صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکم شرعی خرید و فروش و استعمال سیگار و دخانیات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    83
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    35
    آپلود
    1
    گالری
    0

    راهنما حکم شرعی خرید و فروش و استعمال سیگار و دخانیات




    سلام
    مگه خدا بدنمومو به امانت بهمون نداده؟مگه چیزایی که به بدنمون صدمه می زنه حروم نکرده،مثل مشروب،گوشت خوک...
    پس چرا ما نعمتی رو که خدا سالم بهمون داده با دست خودمون بهش صدمه می زنمیم و کفران نعمت می کنیم، جرا سیگار و شبیه این رو مراجع تقلید حرام نمی کنن؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4



    نقل قول نوشته اصلی توسط arezou_m نمایش پست
    جرا سیگار و شبیه این رو مراجع تقلید حرام نمی کنن؟
    ؟براي من هم سواله!

    نقل قول نوشته اصلی توسط schindler نمایش پست
    چطور آسیب زدن به بدنی که در نهایت زیر خروار ها خاک مدفون میشه گناه به حساب میاد؟ این چه امانتیه که باید گذاشت و رفت؟ آسیب به جسم، چه آسیبی به روح میرسونه؟
    تا زماني كه زنده هستيم، روح و جسم ما به هم مربوطند. هر كاري كه انجام بديم، روي روح ما اثر ميگذاره
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد

  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حکم شرعی کشیدن سیگار

    استفتا درباره حكم سيگار از حضرت آیه الله مکارم شیرازی (به صورت شعر)
    استفتا درباره حكم سيگار از حضرت آیه الله مکارم شیرازی
    ضمن عرض سلام به محضر مبارك فاضل و دانشمند و فقيه و مجتهد زمان، حضرت آيةاللَّه العظمى مكارم شيرازى، از جهت كسب آگاهى و اعلام نظر، سروده زير تقديم مى‏گردد.
    از كرمانشاه غلامحسين توانا
    آيت‏اللّه مكارم، اى فقيه نيك‏نام اى همه عزّ و كمال و رفعت و جاه و مقام‏
    اى سراپا علم و عرفان، زاهد عصر و زمان وى همه نورت كلام و وى همه نغزت پيام!
    مكتب اسلام دارد چون تو مردى سرفراز فاضل و عادل به گيتى، حاذق فقه و كلام‏
    متن «تفسير نمونه» منحصر شد در جهان آفرين بر ذوق و طبع و مرحبا بر آن مرام‏
    هر پيامش بى‏نظير و هر بيانش دلپذير متنِ شيرين و روانش دل برد از خاص و عام!
    ضمن تقديم ارادت زان سپس، عرض سلام محضر آن پاك مرد گوهر فرخنده نام‏
    آن‏چه اكنون گشته سنگين، حلّ اين معضل بود اين گِره‏بگشاى و واكن باب رحمت روى عام‏
    نيك دانى آن‏چه دارد بهر انسان‏ها ضرر طبق فتواى فقيهان مصرفش باشد حرام‏
    مصرف «سيگار» دارد بس ضررها را ز پى گر ندارد آن زيانى، پس ضرر باشد كدام؟
    اين سموم بس كشنده روز و شب بيع و شرا مى‏شود اين‏جا و آن‏جا با كمال اهتمام‏
    فرض آن‏كه عايداتش باشد از انجم فزون مى‏نيارزد آن‏چه دارد مرگ و بيمارى مدام!
    مى‏نيارزد تا كه انسان جان خود سازد فدا عقل سالم كى پسندد اين غُل و زنجير و دام؟
    اين چنين چيزى كه دارد پاى تا سر شور و شر از چه حاضر گشته دولت بهر توزيعش مدام؟
    ساليانه صدهزاران مرده‏اند از اين طريق اين ستم، گر نيست نقمت، پس چه بايد داد نام‏
    چيست فتواى شما در محو اين «امّ‏الفساد»؟ يا چه دستورى نمايد منع آن را تا قيام؟
    اى فقيه بافضيلت! رأى خود كن آشكار هر كه گردد روسياه و يا كه گردد شادكام!
    طول عمرت خواهم از درگاه حَىِّ لايزال در سلامت پايدار و در سعادت مستدام!
    24/ 6/ 79

    پاسخ استفتاء از طرف آیه الله مکارم شیرازی

    جناب آقاى توانا
    مى‏كنم با نام حق آغاز، اكنون اين كلام مى‏فرستم بر جنابت صد درود و صد سلام!
    نامه‏ات خواندم كه بد از هر نظر «فصل‏الكلام» دلنشين و جامع و زيبا و جالب خوب و تام‏
    از محبّتها و ابراز ارادتهاى ناب گشته‏ام ممنون و دارم از برايت يك پيام:
    راست گفتى، مصرف «سيگار» دارد صد ضرر بهر شيطان شد سلاح و بهر ديوان، هست دام!
    شعله‏اى از نار دوزخ، آتشى از قهر ربّ در فسادش شك نكن از مذهب خيرالانام!
    آن كه دل بندد به اين «امّ‏الخبائث» در جهان از حقيقت دور باشد، در طريقت هست خام!
    گر بخواهى همچو «مِىْ» نامش بنه «امّ‏الفساد» اين به شكل «دود» باشد وان يكى «زهرى» به جام‏
    گر بزرگى از بزرگان جايزش بشمرده است بر بنى‏آدم خطا ممكن بُوَد از خاصّ و عام!
    آن‏چه گفتم يك اشارت بود در اين مسأله عاقلان را يك اشارت هست كافى، والسّلام!

    منبع: کتاب حیات پربرکت از آیه الله مکارم شیرازی

    ویرایش توسط بینا : ۱۳۸۸/۱۱/۲۹ در ساعت ۰۹:۱۶


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    83
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    35
    آپلود
    1
    گالری
    0



    سلام
    از دفتر آقای فاضل لنکراني سوال کردم چواب اومد.

    بسمه تعالي
    سلام عليکم
    هرچيزي که ضرر مهم و قابل توجه به بدن داشته باشد و ضرر آن ثابت باشد از نظر مراجع حرام است. و سيگار نيز اگر ضرر قابل توجه باشد جايز نيست.
    بخش پاسخ به سؤالات




    سلام مگه خدا بدنمومو به امانت بهمون نداده؟مگه چيزايي که به بدنمون صدمه مي زنه حروم نکرده،مثل مشروب،گوشت خوک... پس چرا ما نعمتي رو که خدا سالم بهمون داده با دست خودمون بهش صدمه مي زنميم و کفران نعمت مي کنيم، جرا سيگار و شبيه اين رو که بسيار مهم است مراجع تقليد حرام نمي کنن؟ ممنون


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر دوستان
    در این مورد ابتدا مقدمه ای را عرض کنم.


    مقدمه:

    بینید، در مسائل شرعی دو دسته کلی داریم:

    1- احکام شرعی
    2- موضوعات شرعی


    مراد از احکام شرعی در اینجا، همان احکام تکلیفی هست که مجتهد جامع الشرایط بر اساس اجتهاد در منابع معتبر دینی بدست آورده و اتنباط خود را به شکل فتوا یا احتیاط در رساله عملیه منتشر می کند.

    و مراد از موضوعات شرعی، مصادیقی هستند که این احکام بر آنها منطبق می شوند.


    نظر دادن در زمینه احکام شرعی کار هر کسی نیست. بلکه همانند تمام علوم، نیازمند تخصص و مهارت خاص دارد که در زمینه علوم دینی به این متخصص، مرجع تقلید گفته می شود.

    اما تطبیق احکام شرعی بر موضوعات، وظیفه خود مکلّف هست. مرجع تقلید حکم شرعی را تشخیص داده و صادر می کند، اما این مکلّف هست که وظیفه دارد مصداق و موضوع آن را تشخیص دهد.

    در تشخیص موضوع، مراجع تقلید به عنوان کارشناس دینی معمولا وارد نمی شوند، مگر در مواردی که فرضا حرمت موضوعی برای فقیه از روی دلایل و قرائنی کاملا محرز و ثابت بشود؛ که در این حالت در مورد موضوعات نیز ممکن است حکم شرعی صادر کند.


    در مورد تشخیص موضوع از حکم در تاپیک های دیگر مثالی را عرض کرده بودم که در اینجا نیز نقل قول میکنم:

       


    یک مثال در مورد فرق موضوع شرعی و حکم شرعی عرض کنم تا بهتر مشخص بشود چرا گفته می شود بیان حکم به عهده فقیه، ولی تشخیص موضوع به عهده خود مکلّفین هست:


    فرض کنید قبل از اقامه نماز جماعتی می بینید که مرجع تقلیدتان با آبی که شما یقین دارید نجس هست، وضو گرفت. خب حتما می دانید که اگر آن آب را ما در اختیار او نگذاشته باشیم، واجب نیست نجاستش را به او اطلاع بدهیم.

    خب در اینجا حکم شرعی این هست که: آبی که با آن وضو گرفته می شود باید پاک باشد.

    اما تشخیص نجس نبودن آب از موضوعات شرعی هست. یعنی همین که به نجس بودنش یقین نداریم، بنای اصلی پاک بودنش هست. مرجع تقلیدمان هم با همین عدم یقین رفت و با آن آبی که اطلاعی از نجاستش نداشت، وضو گرفت.

    خب در اینجا نماز صحیح هست. ولی ما اگر در نماز به او اقتدا کنیم، نمازمان صحیح نیست. چون فرض کنید یقین داریم وضوی او صحیح نبوده در حالیکه ایشان این مشکل را ندارد.

    و همینطور برعکس...

    فرض کنید عالم و آدم بیایند و بگویند این آب نجس هست، اگر من یقین دارم که پاک هست، و از گفته های آنها خللی در این یقین من وارد نمی شود، می توانم با آن آب وضو گرفته و نماز بخوانم و صحیح هست.




    مثال های دیگر در این مورد زیاد است:

    بحث تعیین مرجع تقلید، رویت هلال ماه، موسیقی حرام و غیر حرام، نجاسات و مطهرات، و... بسیاری از مسائل فقهی که تشخیص موضوع آن به عهده خود مکلف هست و مرجع تقلید تنها ملاک حکم را بیان می کند.


    - نکته 1 :

    در امور زندگی انسان ها وقتی که احتمال خطر معتنابهی را می دهند به بررسی و جستجو می پردازند تا آنجا که مطمئن شوند خطر از بین رفته یا احتمال تحقق آن بسیار ضعیف گشته و این حکم و الزام یک حکم عقلانی است نه شرعی.

    بحث دفع ضرر محتمل در مباحث اعتقادی بسیار کاربرد دارد. عقل در صورت احتمال ضرر معتنابه و یا احتمال قوی یک ضرر حکم به لزوم دفع آن می کند و حکم عقل بدیهی است و نیاز به اثبات ندارد و این عقل است که در چنین مواردی ما را ملزم به تحقیق می سازد تا گرفتار خطر نشویم.

    بلکه لزوم تحقیق و بررسی در موارد خطر و ضرر ولو احتمال آن قدر واضح و روشن است که بعضی دانشمندان بحث عقاید فرموده اند: فطرت انسان در چنین مواقعی او را ملزم به تحقیق می کند. از این رو واژه وجوب در متن سؤال به معنای الزام و ضرورت عقلی است نه شرعی.


    - نکته 2 :

    در مورد سیگار نیز همینطور هست و حکم کلی این هست که:

    هرچيزي که ضرر مهم و قابل توجه به بدن داشته باشد و ضرر آن ثابت باشد، حرام است.

    اما تشخیص این موضوع به عهده مکلف هست.


    آیت الله مکارم شیرازی نیز که در مورد سیگار حکم به حرمت داده اند، از این باب بوده که به شهادت کارشناسان فن ضرر و زیان قابل توجه سیگار بر ایشان کاملا محرز شده و لذا وارد موضوع شده و استعمال سیگار را حرام اعلام نموده اند.

    .



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    42
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حکم خرید و فروش سیگار؟




    سلام علیکم



    میخواستم از عزیزان حکم فروش سیگار در سوپر مارکت رو بپرسم ،

    بخش اعظمی از سود مغازه ها از فروش سیگار هست.

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.


    و در آخر هم عرض کنم که حالم از این سیگار کثافت به هم میخوره (این توی گلوم گیر کرده بود باید میگفتم) حکم شرعی خرید و فروش و استعمال سیگار و دخانیات

    یا علی مدد

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام

    سیگار به خودی خود موضوعیت ندارد. بلکه اگر چیزی ضرر قابل توجهی برای انسان داشت و منفعت حلالی برای آن قابل تصور نبود، خرید و فروشش جایز نیست.

    لذا از این جهت حکم خرید و فروش سیگار نیز همانند حکم استعمال سیگار هست که در پست های قبلی بیان گردیده شده است.

    نتیجه اینکه در حال حاضر نمی توان حکم بر حرمت خرید و فروش سیگار داد. مگر طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی که به فرموده ایشان بر اساس شهادت کارشناسان فن، ضرر و زیان قابل توجه و قطعی سیگار برایشان کاملا محرز شده است، لذا وارد موضوع شده و استعمال سیگار را حرام اعلام نموده اند.

    بله، در امثال هروئین، و مواد مخدر دیگر به جهت اینکه در خرید و فروش معمولی آنها منفعت حلالی متصور نیست و موجب ضرر بر دیگران هست، لذا جایز نیست.

    (در مورد ضررهای سیگار در «این تاپیک» بحث هایی صورت گرفته است.)

    .



  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    http://www.pasokhgoo.ir/node/14322
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=1142
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=19367
    استفتا با شعر و پاسخ شعری آیت الله مکارم شیرازی درباره حکم سیگار


    اگه چپق درمانی باشه کشیدنش بازم اشکال داره؟حکم شرعی خرید و فروش و استعمال سیگار و دخانیات

    سیگار کشیدن زن جلوی نامحرم و مرد غریبه چه حکمی دارد؟

    قلیون چطور؟
    پیپ؟ چپق؟



  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست
    اگه چپق درمانی باشه کشیدنش بازم اشکال داره؟حکم شرعی خرید و فروش و استعمال سیگار و دخانیات

    سیگار کشیدن زن جلوی نامحرم و مرد غریبه چه حکمی دارد؟

    قلیون چطور؟
    پیپ؟ چپق؟

    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    ما یک حکم کلی داریم مبنی بر اینکه: هرچيزي که ضرر مهم و قابل توجهی به بدن داشته باشد و ضرر آن ثابت باشد، استفاده آن از نظر شرع حرام است.

    استعمال دخانیات اعم از سیگار، چپق و... همه از موضوعات هستند و تطبیق حکمی که عرض شد بر این موضوعات، به عهده خود مکلف هست. (که البته این تشخیص می تواند به واسطه شناخت خود او و یا شناخت متخصصین فن صورت بگیرد.)

    مراجع تقلید هم معمولا وارد موضوعات نمی شوند و فقط احکام را بیان می کنند، البته در مواردی که مرجع تقلید به واسطه عواملی در مورد موضوعی به یقین برسد، در خصوص آن موضوع خاص نیز حکم صادر می کند.

    مثل آیت الله مکارم که با توجه به شهادت کارشناسان فن به ضرر قابل توجه سیگار، در این مورد حکم به حرمت داده اند. (که توضیحش در پست های قبلی گذشت.)

    -----------------------------

    لذا با توجه به مطالب بالا، اگر سیگار و... حرمت تکلیفی نداشته باشد، استعمال آن حرام نیست، چه برای درمان باشد یا غیره.

    ولی اگر به واسطه تشخیص ضرر قطعی بر بدن حکم استفاده آن حرام شد، استعمال آن در شرایط عادی جایز نیست و اگر واقعا بر فرض با توجه به تشخیص پزشکی حاذق و مورد اطمینان برای مورد خاصی جهت درمان نیاز بود، استعمال آن در حد ضرورت مشکلی ندارد. (گرچه خیلی بعید می دانم موردی داشته باشیم که پزشک معتبر و حاذقی سفارش کند از دخانیات برای درمان استفاده بشود!)

    ----------------------------

    در خصوص استعمال دخانیات پیش نامحرم، اگر منظورتان جلب توجه نامحرم هست، از هر کاری که موجب جلب توجه نامحرم و ایجاد مفسده می شود، لازم است پرهیز شود.





  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    مدتي است كه يكي از اشنايان قليان مصرف مي كند و وقتي او را نهي ميكنم سوالاتي ميپرسد كه جواب مستند و علمي از بنده طلب ميكند بعضي از سوالات را در ادامه مينويسم اگر در حيطه اطلاعات بزرگواران است لطفا جوابگو باشند (البته مستند)



    • از نظر علمي آيا ضرر قليان ثابت شده است؟ كساني كه قليان استفاده مي كنند در معرض چه عوارض جسمي قرار ميگيرند؟
    • آيا حديث يا روايتي مبني بر مضر بودن قليان وجود دارد ؟ و يا قليان در زمانهاي گذشته بوده يا مختص به زمان معاصر است؟
    • آيا حضرات عظام مرحوم آيت الله بهجت و آيت الله خامنه اي در مورد مصرف قليان فتواي صريحي صادر كردند؟


    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود