جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حق معلوم چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    7

    حق معلوم چیست ؟




    سلام بر عزیزان قرآنی .
    سئوالی برای من مطرح شده که امیدوارم جواب کاملی از دوستان دریافت کنم .
    در قرآن به قرار دادن حق معلوم برای سائل و محروم سفارش شده . آیا برای آن احکام و شرایطی وجود دارد؟
    من در آمد ثابتی ندارم و البته درآمد چندان زیادی نیست اما تصمیم گرفته ام که درصد مشخصی از آن را بعنوان حق معلوم کنار بگذارم .مشکل اینجاست که راه خرج کردن آن را نمی دانم .
    یک راه آن رساندن مستقیم به دست کسانی است که نیازمند هستند .
    راه دوم قرض دادن به آنان است بطوریکه پس از دریافت از شخص نیازمند به شخص نیازمند دیگری پرداخت شود.
    راه سوم هزینه کردن برای مواردی است که مردم بواسطه نیاز از آن محروم هستند و آن را در درجه های بعدی قرار میدهند . مانند کتاب و مطالعه . ( چه بسا قرار گرفتن یک کتاب سود مند در دست شخص نیازمند موجب آگاهی او شده و مشکل اورا حل نماید )
    و راههای دیگر ....
    البته خواهشمنداست اگر راه بهتری نیز به نظر شما میرسد دریغ نفرمائید تا بعنوان یادگاری نیک برای شما باقی بماند و برای دیگران قابل استفاده باشد. متشکرم .
    ویرایش توسط simab : ۱۳۸۸/۱۱/۲۲ در ساعت ۱۸:۲۹
    لاحول ولا قوه الا بالله العلي العظیم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    جناب simab ، غالب تفاسیر حق معلوم را امر مستحبی می دانند که پرهیزگاران بهشتی ادای این حق را به سائل و محروم نوعی دین برای خود میدانند.مثل:

    تفسیر المیزان:
    در حديثى از امام‏ صادق (ع) آمده كه حق معلوم زكات نيست، بلكه مقدار معلومى است كه به فقرا انفاق مى‏كنند، و" سائل" به معناى فقيرى است كه از گدايى و سؤال عفت دارد، و سياق آيه خالى از تاييد اين حديث نيست، براى اينكه زكات مواردى معين دارد، و منحصر در سائل و محروم نيست، كه در قرآن مواردش چنين بيان شده:" إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ" «1» و ظاهر آيه مورد بحث انحصار موارد حق معلوم در دو مورد سائل و محروم است

    تفسیر نمونه:‏
    هميشه در اموال نيكوكاران حقى براى سائل و محروم است، اين تعبير به خوبى نشان مى‏دهد كه آنها خودشان را در برابر نيازمندان و محرومان مديون مى‏بينند، و آنان را طلبكار و صاحب حق مى‏شمرند، حقى كه به هر حال بايد پرداخته شود، و هيچگونه منتى در پرداختن آن نيست، درست مانند طلبهاى سائر طلبكاران.
    و چنان كه گفتيم قرائن مختلفى نشان مى‏دهد كه اين تعبير مربوط به زكات واجب و امثال آن نيست، بلكه ناظر به انفاقهاى مستحبى مى‏باشد كه پرهيزگاران آن را دين خود مى‏شمرند.




    حق معلوم چیست ؟



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,692
    صلوات
    270
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    34 پست
    حضور
    18 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15



    حق معلوم و حق حصاد (درو) و افزونی چیزیمراد از حق معلوم این است که آدمی مقداری از مال خود را، کم یا زیاد، علاوه بر صدقات واجب به فقرا بدهد یا بدان وسیله صله رحم به جا آورد. و مراد از حق حصاد (درو) این است که پشته ای از خرمن یا دسته ای از کشت خود یا مقداری از گندم یا خرما یا دیگر محصولات مانند میوه ها و حبوبات خود را به فقرا و نیازمندان و خوشه چینان بدهد.این دو نوع انفاق از صدقات مستحب به شمار می رود، و درباره شدت استحباب آنها اخبار بسیار وارد شده است. امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند
    [211]در اموال اغنیا برای فقرا حقوقی مقرر فرموده است که جز به اداء آن ستوده نخواهند بود، و آن عبارت است از زکات که به سبب آن خونشان محترم و محفوظ است و مسلمان نامیده می شوند. و لکن خدا در اموال اغنیا حقوقی غیر از زکات قرار داده و فرموده:«و الذین فی اموالهم حق معلوم» (معارج، 24) .«کسانی که در مالهاشان حقی معلوم (برای سائل و محروم) هست» .
    و حق معلوم غیر از زکات است، و آن چیزی است که انسان از مال خود به قدر وسع خویش بر خود واجب می کند که اگر خواهد هر روز و اگر خواهد هر جمعه و اگر خواهد در هر ماه آن را بپردازد
    (13)» .و فرمود: «حق معلوم از زکات نیست، بلکه چیزی است که از مال خود، اگر خواهی هر جمعه و اگر خواهی هر ماه، بپردازی، و هر صاحب فضیلتی را کرمی است» .و خدای تعالی می فرماید:«و ان تخفوها و تؤتوها الفقراء فهو خیر لکم» (بقره، 271) .«و اگر نهانش کنید و به تنگدستان دهید برای شما بهتر است» .
    پس آن زکات نیست، و ماعون زکات نیست، بلکه احسانی است علاوه بر زکات یا قرضی است که به مسلمان وام دهید و اثاث خانه است که به عاریه دهید. و پیوند با خویشان از زکات نیست. و خدای تعالی می فرماید: «و کسانی که در اموالشان حقی معلوم هست» ، پس حق معلوم غیر از زکات است، بلکه چیزی است که آدمی به عهده می گیرد که از مال خود بپردازد، و باید به قدر توانائی و وسع او باشد
    (14)» .
    خدایا هر چه سریعتر تابستان را به دانش آموزان عنایت بفرما(آمین)

  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود