جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کی می تونه جواب بده؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    765
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    2

    کی می تونه جواب بده؟؟؟




    خیلی دوست داشتم جواب این سوال رو به طور دقیق و واضح بدونم........
    لطفا کارشناسان پاسخ دهند........
    اگر کاربر یا کاربرانی قادر به پاسخ گویی هستند.....خوشحال میشم جواب ه اون ها رو هم بخونم و استفاده کنم.........

    منشاء صفات حسنه و رذیله در انسان چیست؟
    مثلا همین ساده لوح بودن یا زیرک بودن یا هر چیز دیگری ،
    سر منشاءاینها چیست؟؟
    ویرایش توسط فرشته نجات : ۱۳۸۸/۱۱/۲۲ در ساعت ۲۰:۰۳ دلیل: غ5قف
    محبت و عشق واقعی ،خود زاییده شناخت و معرفت است،ناگهانی و تک بعدی نیست،حاصل تدریج است و به موازات رشد و تحول آدمی و اعتلای معرفت و بینش نسبت به محبوبها و مطلوبها صد چندان می شود.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرشته نجات نمایش پست
    خیلی دوست داشتم جواب این سوال رو به طور دقیق و واضح بدونم........

    منشاء صفات حسنه و رذیله در انسان چیست؟
    مثلا همین ساده لوح بودن یا زیرک بودن یا هر چیز دیگری ،
    سر منشاءاینها چیست؟؟

    اميرالمومنين (علیه السلام) مي‌فرمايد:

    «خداوند فرشته را به عقل اختصاص داد و خشم و شهوت در او قرار نداد و حيوانات را شهوت و غضب داد و عقل نداد، ولي انسان را به اعطا همه آنها جامه شريف پوشانيد.

    پس اگر شهوت و غضب او مطيع عقلش نشود از فرشتگان برآيد زيرا با وجود منازع به اين مرتبه نائل شده است و حال آنكه فرشتگاه را مزاحمي نيست.»

    بنابر اين، انسان داراي چهار قوه واهمه ، غضبيه ، شهويه و عاقله است كه سرچشمه تمام ملكات حسنه و سيئه و منشا همه صورت‌هاي باطني انسان‌اند.


    سه قوه( شهویه ، غضبیه ، واهمه)، اگر در سيطره عقل و ايمان و در تدبير وحي و عقل سليم آدمي در آينده از عوامل خوشبختي و سعادت انسان خواهند بود، وگرنه سبب شقاوت و بدبختي شوند.

    هر يك از اين سه قوه ( شهویه ، غضبیه ، واهمه)، در صورت اعتدال و بركناري از افراط يا تفريط، ملكات و صفات فاضله‌اي چون حكمت، شجاعت، عفت و عدالت در نفس بشر پديد مي‌آيد كه تمام شعب گوناگون اخلاق نيك و شايستگي‌هاي اخلاقي به اين چهار صفت باز مي‌گردند. ليكن هر يك از اين سه قوه در صورت افراط يا تفريط، منشأ صفات رذيله‌اند كه همه خصلت‌هاي ناروا و صفات ناپسند و اخلاق ناستوه را باعث مي‌گردند.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    بیان فوق در کلام علما و بزرگان نیز آمده است که به عنوان نمونه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

    مرحوم ملا حمد نراقی در معراج السعاده به این نکته اشاره می کنند که :

    از براى انسان اگر چه قوى و جوارح بسيار است،و ليكن همه آنها به غير از چهار قهرمان، مطيع و فرمانبردارند، و ايشان را مدخليتى درتغيير و تبديل احوال مملكت نفس نيست، و آنچه منشا اثر و باعث نيك و بد صفات، وخير و شر ملكات هستند از اين چهار قوه‏اند.پس همه اخلاق نيك و بد از اين چهارپديد آيد، و منشا صفات خير و شر اينها هستند.
    و ليكن، خيرات و نيكيهاى قوه عاقله در حال تسلط و غلبه آن است، و بديها و شرورآن در حالت زبونى و عجز آن در تحت‏ساير قوا، و آن سه قوه ديگر بر عكس اين‏اند،زيرا كه: آثار خير و نيكوئي هاى آنها در حالت ذلت و انكسار و عجز ايشان در نزد عقل‏است، و شرور و آفات ايشان در وقت غلبه و استيلاى آنها است‏بر عقل.(معراج السعاده ، باب دوم،فصل سوم)






  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    همچنین علامه طباطبایی (ره) می فرمایند :

    منشأ همه خُلق­ هاى آدمى سه نیروى عمومى است كه در آدمى وجود دارد. این قواى سه ‏گانه است كه نفس را برمى ‏انگیزد، تا در صدد به دست آوردن و تهیه علوم عملى شود.

    قواى سه‏ گانه

    1- قوه شهویه: افعالى كه به منظور جلب منفعت انجام می­شود؛ مانند خوردن و نوشیدن، و پوشیدن.

    2- قوه غضبیه: افعالى كه به منظور دفع ضرر انجام مى ‏گیرد؛ مانند دفاع آدمى از جان و عرض و مال.

    3- قوه فكریه: افعال ذهنى كه ناشى از تصور و تصدیق فكرى است؛ مانند برهان چیدن و استدلال درست كردن.

    از آنجا كه ذات آدمى معجونى از این قواى سه ‏گانه است و این قوا با اتحادشان یك وحدت تركیبى درست كرده ‏اند، هر یک از این قوا دارای سه وضعیت افراط و تفریط و اعتدال است. بر آدمی واجب است، نگذارد هیچ­یك از این قواى سه‏ گانه، راه افراط و یا تفریط را برود و منحرف گردد، چون اگر یكى از آنها از حد وسط به یك سو تجاوز كند و معجون آدمى خاصیت خود را از دست دهد، دیگر مركب و معجون، آن مركب و معجون نیست و در نتیجه به سعادت نمی­رسد.

    حد اعتدال در قوه شهویه عفت است، اگر به افراط گرائید، شره و اگر به طرف تفریط گرائید، خمودى می­گردد كه هر دو مورد از رذائل هستند.

    حد اعتدال در قوه غضبیه، شجاعت است. اگر به افراط گراید، رذیله‏ تهور و بی­ باكى پدید می­ آید و اگر به تفریط بگراید، جبن و بزدلى به وجود می­ آید.

    حد اعتدال در قوه فكریه حكمت نام دارد. اگر به افراط رود، جُربُزه است و اگر به تفریط متمایل شود، بلادت و كودنى است.

    عدالت
    در صورتى كه قوه عفت و شجاعت و حكمت در كسى جمع شود، ملكه عدالت حاصل می­ شود. عدالت آن است كه حق هر قوه‏اى به او داده شود و هر قوه‏اى در جاى خودش مصرف گردد. بنابراین اصول اخلاق فاضله عفت، شجاعت، حكمت و عدالت می­باشند.


    طباطبایی، محمد حسین؛ المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین، 1374، ج1، ص 559.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی ظلم به زنان از ابتدا تا كنون .چرا؟؟؟ ريشه يابي و درمان
    توسط اشک خدا در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 101
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۸, ۰۰:۵۵
  2. تسریح به احسان یعنی چه؟؟؟
    توسط ذاکره2 در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۲۰, ۱۸:۰۱
  3. آیا امام علی هنگام تولد قرآن خواندند؟؟؟
    توسط a3moni در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹, ۰۱:۰۷
  4. بهائیت و صهیونیسم چرا ؟؟؟
    توسط homamehr در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهب
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۶, ۱۶:۵۱
  5. ؟؟؟ تفاوت http با https در آدرس مرورگر چيست ؟؟؟
    توسط goleleila در انجمن آموزش نرم افزاری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۰:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود