جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت محمد (ص)- رحلت یا شهادت؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    22
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حضرت محمد (ص)- رحلت یا شهادت؟




    برخي معتقدند حضرت محمد-صل الله عليه و آله و سلم- به زهر زن يهوديه خيبري به شهادت رسيده اند... كسي در اين زمينه اطلاعات بيشتري داره؟

    حضرت محمد (ص)- رحلت یا شهادت؟

    اگه مساله شهادت و چگونگي اون ثابت شه خيلي از ابهامات ديگه هم روشن ميشه

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    با درود خدمت شما کاربرگرامی

    به اینجا رجوع کنید: http://www.andisheqom.com/Files/faq....4225&urlId=883

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    حضرت محمد (ص)- رحلت یا شهادت؟


    دانشمندان مسلمان در باره اين که پيامبر اسلام (ص)چگونه از دنيا رفت ، ديدگاه‌هاي گوناگوني دارند ؛ بسياري از علماي شيعه و سني معتقدند که آن حضرت را مسموم کردند و همين سم در بدن آن حضرت اثر کرده و او را به شهادت رسانده است .
    حاکم نيشابوري عالم معروف اهل سنت در کتاب معتبر المستدرک علي الصحيحين مي‌نويسد :
    ثنا داود بن يزيد الأودي قال سمعت الشعبي يقول والله لقد سم رسول الله صلى الله عليه وآله وسم أبو بکر الصديق وقتل عمر بن الخطاب صبرا وقتل عثمان بن عفان صبرا وقتل علي بن أبي طالب صبرا وسم الحسن بن علي وقتل الحسين ابن علي صبرا رضي الله عنهم فما نرجو بعدهم . (1)
    داود بن يزيد گويد که از شعبي شنيدم که مي گفت : به خدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سمّ کشته شدند و عمر و عثمان و علي بن ابيطالب با شمشير کشته شدند و حسن بن علي با سم و حسين بن علي با شمشير کشته شد .
    و نيز ابن کثير دمشقي سلفي که امروزه وهابيت براي سخن او ارزش ويژه‌اي قائل هستند به نقل از بيهقي مي‌نويسد :
    عن عبد الله بن مسعود ، قال : لئن أحلف تسعا أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قتل قتلا أحب إلى من أن أحلف واحدة أنه لم يقتل ، وذلک أن الله اتخذه نبيا واتخذه شهيدا . (2)
    از عبدالله بن مسعود روايت کرده است که مي‌ گفت : اگر ? بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است برايم محبوب‌تر است از اين که يک بار قسم بخورم که او کشته نشده است ؛ زيرا خداوند او را پيامبر و شهيد قرار داده است .
    و از علماي شيعه ، مرحوم شيخ طوسي در کتاب تهذيب الأحکام مي‌نويسد :
    محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشرة من الهجرة . (3)
    محمد بن عبد الله (ص) ... در روز دوشنبه 28 صفر سال دهم هجري در حالي از دنيا رفت که مسموم شده بود .
    و نيز مرحوم علامه حلي در کتاب المنتهي مي‌نويسد :
    محمد بن عبد الله ... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقينا من صفر سنة عشرين من الهجرة . (4)
    اما اين که چه کسي و در چه زماني آن حضرت را سمّ داده است ، همانند بسيار ديگر از زواياي زندگي آن حضرت براي ما روشن نيست .
    محمد بن اسماعيل بخاري در صحيحش مي‌نويسد :
    قَالَ عُرْوَةُ قَالَتْ عَائِشَةُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا کَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ فِي مَرَضِهِ الَّذِي مَاتَ فِيهِ يَا عَائِشَةُ مَا أَزَالُ أَجِدُ أَلَمَ الطَّعَامِ الَّذِي أَکَلْتُ بِخَيْبَرَ فَهَذَا أَوَانُ وَجَدْتُ انْقِطَاعَ أَبْهَرِي مِنْ ذَلِکَ السُّمِّ . (5)
    عايشه گفته است که رسول خدا در مريضي خود ( که در آن از دنيا رفتند) مي‌فرمودند تا کنون درد غذايي را که در خيبر خوردم احساس مي‌کردم و الآن زماني است که احساس کردم شريان‌هاي قلبم از آن پاره شده است .
    شايد برخي بگويند که چنين مطلبي بعيد به نظر مي‌رسد که سمي بعد از چهار سال اثر کند ، ضمن اين که پيامبر اسلام قبل از خوردن آن سم در جنگ خيبر از مسموم بودن گوشت گوسفند آگاه شد و از خوردن دست کشيد ؛ چنانچه ابن کثير دمشقي مي‌نويسد :
    وفي صحيح البخاري عن ابن مسعود قال : لقد کنا نسمع تسبيح الطعام وهو يؤکل - يعني بين يدي النبي صلى الله عليه وسلم - وکلمه ذراع الشاة المسمومة ، وأعلمه بما فيه من السم .(6)
    در صحيح بخاري از ابن مسعود نقل شده است که مي‌گفت : "ما صداي تسبيح گفتن غذا را هنگامي که رسول خدا از آن تناول مي‌فرمود ، مي‌شنيديم" . يعني در جلوي پيامبر (ص). و گوشت سردست مسموم با حضرت سخن گفت و ايشان از سمي بودن خود مطلع کرد .
    در نتيجه اين که چه کسي پيامبر را سمّ داده و اين سمّ در چه زماني بوده است ، براي ما به صورت دقيق روشن نيست .
    و از طرف ديگر مي بينيم که محمد بن اسماعيل بخاري و مسلم و بسياري ديگر از بزرگان اهل سنت نوشته‌اند :
    قَالَتْ عَائِشَةُ لَدَدْنَاهُ فِي مَرَضِهِ فَجَعَلَ يُشِيرُ إِلَيْنَا أَنْ لَا تَلُدُّونِي فَقُلْنَا کَرَاهِيَةُ الْمَرِيضِ لِلدَّوَاءِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ أَلَمْ أَنْهَکُمْ أَنْ تَلُدُّونِي قُلْنَا کَرَاهِيَةَ الْمَرِيضِ لِلدَّوَاءِ فَقَالَ لَا يَبْقَى أَحَدٌ فِي الْبَيْتِ إِلَّا لُدَّ وَأَنَا أَنْظُرُ إِلَّا الْعَبَّاسَ فَإِنَّهُ لَمْ يَشْهَدْکُمْ . (7)
    عايشه گفته است در دهان رسول خدا (ص) در زمان مريضي ايشان به زور دوا ريختيم ، پس با اشاره به ما فهماندند که به من دوا نخورانيد ،‌ ما با خود گفتيم اين از آن جهت است که مريض از دوا بدش مي‌آيد و وقتي حضرت بهتر شد ، فرمودند : آيا من شما را از اين که به من دوا بخورانيد نهي نکردم ؟ پس فرمودند : بايد در دهان هر کسي که در اين خانه است ،‌ در جلوي چشم من دوا ريخته شود ؛ غير از عباس که او شاهد ماجرا نبوده است .
    نکته جالب توجه اين است که بخاري اين حديث را در کتاب ديات ، باب قصاص نقل کرده است
    ابن حجر عسقلاني در شرح اين روايت مي‌نويسد :
    ( قوله لددناه ) أي جعلنا في جانب فمه دواه بغير اختياره وهذا هو اللدود .
    اين که گفته : «لددنا» يعني اين که ما در دهان آن حضرت بدون اين که اختياري داشته باشد (بازور) دوا ريختيم
    و حا چندسوال از اهل سنت که اميدوارم پاسخي براي سوالات زير داشته باشند:::
    1 - چرا عايشه و کساني که در آن‌جا حضور داشتند ، حرف پيامبر را گوش نکردند و علي رغم نهي آن حضرت ، دارو را به زور در حلق آن حضرت ريختند ؟ مگر نه اين که قرآن کريم مي‌فرمايد :
    وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا .(الحشر،7).
    هر دستورى که رسول به شما داد اطاعت کنيد و از هر گناهى نهيتان کرد آن را ترک کنيد ، و از خدا بترسيد که خدا عقابى سخت دارد .
    2 - چرا عايشه پيامبر اسلام (ص) را با ديگر بيماران يکسان مي‌بيند ؟ مگر نه اين که خداوند مي فرمايد :
    وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهَْوَى‏ . إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَى‏ .(النجم،3 و4).
    هرگز از روى هوى و هوس سخن نمى‏گويد و آنچه مى‏گويد چيزي جز وحيى که به وى مى‏شود نيست .
    چرا فکر کرد که هر مريضي حتي پيامبر خوردن دوا را دوست ندارد ؟ نکند خداي نخواسته چيز ديگري به جاي دوا به پيامبر خورانده باشند ؟
    آيا پيامبر اسلام به اندازه اطرافيان درک نمي کرد که چه چيزي براي او خوب است و چه چيزي بد ؟ يا اين که اطرافيان مي‌خواستند با انجام اين عمل ، همان سخن افرادي را تکرار کنند که به هنگام درخواست قلم و کاغذ به پيامبر گرامي (ص) نسبت هذيان دادند ؟
    و از همه عجيب‌تر اين است که نقل کرده‌اند : پيامبر اسلام بعد از اين که به هوش آمد ، دستور داد به همه آن‌ها که به زور به حضرت دوا داده بودند ، از همان دوا بخورانند غير از عمويش عباس ! چرا پيامبر اسلام همه را مجازات مي‌کند ؟ مگر قرآن کريم نفرموده :
    وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏ .(الأنعام،164 والأسراء،15 وفاطر،18 والزمر،7) .
    هيچ گنهکارى بار گناه ديگرى را بر دوش نمى‏کشد .

    با اين تفصيل بايد براي مظلوميت آقا رسول الله (ص) بيش از همه اشک ريخت


    پی نوشتها :

    1: المستدرک - الحاکم النيسابوري - ج 3 - ص 59
    2: السيرة النبوية - ابن کثير - ج 4 - ص 449 – 450
    3: تهذيب الأحکام - الشيخ الطوسي - ج 6 - ص 2
    4: منتهى المطلب (ط.ق) - العلامة الحلي - ج 2 - ص 887
    5: صحيح البخاري - البخاري - ج 5 - ص 137
    6: البداية والنهاية - ابن کثير - ج 6 - ص 317 – 318
    7: صحيح البخاري - البخاري ج 8 - ص 40، ح 6886 ، ج 5 - ص 143 و ج 7 - ص 17 و و صحيح مسلم - مسلم النيسابوري - ج 7 - ص 24 و مسند احمد - الإمام احمد بن حنبل - ج 6 - ص 53 و تاريخ الطبري - الطبري - ج 2 - ص 437 و...

    _________________
    منبع : وبلاگ شیعه مذهب برتر



    حضرت محمد (ص)- رحلت یا شهادت؟




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    22
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پيامبر پس از بازگشت از بقيع و اعلام وجود فتنه در مدينه، به منزل عايشه مي روند(مسند أحمد، 6، ص 274) و از آنجا بيماري آغاز مي شود و به يكباره تب مي كنند و از دنيا مي روند( الطبقات الكبري، ج 2، ص 206). در برخي روايات آمده است كه سمت يهوديه(بصائر الدرجات، ص 523، ش6): يك زن يهودي او را مسموم كرد.(مهار انحراف)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود