-
۱۳۸۶/۱۲/۱۶, ۱۴:۰۶ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,032
- مورد تشکر
- 2,937 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سیره رسالتی پیامبر (ص)
آشنايي با سيره رسول اكرم (ص) نبايد تنها جنبه علمي داشته باشد بلكه بايد درتمامي شئونات – به غير از رسالت و نبوت - به آن حضرت (ص) اقتدا كنيم و هر كس بايد به اندازه سعه وجودي خود از اين اقتدا طرفي ببندد.از موارد متعدد سيره رسالتي پيامبر(ص)به بيان هشت مورد آن مي پردازيم :
1-مجلاي وحي
قران هدايتگر جهانيان است ، قلب مطهر آن حضرت (ص) نيز چنين است ؛ قران "رحمة للعالمين" است قلب مطهر پيغمبر (ص) نيز رحمةللعالمين است و چون قران بشارت جهان اسلام است قلب پاك رسول خدا (ص) نيز بشارت جهان اسلام است .هر وصفي كه خدا براي قران اثبات فرموده ، چون قران در قلب پيامبر (ص )تنزل كرده همه آن اوصاف براي قلب مطهر رسول (ص) ثابت بوده و در سراسر حيات رسول خدا متجلي است .1
2- شرح صدر و سبكباري
خداي سبحان به رسول اكرم (ص) مي فرمايد :" ما براي اينكه تو را به مكتب لدي اللهي برسانيم و از ام الكتاب برخوردارت كنيم ظرف دلت را باز كرديم تا گنجايش اين علوم را داشته باشد " أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ (1)
وَوَضَعْنَا عَنكَ وَزْرَكَ (2) الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ (3) انشراح /1-3
آن بار توان فرسا را از دوش تو برداشتيم و سينه ات را گشوديم ، مانعي از درون و فشاري از بيرون نداري ، مي تواني اسرار را بنگري و سختيها را تحمل كني .2
3- معلم فرشتگان
انسان كامل باري را بر دوش مي كشد كه نه سماوات ،نه سلسله جبال ، نه زمين و نه فرشته ، هيچكدام نمي توانند آن شور و شوق تحمل را داشته باشند ، فرشته آن توان را ندارد كه بدون واسطه ، متعلم اسما بشود ، لذا خداي سبحان انسان كامل را معلم فرشتگان قرار داد آنهم در حد گزارش حقايق اشياء نه در حد تعليم آنها . 3:salavat:
1- سیره رسول اکرم (ص) در قران ، آیت الله جوادی آملی ، ج 8 ، ص 234
2- همان ، ص 238
3- همان ، ص 240
ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۶/۱۲/۱۶ در ساعت ۱۴:۱۱
-
۱۳۸۶/۱۲/۱۷, ۱۰:۱۲ #2
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,032
- مورد تشکر
- 2,937 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
4- احاطه علمي رسول اكرم (ص)
اولین نور که از خدای سبحان صادر شد ، وجود مبارک حضرت رسول (ص) است آنگاه ساير موجودات جهان امكان با حفظ ترتيب ، يافت شده اند ، پس هر چه در جهان يافت شود زير پوشش احاطه علمي آن صادر اول است و هر غيب وشهادت مشهود اوست .
5 – برخورداري از فضل عظيم و فيض خاص
خداوند سبحان به رسولش مي فرمايد : وَأَنْزَلَ اللّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً نساء/ 113
خدا ذوالفضل العظيم است اما اين فضل عظيم را به هر كسي نمي بخشد ، از اصل فضل خدا جهانيان برخوردارند و خدا آن را بين همگان توزيع مي كند نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَعِيشَتَهُمْ زخرف / 32
اما اي پيامبر ! تنها تو را شايسته فضل عظيم مي داند . در اين آيه مي فرمايد : خداوند كتاب و حكمت را بر تو نازل كرد و به تو خيري آموخت كه نمي توانستي از نزد خود بياموزي . بشر مي تواند با تلاش و كوشش علوم عادي را فرا گيرد هر چند آنهم جزو عطاياي الهي است اما علمي كه خداوند به رسول اكرم (ص) عطا نمود هرگز به طور متعارف قابل تعليم نيست و اگر تعليم غيبي خدا نبود ممكن نبود كسي بتواند آنرا ياد بگيرد .
به صرف اينكه رحمت خدا وسيع است و خداوند ارحم الراحمين است ، مشكل انسانها حل نمي شود . منظور از رحمت واسعه در آيه شريفه 156 اعراف ، رحمت عامه اي است كه هيچ موجودي محروم از آن نمي شود ، رحمت عامه فيض بي كران حق است ، ولي به ما دستور داده شده كه در نيايش ها خدا را به قدرت بي منتهايش قسم بدهيم كه ما را از رحمت خاصه خود برخوردار كند . آنكسي كه در محور محبت پيامبر (ص) حركت نكند از محبوبيت خدا برخوردار نبوده از فيض ممتازش بهره اي نمي برد ، خداوند تنها به محبوبانش لطف خاص دارد كه با ديگران آن لطف خاص را روا نمي دارد .
پيامبر (ص) محبوب خاص خداست لذا از فيض خاص هم برخوردار است . 1:salavat:
1- ر. ک : سیره رسول اکرم در قران ، آیت الله جوادی آملی ، ج 8 ، ص 247
ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۶/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۰:۱۳
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری