جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وصف العیش نصف العیش

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وصف العیش نصف العیش




    فکر کردن به خواسته‌های دست نیافتنیمان، گاه آرامش را از ما میگیرد. هر چند برخی از خواسته‌ها شاید بسیار بلندپروازانه باشند ولی گاهی هم این خواسته‌ها ظاهراً خواسته‌هایی طبیعی برای یک انسان هستند، که به دلایلی برای فرد دست نیافتنی شده‌اند. دردسر زمانی زیاد میشود که فرد در راه بدست آوردن خواسته‌ی طبیعیش (و نه بسیار بلند پروازانه‌اش) به مشکلات متعدد برخورده و غم نرسیدن (یا سخت رسیدن) به هدفش او را فرا میگیرد. در برخی زمانها فرد بشکل طبیعی خود را نیازمند به آن خواسته می‌بیند و ارضا نشدنش او را عذاب میدهد. ولی این تنها ناراحتیِ ناشی از ارضا نشدن نیست که به سراغ وی میاید. در زمانهای دیگر با وجودِ عدمِ نیاز به آن خواسته، همین اندیشه که نتوانسته به خواسته‌اش برسد او را آزار داده و یا حتی به حالت افسردگی می‌رساند. این عذاب دوم ناشی از افسردگی هست که میتواند وی را حتی از لذت بردن از جنبه‌های دیگر زندگی باز دارد. اینکه فرد تلاش کند تا روی خواسته‌های دست نیافته‌اش فکر نکند، شاید در واژه ساده ولی در عمل دشوار باشد. ولی راه حل دیگری نیز هست و آن فکر کردن به آن خواسته‌ی دست نیافته بشکل دست یافته است. یعنی در زمانهایی که نیاز عملی به آن خواسته ندارد، بجای فکر کردن به برآورده نشدن آن خواسته در زمان مورد نظر، به این فکر کند که این خواسته برآورده شده بود.

    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برای نمونه شخصی را در نظر بگیرید که بشدت به غذای خاصی علاقه‌مند است ولی بدلایلی همچون مشکل سلامتی قادر به خوردن آن غذا نیست. زمانی که فرد گرسنه هست بشکل طبیعی به آن غذا احساس نیاز پیدا میکند ولی چون توانایی خوردن آنرا ندارد، از اینکه قادر به لذت بردن از آن غذا نیست اندوهناک می‌شود. ولی همین فرد حتی زمانیکه گرسنه نیست با بیاد آوردن اینکه نتوانسته آن غذا را بخورد به اندوه خود اضافه میکند. این اندوه دوم زمانیکه که نیازی به خوردن ندارد پیش آمده و ناشی از نیاز به خوردن آن غذا در آن لحظه نیست. بلکه اندوه ناشی از دانستن عدم برآورده شدن خواسته اش در صورت گرسنگی هست. حال این فرد با تصور به اینکه این غذا را در زمان مورد نظر میل کرده بود، میتواند این اندوه دوم را بکاهد. شاید پرسیده شود وقتی که فرد آن غذا را واقعاً نخورده چگونه با تصور خوردنش از اندوهش بکاهد. پاسخ در اینست که این اندوه به خودِ خوردن ربطی ندارد بلکه به یادآوریِ خوردن ربط دارد. این نیاز به آن غذا نیست که فرد را در اندوه دوم فرو برده، بلکه این دانستِن عدمِ برآورده شدن نیازش هست که وی را آزرده کرده. بعبارت دیگر محرک این افسردگیِ دوم نیاز فیزیولوژیکی فرد به خوردن آن غذا نیست، بلکه افکار وی در این زمینه محرک هستند. بنابراین این فرد حتی زمانیکه اصلًا گرسنه نیست و مثلاً برای خوابیدن آماده میشود، با بیاد آوردن اینکه توانایی خوردن غذای مورد علاقه اش را در روزی که گذشت نداشته، در اندوه و افسردگی دوم فرو میرود. حال اگر همین فرد با یک خیالبافی ساده تصور کند که امروز این غذا را زمان ناهار میل کرده و از آن هم بسیار لذت برده، میتواند این آشفتگی و ناراحتی دوم را بسیار کاهش دهد.
    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شاید مثال غذا مثالی ابتدایی و ساده بنظر بیاید، ولی قابل تعمیم به موارد دیگر میباشد. گاه در زندگی این بیاد آوردنِ برآورده نشدنِ نیاز است که بسیار عذاب آورتر از خود نیاز میشود. چراکه بسیاری از نیازها در زمانهای خاص خود را نشان میدهند (مانند تمایل به غذای خاص تنها در زمان گرسنگی ممکن است پیش بیاید)، ولی فکر کردن به ارضا نشدن نیاز میتواند حتی در زمانهایی که اصلًا انسان آن نیاز را حس نمیکند، رخ بدهد. پس با یک خیالبافی مثبت در زمانهایِ عدمِ نیازِ به خواسته‌ی دست نیافتنی، میتوان ناراحتی دوم را از بین برد و یا بسیار کاهش داد.
    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود