صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعا خالص ترين عبادت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعا خالص ترين عبادت




    دعا خالص ترين عبادت
    دعا بهترين، خالص ترين و ناب ترين عبادت معرفي شده است (الدعا مخ العبادة)(1)
    «مخ» يعني «ناب»(2) خالص ترين و ناب ترين عبادت را دعا نام نهاده اند.
    آنقدر دعا اهميت دارد كه طبق بعضي از روايات ثواب نماز كه ركن دين و معراج مومن است را به مقدار دعاي در نماز و طول قنوت آن مي دهند.(3) چراكه نماز، ذكر است ولي دعا از ذكر هم بالاتر است. در هر دعايي ذكر هست ولي در هر ذكري دعا نيست، آنكه خدا را مي خواند خود را نمي بيند بلكه فقط آن كس را كه مي خواند مي بيند ولكن ذاكر هم خود و هم ذكر و هم مذكور را مي بيند.
    اميرالمومنين(ع) دعا را «احب الاعمال الي الله سبحانه في الارض معرفي مي كند و آن را سلاح مبارز با دشمن درون و برون و كليد روزي مي داند»(4) امام صادق(ع) دعا را بُرنده تر و نافذتر از سلاح آهني معرفي كرده آن را عمود دين، نور آسمان و زمين مي داند (ان الدعا انفذ من السلاح الحديد و منها ان الدعا عمود الدين و نورالسموات و الارضين)(5)
    ● نقش زمان و مكان در دعا
    نقل است امام هادي(ع) بيمار شد. به اين جهت فرمودند يك نفر را اجير كنيد تا از مدينه برود كربلاو در آنجا كنار حائر حسيني براي من دعا كند. فردي را اجير كردند؛ آن شخص گويد من پيش خود گفتم امام حسين(ع) هم امام است، امام هادي(ع) هم امام، پس چرا من از كنار امامي به كنار امام ديگر بروم و آنجا دعا كنم خود امام هادي(ع) دعا كند. لذا به محضر مقدس حضرت رسيدم و سوال خود را عرض نمودم حضرت فرمود درست است وليكن خداي سبحان بعضي از مكان ها را محل استجابت دعا قرار داده است و دوست دارد در آن مكان ها از او ياد شود من هم به تبعيت از خداي سبحان دوست دارم در آن مكان ها مرا دعا نماييد و حائر و كربلاي حسيني مكان استجابت دعا است براي اين است كه من مي خواهم تو به آنجا بروي و در آنجا خداي سبحان را بخواني و مرا دعا كني (انما في مواطن يحب الله ان يذكر فيها فانا احب ان يدعولي حيث يحب الله ان يدعو فيها و الحير من تلك المواضع)(6) و در نقلي ديگر چنين وارد شده است (ان الله بقاعاً يحب ان يدعا فيها فيستجيب لمن دعا و الحير منها).(7)وجود اقدس سيدالشهدا اباعبدالله الحسين(ع) خود در ضمن بياني به اين مهم (كربلاموضع استجابت دعا است) اشاره مي فرمايند (و قد اختارها الله تعالي يوم دحا الارض و جعلها معقلالشيعتنا و محبينا تقبل اعمالهم و صلواتهم و يجاب دعائهم).(8)
    اين بيان نوراني مويد است بر اين معنا كه بعضي از مكان ها محل استجابت دعا هستند.
    در بعضي از زمان ها دعا اثر خاصي دارد. مثل شب جمعه يا روز جمعه، در روايت آمده كه پروردگار عالم در هر شب جمعه از اول شب تا طلوع فجر ندا مي كند به بندگان خود از فوق عرش كه آيا نيست بنده مومني كه بخواند مرا در اين وقت و حاجتي از من بخواهد، خواه حاجت دنيا و خواه حاجت آخرت كه من حاجت او را برآورم و مطلب او را روا كنم و آيا نيست بنده مومني كه در اين وقت از گناهان خود توبه كند و به من بازگشت نمايد تا من بيامرزم او را و توبه او را قبول كنم، آيا نيست بنده مومني كه معاش او تنگ باشد و از من بخواهد وسعت معاش را، تا من اجابت كنم او را و آيا نيست صاحب بيماري و مرضي كه از من سوال كند صحت خود را تا من او را صحت بخشم و عافيت كرامت فرمايم و يا محبوس باشد تا او را خلاصي دهم، يا ظلم كسي به او رسيده باشد تا او را از ظلم ظالم نجات دهم و از جمله اوقات دعا اول وقت زوال جمعه است و آخر روز جمعه.(9)
    نقل است سيدة نساءالعالمين حضرت زهرا(س) در روز جمعه به غلام خود چنين مي فرمودند: (اصعد علي الظراب، فاذا رايت نصف عين الشمس قد تدلي للغروب فاعلمني حتي ادعو) (10) آن حضرت در روز جمعه به غلام خود مي فرمود: «بر بلندي قرار گير، هرگاه كه ديدي نصف قرص خورشيد در حال غروب است مرا آگاه كن تا دعا نمايم.»
    ● دعا هميشه مستجاب است
    دعا چون خواندن خداي سبحان است پس هيچ گاه بدون استجابت نخواهد بود آنكه بگويد من دعا كردم ولي مستجاب نشد در حقيقت دعا نكرده است بلكه خواسته است نعوذبالله خداي احد و صمد را امتحان كند.احمدبن محمدبن ابي نصر كه صحابي امام رضا(ع) است مي گويد به حضرت عرض كردم جعلت قداك اني قدسالت الله حاجة مثل كذا و كذا سنة و قد دخل قلبي من ابطائها شيء فقال: يا احمد اياك و الشيطان). قربانت شوم من چند سال است كه از خداي احد و صمد حاجتي را درخواست دارم و از تاخير اجابتش در دلم شبهه و نگراني آمده است، حضرت(ع) فرمود: «اي احمد از شيطان برحذر باش و مراقب باش كه شيطان به اين وسيله در دل تو راهي باز نكند و تو را نااميد نكند.» (ان ابا جعفر صلوات الله عليه كان يقول: ان المومن يسال الله عزوجل حاجة فيوخرعنه تعجيل اجابته حبالصوته) امام باقر(ع) هميشه مي فرمود: ممكن است مومن دعايي كند و خدا براي اين كه او بيشتر خدا را بخواند دادن حاجت او را تاخير مي اندازد چرا كه خير مومن بنا به تشخيص و حكمت خداي سبحان ممكن است در عدم دادن حاجت يا تاخير آن قرار گرفته باشد. (11)
    ● اقسام دعا
    همانطور كه عده اي عبادت مي كنند از ترس آتش، عذاب و عقاب خداي سبحان؛ عده اي هم از ترس دعا مي كنند (الدعا ترس المومن)(12) يعني براي اينكه آسيب نبينند دعا مي كنند و دعا را سپري در برابر بليات قرار مي دهند.
    اميرالمومنين(ع) فرمود: (ما المبتلي الذي قد اشتد به البلاء با حوج الي الدعا الذي لايامن البلاء)(13) آنكه در امن و آسايش است به دعا بيشتر احتياج دارد تا انسان گرفتار و لذا عده اي خائفانه و از ترس دعا مي كنند همانطور كه بعضي خائفانه عبادتي دارند.قسم دوم آنهايي هستند كه شائقانه و از روي طمع عبادت مي كنند يعني به شوق بهشت و به طمع نعمات بهشت خدا را عبادت مي كنند در مقام دعا هم، عده اي اهل دعا هستند اما از روي طمع دعايي دارند (الدعاء سلاح المومن) (14) مي خواهند به سبب دعا و با سلاح دعا نعمتي را كسب كنند.در مقام سوم همانطور كه عده اي نه از ترس آتش و نه به شوق بهشت بلكه آزادانه عبادت مي كنند در موقع دعا هم آنها آزادانه دعا مي كنند «الدعاء مخ العبادة».
    ● شاكله دعا
    دعا احكام، آداب و اسراري دارد و از اين سه صورت شكل گرفته است.
    ● احكام دعا
    احكام دعا عبارت است از اين كه انسان از خداي سبحان چيزي طلب كند كه حرام نباشد. چيزي كه آسيب به داعي و يا به غير داعي نرساند و در يك جمله آنچه كه روزي او قرار داده نشده طلب نكند. (ولاتعنتي بطلب مالم تقدر لي فيه رزقا) (15)
    ● آداب دعا
    دعا آدابي دارد، مثل اين كه داعي اول حمد خداي را به جاي آورد، به گناهان خود اعتراف كرده استغفار نمايد، بوي خوش استعمال كند، با صداي بلند دعا نكند. يعني دعاي او با تضرع و خفا همراه باشد (البته اين خوف، خوف نفساني نيست بلكه هراس عقلاني است كه مناسب با مقام ربوبي است) حالت ابتهال و گريه داشته باشد، انگشتر عقيق در دست كند، رو به قبله بنشيند، با طهارت باشد، دست هاي خود را بلند كند، در جاي با شرافت قرار بگيرد و...

    اسرار دعا و اركان دعا
    دعا داراي سه ركن است، داعي، مدعو، ادب دعا. داعي همان عبد مستمند و نيازمند است كه با تمام وجود خود خداي سبحان را مي خواند يعني همان كمال فقر به اين معنا كه مثل فقير، براي خود ستون فقرات و محل اتكايي نبيند و قوام خود را جز با توكل و اتكا بر خداي سبحان نداند. پس داعي همان حقيقت و عين فقر و مستمندي است.
    مدعو، خداي رحمان است كه داراي اسماء حسني بوده (قل ادعوا الله اودعوا الرحمن ايا ما تدعوا فله الاسماء الحسني)(16)
    ادب دعا هم كه ركن سوم دعا ذكر شده است در دو كلمه خلاصه شده است تضرعاً و خفية كه البته خفية بودن دعا نه يعني با صداي آهسته دعا كردن و با پنهاني و مخفيانه دعا نمودن؛ چرا كه دستورات معارض با اين معنا هم وارد است كه نمونه اي از آن نقل شد و همچنين در دعاي سراسر رحمت كميل مسطور است. اميرالمومنين كه مودب ترين داعي است و خود ممسوس في ذات الله است گاهي عرضه مي دارد (لاضجن اليك) زماني فرياد مي زند (لاصرخن اليك) چرا كه شعاع اينگونه خطابات به سوي ذات اقدس الهي زجهت طلبمندي نيست بلكه بر مبناي (لاي الاموراليك اشكو و لما منها اضج و ابكي) است.
    اگر كسي اركان دعا را شناخت آن ادب بندگي را رعايت كرده نه تنها از غير خدا چيزي نمي خواهد بلكه از خداي سبحان هم چيزي طلب نمي كند و فقط او را مي خواند.
    پي نوشت ها: کیمیای سعادت و روزنامه ايران >شماره 4311 23/6/88 > صفحه 14 (زلال)(


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    یارب
    سلام خدمت سروران گرام

    در تفسير نمونه، ج‏6، ص: 210 خوندم نوشته بود:
    در حديثى مى‏خوانيم كه پيامبر ص در يكى از غزوات بود، هنگامى كه سپاهيان اسلام كنار دره‏اى رسيدند فرياد خود را به" لا اله الا اللَّه"" و اللَّه اكبر" بلند كردند، پيامبر فرمود:
    يا ايها الناس اربعوا على انفسكم اما انكم لا تدعون اصم و لا غائبا انكم تدعون سميعا قريبا انه معكم‏
    :" اى مردم اندكى آرامتر دعا كنيد شما شخص كر و غائبى را نمى‏خوانيد شما كسى را مى‏خوانيد كه شنوا و نزديك است و با شما است" «1».
    (1) مجمع البيان جلد چهارم صفحه 429.
    ***************

    حالا سوال من اینکه اگر ما خدا را با صدای بلند بخوانیم و به درگاهش دعا کنیم مرتکب گناه شده ایم؟



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    نقل قول نوشته اصلی توسط Moamma نمایش پست
    یارب
    سلام خدمت سروران گرام

    در تفسير نمونه، ج‏6، ص: 210 خوندم نوشته بود:
    در حديثى مى‏خوانيم كه پيامبر ص در يكى از غزوات بود، هنگامى كه سپاهيان اسلام كنار دره‏اى رسيدند فرياد خود را به" لا اله الا اللَّه"" و اللَّه اكبر" بلند كردند، پيامبر فرمود:
    يا ايها الناس اربعوا على انفسكم اما انكم لا تدعون اصم و لا غائبا انكم تدعون سميعا قريبا انه معكم‏
    :" اى مردم اندكى آرامتر دعا كنيد شما شخص كر و غائبى را نمى‏خوانيد شما كسى را مى‏خوانيد كه شنوا و نزديك است و با شما است" «1».
    (1) مجمع البيان جلد چهارم صفحه 429.
    ***************

    حالا سوال من اینکه اگر ما خدا را با صدای بلند بخوانیم و به درگاهش دعا کنیم مرتکب گناه شده ایم؟



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    خالص ترین جلوه بندگی

    دعا دریچه نزول رحمت خداست؛ سرچشمه فیضان الطاف الهی است؛ آبشار باطراوت مهر پروردگار است؛ خالص ترین جلوه بندگی است؛ پاک ترین تجلی خضوع و خشوع است؛ زیباترین نوع عبادت است؛ روشن ترین جلوه اظهار تواضع و اطاعت بنده و مهربانی و لطافت معبود است؛ دعا غوطه ور شدن در زلال وصل است؛ نوشیدن از جام مهربانی حق است و لبریز شدن از حیات جاودانگی است.

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    کلید گنج رحمت

    مالکِ ملکوت و صاحب گنجینه های دنیا و آخرت اراده فرموده است که او را بخوانی و تو را اجابت کند. اراده کرده تا از او بخواهی و به تو عطا کند؛ چرا که او مهربان و بخشنده است و میان خود و بنده حجابی ننهاده و بنده را در بارگاهش نیازمند واسطه ای نکرده است. کلیدِ گنجِ رحمتِ او نیایش، خواندن و خواستن است و او این کلید را به دست بنده سپرده تا گاهِ نیاز، به دعا درِ گنجینه رحمتش را بگشاید.

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    اظهار خضوع

    لحظه دعا و نیایش، لحظه روگرداندن بنده از هرچه پوچی است، به سوی او که حقیقت محض است. لحظه ناب دعا لحظه قدم نهادن به سوی حیات حقیقی، رو کردن به سوی رستگاری ابدی و یافتن چراغ هدایت است. لحظه اظهار ناتوانی بنده و غرق شدن در مهربانی و توانایی بی کران الهی است. لحظه شیرین دعا پاک ترین لحظه عبادت و اظهار خضوع بنده است به درگاه معبود و به فرموده امام محمد باقر علیه السلام : «نزد خدا چیزی محبوب تر از این نیست که دست خواهش به سویش دراز شود».

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    صفای نیمه شب

    نیمه شب ها، نزدیکی های طلوع سپیده، آبشار رحمت خداوند بیش از همیشه جاری است. در این لحظات طراوت موج می زند و شمیم عطر دعا نسیم بهشت را به یاد می آورد. سحرگاهان دل عاشق به هوای او پر می زند و دست نیایش به گرمی و تمنای عاجزانه تری درِ خانه او را می زند. دعا کردن، خواندن محبوب و طلب مهربانی از او کلید گنج رحمت است و هر دست که به سوی او برآید ریسمان رستگاری است. خواندن دوست، رازونیاز با او و نجوای عاشقانه با او در سحرگاهان، در آرامش نیمه شب و پیش از آغاز کردن روزی دیگر و تازه تر صفایی دیگر دارد و حیاتی جاودانه تر می بخشد؛ آن قدر که عطر خوش و باطراوتش تو را از خواب شیرین برمی کند و به سوی او پرواز می دهد.

  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    فزونی نیایش


    آسمانیان، پاکان و نیکان هر دم دل به یاد خدا زنده می دارند و راه زندگی به امید یاری او می پویند. یکسره دست به آسمان بلند می دارند و زبان به نیایش او مشغول می سازند. بندگان پاک خدا ناب ترین حالت بندگی را در لحظات نیایش و دعا یافته اند و هرگز از این زلال حیات بخش سیراب نمی شوند. به فرموده امیرمؤمنان علی علیه السلام «آن که خداشناس تر باشد بیش از دیگران دست نیاز و نیایش به سوی خدا دراز می کند».


  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286

    شاد فضیلت دعا




    «و چون بندگانم از تو سراغ مرا می‌گیرند، بدانند كه من نزدیكم و دعوت دعوت‌كنندگان را اجابت می‌كنم، البته در صورتی كه مرا بخوانند. پس باید كه آنان نیز دعوت مرا اجابت نموده و به من ایمان آورند تا شاید رشد یابند.»(بقره/ 186) در این آیه «هفت نكته دلالت دارد بر اینكه خدای سبحان به استجابت دعا اهتمام و عنایت دارد و از طرفی در این آیه با همه‌ی اختصارش، هفت مرتبه ضمیر متكلم «من»تكرار شده است و آیه‌ای به چنین اسلوب در قرآن منحصر به همین آیه است.»این آیه‌ نشان دهنده‌ی عظمت دعا در نزد خداوند و برتری آن نسبت به سایر عبادات است و به تعبیر پیامبر اكرم «دعا مغز عبادت است.» در كتب روایی احادیث بسیاری در رابطه با فضیلت دعا آمده است و در اكثر آن كتب، فصل مستقلی در رابطه با فضیلت دعا آمده است و ما در این نوشتار به برخی از فضیلتهای دعا اشاره می‌كنیم:
    1-افضل عبادات: از امام باقر ـ علیه السّلام ـ سئوال كردند «برترین عبادات كدام است؟ فرمودند: هیچ چیزی بهتر از درخواست حاجت از خداوند متعال نیست»و «وقتی از آن حضرت سئوال شد كه قرائت قرآن افضل است یا دعای بسیار؟ فرمودند: بسیار دعا كردن برتر است به دلیل آیه‌ی كریمه كه فرمود اگر دعا نكنید، عنایت و توجهی به شما نمی‌شود. (فرقان/ 77) »و امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: «بسیار دعا كنید چرا كه مسلمان برای برآوردن حاجت خویش وسیله‌ای بهتر از دعا و روی آوردن به خدا و تضرع به سوی او نخواهد یافت. پس چیزی طلب كنید كه خداوند آنرا اجازه داده است و دعوت خداوند را لبیك گویید تا از عذاب الهی نجات یابید و رستگار شوید» و نیز امام باقر ـ علیه السّلام ـ در روایتی در تفسیر آیه «ان ابراهیم لاوّاه حلیم» (114 توبه) فرمودند: اوّاه یعنی زیاد دعا كننده، چنان كه امام صادق ـ علیه السّلام ـ نیز امیرالمؤمنین را دعاء یعنی زیاد دعا كننده نامیده‌اند.
    2-كلید رحمت: خداوند مالك حقیقی جهان هستی و روزی دهنده‌ی همه‌ی مخلوقات است. بیشتر نعمتهایی كه به بندگان خود داده است بدون درخواست آنان بوده است اما خزانه‌ی رحمت الهی بی‌پایان است و بنده هر اندازه قابلیت داشته باشد از رحمت خداوند به همان اندازه‌ی تواند استفاده كند و به فرموده‌ی حضرت علی ـ علیه السّلام ـ «كلید این رحمت الهی دعاست.» كه اگر با شرایط به جا آورده شود باعث جلب رضایت خداوند و در نتیجه استفاده‌ی بیشتر و بهتر از نعمتهای الهی می‌شود. و به فرموده امام صادق ـ علیه السّلام ـ فقط با دعا می‌توان به آنچه كه نزد خداست نائل شد.
    3-نور آسمان و زمین: پیامبر اسلام می‌فرمایند: «دعا نور آسمانها و زمین است.»
    4-محبوبترین عمل نزد خداوند: امیرمومنان می‌فرمایند: «محبوبترین عمل نزد خداوند در روی زمین دعاست.»چرا كه خداوند مشتاق بندگان خویش است و به خاطر همین اشتیاق دوست دارد بنده‌اش را در حال مناجات و راز و نیاز با خود ببیند. امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: «خداوند حاجت و درخواست شما را می‌داند اما دوست دارد بنده‌اش حاجت خود را به او بگوید.» و در جای دیگر می‌فرمایند: «خداوند روزی مومنین را از محلی كه تصورش را نمی‌كند به او می‌رساند به خاطر اینكه وقتی بنده محل رزق خود را نداند بسیار دعا می‌كند.»
    حتی برخی مواقع به خاطر علاقه به مناجات بندگان مومن خویش، برآوردن حاجت آنان را به تاخیر می‌اندازد. تا صدای او را هر چه بیشتر بشنود. امام باقر ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: «خداوند اجابت دعای مومن را به تاخیر می‌اندازد به خاطر اینكه مشتاق شنیدن صدای اوست و می‌گوید صدایی است كه شنیدنش را دوست دارم و دعای منافق را هر چه زودتر اجابت می‌كند و می‌فرماید: صدایی است كه از شنیدن آن بیزارم.»
    5-سلاح مومن: پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرمایند: «سلاح مومن دعاست.» یعنی مومن در زندگی خود هیچ‌گاه دچار اضطراب نمی‌شود چراكه ارتباط او با خداوند محكم است و وسیله‌ی این ارتباط دعاست كه می‌تواند با آن هر مشكلی را از سر راه خود بردارد. امام صادق ـ علیه السّلام ـ در توصیف این سلاح مخصوص مومن می‌فرمایند: «دعا از نیزه تیزتر و برنده‌تر است.» چنان كه پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: اگر خدا را آن چنان كه شایسته است می‌شناختید، دعای شما كوه‌ها را جابجا می‌كرد.
    6-شفای دردها: امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: «شما را سفارش به دعا می‌كنم چرا كه دعا شفای همه‌ی دردهاست» اگر دعا با شرایط و آدابش به جا آورده شود و هنگام دعا امید انسان فقط به خدا باشد نه چیز دیگر، هیچ درخواستی بدون پاسخ نخواهد ماند چنانكه بارها دیده شده بیماران لاعلاج شفا پیدا كرده‌اند به خاطر اینكه اطرافیان او وقتی از همه جا ناامید شدند با تمام وجود رو به سوی خدا می‌آورند و تنها او را می‌خوانند و چنین دعایی، قطعاً مستجاب می‌شود.
    7-چراغ تاریكی‌ها: امیرمومنان ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: «دعا چراغ تاریكی‌‌هاست.»
    و بالاترین فضیلت این است كه خداوند متعال دعا را مستجاب می‌كند به این مفهوم كه همین دعا محقق شود، استجابت نیز خواهد آمد، زیرا خداوند متعال در آیه «ادعونی استجب لكم» و «اجیب دعوه الداع اذا دعان» هیچ شرطی برای استجابت قرار نداده است، بلكه تنها شرط آن تحقق دعای واقعی است. و چه فضیلتی بالاتر از این كه خداوند بلافاصله و بدون قید و شرط پاسخ دعا كننده را بدهد.
    آنچه باقی می‌ماند این است كه این همه فضیلت برای چیست؟ و حاجت خواستن از خدا و یا سخن گفتن خاضعانه با او چه نكته پنهانی دارد كه این ارزش‌ها را در پی خود آورده است؟
    توجه به حالات دعای انسان كه در قرآن ذكر شده است ما را به این نكته رهنمون می‌شود. در آیه 8 سوره زمر و 62 سوره نمل، و 65 از سوره عنكبوت، بیان می‌كند كه آدمی در حالت گرفتاری و شداید و یا در سفر دریایی، خدا را می‌خواند و این دعا خالصانه است. در روایتی از امام صادق نیز امید كسی كه در دریا به تخته پاره‌ای آویزان است به تصویر كشیده شده است. این آیات ضمن بیان فطری بودن باور به خداوند این نكته را نیز به منصه ظهور می‌رسانند كه خالصترین دعا در حالتی صورت می‌بندد كه دست انسان از همه‌ی اسباب عادی كوتاه باشد و تنها عامل موثر را خدا بداند ـ‌ انقطاع از ماسوا و اتصال به حق تعالی ـ و این دعا، دعایی است كه در روایتی از امام صادق علیه السلام اجابت آن ضمانت شده است.
    به همین دلیل است كه در روایات، توصیه شده كه حتی بند كفش پاره شده و نمك غذا را از خدا طلب كنید. زیرا كسی كه تا این حد، خود و بلكه تمام ماسوا را ناتوان می‌بیند كه توانایی تهیه نمكی برای غذا را بدون عنایت الهی ندارند به حقیقت توحید افعالی رسیده است و هیچ موثری را بجز خدا در نمی‌یابد و باور دارد كه لاموثر فی الوجود الا الله، و این مقام، مقام اعتراف به فقر ذاتی آدمی واقرار به غنای مطلق حق تعالی است كه یا ایها الناس انتم الفقراï؛€ الی الله و الله هو الغنی الحمید (فاطر 15) و به همین جهت است كه اگر دعای انسان نباشد خداوند به او اعتنایی نمی‌كند (فرقان/ 77). امام صادق ـ علیه السّلام ـ در حدیثی برای توضیح مفهوم استكبار از عبادت، عبادت را به دعا تفسیر كرده‌اندو نتیجه آنكه، كسانی كه دعا نكنند داخل جهنم خواهند شد، و با توضیحات قبل روشن می‌شود كه كسی كه دعا نمی‌كند در واقع برای غیر خدا، استقلال را به رسمیت می‌شناسد و این چیزی به جز شرك در ربوبیت نیست و لذا در روایتی دیگر پیامبر گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرمایند كسی كه به مخلوقات اعتصام بورزد خداوند دعای او را مستجاب نمی‌كند و بلكه تاثیر اسباب را نیز از بین می‌برد.
    از آن چه آمد، چرایی فضیلت دعا آشكار شد، و با این وصف می‌توان درك كرد كه چرا دعا مخ و جان‌مایه‌ی عبادت است. عبادت پرستش است و اوج پرستش به اوج نیاز است و اوج نیاز در دعای خالص تجلی می‌كند.

  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط moamma نمایش پست
    یارب:gol:
    سلام خدمت سروران گرام

    در تفسير نمونه، ج‏6، ص: 210 خوندم نوشته بود:
    در حديثى مى‏خوانيم كه پيامبر ص در يكى از غزوات بود، هنگامى كه سپاهيان اسلام كنار دره‏اى رسيدند فرياد خود را به" لا اله الا اللَّه"" و اللَّه اكبر" بلند كردند، پيامبر فرمود:
    يا ايها الناس اربعوا على انفسكم اما انكم لا تدعون اصم و لا غائبا انكم تدعون سميعا قريبا انه معكم‏
    :" اى مردم اندكى آرامتر دعا كنيد شما شخص كر و غائبى را نمى‏خوانيد شما كسى را مى‏خوانيد كه شنوا و نزديك است و با شما است" «1».
    (1) مجمع البيان جلد چهارم صفحه 429.
    ***************

    حالا سوال من اینکه اگر ما خدا را با صدای بلند بخوانیم و به درگاهش دعا کنیم مرتکب گناه شده ایم؟:gig:
    ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يحِب الْمُعْتَدِينَ(اعراف/55)




    علامه طباطبایی (ره) در تفسیر این آیه چند وجه را در نظر گرفته اند :

    1- اگر
    واو برای جمع باشد :

    معنای آیه چنین می شود :
    پروردگار خود را از روى تضرع و در پنهانى بخوانيد (و از تجاوز دست برداريد كه ) او متجاوزان را دوست نميدارد.

    در این آیه خداوند می فرماید: با كمال خضوع و خشوع و تواضع روى به سوى او آريد در حقيقت دعا كننده نبايد تنها زبانش چيزى را بخواهد، بلكه بايد روح دعا در درون جان او و در تمام وجودش منعكس گردد، و زبان تنها ترجمان آنها باشد و به عنوان نمايندگى همه اعضاى او سخن گويد.


    و اينكه در آيه فوق دستور داده شده كه خدا را به طور خفيه و در پنهانى بخوانيد براى اين است كه از ريا دورتر، و به اخلاص نزديكتر، و توام با تمركز فكر و حضور قلب باشد.


    خداوند در پايان آيه ميفرمايد: خداوند تجاوزكاران را دوست نميدارد (انه لا يحب المعتدين ).
    و اين جمله معنى وسيعى دارد كه هر گونه تجاوز را، اعم از فرياد كشيدن به هنگام دعا، و يا تظاهر و رياكارى ، و يا توجه به غير خدا را به هنگام دعا شامل ميشود.

    پس در این آیه دو شرط از شرائط قبولى دعا آورده شده است :
    نخست اينكه از روى تضرع و در پنهانى باشد،
    ديگر اينكه از حد اعتدال تجاوز نكند.

    فریاد کشیدن در هنگام دعا یکی از مصادیق تجاوز است که باید از آن اجتناب کرد.



    2- اگر
    واو برای تنویع باشد :

    در این صورت معنای آیه چنین می شود : باید خدا را عبادت کرد یا علنا و به صدای بلند و یا آهسته.

    در این صورت دعا کردن با صدای بلند هیچ اشکالی ندارد.

    3- اگر تضرع به معنای عبادت با سرو صدا باشد
    :

    در این صورت معنای آیه چنین می شود : باید عبادت آهسته انجام شود نه با داد و فریاد مگر این که از در تضرع و زاری باشد که در آن صورت سر و صدا داشتن عیبی ندارد.


    پس این احتمال وجود دارد که منظور از تضرع دعاى آشكار و منظور از خفيه دعاى پنهانى است ، زيرا هر مقامى اقتضائى دارد گاهى بايد آشكارا و گاهى پنهانى دعا كرد، روايتى كه از على بن ابراهيم نقل شده (روایتی که معمای گرامی آورده اند)اين موضوع را تاييد ميكند.

    تذکر:
    وجه اول بیشتر مورد قبول علامه طباطبایی (ره) و تفسیر نمونه است. یعنی آهسته دعا کردن یکی از آداب دعا کردن است و به فرموده علامه طباطبایی (ره) تضرع و زاری علنی و با صدای بلند
    منافی با ادب عبودیت است.

    ر.ک: تفسیر المیزان و تفسیر نمونه ذیل آیه 55 اعراف.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود