفته و اماره بودن نفس را اثبات میکند یعنی بیدار باشید این نفس شما دائم فرمان به بدیها میدهد که آنجارا نگاه کن چقدر زیباست،این کار رابکن،آن لقمه را بخور که چه لذت بخش است،این پول را بگیر که چه سودی بزرگ است،
    نفس شما تا تربیت نشده است اماره است و فرمان به بدیها میکند تا کم کم لوامه بشو و ملامت گر درونی که مورد قسم خدا واقع شده است:{لا اقسم به یوم القیامهٌِ و لا اقسم باالنفس اللوامه}قسم به روز قیامت و قسم به نفس لوامه .
    وقتی انساان در معرض تربیت قرار گرفت،کم کم به جایی میرسد که از درونش فرمانده ای به پا میخیزد و ملامتش میکند که فلان کار را که گناه بود چرا کردی .ولی اماره دائم میگوید:غصه نخور،تو جوانی و سالم،پیرپا در لب گور که نیستی،از دوران جوانی خود لذت ببر...اما نفس لوامه میگوید:تو خیلی کار بدی کردی که مرتکب گناه شدی،خجالت بکش،شرم و حیا داشته باش،البته همه ای ن نفس لوامه را ندارند،از آن هم که بالاتر رفت،نفس مطمئنه میشود که خدا خطاب به او میفرماید که{یا ایتها النفس المطمئنه *ارجعی الی ربک راضیته مرضیه*فادخلی فی عبادی *وادخلی جنتی}ای جان آرام یافته به خدا بازگرد به سوی پروردگارت که هم تو از خدایت خشنودی و هم خدا از تو خشنود است،پس داخل در نمره ی بندگان من و داخل در بهشت من شو.
    در این مرتبه است که آدمی با داشتن خدا هیچ کمبودی ندارد و می گوید:
    اگر چشم همه خلق بیفتم سهل است تو مینداز که مخذول تو را ناصر نیست

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۱۱/۰۵ در ساعت ۱۳:۳۴ دلیل: اصلاح نوع فونت و اندازه آن
    محبت و عشق واقعی ،خود زاییده شناخت و معرفت است،ناگهانی و تک بعدی نیست،حاصل تدریج است و به موازات رشد و تحول آدمی و اعتلای معرفت و بینش نسبت به محبوبها و مطلوبها صد چندان می شود.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    گاهی مراد از نفس ، قلب و درونانسان است، مانند موارد زیر:
    «و ان تبدوا ما فی انفسکم او تخفوه یحاسبکم به الله» بقره، 284 .
    «فاسرها یوسف فی نفسهو لم یبدها لهم » یوسف، 77 .
    «و اذکر ربک فی نفسکتضرعا و خیفة » اعراف، 205 .
    «. . . الا حاجة فی نفسیعقوب قضاها» یوسف، 68 .
    سیاق این آیات گویای این معنا است که مراد از نفس، ضمیر و قلب انسان است که ازدیده دیگران پنهان است . گاهی این کلمه با این معنا در مورد خداوند هم به کار رفته است که صرفا ازباب مشاکله است مانند «تعلم ما فی نفس ولا اعلم ما فی نفسک » [مائده ، 116]




    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    مراتب نفس
    دانستیم که عقل در وجود آدمی سمت رهبری و مدیریت دارد و همه قوا باید تحت فرمان او عمل کنند؛ ولی این جایگاه به آسانی و بدون درگیری در اختیار عقل نهاده نمی‌شود، مبارزات طولانی باید تا شهوت و غضب به حق عقل اعتراف کنند و طوق اطاعت او را به گردن گیرند. ناگفته پیداست که معرکه همیشه به نفع یک طرف نیست. هر حریفی گاهی شکست را می‌پذیرد و زمانی با استفاده از غفلت حریف، بر او می‌تازد و بسا که او را تا مرز نابودی عقب می‌راند و هم از این رو عقل انسان، در طول مبارزات خود با شهوت و غضب شرایط مختلفی را تجربه می‌کند و در نهایت نیز نتیجه مبارزه برای همه انسان‌ها یکسان نیست. گاهی عقل به طور کامل شکست می‌خورد و پرونده جنگ برای همیشه به نفع شهوت و غضب بسته می‌شود. گاهی حریف را منکوب می‌کند و طوق بندگی خود را به گردنش می‌نهد و گاهی نیز در جنگ و گریز است و به نتیجه‌ای قطعی نمی‌رسد. قرآن کریم با لحاظ این سه حالت نفس را با سه صفت یاد کرده است.

    1. نفس اماره
    در صورتی که عقل به طور کامل شکست خورده، به خدمت شهوت و غضب در آید و خود نیز به ابزاری در دست واهمه تبدیل شود. از آن به نفس اماره تعبیر می‌شود. قرآن کریم می‌فرماید:
    «
    إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی».
    نفس انسان پیوسته فرمان به بدی می‌دهد مگر آن که پروردگارم رحم کند.

    2. نفس لوّامه
    هنگامی که عقل با شهوت و غضب می‌جنگد و میدان نبرد را به نفع آنها خالی نمی‌کند، گاهی زمین می‌خورد و گاه بر می‌خیزد و پیوسته در میدان کرّ و فرّی دارد نفس لوّامه نامیده می‌شود، چرا که خود را برای هر شکست سرزنش می‌کند (ر. ک. شیخ طوسی، تبیان، 10/ 190)، قرآن کریم در مقام ارزش گذاری، به این مرتبه نفس سوگند یاد کرده می‌فرماید:
    «
    وَلاَ أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» (قیامت، 2).
    و سوگند به نفس ملامتگر

    3. نفس مطمئنه
    بالاترین مرتبه نفس انسان، حالت آرامش و اطمینان است یعنی هنگامی که نیروی عقل بر قوای دیگر فائق آمده، شهوت و غضب را تحت فرمان گرفته، دسیسه‌های واهمه را برملا کرده و بر تمام وجود آدمی حکم می‌راند. قرآن کریم می‌فرماید:
    «
    یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى‏ رَبِّک رَاضِیةً مَرْضِیةً فَادخُلِی فِی عِبَادی وَادخُلِی جَنَّتِی» (فجر، 27 تا 30).
    ای جان آرام گرفته، خشنود و پسندیده به سوی پروردگارت باز گرد. در زمره بندگان من در آی و پا در بهشت من بگذار.




    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود