جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مسئله ي شفاعت در دنيا حاصل مي شود يا در آخرت؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    108
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مسئله ي شفاعت در دنيا حاصل مي شود يا در آخرت؟




    بسم الله
    سلام و عرض ادب
    بسياري از ما تصور مي كنيم كه شفاعت در قيامت حاصل مي شود، اما در واقع شفاعت اگر بخواهد توسط ائمه يا صالحين حاصل شود،در همين دنيا حاصل مي شود
    كسي كه مورد شفاعت قرار بگيرد روش خود را عوض مي كند و به جبران گذشته مي پردازد.
    البته شفاعت در آخرت هم وجود دارد ولي در امتداد شفاعت در دنياست.
    مسئله ي شفاعت مسئله بسيار بالايي است و شامل هر كسي نمي شود.

    اگر به دنبال شفاعت هستيد در همين دنيا دست به دامان شويد
    در پناه حضرت حق
    ویرایش توسط نگار من : ۱۳۸۸/۱۱/۱۶ در ساعت ۲۰:۲۰
    السلام عليك يا رسول الله
    نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
    به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شفاعت هم در این دنیاست و هم در قیامت
    شاهد شفاعت در این دنیا:


    وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا {النساء/64}

    اما من هم کاملا با شما موافقم که دعای ائمه معصوم در این دنیا که موجب توفیق ما شود تا بتوانیم اطاعت از خدا کنیم زمینه اصلی لیاقت (یا بخوانید بهانه) شفاعت در قیامت برای ماست
    ویرایش توسط m2babaey : ۱۳۸۸/۱۱/۱۶ در ساعت ۲۰:۰۷


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    108
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط m2babaey نمایش پست
    شفاعت هم در این دنیاست و هم در قیامت
    شاهد شفاعت در این دنیا:

    وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا {النساء/64}

    اما من هم کاملا با شما موافقم که دعای ائمه معصوم در این دنیا که موجب توفیق ما شود تا بتوانیم اطاعت از خدا کنیم زمینه اصلی لیاقت (یا بخوانید بهانه) شفاعت در قیامت برای ماست
    بسم الله
    با عرض معذرت فراموش كردم در امتداد نوشته هام بنويسم كه شفاعت در آخرت هم وجود داره ولي در امتداد شفاعت در دنياست
    با تشكر از دقتتون
    السلام عليك يا رسول الله
    نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
    به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    با سلام
    بحث شما جالبه.ولی مساله اینجاست که شاید شخص مورد عنایت قرار میگیره و مورد شفاعت قرار نمیگیره.البته به نظر این حقیر بین عنایت و شفاعت یه سری تفاوت هایی است.حال اگه اشتباه بیان نمودم لطفا تصحیح نمایید.
    با تشکر
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نگار من نمایش پست
    بسم الله
    سلام و عرض ادب
    بسياري از ما تصور مي كنيم كه شفاعت در قيامت حاصل مي شود، اما در واقع شفاعت اگر بخواهد توسط ائمه يا صالحين حاصل شود،در همين دنيا حاصل مي شود
    كسي كه مورد شفاعت قرار بگيرد روش خود را عوض مي كند و به جبران گذشته مي پردازد.
    البته شفاعت در آخرت هم وجود دارد ولي در امتداد شفاعت در دنياست.
    مسئله ي شفاعت مسئله بسيار بالايي است و شامل هر كسي نمي شود.

    اگر به دنبال شفاعت هستيد در همين دنيا دست به دامان شويد
    در پناه حضرت حق

    پاسخ:
    حتماً توجه داريد كه شفاعت دو معناي متفاوت دارد كه معناي عرفي مورد قبول اسلام و شرع نيست. در لسان عرف و عامه، شفاعت به اين گفته مي‏شود كه شفاعت كننده نظر صاحب قدرتي را در مجازات و كيفر دادن به زيردستان برگرداند. گاهي با استفاده از نفوذ خود، يا وحشتي كه از نفوذش دارند، و گاهي با پيش كشيدن مسايل عاطفي او را تحت تاثير قرار داده تا از تنبيه مجرم صرف نظر كند. زماني هم مباني فكري صاحب قدرت را درباره گناه مجرم و استحقاق او تغيير دهد. يقيناً اين نوع شفاعت در بحث‏هاي مذهبي معنا ندارد و مراد نيست، زيرا، نه خداوند در كارش اشتباه مي‏كند كه بتوان نظرش را عوض كرد، و نه عواطفي مثل انسان دارد كه بتوان آن را برانگيخت و از اين طريق در او اثر نمود، و نه از نفوذ كسي وحشت دارد و ملاحظه مي‏كند.
    بالاخره كيفر و پاداش بر غير محور عدالت دور نمي‏زند كه نياز به تغيير داشته باشد.
    شفاعت مورد نظر شرع اين است كه شخص مجرم (شفاعت شونده) تحولي پيدا كرده و موجباتي فراهم مي‏سازد تا از يك وضع نامطلوب و درخور كيفر بيرون آمده و به وسيله ارتباط با شخص برتر (شفيع) خود را در وضع مطلوبي قرار دهد كه شايسته بخشودگي شود.
    چنين شفاعتي در واقع يك مكتب عالي تربيت و وسيله اصلاح افراد گناهكار مي‏باشد.(1) هر چند محل شفاعت اصطلاحي در عالم آخرت است، يعني مجرم در اثر تحولات روحي و انقلاب دروني، زمينه بخشودگي را پيدا كرده و و از باب اين كه مثلاً با محمد (ص) و آل محمد ارتباط دارد، از آن‏ها مي‏خواهد از خدا بخواهند لطفش را شامل حال او نمايد، و چون زمينه بخشودگي را فراهم كرده و در خود تحول ايجاد نموده، و از طرف ديگر رحمت الهي بر غضبش پيشي دارد (يا من سبقت رحمته غضبه) خداوند شفاعت شافعان را مي‏پذيرد و او را مورد عفو قرار مي‏دهد. تحقق اين نوع شفاعت در دنيا معني ندارد؛ چنانكه "حرّ بن يزيد رياحي" در كربلا متحول شد و زمينه بخشودگي را فراهم كرد و از پيشگاه حضرت اباعبدالله(ع) عذر خواهي كرد و از امام خواست از خدا بخواهد از سر تقصيرش درگذرد و چنين شد.(2)


    پي‏نوشت‏ها:
    1 و 2 - برداشت از تفسير نمونه، ج‏1، ص 224 - 225

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آيه 39:44 سوره زمر ميفرمايد:
    "بگو شفاعت بطور كامل به خدا اختصاص دارد.
    فرمانروائی آسمانها و زمين اختصاص به خدا دارد.
    بعد هم پيش او برگردانده ميشويد. "


    قرآن در آيه 2:48 سوره بقره‌ ميفرمايد:
    "و از روزی بترسيد كه از كسی برای ديگری كاری ساخته نيست
    و از كسی شفاعتی پذيرفته نميشود و از كسی تاوانی گرفته نميشود و كمكی به آنها نخواهد شد. "

    قرآن در آيه 2:123 سوره بقره‌ ميفرمايد:
    "و از روزی بترسيد كه كسی ذره‌ای جزای كسی را نميدهد و از كسی تاوانی پذيرفته نميشود
    و شفاعتی برای كسی فايد‌ه‌ای ندارد و ياری هم نميشوند."

    قرآن در آيه 2:254 سوره بقره‌ ميفرمايد:
    "ای افراد باايمان، قبل از اينكه روزی بيايد كه در آن خريد و فروش و دوستی و شفاعتی وجود ندارد،
    از آنچه روزی شما ساخته‌ايم انفاق كنيد.
    كسانی كه قبول نكنند ظالمند."

    قرآن در آيه 74:38 سوره مدثر‌ ميفرمايد:
    "هر کسی در گرو كاريست كه كرده."

    در صورتيكه خداوند در آيه 19:95 سوره مريم ميفرمايد:
    " همه آنها (همه کسانی که در آسمانها و زمين هستند) روز قيامت به تنهائی پيش خدا ميآيند."

    و در آيه 23:101 سوره مومنون ميفرمايد:
    "وقتی در صور دميده شود (در روز قيامت) هيچگونه خويشاوندی ميان آنها وجود ندارد و از حال همديگر سؤال نميكنند.

    و در آيه 31:33 سوره لقمان ميفرمايد:
    "ای مردم، خودتان را از نافرمانی و عذاب خداوندتان حفظ كنيد و از روزی بترسيد كه پدری جزای فرزندش را نميدهد
    و فرزندی ذره‌ای بجای پدرش جزا نميدهد.
    وعده خدا حق است.
    بنابراين زندگی دنيا (روابطی كه در دنيا وجود دارد) و شيطان فريبكار شما را فريب ندهند."

    خداوند در آيه 21:47 سوره انبياء ميفرمايد:
    "ما روز قيامت ترازوهای عدالت را ميگذاريم و به کسی ذره‌ای ظلم نميشود
    و اگر عملی به اندازه دانه خردلی باشد آن را به حساب می آوريم.
    ما برای رسيدگی به حساب‌ها كافی هستيم"

    آيه 6:70 سوره انعام
    "كسانی را كه دينشان را بازی و سرگرمی ساختند و زندگی دنيا آنها را فريب داد بحال خود بگذار.
    فقط تذكر بده كه هر كس گرفتار اعمال خودش ميباشد و كسی غير از خدا ياور و شفيعی ندارد
    و هر تاوانی هم كه بدهد از او پذيرفته نميشود.
    آنها افرادی هستند كه گرفتار اعمال خودشان ميباشند.
    آنها بخاطر كفری كه ورزيدند، آب جوش و عذاب پردردی در پيش دارند.

    آيه 6:164 سوره انعام
    "بگو آيا اربابی (فرمانفرمائی) غير از خدا برای خودم پيدا كنم؟ در صورتيكه او مالك هر چيز است.
    هر كسی هر كاری ميكند بر عهده خودش است.
    هيچكس بار گناه ديگری را بر نميدارد.
    بازگشت شما پيش خداوندتان است.
    او شما را از اموری كه در آن اختلاف نظر داشتيد خبردار ميكند. "

    آيه 6:94 سوره انعام
    "يكی ‌يكی پيش ما ميآئيد همانطور كه بار اول شما را يكی ‌يكی آفريديم و نعمتهائی كه بشما داديم پشت سر خود جا گذاشتيد
    و شفيعانی را كه می ‌پنداشتيد درباره شما با ما شريكند با شما نمی‌بينيم.
    رابطه بين شما پاره شده و شفيعانی كه می‌ پنداشتيد گم شده‌اند. "


    آيه 30:13 سوره روم
    "و شفيعی از كسانی كه شريك خدا ميساختند برای آنها وجود ندارد و منكر شريكانی كه ميساختند ميشوند."

    آيه 32:4 سوره سجده ميفرمايد:
    "خدا وجودی است كه آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آنها است در شش روز ( شش مرحله) آفريد.
    و بعد بر عرش قرار گرفت.
    ياور و شفيعی غير از او نداريد.
    آيا توجه پيدا نميكنيد؟ "

    آيه 34:23 (سوره سبا)
    "... شفاعت پيش خدا فايده‌ای ندارد مگر برای کسی كه خودش درباره او اجازه دهد."
    آيه 19:87 (سوره مريم)
    " اختيار شفاعت را ندارند مگر کسی كه از خداوند رحمان عهدی گرفته باشد."
    آيه 20:109 (سوره طه)
    "در آن روز شفاعت سود ندارد مگر از کسی که خدا به او اجازه دهد و به حرف زدنش راضی باشد."
    آيه 53:26 (سوره نجم)
    "فرشتگان زيادی در آسمان‌ها هستند كه شفاعتشان ذره‌ای فايده ندارد مگر پس از رضايت و اجازه خداوند."
    آيه آيت الکرسی 2:255 (سوره بقره)
    " ... آنچه در آسمانها و زمين است مال اوست. چه كسی بدون اجازه او ميتواند پيش او شفاعت كند؟ ..."
    آيه 10:3 (سوره يونس)
    "خداوند شما خدائی است كه آسمانها و زمين را در شش مرحله آفريد و بعد بر عرش قرار گرفت.
    امور را تدبير ميكند، شفيعی وجود ندارد مگر بعد از اجازه او.
    پس خدائی را كه او فقط صاحب اختيار شماست بندگی كنيد (بنده و مطيع محض و بدون چون و چرای هيچكس جز او نباشيد).
    آيا متوجه نميشويد؟"
    آيه 21:28 (سوره انبياء)
    "خدا آنچه روبروی آنها و آنچه پشت سرشان است را ميداند
    و فقط برای کسانی که خدا بپسندد شفاعت ميکنند و از خدا هراسانند."
    آيه 19:87 سوره مريم درباره کسی كه از خدا عهدی گرفته صحبت ميكند.
    "اختيار شفاعت را ندارند مگر کسی كه از خداوند رحمان عهدی گرفته باشد."

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    شفاعت مثل این میمونه که بری سر یک امتحان و در راه بگی اگر 9 شدم به معلمم میگم بهم 10 بده

    به امید شفاعت جلو نریم
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و عرض ادب خدمت دوستان و سروران گرامي

    رواياتي از ائمه نقل شدهکه ظاهر آنها دلالت بر عدم وجود شفاعت در عالم برزخ مي کند مثل :عَمرو بن‌ يزيد ميگويد: به‌حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ عليه‌السّلام‌ عرض‌ كردم‌: من‌ شنيدم‌ كه‌ شما مي‌گفتيد: تمام‌ شيعيان‌ ما با هر كرداري‌ كه‌ دارند در بهشت‌ هستند. حضرت‌ فرمود: اين‌قول‌ تو را تصديق‌ مي كنم‌، سوگند به‌ خدا كه‌ همه‌ در بهشتند.عرض‌ كردم‌: فدايت‌شوم‌! گناهان‌، بسيار و بزرگند‌.حضرت‌ فرمود: امّا در قيامت‌ ، پس‌ همه شما دربهشتيد بواسطه شفاعت‌ پيامبرِ مُطاع‌ يا به‌ شفاعت‌ وصيّ آن‌ پيامبر ؛ وليكن‌ من‌از برزخ‌ شما نگران‌ و در هراس‌ مي‌باشم‌.عرض‌ كردم‌: برزخ‌ چيست‌؟فرمود: برزخ‌ عبارت‌ است‌ از عالم‌ قبر از وقتي‌ كه‌ انسان‌ مي‌ميرد تا زماني‌ كه‌ قيامت‌بر پا ميشود». (فروع‌ كافي ‌، ج‌ 1، ص‌ 66)
    در مقابل چنین روایاتی ، روايات ديگري قرار دارند که بر حضور و عنایت ویژه پيامبرو ائمه(ع) دربرخي مواقع مثل لحظه جان دادن ،شب اوّل قبر ، وقت سوال نکير و منکردلالت مي کنند.
    در مقام جمع بين اين دو دسته از روايات احتمالاتی مطرح شده که حاصل را می توان به این صورت بیان نمود که: شفاعت را بر دو گونه دانست ؛ شفاعت کبرا و شفاعت صغرا ، شفاعت کبرا که به صورت عمومی و فراگیر است ، مربوط به قيامت و بعد از حسابرسي کامل مي باشد که تمامي مومنين درانتظار شفاعت به سر مي برند و پيامبر ،ائمه اطهار و ساير شافعين به اذن الهي هر کهرا که بخواهند شفاعت مي کنند امّا شفاعت صغرا که در عالم برزخ جریان دارد ، يک جريان عمومی نبوده و تنها برای عده اي خاص به صورتمحدود وجود دارد.
    البته برخی از مفسّرین ، مثل علامه طباطبائي ، شفاعت رامخصوص قيامت دانسته ، در توجيه ، روایات ناظر به عنایت اهل بیت (ع) نسبت به برخی از اهل برزخ فرموده اند که چنین عنایاتی ، از قبيل تصرّفو حکومت الهيه اي است که خداوند متعال به ائمه(ع) اعطاء نموده لذا اینگونه عنایات ویژه از قبیل شفاعت نیستند.(ر.ک:تفسير الميزان ،ج 1،ذيلآيه 48 بقره)
    امّا خود ايشان نیز هنگامي که سخن، از حقيقت شفاعت مي گويند ، آنرا چنانتوسعه می دهند که هر گونه تاثير اسباب را در عالم تکوين و تشريع مشمول شفاعت مي شمرندولي کمک و اعانت اولياء الهی به اهل برزخ را مصداق شفاعت نمي دانند.همچنین ایشان در تعریف شفاعت آن را نوعی تصرّف و حکومت معنی می کنند. لذا به نظر می رسد که منظور ایشان از مختصّ بودن شفاعت به عالم آخرت ، شفاعت کبراست که آیات قرآن کریم ناظر به آن است.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۴/۰۵ در ساعت ۱۲:۳۵

  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به هر حال آنچه از مجموعه آيات وروايات به دست مي آيد اين است که شفاعت به معناي وسيع کلمه ، در هر سه عالم (دنيا ،برزخ و آخرت) صورت مي پذيرد. هر چند محل اصلي شفاعت به معنی خاصّ آن در قيامت و براينجات از آتش دوزخ است .(ر.ک: پيام قرآن ، آیة الله مکارم شیرازی ، ج 6، ص526).
    بنا بر این شفاعت به معنای عامّ آن در هر عالمی امکان پذیر است ؛ بلکه شواهدی قرآنی وجود دارد که نشان می دهد شفاعت در دنیا نیز ممکن است .در داستان حضرتيوسف فرزندان حضرت یعقوب ، از پدرشان خواستند در پيشگاه خدا براي آنان استغفار کند و حضرت يعقوب نيزپذيرفت و اين چيزي جز شفاعت نيست. شفاعت این است که شخص مقرّب در پیشگاه خدا ، واسطه شود تا گناهان شفاعت شونده بخشیده شود. در این جریان نیز عملاً چنین امری رخ می دهد.همچنین حضرت نوح (ع) برای فرزندش نزد خدا شفاعت نمود ولی شفاعت او پذیرفته نشد.
    در مورد عالم برزخ نيز روايات بسياري داريم که اعمال نيک آدمي همچون نماز،روزه و ولايت و امثال آن يا حضور اولياء الله سبب تخفيف آلام و مجازاتها مي گردد. در آخرت نیز اموری مثل نماز و روزه و ولایت و توبه همراه با اولیای الهی شفاعت خواهند نمود.
    بنابراين شفاعت به معنی عامّ آن ، محدود به عالم خاصّي نبوده و همهعوالم سه گانه را در بر مي گيرد. ولي محل اصلي شفاعت به معنی خاصّ آن که ردّ نمی شود و موجب بخشودگی کامل شفاعت شونده می شود ، قيامت و در آستانه عذاب الهياست.شايد دليل نگراني ائمه(ع) نسبت به شیعیان در عالم برزخ نيز ، همين محدوديت دايره شفاعت درعالم برزخ و احتمال عدم مقبولیّت شفاعت در این عالم باشد.



  15. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود