جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۞اعطای حق حضور اجتماعی به زنان اولین بار در اسلام۞

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ۞اعطای حق حضور اجتماعی به زنان اولین بار در اسلام۞




    ۞اعطای حق حضور اجتماعی به زنان اولین بار در اسلام۞

    اعطای حق بیعت(نمودی ازحضوراجتماعی) به زنان برای اولین بار در اسلام

    بيعت از ماده" بيع" در اصل به معنى دست دادن به هنگام قرار داد معامله است، و سپس به دست دادن براى پيمان اطاعت اطلاق شده است، و آن چنين بود كه هر گاه كسى مى‏خواست اعلام وفادارى به ديگرى كند، او را به رسميت بشناسد و از فرمانش اطاعت كند، با او بيعت مى‏كرد، و شايد اطلاق اين كلمه به اين معنى از اين جهت بود كه هر يك از دو طرف تعهدى همچون تعهد دو معامله‏گر در برابر ديگرى مى‏كردند.
    بيعت كننده حاضر مى‏شد گاه تا پاى جان و گاه تا پاى مال و فرزند در راه اطاعت او بايستد، و بيعت پذير نيز حمايت و دفاع او را بر عهده مى‏گرفت.


    قرائن نشان مى‏دهد كه بيعت از ابداعات مسلمين نيست، بلكه سنتى بوده كه قبل از اسلام در ميان عرب رواج داشته است، و به همين دليل در آغاز اسلام كه طايفه" اوس" و" خزرج" در موقع حج از مدينه به مكه آمدند و با پيامبر اسلام ص در عقبه بيعت كردند بر خورد آنها با مساله بيعت بر خورد با يك امر آشنا بود، بعد از آن پيغمبر گرامى اسلام ص نيز در فرصتهاى مختلف با مسلمانان تجديد بيعت كرد كه يك مورد از آن همين" بيعت رضوان" در حديبيه بود، و از آن گسترده‏تر بيعتى بود كه بعد از فتح مكه انجام گرفت كه در تفسير" سوره ممتحنه" شرح آن به خواست خدا خواهد آمد.

    اما چگونگى" بيعت" به طور كلى از اين قرار بوده كه بيعت كننده دست به دست بيعت شونده مى‏داده و با زبان حال يا قال اعلام اطاعت و وفادارى مى‏نمود، و گاه در ضمن بيعت شرائط و حدودى براى آن قائل مى‏شد، مثلا بيعت تا پاى مال، تا سر حد جان، يا تا سر حد همه چيز حتى از دست دادن زن و فرزند.
    و گاه بيعت تا سر حد عدم فرار، و گاه تا سرحد موت بود (اتفاقا اين هر دو معنى در مورد بيعت رضوان در تواريخ آمده است).

    اما نکته قابل توجه در مورد بیعت و اعطای این حق حضور اجتماعی به زنان :

    پيامبر اسلام بيعت زنان را نيز مى‏پذيرفت، اما نه از طريق دست دادن، بلكه چنان كه در تواريخ آمده، دستور مى‏داد ظرف بزرگى از آب حاضر كنند، او دست خود را در يك طرف ظرف فرو مى‏برد، و زنان بيعت كننده در طرف ديگر.
    گاه در ضمن" بيعت" انجام كار يا ترك كارهايى را شرط مى‏كردند،همانگونه كه پيغمبر ص در بيعت با زنان بعد از فتح مكه شرط كرد كه" مشرك نشوند و آلوده به بى‏عفتى نگردند و دزدى نكنند و فرزندان خود را نكشند و امور ديگر" (سوره ممتحنه آيه 12):

    " اى پيامبر! هنگامى كه زنان مؤمن نزد تو آيند و با اين شرائط با تو بيعت كنند كه چيزى را شريك خدا قرار ندهند، دزدى نكنند، آلوده زنا نشوند، فرزندان خود را به قتل نرسانند، و تهمت و افترايى پيش دست و پاى خود نياورند، و در هيچ دستور شايسته‏اى نافرمانى تو نكنند، با آنها بيعت كن و طلب آمرزش نما، كه خداوند آمرزنده و مهربان است" (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ).

    در مورد چگونگى بيعت (زنان)بعضى نوشته‏اند كه پيامبر ص دستور داد ظرف آبى آوردند، و دست خود را در آن ظرف آب گذارد و زنان هم دست خود را در طرف ديگر ظرف مى‏گذاردند، و بعضى گفته‏اند پيامبر ص از روى لباس با آنها بيعت مى‏كرد.


    اين مساله نشان مى‏دهد كه بر خلاف گفته بيخبران يا مغرضانى كه مى‏گويند اسلام

    براى نيمى از جامعه انسانى يعنى زنان، ارزشى قائل نشده و آنها را به حساب نياورده

    است، دقيقا آنها را در مهمترين مسائل به حساب آورده است، از جمله مساله" بيعت"

    است كه يك بار در حديبيه (در سال ششم هجرت) و يك بار در فتح مكه انجام گرفت، و آنها نيز دوش‏بدوش مردان در اين پيمان الهى وارد شدند، و حتى شرائط بيشترى را نسبت به مردان پذيرا گشتند، شرائطى كه هويت انسانى زن را زنده مى‏كرد، و او را از اينكه تبديل به متاع بى‏ارزش يا وسيله‏اى‏براى كامجويى مردان بو الهوس گردد نجات مى‏داد.
    ویرایش توسط .:تسنیم:. : ۱۳۸۸/۱۱/۲۴ در ساعت ۲۰:۴۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از آیه ی فوق و سیره پیامبر و ائمه اطهار به خوبی حق حضور اجتماعی زن و استقلالش در ایمان

    آوردن و بیعت کردن و عرصه های اجتماعی حکومت پابه پای مردان با ورود اسلام از1400سال پیش

    استنباط میشود.


    اسلام در بيش از 1400 سال قبل نداي اشتراک حقيقي زن و مرد در همه ارزش‌هاي انساني را سر
    داد.


    حال آنکه تا کمتر از 1قرن پیش در هیچ کجای دنیا حق حضور اجتماعی برای زن دیده نمیشود و

    میتوان گفت نداشتن حق رای برای زنان که یکی از عرصه های حضور اجتماعی زنان است خود

    باعث بروز اعتراضات گسترده ی زنان و به دنبال آن شکل گیری جنبش های فمینیستی در جهت

    احقاق حقوق زنان بود .




    ۞اعطای حق حضور اجتماعی به زنان اولین بار در اسلام۞
    َ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَجْعَلْنِي يَهُودِيّاً وَ لَا نَصْرَانِيّاً وَ لَا مَجُوسِيّاً وَ لَا عَابِدَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ وَ لَا الصَّنَمِ وَ
    الْبَقَرِ وَ جَعَلَنِي حَنِيفاً مُسْلِماً وَ لَمْ يَجْعَلْنِي مِنَ الْمُشْرِكِينَ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ
    ۞اعطای حق حضور اجتماعی به زنان اولین بار در اسلام۞

    ویرایش توسط .:تسنیم:. : ۱۳۸۸/۱۱/۲۵ در ساعت ۰۰:۲۱


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود