صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر مراجع بزرگوار تقلید در مورد ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    نظر مراجع بزرگوار تقلید در مورد ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر چیست؟





    به نام خدا و سلام

    در مورد ازدواج دختر باکره، مشهور فقهای زنده و حاضر، فتوا یا احتیاط واجب به لزوم اذن پدر (و در صورت فقدان پدر، اذن جد پدری) دارند. (که جزئیات فتاوا در ادامه می آید.)



    احتیاط واجب را به چه مرجعی می توان رجوع کرد؟


    هر جایی که مرجع تقلید در مورد مساله ای احتیاط واجب نموده باشد، مقلد یا باید به همان نظر عمل کند، و یا به مرجع اعلم یا مساوی جایز التقلید بعدی رجوع کند.

    و اگر او هم همان احتیاط واجب را داشت، باز هم به مرجع رتبه بعدی و... تا جایی که به مجتهد جایز التقلیدی برسد که نظر او مثلا بر احتیاط مستحب یا اباحه هست و به نظر او عمل نماید.



    در مورد مساله مود نظر:



    نظرات فقها در این زمینه چند دسته هست:


    (این نظرات مربوط به مراجع قدیم و جدید هست. لذا طبیعتا عمل به فتوای مراجعی که از دنیا رفته اند، برای کسانی که مقلد آنها نبوده اند جایز نیست.)


    به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، (یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد)، اذن پدر شرط است یا نه، پنج نظر هست:


    1) اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، سیستانی (البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌داند نه به فتوا)، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی)


    2) بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است. (آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی) (1)


    3) تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است. (مرحوم آیت الله بهجت).


    4) اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود. (2)


    5) گروهی نیز معتقدند که در عقد دائم اذن لازم نیست، ولی در عقد موقت لازم است.

    -----------------------------------------------

    پی نوشت ها:

    1. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله 2385؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای درقم و دفتر آیت الله نوری

    2. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله2603


    .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    نتیجه گیری:


    1- کسانی از دختر خانم ها که مقلد مراجع دسته اول هستند، بدون اذن پدر ازدواجشون صحیح نیست.


    2- همچنین بنا به فتوای مراجع دسته سوم و چهارم چنین ازدواجی ایراد شرعی ندارد. (البته طبق نظر دسته سوم، مرتکب کار حرام شده است، ولی ازدواج باطل نیست.)



    3- ولی اگر کسی مقلد مراجع دسته دوم باشد، دو حالت دارد:


    - الف: اگر در امور زندگانی خود مستقل از پدر هست، می تواند
    با رجوع به نظر آیت الله روحانی، بدون اذن پدر ازدواج نماید.

    - ب:
    اگر در امور زندگانی خود مستقل از پدر نیست، ظاهرا نمی تواند به نظر آیت الله روحانی رجوع کند. چون گرچه مرجع خودش احتیاط واجب داده است، ولی در هنگام رجوع قبل از آیت الله روحانی، به آیت الله سیستانی می رسد که در دختر باکره غیر مستقل از پدر، فتوا به لزوم اذن دارند.

    در این حالت اگر آیت الله سیستانی را اعلم از آیت الله روحانی بداند، دیگر نمی تواند به نظر آیت الله روحانی عمل کند. چون نظر آیت الله سیستانی بر لزوم اذن هست.

    ولی اگر آیت الله روحانی را اعلم از آیت الله سیستانی یا مساوی با ایشان بداند، در اینصورت باز هم می تواند مثل مورد الف، به ایشان رجوع نموده و نیازی به اذن پدر برای ازدواج نداشته باشد.

    در این مورد تشخیص با خود مکلف هست که از راه های تعیین مجتهد اعلم به نتیجه برسد. این راه ها در این تاپیک مفصل توضیح داده شده است:

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=13222

    .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    و اما اگر پدر یا جد پدری، بدون هیچ دلیل منطقی از اذن خودداری کردند:


    1- از لحاظ شرعی:

    اگر دختر به بلوغ فکری و اجتماعی رسیده باشه و در سنی باشه که بتونه مصلحت خودش رو تشخیص بده، (اصطلاحا: رشیده باشه)، طبق نظر فقهایی که اذن پدر را لازم می دانند، موقع ازدواج لازمه ابتدا از پدر (یا در صورت فوت پدر، از جد پدری) اجازه بگیره.

    حالا اگر پدر مصلحت دختر را رعایت نکند. مثلا این دختر به هر دلیل نمی‌تواند و نمی‌شود که ازدواج دائم داشته باشه و مصلحتش الان در ازدواج موقت است و پدر این مصلحت را رعایت نمی‌کند، این جا دختر می‌تواند بدون اذن پدر ازدواج کند.

    مرجع تشخیص مصلحت این دختر عرف عقلاء و جامعه است. اگر عرف عقلاء به این معنا برسند که مصلحت این دختر ازدواج دائم یا موقت است و پدر مانع می‌شود این دختر می‌تواند ازدواج کند.


    2- از جهت قانونی:

    اما از جهت ثبت قانونی هم راهش مراجعه به دادگاه هست. و در اونجا اگر به این نتیجه رسیدند مخالفت پدر بدون دلیل هست، حق رو به دختر داده و گواهی ثبت ازدواج در محضر را براش صادر می کنند.


    قانون مدني نظر فقهايي را كه اذن پدر را شرط مي دانند، اخذ كرده است.

    در ماده ١٠٤٣ قانون مدني آمده است:

    «نكاح دختر باكره اگرچه به سن بلوغ رسيده باشد، موقوف به اجازه پدر يا جد پدري اوست و هرگاه پدر يا جد پدري بدون علت موجه از دادن اجازه مضايقه كند، اجازه او ساقط و در اين صورت دختر مي تواند با معرفي كامل مردي كه مي خواهد با او ازدواج نمايد و شرايط نكاح و مهري كه بين آن ها قرار داده شده است، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدني خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمايد.»


    این امر هم در مورد ازدواج دائم هست هم موقت.

    البته در ازدواج موقت معمولا کمتر کسی حاضر به اینکار میشه، ولی در ازدواج دائم در مواردی ممکنه دختری مجبور بشه از این راه قانونی استفاده کرده و گواهی ثبت ازدواج در محضر رو از دادگاه بگیره.

    ( و البته طبیعتا مخالفت ها و کدورت های بعدی با خانواده را هم در پی خواهد داشت. ولی وقتی چاره ای نیست، زندگی آینده او مهمتر از این مساله هست.)

    .




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    صیغه




    من با دختری 23 ساله آشنا شدم که 5 سال است از همسرش جداو دوماه دیگر دادگاه به نفه وی طلاق می گیرد و درحال حاضر با پدرو مادرش زندگی می کند وکار نیز می کندوعاقل وبالغ می باشد من را راهنمایی کنید بدون اجازه پدر یا مادر می توانم وی راصیغه کنم چون ما به هم خیل علاقه داریم ومرجع تقلیدمن سیستانی است اگرمقدوراست از دید این ایت الله پاسخ مرا بدهید
    ویرایش توسط majidnazif : ۱۳۸۹/۰۱/۱۹ در ساعت ۰۸:۳۹


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما

    اگر این خانم با همسر قبلیشون زندگی زناشویی داشته و باکره نیستند، برای ازدواج مجدد شرعا نیاز به اذن هیچ کسی ندارند.

    البته وقتی صیغه طلاق جاری شد لازمه که ایشون به مدت سه پاکی عدّه نگه دارند و بعد اقدام به ازدواج مجدد نمایند.

    یعنی پس از آنکه زن را بعد از پاک شدن از حیض طلاق دادند، باید صبر کند که دو مرتبه دیگر نیز حیض ببیند و پاک شود و همین که حیض سوم را دید و پاک شد، عدّه او سرآمده و می تواند شوهر کند.

    .





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا این حقیقت داره که برخی از مراجع گفتند دختر اگر سنش از سی سال بگذرد دیگه برای ازدواج نیاز به اجازه ی پدر نداره؟ در صورت صحّت مساله لطفا نام مراجعی که این حکم را دادند ذکر کنید.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    در این زمینه قدری فتاوا مختلف هست که در پست های پیشین اشاره شده است.

    اما به طور خلاصه:


    دختری كه به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‏ دهد، اگر بخواهد شوهر كند چنان چه باكره باشد بنابر احتیاط واجب باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و شرعا اجازه مادر و برادر لازم نیست.(1)

    بنابراین اگر پدر نداشته باشد، باید از جد پدری اجازه بگیرد و اگر آن هم در قید حیات نباشد، شرعا اجازه از بردار یا مادر و نیز اجازه از خانواده ای كه در نزدشان زندگی می كند، لازم نیست.


    البته در ازدواج موقت و دائم اذن ولیّ دختر (پدر و در صورت فوت پدر، جد پدری)، به فتوای حضرت امام و اكثر فقها شرط است،. یعنی بدون اجازه ولی عقد صحیح نیست،‌ گرچه دختر از نظر مالی و عقلی مستقل باشد.

    مگر در مواردی كه دختر موقعیت ازدواج صحیح و سالم دارد و خواستگار مناسب برای او می آید، ولی اولیا اجازه نمی دهند.

    در این صورت اگر شوهر خوبی پیدا شد، فرمود ه اند: اجازه پدر شرط نیست، یا اگر پدر و جدّ پدری غایب باشند، به طوری كه نشود از آنان اذن گرفت و دختر احتیاج به شوهر كردن داشته باشد، لازم نیست از پدر یا جدّ پدری اجازه بگیرد.

    (نظرات دیگر مراجع تقلید را در پست های پیشین مراجعه کنید.)


    اما اگر دختر باكره نباشد، در صورتی كه بكارتش به وسیله ازدواج از بین رفته باشد، برای ازدواج های بعدی اجازه پدر و جدّ لازم نیست.‌ ولی اگر به واسطه ارتباط نامشروع یا اتفاق یا حادثه ای از بین رفته باشد،‌ احتیاط مستحب آن است كه اجازه بگیرد. (2)

    (در این زمینه نیز فتاوا قدری مختلف هست و برخی فتوا به لزوم اذن و یا احتیاط واجب دارند. لطفا به پستهای پیشین مراجعه بفرمایید.)


    ------------------------------

    پی نوشت ها :

    1. برای آگاهی بیشتر:

    توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 387، مسأله 2376؛
    استفتاءآت جدید، آیت الله تبریزی، ص 33، سؤال 1481؛
    استفتائات آیت الله فاضل لنكرانی، ج 1، 436، س 1546؛
    استفتائات، آیت الله مكارم، ج 2، ص 318، س 913.
    و آیت الله خامنه ای ، مسایل مورد ابتلا س5

    2. توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئلة ‌2376 به بعد و ذیل آن ها.

    .



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    765
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    2



    در مورد ازدواج موقت هم تمامی اینها صدق میکند؟
    محبت و عشق واقعی ،خود زاییده شناخت و معرفت است،ناگهانی و تک بعدی نیست،حاصل تدریج است و به موازات رشد و تحول آدمی و اعتلای معرفت و بینش نسبت به محبوبها و مطلوبها صد چندان می شود.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    به نام خدا و سلام بر شما

    بله، لزوم یا عدم لزوم اذن پدر برای ازدواج دختر باکره برای ازدواج دائم و موقت یکسان هست. یعنی مراجعی که لازم می دونند در هر دو و مراجعی که احتیاط مستحب دارند نیز برای هر دو صدق می کند. (البته برخی از فقها احتیاطی در این زمینه دارند که خیلی مشهور نیست.)

    .



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام.من با 1پسر دوست بودم و برای اینکه گناه نکنیم بدون اجازه پدر صیغه خوندیم. اون پسر گفت زنگ زده و از دفتر مرجع تقلید من که آیت الله سیستانیه پرسیده و به دروغ قسم خورد که مرجعم گفته صیغه با حفظ باکرگی صحیحصه.این خیلی واسم مهم بود که گناه نکنم.
    اما من حالا فهمیدم که اینطور نیس و فریب خوردم آیا صیغه من باطل بوده و کارحرام کردم؟؟خیلی ازین بابت ناراحتم باید چیکار کنم؟


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود