صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مگر روح ما " نَفختُ روحی " نیست !

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    656
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    160

    پرسش مگر روح ما " و نَفختُ فیه من روحی " نیست !




    مگر روح ما " و نَفَختُ فیهِ مِن روحی " نیست !

    پس چرا بعضی روح ها " فیها خالدون " میشوند؟

    چه به روز روح خدائی آورده اند؟
    ویرایش توسط سلام : ۱۳۸۸/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۸:۵۳
    .:: حضرت علي عليه السلام ::.


    خدايا، مرا همين عـزت بـس كه بنـده تو باشم و همـين فخر مرا بس كه تو پـروردگـار من باشي تو چـناني كه من دوسـت مــيدارم ، پـس مرانـيز چـنان گــردان كه تو دوسـت مـيــداري


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    108
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله
    با سلام و احترام
    عظمت روح انساني از اين جهت است كه اين روح در صعودش توانائي و استعداد رسيدن به بالاترين كمال را دارد و مي تواند به عظمتي دست پيدا كند كه هيچ مخلوقي ياراي رسيدن به آن مرتبه را نداشته باشد.
    در آية شريفه 29 سوره حجر خداوند مي فرمايد: «... و نَفَخْتُ فيه من روحي...» يعني از روح خود در آن دميدم.
    همانطور كه در صفات الهي اثبات مي شود داشتن جسم و يا هرگونه تركيب ديگر براي خداوند متعال محال است چرا كه براي موجودي مجرد و بي نياز مطلق نوعي نقص به حساب مي آيد. اما اينكه آيه كريمه روح دميده شده را به خداي متعال نسبت مي دهد فقط براي تكريم و عظمت روح انساني است كه به اصطلاح ادبيات عرب آن را اضافه تشريفي مي خوانند چنانكه در «بيت الله الحرام» نمي گوئيم خداي متعال كه زمان و مكان برايش بي معناست خانه اي دارد و آن كعبه است و يا ماه مبارك رمضان كه «ماه خدا» خوانده مي شود. همه از اين نوع هستند كه براي تكريم و عظمت به خداوند نسبت داده شده اند.
    پس براساس آنچه بيان شد مقصود از روح الهي كه در هنگام خلقت در انسان دميده شده است، خلقت خاصي است كه از جانب خداوند و امر آن حضرت صورت پذيرفته است كه اين روح منشاء علم، تفكر و عقل و اراده بشر به شمار مي آيد و استعداد و توان آن به حدي است كه مي تواند صاحبش را به بالاترين كمالات برساند اگر قدر بداند و خويش را ارزان نفروشد و براي عظمت دادن و ارج گذاردن به آن خداوند آن را به خود نسبت داده است و الا هرگونه تركيب و جزء براي خداوند محال و بي معناست تا چه رسد جزئي كه جدا شود.
    و همچنين:
    ليس للانسان الّا ما سعي
    براي آدمي چيزي جز به تلاش و كوشش وي فراهم نمي آيد.
    فيها خالدون شدن انسان به دليل اينست كه به اين مطلب دست نيافته و قيمت چنين لطفي از ناحيه ي خدا را درك نكرده است .
    ضمنا اصل آيه اين هست:{ و نفخت فيه من روحي } لطفا تصحيح بفرماييد.
    در پناه حق
    ویرایش توسط نگار من : ۱۳۸۸/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۴:۳۴
    السلام عليك يا رسول الله
    نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
    به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر دوستان گرامی

    برخی از فقها برای این کلام نظریه ی خاصی را ارایه داده اند. از جمله ایت الله سبحانی که عرضه میدارم خدمتتان نظر معظم له را :
    این که خداوند در قران کریم فرموده اند از روح خودم در انسان دمیدم یک اضافه ی تشریفی است . یعنی از باب شرافت ومنزلتی که خداوند برای انسان قایل بوده این اضافه ی تشریفی را به کار برده.

    واین مطلب را در پاسخ به کسانی که از الودگی روح برخی از انسانها پرسیده بودند و این که روح خدا که الودگی نمیپذیرد ، فرمودند

    مثل مسجد که به دلیل شرافت ومنزلت به خانه ی خدا تعبیر میشودو یا مجلس که به دلیل منزلت خانه ی ملت نامیده میشود. کتاب اندیشه های اسلامی . دانشگاه پیام نور . ایت الله سبحانی

    ........................................... حق یارتان ........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۸/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۴:۳۱


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    بسم الله الحکیم
    یک قول هم که قول درستی به نظر می رسد نزدیک به آنچه بزرگواران فرمودند این است که اینطور نیست که خداوند مثل انسان روح داشته باشد.
    اصلاً روح به معنای جان در قرآن با لفظ روح نیامده است!

    روح در قرآن مخلوقی شریف و بلندمرتبه است. و اینکه خداوند او را به خود نسبت می دهد مانند چیزهای دیگری که به خود نسبت داده می باشد. مثل "ان طهرا بیتی للطائفین"، "فادخلی فی عبادی. و ادخلی جنتی"
    (خانه من، بندگان من، بهشت من و...)

    نقل قول نوشته اصلی توسط سلام نمایش پست
    مگر روح ما " و نَفَختُ فیهِ مِن روحی " نیست !

    پس چرا بعضی روح ها " فیها خالدون " میشوند؟

    چه به روز روح خدائی آورده اند؟

    گفته اند این روح در همه دمیده نمی شود. فقط در بندگان خاص خدا دمیده می شود.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    با سلام
    بحث جالبیه.لطفا ادامه بدهید
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    اگر چنین باشد که می فرماید پس وظیفه تکوینی انسان چه هست
    اگر بفرماید عبادت سوال برای چه اگر بفرماید برای تکامل هدف از تکامل چیست اگر بفرماید برای خلیف الله شدن وظیفه مابقی انسانهای که نمی توانند چیست خداوند که می داند همه به این مقام نمیرسند پس بی هدف خلق کرده که محال است چون در قران می فرماید هم کس که کمان بر دنیا بدون هدف خلق شده کافر است ولی اگر ظریفتر به موضوع نگاه کنید در عین سادگی میتواند عقلانی هم باشد
    منظور من این است که اگر انسان از دو بخش جسم و روح خلق شده باشد به تنهای جواب مساله نمیتواند باشد و با ید به چیز دیگری در انسان توجه کرد
    شما فرمودید که

    گفته اند این روح در همه دمیده نمی شود. فقط در بندگان خاص خدا دمیده می شود

    مابقی انسانها چه روحی دارند
    و ایا ان امانتی که خداوند در قران فرموده میتواند همین روحی که دمیده شده باشد اگر نه ان چیست
    با عرض تشکر
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ در ساعت ۰۴:۰۷
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلام نمایش پست
    مگر روح ما " و نَفَختُ فیهِ مِن روحی " نیست !

    پس چرا بعضی روح ها " فیها خالدون " میشوند؟

    چه به روز روح خدائی آورده اند؟


    با سلام و درود


    خداوند متعال از همان ابتدای خلقت انسان، فطرت پاك و الهی را در نهاد او به ودیعه نهاده تا چراغ روشنی برای حركت او به سوی سعادت و كمال باشد. شاید این فطرت انسانی لازمه آن روح الهی است كه در كالبد انسان دمیده شده است.



    البته درنهاد انسان غرایزی هم موجود است مانند، شهوت، قدرت طلبی و ... ؛ و این امیال و غرایز حیوانی كه در نهاد انسان است تا موقعی كه از حد خود فراتر نروند هیچ منافات و مغایراتی با آن فطرت پاك ندارد.



    بله، وقتی انسان به این غرایز مادی و حیوانی خود بیش از حد صحیحش میدان بدهد و افراط و زیاده روی كند، در واقع جا را برای آن فطرت پاك تنگ كرده است.



    انسانی كه بدون توجه به معیارها و ارزش های انسانی حركت می كند و خود را در باتلاق گناه و عصیان می اندازد، با هر قدمی كه بر می دارد، از آن فطرت پاك فاصله می گیرد، و به عبارتی فطرت را در درون خود مستور و محدود می كند.



    شخص می تواند به راحتی بین آن فطرت پاك و این نیازها و امیال و غرائز حیوانی در حد متعارف آن جمع كند.

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ولی اگر انسانی بیش از حد، فطرت خود را سركوب نموده و در مسیر گناه و معاصی پیشرفت كرده است، به سختی می تواند ادامه مسیر بدهد، و چه بسا اصلا منحرف شود.



    لذا تصور نشود روح الهی انسان را مجبور به خوبی می كند؛ بلكه تقدیر الهی آن است كه كمال انسانی به اختیار خود او برگزیده شود، بلكه بالاتر شاید اختیار، اقتضای طبیعی روح الهی ای است كه در انسان دمیده شده است.




    کلام آخر: روح بنا بر روایات اهل بیت(ع)، مخلوقی از مخلوقات مقرب الهی است كه به خواست الهی بر نفس انسانی عرضه می گردد؛ چرا كه خداوند انسان را اشرف مخلوقات خود می داند، و لذا مخلوق مقربش را به كالبد انسانی دمیده است.


    اما این انسان است كه باید از این روح الهی پاسداری كند. و گناه نكردن بهترین وسیله برای پاسداری از این ودیعه الهی و مصون ماندن از انحراف در مسیر كمال است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ در ساعت ۰۹:۰۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض ادب وسلام خدمت استاد گرامی شما فرمودید




    کلام آخر: روح بنا بر روایات اهل بیت(ع)، مخلوقی از مخلوقات مقرب الهی است كه به خواست الهی بر نفس انسانی عرضه می گردد؛ چرا كه خداوند انسان را اشرف مخلوقات خود می داند، و لذا مخلوق مقربش را به كالبد انسانی دمیده است.
    در صورت امکان ادرس حدیث را لطف فرمایدفکر کنم در کالبد ادم دمیده باشد ایا امکان ان است که این روح همان امانت الهی باشد شما فرمودید

    اما این انسان است كه باید از این روح الهی پاسداری كند. و گناه نكردن بهترین وسیله برای پاسداری از این ودیعه الهی و مصون ماندن از انحراف در مسیر كمال است.


    در کل منظور از انسان چه کسی است جسم روح یا نفس
    با تشگر و سپاسگزاری از سرور گرامی بزمی
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض ادب وسلام خدمت استاد گرامی شما فرمودید




    کلام آخر: روح بنا بر روایات اهل بیت(ع)، مخلوقی از مخلوقات مقرب الهی است كه به خواست الهی بر نفس انسانی عرضه می گردد؛ چرا كه خداوند انسان را اشرف مخلوقات خود می داند، و لذا مخلوق مقربش را به كالبد انسانی دمیده است.
    در صورت امکان ادرس حدیث را لطف فرمایدفکر کنم در کالبد ادم دمیده باشد ایا امکان ان است که این روح همان امانت الهی باشد شما فرمودید

    اما این انسان است كه باید از این روح الهی پاسداری كند. و گناه نكردن بهترین وسیله برای پاسداری از این ودیعه الهی و مصون ماندن از انحراف در مسیر كمال است.


    در کل منظور از انسان چه کسی است جسم روح یا نفس
    با تشگر و سپاسگزاری از سرور گرامی بزمی


    با سلام و درود


    1. عن أبي جعفر و أبي عبد الله (عليهما السلام)، عن قوله تعالى: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ».(اسراء، 85)
    قالا: "... فإنما الروح خلق من خلقه، له بصر و قوة و تأييد، يجعله في قلوب الرسل و المؤمنين".

    روح از مخلوقات خداوند است بينايى و قدرت و قوت دارد، خدا آن را در دلهاى پيغمبران و مؤمنان قرار مى‏دهد.

    (تفسير نور الثقلين، عروسی حویزی، جلد 3 ، صفحه 216 ؛ تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی، ج 3، ص 584)


    2. در قرآن از روح به عنوان "قدس" و "امانت" نیز تعبیر شده است، چون روح از خيانت و قذارتهاى مادى و پليديهاى معنوى و از معايب و امراضى كه روحهاى انسانى آلوده به آنها است پاك و منزه است.


    3. روح آدمى مراتب و درجاتى دارد، آن مرتبه‏اى از روح كه در پيامبران و امامان است مرتبه فوق العاده والايى است، كه از آثارش معصوم بودن از خطا و گناه و نيز آگاهى و علم فوق العاده است و مسلما چنين مرتبه‏اى از روح از همه فرشتگان برتر خواهد بود حتى از جبرئيل و ميكائيل! (دقت كنيد)


    4. روح موقعيتى در عالم وجود دارد و آثار و خواصى در اين عالم بروز مى‏دهد كه بسيار بديع و عجيب است، و لذا خداوند می فرماید: «ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلا؛ و جز اندكى از دانش، به شما داده نشده است‏».

    برای مطالعه بیشتر به ترجمه تفسیر المیزان، ج 13، ص 270؛ و تفسیر نمونه، ج 12، ص 250 مراجعه نمایید. در این منابع به همه موارد استعمال روح در قرآن، اشاره شده است.


    5. ضمنا انسان موجودی است مرکب از جسم و روح.

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود