جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انتخاب های متفاوت با وجود نتایج اخلاقی مشابه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انتخاب های متفاوت با وجود نتایج اخلاقی مشابه




    قسمتی از ویدیوی سخنرانی مایکل سندل (Michael Sandel) فیلسوف سیاسی، در دانشگاه هاروارد :
    این نوشته تنها به تحلیل و بررسی تعدادی مثال که در قسمتی از ویدیو آمده میپردازد و با خود ویدیو کاری ندارد. مضمون این مثالها با اندکی تغییر احتمالی در زیر آمده است.
    چهار حالت را در نظر بگیرید:
    حالت ۱: شما سوار ماشین هستید و با سرعت زیاد میرانید. ترمز خراب است و نمیتوانید ماشین را متوقف کنید. در مسیر خود ۵ کارگر را در حال کار کردن میبینید. درگوشه‌ی مسیر یک کارگر دیگر هست. دو انتخاب دارید:
    الف) مسیر را ادامه دهید و موجب مردن ۵ کارگر شوید.
    ب) ماشین را به گوشه‌ی مسیر منحرف کرده و موجب مردن تنها یک کارگر شوید. در عوض ۵ کارگر دیگر را نجات داده‌اید.
    اکثریت حضار گزینه‌ی ب را انتخاب میکنند.


    حالت ۲: اینبار شما راننده نیستید بلکه در کنار خیابان ایستاده‌اید. در انتهای خیابان ۵ کارگر مشغول کار هستند. ماشینی با سرعت میاید و معلوم است که اگر با آن ۵ نفر تصادف کند، آنها را خواهد کشت. فرد بسیاری چاقی کنار شماست. دو انتخاب دارید:
    الف) کار خاصی انجام ندهید و مرگ ۵ کارگر را ببینید.
    ب) فرد بسیار چاق را به وسط خیابان هل داده تا ماشین به او برخورد کند و بایستد. با اینکار فرد چاق میمیرد ولی ۵ کارگر نجات پیدا خواهند کرد.
    اکثریت حضار گزینه‌ی الف را انتخاب میکنند.
    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حالت ۳: شما یک پزشک هستید و شش بیمار منتظر مداوای سریع شما هستند. یکی از آنها به مداوای طولانی نیاز دارد. پنج بیمار دیگر مداوای کوتاه‌تری نیاز دارند. شما دو انتخاب دارید:
    الف) وقتتان را صرف درمان آن بیمار نیازمند به مداوای طولانی کنید. با اینکار او درمان میشود ولی بعلت گذشت زمان، ۵ بیمار دیگر میمیرند.
    ب) وقتتان را صرف درمان ۵ بیمار نیازمند به مداوای کوتاه کنید. با اینکار این ۵ بیمار درمان میشوند ولی بعلت گذشت زمان، آن بیمار نیازمند به مداوای طولانی خواهد مرد.
    اکثریت حضار گزینه‌ی ب را انتخاب میکنند.


    حالت ۴: شما پزشک هستید و ۵ نفر از بیمارهایتان بشدت نیازمند به پیوند اعضای بدن هستند (قلب، کلیه و غیره). مراجعه کننده‌ی دیگری برای بررسی سلامتیش پیش شما میاید. پس از معاینات متوجه میشوید که وی کاملاً سالم است و اتفاقاً همه‌ی اعضای مورد نیاز آن ۵ نفر را بشکل سالم و مناسب دارد. دو انتخاب دارید:
    الف) کاری نکنید و مرگ آن ۵ بیمار نیازمند به پیوند اعضا را ببینید.
    ب) با کشتن مراجعه کننده‌ی سالم، اعضای بدنش را به آن ۵ بیمار پیوند زده و موجب زنده ماندنشان بشوید.
    اکثریت حضار گزینه‌ی الف را انتخاب میکنند.
    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    موضوع مورد بحث در این نوشته این است که چرا با وجود شباهت در نتایج این ۴ حالت، انتخابهای متفاوتی انجام میشود. در واقع در تمام این ۴ حالت شما میتوانید با قربانی کردن یکنفر، ۵ نفر دیگر را نجات دهید. ولی در برخی از آنها (حالتهای ۲ و ۴) اکثریت حاضر به قربانی یکنفر برای نجات ۵ نفر نیستند. برای این بررسی، دو شکل را در نظر میگیریم:

    شکل اول: مسوولیت انتخاب با شماست.

    اگر انتخاب کاملا با شما باشد، در حالتهای ۱ و ۳ انتخابهایتان را به این صورت میتوان بازنویسی کرد:
    الف) ۵ نفر را بکشید و ۱ نفر را نجات دهید.
    ب) ۱ نفر را بکشید و ۵ نفر را بکشید.
    در حالتهای ۲ و ۴ نیز انتخابهایتان را به این صورت میتوان بازنویسی کرد:
    الف) کشته شدن ۵ نفر و کشته نشدن ۱ نفر را نظاره‌گر باشید.
    ب) ۱ نفر را بکشید و ۵ نفر را نجات دهید.
    در حالتهای ۱ و۳، شما در هر حال موجب کشته شدن دیگری خواهید شد. بنابراین گزینه‌ی ب را که موجب کشته شدن افراد کمتری میشوید را انتخاب خواهید کرد. در حالتهای ۲ و ۴، شما یا میتوانید نظاره‌گر بوده و در کشتن و نجات دادن هیچ دخالتی نکنید، یا با کشتن یکنفر، ۵ نفر را نجات دهید. ظاهراً ترجیح اکثریت به عدم دخالت در کشتن است، حتی اگر این عدم دخالت از نجات یافتن ۵ نفر جلوگیری کند. بعبارت دیگر، قاتل نبودن برای شما مهمتر از نجات جان ۵ نفر میباشد.

    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شکل دوم: شما فقط ناظر این صحنه‌ها هستید و انتخاب با شخص دیگریست.
    برای این شکل، در حالتهای ۱ و ۳، انتخابها را به این صورت میتوان بازنویسی کرد:
    الف) از میان ۶ قربانی بالقوه بخاطر شرایط (در مسیر ماشین بودن یا بیماری)، ۵ نفرشان میمیرند و یکی نجات میابد.
    ب) از میان ۶ قربانی بالقوه بخاطر شرایط، ۱ نفرشان میمیرد و ۵ تای دیگر نجات میابند.
    در حالتهای ۲ و ۴ انتخابها به این صورت بازنویسی میشوند:
    الف) از میان ۵ قربانی بالقوه بخاطر شرایط، همگی میمیرند.
    ب) از میان ۵ قربانی بالقوه بخاطر شرایط، همگی نجات پیدا میکنند. ولی یکنفر که اصلاً شرایط موجب قربانی شدنش نمیشد (نه در مسیر ماشین است و نه بیمار)، قربانی میشود.
    در حالتهای ۲ و ۴ شخصی که اصلاً در معرض خطر نبوده، به زور وارد این موضوع شده تا با قربانی شدنش، چند نفر نجات یابند. این با زور و تحمیل وارد کردن کسی که ربطی به موضوع نداشته میتواند یکی از دلایل برای مخالفت اکثریت با قربانی شدن آن یکنفر (حتی به قیمت جان دیگران) شود. این موضوع زمانی خود را بیشتر نشان میدهد که ما خودمان را جای آن یکنفر بگذاریم.

    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بطور خلاصه، در برخی حالتها، با وجود نتایج اخلاقی مشابه، انتخابهای متفاوتی انجام میدهیم. در اصل، تنها نتایج اخلاقی تعیین کننده‌ی انتخاب اخلاقی ما نیستند. عدم تمایل به دخالت در کار منفی (حتی اگرموجب نتایج مثبت تری شود) و عدم علاقه به قربانی کردن افراد بی ارتباط با موضوع، میتوانند در انتخابهای اخلاقی ما تاثیر بگذارند. گاهی هم عددها مهم میشوند. برای نمونه در حالتهای ۲ و ۴ اگر با قربانی کردن آن یکنفر (فرد چاق کنار جاده یا فرد سالم در بیمارستان)، بجای ۵ نفر، ۵ میلیون نفر نجات پیدا کنند آنگاه احتمالًا تعداد بیشتری حاضر به قربانی کردن وی شده و گزینه‌ی ب را انتخاب کنند.
    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود