جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: (حرکت در طهارت )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    85
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    0

    (حرکت در طهارت )




    (حرکت در طهارت )
    1-مبداء حرکت در طهارت :

    حرکت درطهارت سه مبداء داردکه عبارتند از :
    الف) : مبداء تخیّلی : در این مبداء عبادات و طهارتهای ظاهری نمودار می شوند . یا به عبارتی دیگر طهارت صوری و پاکیهای فصلی و موسمی . خیلی از انسانها در همین مبداء قرار دارند لذااز دست یابی به مراتب دیگر باز می مانندو نتیجه ای هم عایدشان نمی شود.و نتیجه حرکت در این مبداء هم تخیّلی است . مهم هم نیست که کسی که در این مبداء هست دارای چه موقعیّت اجتماعی و مقام دنیوی باشد از بیسواد گرفته تا پروفسور و علامه و ... جوان یا پیر مرد 80 ساله و خواص یا عوام .
    در آیه ای از قرآن کریم چنین می فرماید: قال رب لم حشرتنی اعمی و قد کنت بصیرا قال کذلک اتتک آیاتنا فنسیتها وکذلک الیوم تنسی ((سوره طه آیه126)).
    انسان شاید یک عمر مردم را به خوبی ها دعوت کند ولی خودش از آن بی بهره باشد . مثل اینکه مردم را به قرائت قرآن و تدبر در آن دعوت کند ولی خودش اگر هم قرآن را بخواند ولی در آن تدبر نکند و از آن بی بهره باشد . نتیجه این عدم تدبر در قرآن عدم درک صحیح از پیام آن و ندانستن و ندیدن واقعیات آن است .
    ب): مبداء ارادی : عبادات و طهارتی که در این مبداء است بر پایه تحصیل و نظر و علم حاصل می شود . در آیه ای از قران کریم می فرماید: وما کان المومن لینفروا کافّه ..((سوره توبه آیه 122)) .
    متاسفانه تعداد کسانی هم که در این مبداء در حرکتند بسیار کم است . تنیجه حرکت در مبداء ارادی هم اراده است و انسان به وسیله این مبداء است که رشد و تعالی می یابد .
    ج) : مبداء فیض : در این مبداء عبادت و طهارت از فیوضات رحمانی است . البته این مبداء بر دو قسم است :
    1- افقی : که در این قسم نگاه به گذشته نمی کند و تنها سمت مقابلش را می نگرد.
    2- عمودی: نگاه به گذشته می کند . لذا مبداء در طهارت فیض عمودی است .

    فرق مهّم فیض و علم :
    1-علم اکتسابی و اصولی است ولی فیض اشراقی و شهودی است
    2-علم چهره ماورائی ندارد ولی فیض چهره ماورائی دارد.
    کسانی که در مبداء فیض در حرکتند تعدادشان بسیار کم است و شاید در هر زمانی تعدادشان از تعداد انگشتان دست هم کمتر باشد
    کسانی که در مبداء اول قرار دارند خدا را زیاد فراموش می کنند لذا بیشتر آلوده گناه می شوند و کسانی که در گروه دوم قرار دارند فراموشیشان در حد 50 در صد است و کسانی که در مبداء سوم قرار دارند قرآن می فرماید: اذا مسّهم طائف من الشّیطان تذکّروا ((سوره اعراف آیه 201)) و احتمال لغزششان بسیار اندک است و شاید به یک صدم هم نرسد چرا که پیوسته و در همه حال به یاد خدا هستند. و شیطان کوچکترین رخنه ای در آنها نمی تواند ایجاد کند چرا که خودش هم به آن اذعان کرده است . در آنجا که می گوید : قال فبعزّتک لاغوینّهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین ((سوره ص آیه 82 و 83 )).

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود