جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراتب نفس

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مراتب نفس




    سلام اگه ممکن است درموردنفس و مراتب نفس انسان توضیح بدهیدممنون

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مراتب نفس در آیات قرآن

    معنی کلمه ی نفس

    با دقت در موارد کاربرد کلمه «نفس» سه معنا برای آن ثابت می شود:

    (الف) به معنای همان چیزی که به آن اضافه می شود:«نفس الانسان» یعنی خود انسان و «نفس الشیء» یعنی خود شیء. بنابراین معنا، اگر این کلمه به چیزی اضافه نشود هیچ معنایی ندارد. پس منظور از کلمه «نفس» معنوی بر مضاف الیه آن است . درباره خدای متعال نیز به همین معنا به کار رفته است :« کتب علی نفسه الرحمه» »" از آن خداست رحمت (و بخشش ) را برخود ، حتم کرده است ."(انعام/12).

    (ب) به معنای شخص انسان - انسان به منزله موجودی که مرکب از روح و بدن است :«خلقکم من نفس واحده.» "خدا آن کسی است که شما را از یک نفس ، یعنی یک شخص انسانی ، آفرید"(زمر/6).

    (ج) به معنای روح انسانی . چون آنچه مایه تشخیص شخصی انسان است علم و حیات و قدرت است که آن هم قائم به روح ادمی است .

    قرآن در همه جه تکیه روی قلب و روح انسان دارد و می فرماید (... فانها لا تعمی الابصار ولاکن تعمی القلوب التی فی الصدور)
    یعنی متوجه باشید چه بسا چشم های سر بیناست (و خوب میبیند)اما دلها که در باطن است کور شده است.

    قرآن به جان انسان قسم میخورد.(و نفس و ما سواها ) قسم به جان انسان و قسم به جان خالق انسان .
    این جان آنقدر مهم است که هم دوش با خدا مورد قسم قرار گرفته است.در قرآن از جان انسان هم تعبیر به نفس میشود و هم روح و هم قلب .همه یکی است منتهی دارای مراتب می باشد.
    این جمله ی (...ان نفس لامارته بالسوء ...)به قول اهل ادب هم جمله ی اسمیه است و هم با کلمه ی ان که دال بر تحقیق است آمده ،هم با کلمه ی «اماره»که صیغه ی مبالغه است و هم به همراه لام تاکید یعنی چند تاکید در کنار هم قرار گرفته و اماره بودن نفس را اثبات میکند یعنی بیدار باشید این نفس شما دائم فرمان به بدیها میدهد.

    نفس شما تا تربیت نشده است اماره است و فرمان به بدیها میکند تا کم کم لوامه بشو و ملامت گر درونی که مورد قسم خدا واقع شده استلا اقسم به یوم القیامهٌِ و لا اقسم باالنفس اللوامه ) قسم به روز قیامت و قسم به نفس لوامه .
    وقتی انساان در معرض تربیت قرار گرفت،کم کم به جایی میرسد که از درونش فرمانده ای به پا میخیزد و ملامتش میکند،از آن هم که بالاتر رفت،نفس مطمئنه میشود که خدا خطاب به او میفرماید که(یا ایتها النفس المطمئنه *ارجعی الی ربک راضیته مرضیه*فادخلی فی عبادی*وادخلی جنتی) ای جان آرام یافته به خدا بازگرد به سوی پروردگارت که هم تو از خدایت خشنودی و هم خدا از تو خشنود است،پس داخل در نمره ی بندگان من و داخل در بهشت من شو.
    در این مرتبه است که آدمی با داشتن خدا هیچ کمبودی ندارد و می گوید:

    اگر چشم همه خلق بیفتم سهل است تو مینداز که مخذول تو را ناصر نیست.

    در نتیجه :

    نفس انسان دارای مراتب و درجات بسیار مختلفی است زیرا جوهره ی وجودی او به گونه ای آفریده شده که می تواند در صورت ریاضت و تربیت ، از فرشتگان مقرب هم بالاتر بپرد و در صورت پستی و رذالت از هر حیوانی پست تر گردد .
    اگر نفس به مقتضای شهوات و لذات حیوانی به دنبال خواسته های شیطانی رفت و به پستی گرایید به آن (( نفس اماره )) گویند ، یعنی نفسی که به بدی و پلیدی فرمان می دهد ....
    و اگر نفس به این درجه از بدی نبود بلکه نیمه جانی داشت و در صورت ارتکاب معاصی ، زبان به اعتراض و ملامت گشود آن را (( نفس لوامه )) گویند ، یعنی نفس سرزنش کننده ، و اگر در اثر عبادت مطیع فرمان الهی شد و به اوامر و نواحی پروردگار اطمینان و سکون یافت به آن (( نفس مطمئنه )) گویند ، یعنی نفسی که در پیشگاه پروردگار آرام و مطمئن است .

    امیرالمومنین علی (ع) می فرماید :
    (( آیا آزاد مردی نیست که این دنیا را همچون باقیمانده ی غذا
    که لای دندان می ماند رها کند و به اهلش واگذارد ؟ آری
    برای نفس شما قیمتی نیست جز بهشت پس آن را به غیر
    بهشت نفروشید )) – بحارالانوار 73/132



    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***


  5. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود