جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکمت الهی،قسمت بودن،عدالت خدا،اختیار

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    203
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حکمت الهی،قسمت بودن،عدالت خدا،اختیار




    سلام به همه بروبچ گل اسک قرآن
    سوالی خیلی وقته ذهنم رو مشغول کرده و نتونستم جواب قانع کننده و مشخصی براش پیدا در مورد اینه که خداوند به انسان قدرت اراده و تصمیم داده ولی از یک طرف هم بحث قسمت شدن یک حادثه روی زبون مردم زیاد رواج داره. حادثه ای که اخیرا پیش اومد برام باعث شده رو این موضوع بیشتر فکر کنم، پس لطفا منو کمک کنید، و اما حادثه چی بوده :
    یکی از فامیلامون که جوون هم هست و تقریبا هفت هشت سالیه که ازدواج کرده، توسط یه حادثه ی کاملا ناگهانی زن و بچه ش رو به طور وحشتناکی از دست میده !!
    ( البته بچه ش دو سالشه و هنوز تو کماس، از شما میخوام براش دعا کنید که خدا شفاش بده)
    حالا من طبق اعتقادهای خودم این موضوع رو بررسی کردم :
    - حکمت الهی : خیلی هامون در مورد این موضوع فکر میکنیم و عقیده داریم، ولی واقعا حکمت خدا از این که همچین آدم خوبی رو با یه حادثه ی تصادف به صورت ناگهانی میگیره و مصیبت خیلی زیادی رو به شوهرش وارد میکنه چی میتونه باشه ؟! اگه بخوایم بگیم خدا خواسته بنده ش رو آزمایش کنه و به بقیه هشدار بده که مرگ زمان مشخصی رو نداره، خب چه لزومی داره اینقدر ناراحت کننده باشه ؟ دختری که تو فامیل همیشه تعریفش بوده و همه اونو دوست داشتن حالا با یه حادثه ای خیلی باور نکردنی از همه جدا بشه، اونم تو سن جوونی و تازه اول زندگی در حالی که بچه ش تازه قرار بوده دو ساله بشه !!
    چه حکمتی داره که اون مرد باید زن و بجه ش رو در عرض یک ثانیه خیلی راحت از دست بده و تا آخر عمر بدون زن و بچه ش روحیه ی خیلی خرابی بهش دست بده.
    - قسمت بودن : قسمت بودن یه حادثه چیزیه که رو زبون خیلی ها جاریه، تا یه اتفاقی میفته چه خوب و چه بد همه میزارن گردن خدا، که خدا خواسته این اتفاق بیفته.
    البته من تا حدی این موضوع رو قبول دارم و تا حدی هم ندارم.
    ولی در مورد این حادثه، چرا باید قسمت باشه ؟
    موقع رانندگی (در حالی که همون زن پشت ماشین بوده) حادثه ای پیش میاد که اون زن هل میکنه و خلاصه بگم ماشین چپ میشه و جونش رو از دست میده، اگه بخوایم بگیم قسمت بوده، مگه ما تو قرآن آیه نداریم که میگه هر چیز خوبی به شما میرسه از طرف خداس و هر چیز بدی از طرف خودمون، مگه از دست دادن جان و مرگ ناگهانی چیز خوب به حساب میاد که ما بخوایم از جانب خدا بدونیم و بگیم قسمت بوده ؟!
    از طرف دیگه هم وقتی حادثه رو بررسی میکنیم میبینیم مثل اینکه واقعا قسمت بوده !!!!
    اینکه چه جوری شده اون زن موقع رانندگی هل کرده !! چه جوری ماشین چپ کرده و ...
    - عدالت خدا :اگه بخوایم بگیم این مرگ ناگهانی سزای اعمال اون زن بوده که مرده واقعا من نمیتونم قبول کنم و با عقلم جور در نمیاد !! چون اون زن خیلی زن خوبی بود و همه فامیل سال ها اون رو میشناختن، از این هم بگذریم چرا بچه ی 2 ساله ش باید به طرز وحشتناکی مجروح بشه که الان بره تو کما ؟! آیا این با عدالت خدا جور در میاد ؟
    - اختیار : اگرم بخوایم بحث های بالا رو تایید کنیم پس قدرت اراده و تصمیمی که خداوند به ما داده چی میشه ؟ اون مرد میتونست رو احساسات تصمیم نگیره و فرمون ماشین رو به زنش نده تا رانندگی کنه، در این صورت شاید دیگه این مسئله پیش نمیومد !! اگه بخوایم به این زاویه قضاوت کنیم میگیم به خاطر اشتباه اون مرد و زن بود که اینجوری شد.

    البته من حکمت الهی،قسمت بودن،عدالت خدا،اختیار رو تو تموم موضوعاتی که پیش میاد بررسی میکنم و این فقط یه مثال بود و واسه اینکه منظورم رو بهتر متوجه بشید این مثال رو زدم.

    لطفا من رو راهنمایی کنید و اگه خواستید برای شادی روح همه ی رفتگان هم صلوات بفرستید و فاتحه بخونید.
    اي منتظران گنج نهان مي آيد

    آرامش جان عاشقان مي آيد

    بر بام سحر طلايه داران ظهور

    گفتند که صاحب الزمان مي آيد

    اللهم عجل لولیک الفرج

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    203
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قبلنا یکی جواب میداد !!
    اي منتظران گنج نهان مي آيد

    آرامش جان عاشقان مي آيد

    بر بام سحر طلايه داران ظهور

    گفتند که صاحب الزمان مي آيد

    اللهم عجل لولیک الفرج


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    579
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    0
    گالری
    10



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    مباحث زیادی شبیه سؤال شما صورت گرفته آنها را به دقت مطالعه کرده اگر سؤال جدیدی داشتید مطرح کنید اساتید جواب خواهند داد.
    سربلند باشید

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    155
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0



    بنام مقام متعال

    دوست عزیز از دید من عشق خداوند دو لبه داره که یکی از آنها تیز و برنده است! خداوند از افتادن هر برگی بر روی زمین آگاه است اما از افتادن آن جلوگیری نمیکند چرا ؟ چون مشیعتش این را ایجاب می کند چرا که خود برای جهانهای مخلوق قانونی را وضع نمود.
    این قانون از شاخه های قانون عشق است و به معنای مکافات عمل است. و همان سزای اعمال است.
    هر چند که دوستان عزیز کانونی به تناسخ اعتقاد ندارند ولی بنده اعتقاد دارم و دلیلی هم ندارد که جواب من شما را قانع کند یا نکند .

    ولی به هر حال اتفاقاتی اینچنینی بسیار سخت هستند چون خودم نیز تجربه کردم پس می دانم که چه می گوئید. تنها بیاد و ذکر خداوند دلها آرام می گیرد.

    برکت باشد
    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۸/۱۱/۱۳ در ساعت ۰۹:۰۲ دلیل: حذف مطالبی که باید در تاپیک مستقلی بحث شود.
    خداوندا دعا مي کنم که هر چه صلاح توست همان شود... ان شاء الله

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    203
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خب ... لطفا یکی لینکش رو به من بده.
    من نمیدونم دقیقا باید چی سیرچ کنم.
    اي منتظران گنج نهان مي آيد

    آرامش جان عاشقان مي آيد

    بر بام سحر طلايه داران ظهور

    گفتند که صاحب الزمان مي آيد

    اللهم عجل لولیک الفرج

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    سلام علیکم و رحمه الله و انواره

    در مورد قضا و قدر و جبر و اختیار مباحث مختلفی وجود داره که بخشیش در سایت مطرح شده و بعضی ها هم مطرح نشده.ولی من یک مطلب خیلی مفید و کامل در این مورد سراغ داشتم که بخشی از یکی از مقالات تفسیر المیزان است.در اواخر جلد اول المیزان در نوشته ای بنام بحثی در اخلاق علامه به این موضوع اشاره کردند که این قسمت از مطلب که مربوط به تاپیک هست رو نقل می کنم.


    نه اختيار كامل و نهلغو كامل اختيار
    پس اين صحيح نيست كه انسان حكم اختيار را لغوبداند، با اينكه مدار زندگى دنيوى و سعادت و شقاوتش براختيار است و اختيار يكى ازاجزاء علل حوادثى است كه بدنبال افعال آدمى و يا بدنبال احوال و ملكات حاصله ازافعال آدمى ، پديد مى آيد.
    چيزى كه هست اين هم صحيح نيست ، كه اختيار خود را يگانه سبب و علت تامهحوادث بداند و هر حادثه مربوط به خود را تنها بخود و باختيار خود نسبت دهد و هيچ يكاز اجزاء عالم و علل موجود در عالم كه در راءس همه آنها، اراده الهى قرار دارد، درآن حادثه دخيل نداند، چون چنين طرز تفكرى منشاء صفات مذمومه بسيارى ، چون عجب و كبرو بخل و فرح و تاءسف و اندوه و امثال آن مى شود.
    مىگويد: اين منم كه فلان كار را كردم و اين من بودم كه كار را ترك كردم ، و در اثرگفتن اين منم اين منم ، دچار عجب مى شود و يا بر ديگران كبر مى ورزد و يا (چونقارون ) از دادن مالش بخل مى ورزد، چون نمى داند كه بدست آمدن مال ، هزاران شرائطدارد كه هيچيك آنها در اختيار خود او نيست اگر خداى تعالى آن اسباب و شرائط رافراهم نمى كرد، اختيار او به تنهائى كارى از پيش نمى برد و دردى از او دوا نمىكرد.
    و نيز مى گويد: اگر من فلان كار را مى كردم ، اينضرر متوجهم نيمشد و يا فلان سود از من فوت نمى گشت ، در حالى كه اين جاهل نمى داندكه عدم فوت و يا موت كه همان سود و عافيت و زندگى باشد، مستند به هزاران هزار علتاست كه در پيدا نشدن آن يعنى پيدا شدن فوت و مرگ و ضرر، نبود يكى از آن هزاران هزارعلت كافى است هر چند كه اختيار خود او موجود باشد، علاوه بر اينكه اختيار خود او هممستند به علتهاى بسيارى است كه هيچيك از آنها در اختيار خود او نيست ، چون همه مىدانيم كه اختيار آدمى اختيارى خود او نيست ، پس من مى توانم به اختيار خودم فلانكار را بكنم و يا نكنم ، ولى ديگر نمى توانم به اختيار خود اختيار بكنم يا نكنم .
    بعد از اينكه اين معنا را فهميدى و اين حقيقتقرآنى كه به بيان گذشته تعليم الهى آن را به ما آموخته ، برايت روشن گرديد، اگر درآيات شريفه اى كه در اين مورد هست ، دقت بخرج دهى ، خواهى ديد كه قرآن عزيز در بعضىاز خلقها و قضاء حتمى و كتاب محفوظ استناد ميكند نه در همه .

    هم قضاء خدا دخيل است و هم اختيارانسان
    آن افعال و احوال وملكات را مستند به قضاء و قدر ميداند كه حكم اختيار را باطل نمى كند و اما آنچه كهبا حكم اختيار منافات دارد
    قرآن كريم شديدا دفع نموده و مستند به اختيار خود انسانها دانسته است ،از آن جمله فرموده : (و اذا فعلوا فاحشة قالوا: وجدناعليها آباءنا، و اللّه امرنابها، قل ان اللّه لا ياءمر بالفحشاء، اءتقولون علىاللّه ما لا تعلمون)، (و چون عمل زشتى مرتكب ميشوند،ميگويند: ما پدران خود را ديديم كه چنين مى كردند و خدا فرمان داده كه چنين كنيم ،بگو: خدا به كار زشت فرمان نميدهد آيا بدون علم بر خدا افترائى مى بنديد؟)، بطوريكهملاحظه مى كنيد كفار عمل زشت خود را بخدا نسبت دادند و خدا اين نسبت را نفى مىكند.
    و آن افعال و احوال و ملكاتى را كه اگر مستند بهقضاء و قدر نكند، باعث ميشود بندگانش باشتباه بيفتد و خود را مستقل از خدا و اختيارخود را سبب تام در تاءثير بپندارند، مستند به قضاء خود كرد تا انسانها را بسوى صراطمستقيم هدايت كند، صراطى كه رهروش را به خطا نمى كشاند و آن راه مستقيم اين است كهنه انسان همه كاره و مستقل از خدا و قضاى او است ، و نه همه كاره قضاء الهى است ، واختيار انسان هيچ كاره است ، بلكه همانطور كه گفتيم ، هم قضاء خدا دخيل است و هماختيار انسان .
    با اين هدايت ، رذائل صفاتيكه از استنادحوادث به قضاء ناشى ميشود از انسانها دور كرد، تا ديگر نه به آنچه عايدشان ميشود،خوشحال شوند و قضاء خدا را هيچ كاره بدانند و نه از آنچه از دستشان مى رود تاءسفبخورند و خود را هيچ كاره حساب كنند، همچنانكه فرمود: (و اتوهم من مال اللّه الذى اتيكم)، (و به ايشان بدهيد از مال خدا كه خدا بشما داده ) كه مردمرا دعوت به جود و كرم مى كند، چون مال را داده خدا معرفى كرده ، همچنانكه در جمله : (و مما رزقناهم ينفقون)، (و از آنچه روزيشان كرده ايم انفاق مى كنند) با استناد مال به اينكه رزق خداست ،مردم را بانفاق دعوت مى كند، و نيز مانند آيه : (فلعلكباخع نف سك على اثارهم ، ان لم يؤ منوا بهذا الحديث اسفا، انا جعلنا ما على الارضزينة لها، لنبلوهم ايهم احسن عملا)، (نكند ميخواهى خودرا بخاطر آنان و براى اينكه به اين دعوت ايمان نياورده اند، از غصه هلاك كنى ! ماآنچه كه بر روى زمين هست ، درنظر آنان زينت داديم تا به امتها نشان بدهيم ، كدامشانبهتر عمل مى كنند) كه رسول گرامى خود صلوات اللّه عليه را نهى مى كند از اينكه بهاستناد كفر مردم غصه نخورد، و مى فرمايد: كه اين كفرشان خدا را به ستوه نمى آوردبلكه آنچه كه در روى زمين هست به منظور امتحان آنان در روى زمين قرار گرفته و آياتىديگر از اين قبيل .
    و اين روش يعنى طريقه دوم دراصلاح اخلاق طريقه انبياء است كه نمونه هاى بسيارى از آن در قرآن آمده و نيز بهطورى كه پيشوايان ما نقل كرده اند، در كتب آسمانى گذشته نيز بوده است .



    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیرالمومنین
    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا

    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    سلام دوست عزيز بنده چند ملاحظه درمورد مطالبي كه بيان كرديد دارم كه بهترا ست شما هم به آن ها توجه داشته باشيد
    نقل قول نوشته اصلی توسط 3dmajid نمایش پست
    - حکمت الهی : خیلی هامون در مورد این موضوع فکر میکنیم و عقیده داریم، ولی واقعا حکمت خدا از این که همچین آدم خوبی رو با یه حادثه ی تصادف به صورت ناگهانی میگیره و مصیبت خیلی زیادی رو به شوهرش وارد میکنه چی میتونه باشه ؟!
    البته حكمت خدا را شايد من و تو نتوانيم تشخيص بدهيم مطمئن باشيد از پس اين حادثه شوم خيري به فردي رسيده است منتهي ندانستن و كشف نكردن من دليلي بر درست نبودن چنين امري نيست.
    ضمن اين كه از دنيا رفتن آدما براي يه فرد مومن چون به معناي انتقال از عالمي به عالم ديگر است براي خودش بد نيست بله به لحاظ عاطفي ممكن است براي بستگان دردآور باشد.
    اگه بخوایم بگیم خدا خواسته بنده ش رو آزمایش کنه و به بقیه هشدار بده که مرگ زمان مشخصی رو نداره، خب چه لزومی داره اینقدر ناراحت کننده باشه ؟
    اين موضوع تنهايكي از دلائل كوچك ماجرا است و ناراحتي هاي دنيا براي ما امري طبيعي است چون دنيا محل قرار نيست همه رفتني هستند.
    دختری که تو فامیل همیشه تعریفش بوده و همه اونو دوست داشتن حالا با یه حادثه ای خیلی باور نکردنی از همه جدا بشه، اونم تو سن جوونی و تازه اول زندگی در حالی که بچه ش تازه قرار بوده دو ساله بشه !!
    از كجا معلوم شايد اگر مي ماند در ادامه زندگي اش خوب نمي ماند بنابراين صرف رفتن يك فرد خوب امر بدي نيست بله مصيبت براي بازماندگان سخت است ولي چه بسا براي خودش راحتي باشد چون مرگ به معناي نابودي نيست بلكه به معناي انتقال است از عالمي به عالم ديگر.(دنيا زندان مومن و بهشت كافر است)
    چه حکمتی داره که اون مرد باید زن و بجه ش رو در عرض یک ثانیه خیلی راحت از دست بده و تا آخر عمر بدون زن و بچه ش روحیه ی خیلی خرابی بهش دست بده.
    ما ممكن است حكمتش را ندانيم ولي هيچ حادثه اي دردنياي سرتاسر نظم بي حكمت نيست.
    - قسمت بودن : قسمت بودن یه حادثه چیزیه که رو زبون خیلی ها جاریه، تا یه اتفاقی میفته چه خوب و چه بد همه میزارن گردن خدا، که خدا خواسته این اتفاق بیفته.
    البته قرآن مي فرمايد ( ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم) تا بنده اراده نكند تا بنده نخواهد اتفاق نمي افتد و خدا هم هر امري را ايجاد مي كند با اسبابش ايجاد مي كند طبعا اگر آن ها رانندگي نمي كردند حادثه دلخراش اتفاق نمي افتد بله اگر مرگش فرارسيده بود حادثه اي ديگر جان او را مي گرفت ولي گاهي ما با كارهاي خود مرگ خود را جلو مي اندازيم مثلا با رانندگي در چنين وضعيتي.


    موقع رانندگی (در حالی که همون زن پشت ماشین بوده) حادثه ای پیش میاد که اون زن هل میکنه و خلاصه بگم ماشین چپ میشه و جونش رو از دست میده، اگه بخوایم بگیم قسمت بوده، مگه ما تو قرآن آیه نداریم که میگه هر چیز خوبی به شما میرسه از طرف خداس و هر چیز بدی از طرف خودمون، مگه از دست دادن جان و مرگ ناگهانی چیز خوب به حساب میاد که ما بخوایم از جانب خدا بدونیم و بگیم قسمت بوده ؟!
    به هرحال چه بسا اگر آن زن پشت فرمان نمي نشست شايد چنين حادثه دلخراشي رخ نمي داد.
    - عدالت خدا :اگه بخوایم بگیم این مرگ ناگهانی سزای اعمال اون زن بوده که مرده واقعا من نمیتونم قبول کنم و با عقلم جور در نمیاد !! چون اون زن خیلی زن خوبی بود و همه فامیل سال ها اون رو میشناختن، از این هم بگذریم چرا بچه ی 2 ساله ش باید به طرز وحشتناکی مجروح بشه که الان بره تو کما ؟! آیا این با عدالت خدا جور در میاد ؟
    هرگز مرگ سزاي عمل انسان نيست اگر اين ادعا درست باشد پس شما وضعيت شهادت امام حسين عليه السلام را ببينيد با بدترين وضع حضرت را به شهادت مي رسانند آيا حضرت گناهي كرده بود كه اينگونه بايد سزايش را ببيند؟!!! بنابراين مرگ به معناي سزاي عمل نيست
    بله ممكن است براثر بي احتياطي چنين حادثه دلخراشي پيش آمده باشد. نقل مي كنند روزي يكي از اهل بيت عليهم السلام به ديواري تكيه داده بودند متوجه شدند ديوار سست است بلافاصله از آن جابجا شدند پرسيدند چرا حضرت فرمود: نبايد خود را در معرض خطر جاني قرار دهيم.
    - اختیار : اگرم بخوایم بحث های بالا رو تایید کنیم پس قدرت اراده و تصمیمی که خداوند به ما داده چی میشه ؟ اون مرد میتونست رو احساسات تصمیم نگیره و فرمون ماشین رو به زنش نده تا رانندگی کنه، در این صورت شاید دیگه این مسئله پیش نمیومد !! اگه بخوایم به این زاویه قضاوت کنیم میگیم به خاطر اشتباه اون مرد و زن بود که اینجوری شد.
    قطعا تصميم افراد و بي احتياطي و مشكل داشتن جاده و بي احتياطي اتومبيل مقابل تاثير زيادي در وقوع چنين حادثه اي داشته است نه قسمت.


    و اگه خواستید برای شادی روح همه ی رفتگان هم صلوات بفرستید و فاتحه بخونید.
    خداوند روح درگذشتگان ياد شده را مورد رحمت خود قرار داده و به بازماندگانشان صبر و اجر عنايت بفرمايد اللهم صل علي محمد وآل محمد و عجل فرجهم.بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين اياك نعبد واياك نستعين اهدناالصراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم غيرالمغضوب عليهم ولاالضالين بسم الله الرحمن الرحيم قل هوالله احد الله الصمد لم يلد ولم يولدولم يكن له كفوا احد.
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    203
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از کمکتون خیلی ممنونم.
    اي منتظران گنج نهان مي آيد

    آرامش جان عاشقان مي آيد

    بر بام سحر طلايه داران ظهور

    گفتند که صاحب الزمان مي آيد

    اللهم عجل لولیک الفرج

  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    203
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راستی سوال دیگه ... این که میگن مثلا صدقه یا صله ارحام عمر رو زیاد میکنه، آیا میتونه موثر باشه که دیگه این حوادث رخ نده ؟!!!! یا انسان در مقابل صدقه دادن خودش هم باید مواظب باشه ...
    اي منتظران گنج نهان مي آيد

    آرامش جان عاشقان مي آيد

    بر بام سحر طلايه داران ظهور

    گفتند که صاحب الزمان مي آيد

    اللهم عجل لولیک الفرج

  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    سلام

    اگر مطلبی که در بالا از علامه طباطبایی در این مورد نقل کردم رو کامل مطالعه کرده باشید ، طبق همون مطلب که وقوع یک اتفاق رو متکی به علت های مختلف می دونه.یعنی می گه علت های ناقصه ی متفاوت در کنار هم باعث وقوع یک اتفاق میشه.و اختیار انسان یکی از علت های ناقصه هست.پس مسلما اختیار انسان به عنوان یکی از علل بوجود آورنده ی اتفاق موثره.پس قطعا باید خودمان مواظب باشیم و با اختیار سعی کنیم که موجب بروز اتفاق نشیم.
    اما از اونجایی که علت های دیگه ای هم در کنار اختیار انسان هست که اونها هم موجب بروز اتفاق می شه و اونها دست ما نیست ، ما با دادن صدقه و ... به نوعی از اون علت های دیگه ای که از اختیار ما خارجه جلوگیری می کنیم.به این نحو که نتیجه ی مثلا صدقه دادن جلوگیری از علل به وجودآورنده ی یک اتفاق هست که این لطف رو خداوند به ما کرده که به این شکل بتونیم از علل دیگر بوجود آورنده جلوگیری کنیم.

    التماس دعا

    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ★*★ وای،من دارم مادر می شم!! ... ★*★
    توسط معز الاولیاء در انجمن وظايف پدرو مادر
    پاسخ: 69
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۰۴, ۱۴:۵۴
  2. پاسخ: 66
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۰۷, ۱۹:۳۱
  3. شیطان پرستی،ماسون ها،متال
    توسط jahangardkocholo در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهب
    پاسخ: 235
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۱۶, ۲۰:۳۴
  4. پاسخ: 22
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۹/۰۲, ۰۸:۱۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود