جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ایت الله صانعی به درجه مرجعیت رسید

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا ایت الله صانعی به درجه مرجعیت رسید




    عنايت حضرت امام خمينى(قدس سره) و مسئوليتهاى اجرايى حضور مستمر و موفّق آية الله العظمى صانعى در سالهاى طولانى در درس امام و جدّيت ايشان در درك و فراگيرى مبانى و تحقيقات امام و مراوده طولانى با آن بزرگوار، موجب شناخت ويژه حضرت امام خمينى نسبت به ايشان و بذل عنايتهاى خاص شد.

    اين عنايتهاى پدرانه، براندوخته هاى علمى، اخلاقى و سياسى شاگرد برجسته اى چون آية الله صانعى افزود و توانست ديدگاه هاى فقهى، سياسى و اجتماعى روشنى را براى معظّم له به دنبال آورد، تا آن جا كه رهبر كبير انقلاب اسلامى ايران، در مورّخ 1/12/1358، در حالى كه تنها حدود يك سال از پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى مى گذشت، با دقّت و آگاهى كامل و هوشيارى فراوان نسبت به همه جوانب و شايستگيهاى مورد نياز، يكى از مهم ترين مسئوليتهاى علمى و اجرايى كشور را به شاگرد برجسته و يار هميشگى خود (آية الله شيخ يوسف صانعى) سپرد و وظيفه خطير عضويت در شوراى نگهبان را به ايشان واگذار كرد.

    در حكم امام سلام الله عليه خطاب به ايشان، آمده است:

    « بنا بر اصل نود و يكم قانون اساسى جمهورى اسلامى كه به منظور پاسدارى از احكام اسلام و قانون اساسى از نظر عدم مغايرت مصوّبات مجلس شوراى اسلامى با آنها، شورايى به نام شوراى نگهبان تشكيل مى شود كه انتخاب شش نفر از فقهاى عادل و آگاه به مقتضيات زمان و مسائل روز از اين شورا به عهده اين جانب مى باشد، لذا جناب عالى را به عنوان يكى از شش فقيه، به عضويت شوراى نگهبان منصوب مى نمايم. از خداوند متعال، موفقيّت هر چه بيشتر شما را اميدوارم.»< 1>

    انتصاب معظّم له در شوراى نگهبان، اولين حكم رسمى و مسئوليت اجرايى ايشان از سوى حضرت امام خمينى بود و همان گونه كه در حكم مشخّص شده است، از ديدگاه سكّاندار كشتى بزرگ انقلاب، ايشان از همان ماههاى اوليه پيروزى انقلاب، فقيهى شايسته، عادل و آشنا به همه شرايط و اوضاع و احوال انقلاب، مسائل روز و مورد نياز جامعه انقلابى و مردم مسلمان ايران بوده است.

    آية الله العظمى صانعى، پس از حدود سه سال تلاش بى وقفه در اين مسئوليت خطير، در مورّخ 19/10/1361 از آن شورا كناره گيرى كرد.

    به جهت عنايت خاصّ امام به ايشان، در همان تاريخ 19/10/1361، حضرت امام در ديدار با رئيس ديوان عالى كشور و قضات شوراى عالى قضايى و شعب ديوان عالى كشور، بياناتى ايراد نمودند و در ضمن آن فرمودند:

    «من از شوراى عالى قضايى كه بود، تشكّر مى كنم. اينها دو سه سال زحمت كشيدند، رنج بردند و خدمت كردند و براى مقامى هم نيامده بودند. آنها از بزرگانِ روحانيون هستند. آنها هم از محلّ مورد امنشان آمدند در محيطى كه زحمتش زياد و رنج و كارش زياد و مسئوليتش پيش خدا زياد بود. حال براى يك مرد روحانى با روحيات اسلامى، مطرح نيست كه رئيس ديوان عالى كشور شود يا دادستان كلّ كشور و يا كار ديگرى انجام دهد... و حالا ما مى خواهيم اين رنج را به گردن آقاى آقا شيخ يوسف صانعى به عنوان دادستان كل [بگذاريم‍‍] و معرّفى كنم به آقايان; و من آقاى صانعى را مثل يك فرزند بزرگ كرده ام. آقاى صانعى وقتى كه سالهاى طولانى در مباحثاتى كه ما داشتيم تشريف مى آوردند، ايشان، بالخصوص مى آمدند با من صحبت مى كردند و من حظّ مى بردم از معلومات ايشان و ايشان، يك نفر آدم برجسته اى در بين روحانيون است و مرد عالمى است.»


    بدين ترتيب، ايشان با تلاش بى شائبه و كوشش مستمر در يك دوره چند ساله، سرانجام از سمت خود استعفا دادند. به دنبال استعفاى معظّم له، حضرت امام خمينى در مورّخ 16/4/1364 طى بياناتى چنين فرمودند:

    «از رفتن آقاى صانعى، متاسّف و متاثّرم. اميدوارم ايشان در هر كجا كه باشند، فرد مؤثّرى باشند. از زحمات و كوششهاى ايشان، تشكّر و قدردانى مى كنم. من ايشان را سالهاى طولانى است كه مى شناسم. او مردى عالم، متعهّد و فعّال است.»< 3>

    همچنين امام خمينى، چندى بعد در تاريخ 18/4/1364 در جمع اعضاى ديوان عالى كشور و مسئولان قوّه قضاييه، مطالبى را ايراد فرمودند كه در بخشى از آن چنين آمده است:

    « ... مسئله دادستانى كه همه مى دانيد از امور بسيار مشكل و حسّاس است و آقاى صانعى كه مردى فاضل و عالم است و سالها او را از نزديك مى شناسم و او را عنصرى فعّال و خوب مى دانم، تا به حال اين سمت را داشتند كه از زحمات ايشان تشكّر مى كنم.»

    البته معظّم له، مسئوليتهاى اجرايى ديگرى نيز داشته اند كه بعضى از آنها عبارت اند از: نماينده حضرت امام خمينى(قدس سره) در شوراى عالى بازسازى مناطق جنگى،
    عضويت در اولين دوره مجلس خبرگان رهبرى به عنوان نماينده منتخب مردم تهران در انتخابات مورّخ 19/9/1361 با كسب بيش از دو ميليون رأى.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عنايت حضرت امام خمينى(قدس سره) و مسئوليتهاى اجرايى حضور مستمر و موفّق آية الله العظمى صانعى در سالهاى طولانى در درس امام و جدّيت ايشان در درك و فراگيرى مبانى و تحقيقات امام و مراوده طولانى با آن بزرگوار، موجب شناخت ويژه حضرت امام خمينى نسبت به ايشان و بذل عنايتهاى خاص شد.
    البته حضرت امام مسئولیتهای خطیر دیگری را به بنی صدر و قطب زاده و افراد دیگری محول فرمودند ولی عملکرد انان در طول سالهای بعد نشان داد که ظرفیت لازم را نداشته و به راه بلعم باعورا گرایش نمودند
    در ضمن توجه داشته باشید فتوی بر خلاف نصح صریح قرآن خلاف کوچکی نیست !

    خدایا مرا آن ده که آن به


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وصیت نامه ی حضرت امام ره:

    میزان حال فعلی افراد است. چه بسا افرادی با رفتارشان مرا فریب داده باشند.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    202
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقد منصفانه




    ببینید چه میگوید نه که میگوید؟!

    بجای درج سابقه ایشان، بهتر بود پاسخ اشکالاتی که بر فتاوی ایشان وارد آمده را میدادید!
    شاید در جایی هم درست گفته باشند! من با اصلاح مخالف نیستم!

    بنده دلایل فقهی که در رد صلاحیت آقای صانعی مطرح هست رو مطالعه کردم و مواردی رو که تا حدودی از آن اطلاع داشتم و مخالف با اسلام میدانستم را در زیر قرار دادم. اما با فتوای حرام بودن ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول و بعضی شرایط آن، تا حدودی موافقم!

    از دوستان مقلد یا طرفدار جناب صانعی هم خواهش دارم دلایل خود را در رد ادعای فتاوی خلاف اسلام جناب صانعی، بیان کنند! این سایت کانون گفتمان قرآن است و میتوانید در این خصوص بدون هیچگونه فشار و مداخله ای بحث کنید


    برخي از فتاواي نادر و مخالف نص صريح قرآن، روايات معتبر و اجماع فقهاي شيعه

    1-
    ولايت زنان؛به نظر من زن‌ها مي‌توانند ولي فقيه باشند. 16

    2-
    تبرج؛آرايشياست كه ممكن است زني بكند و نعوذ با... بخواهد روسپي‌گري بكند. بنابراينزني كه بدون قصد روسپي‌گري خود را بيارايد و در ملا‌ء عام حاضر شود از نظراو بلا‌ اشكال است. 17

    6-
    تشكيك در حكم ارتداد؛از آقاي صانعي مي‌پرسند آيا افراد مي‌توانند به‌صورت واقعي و نه تصنعي دينخود را تغيير دهند؟ جواب مي‌دهد: اگر اين عمل از روي تحقيق، علم و آگاهيباشد و در واقع آگاهانه منكر دين فعلي خود شود اين مطلب قابل بحث است.21

    8-
    جواز اقتداي مردان به زنان در نماز جماعت!؛روزنامه سکولار الشرق الاوسط چاپ لندن در خبري آورده است :آيت الله صانعييکي از روحانيون حوزه علميه قم که به مرجع تقليد زنان(!) معروف است،فتوايي صادر کرده که بر مبناي آن، زنان مي توانند امامت مردان در نمازجماعت را بر عهده داشته باشند!
    دفتر شيخ يوسف صانعي نيز صدور اين فتواي عجيب راتاييد کرده است. اين در حالي است که صدور اين فتوا در ميان علماي طراز اولشيعه و اهل سنت بي‌سابقه مي‌باشد.

    11-
    حرام بودن ازدواج دوم؛ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول حرام است ، حتي اگر مرد تمکن مالي هم داشته باشد ازدواج مجدد وي حرام است.
    در حالي که در قانون حمايت از خانواده مصوب سال 53مرد متقاضي ازدواج مجدد بايد در تقاضانامه اي دلايل ازدواج دوم خود را شرحداده و در دو نسخه به دادگاه ارائه کند که يک نسخه از تقاضانامه، ضمنتعيين وقت رسيدگي در دادگاه به همسر اول ابلاغ مي شود و علاوه بر آن،دادگاه با انجام اقدامات ضروري از زن اول او تحقيق مي کند و توانايي ماليمرد را مي سنجد که آيا مرد مي تواند عدالت را اجرا کند يا خير و در کناراين شرايط، اگر تقاضاي مرد طبق ماده 16 قانون سال 53 صحت داشت، آن وقتاجازه اختيار کردن همسر جديد را به مرد مي داد و اين حق را براي همسر اولباقي مي گذاشت که اگر نمي خواهد زن اين مرد باقي بماند از دادگاه تقاضايطلاق و صدور گواهي عدم امکان سازش کند.

    در اين قانون شروط مقرر براي ازدواج مجدد در چند جا مستثني شده است از جمله آنها عبارتند از:
    رضايت همسر اول به ازدواج مجدد مرد
    عدم قدرت همسر اول به ايفاي وظايف زناشويي
    عدم تمکين زن اول از شوهر
    ابتلاي زن به جنون و امراض صعب العلاج
    محکوميت زن
    ابتلاي زن به هرگونه اعتياد مضر
    ترک زندگي خانوادگي از طرف زن
    عقيم بودن زن و غايب يا مفقودالاثر شدن زن که شرايط اعتياد و مفقودالاثر شدن و محکوميت و ابتلاي به جنون نيز مشخص شده است.



    ویرایش توسط اویس قرنی : ۱۳۸۸/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۱:۵۲

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    چرا ایت الله صانعی به درجه مرجعیت رسید
    سخنرانی صانعی سال 62 در مورد ولایت فقیه...
    آقای صانعی نکنه یادتان رفته

    الهی العفو...


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود