جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر بی نقطه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    33

    تفسیر بی نقطه




    ,تفسیر بی نقطه,


    کتاب سواطع الالهام فی تفسیر القرآن اثر ابوالفضل فیضی دانشمند شیعی هندی است. (متوفی 1004 ق)
    در این تفسیر از حروف نقطه دار مانند ب ، خ ، ز ، ش ، ض ، غ و ... استفاده نشده است. ایشان بجای واژه های نقطه دار ، از واژه هایی بی نقطه که مترادف و معادل آن باشند استفاده کرده است، فلذا در این تفسیر الفاظ مشکل فراوانی وجود دارد. مثلا بجای کلمه قوم ، رهط آورده و بجای کلمه إمرأة ونساء و ازواج، عرس و أعراس را بکار برده است. (1)
    این تفسیر را می توانید در نرم افزار جامع تفاسیر نور ملاحظه فرمایید.




    پاورقی:
    --------------------------------------
    1- مجله بینات ، شماره 2 (تابستان 73)

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۰/۰۹/۲۴ در ساعت ۲۱:۴۵
    قَالَ الْمَسِيحُ (ع) خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ
    بحارالأنوار،ج2/ص96
    از حضرت مسیح (ع) روایت شده که می فرماید: حق را از اهل باطل فرا گیرید اما باطل را از اهل حق یاد نگیرید، سخن دیگران را بسنجید (و نقد کنید).



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سواطع الالهام في تفسير كلام الملك العلّام از ابوالفيض الفيضي الناكوري متوفای 1004 ق . اولین تفسیر بی نقطه قرآن در جهان محسوب می شود که به زبان عربی نگاشته شده است و جای بسیار تعجب و تحسین دارد.
    مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذريعه خویش جلد 12 صفحه 240صاحب این اثر را دانشمندی شیعه برشمرده است . لازم به ذکر است که علاوه بر تفسیر بی نقطه «سواطع الالهام» مي‏توان از چند تفسير بي‏نقطه دیگر نیز در این مجال ياد نمود از جمله تفسير علي بن قطب الدين بهبهاني متوفای1206 ق. در سه جلد كه اصل آن در نجف اشرف و در كتابخانه «شيخ محمّد سماوي» موجود بوده‏است.
    مؤلف اين اثر با مرحوم وحيد بهبهاني (ره) معاصر است و از شاگردان او محسوب مي‏ شود. هم اكنون نيز تصويري از آن اثر تفسيري در مقبره آن دانشمند فرزانه در شهرستان بهبهان وجود دارد. علاوه بر اين، تفسير درّالاَسرار، تأليف سيد محمود افندي حمزاوي متوفای 1305ق . نیز از تفاسیر بی نقطه محسوب می شود . سيد محمود افندي كار نگارش و تدوين درّالاَسرار را در تاريخ 1274 ق. به پايان برده‏است . درّالاَسرار تفسيري است مختصر در 2 جلد و مجموعا 517 صفحه است.


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  4. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود