جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نسبت دادن گناه [به دوست]، پيک جدايي است .

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نسبت دادن گناه [به دوست]، پيک جدايي است .




    با سلام،

    یک سوال داشتم ....


    کسی هست که ترجمه عربی این حدیث را داشته باشه...


    معنی حدیث چیه؟

    نسبت دادن گناه [به دوست]، پيک جدايي است . [امام علي عليه السلام]

    ممنونم
    طیب
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0




    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    با دیدن این پست یاد آخرین سخن از کتاب شریف نهج البلاغه افتادم که با مطلب شما بسیار شبیه هست.

    در حکمت 480 نهج البلاغه چنین آمده است:

    480 - وقال [علیه السلام]: اَذَا احتَشَمَ المُؤمِنُ اَخاهُ فَقَد فارَقَهُ.
    ترجمه: به خشم درآوردن و شرمنده ساختن دوست مقدمه جدائی از اوست.


    قال الرضی: یقال حشمه و احشمه اذا اغضبه، و قیل: اخجله، او [احتشمه] طلب ذلک له، و هو مظنه مفارقته

    (مرحوم سید رضی در ادامه می فرماید): حشم و احشم یعنی او را به غضب در آورد و بعضی گفته اند یعنی او را شرمنده ساخت و احتشم به معنی طلب چنین حالتی است و مسلما چنین کاری مقدمه جدائی است.

    -------------------------

    و شاید تطبیقش بر مطلب شما این باشه که وقتی گناه و خطایی را به دوستمان نسبت دهیم، مقدمه ای برای پیش آمدن دلخوری، کدورت و در نتیجه جدایی خواهد شد. حتی اگر واقعا آن کار خطا یا گناه را انجام داده باشد.

    زیرا یا مرتکب آن شده است ولی دیگران خبر ندارند و با این کار موجب ریخته شدن آبروری او شده ایم، و یا مرتکب آن عمل نشده است که با این نسبت گناه، به او تهمت زده ایم.

    و در هر دو صورت کاری نادرست است و موجت کدورت و جدایی دوستان از هم می شود.

    البته شاید هم حدیث مورد نظر شما چیز دیگه ای باشه.

    .


  5. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 116
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۷, ۱۸:۳۱
  2. جن و فرشته چه تفاوتهايي دارند ؟
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۱, ۱۷:۰۶
  3. زيبايي و اصل و نصب بدون اخلاق ارزش ندارد!
    توسط غريب در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۲۰:۱۵
  4. گفتگوبين صدف وعروس دريايي
    توسط نجم الثاقب در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۰۶, ۰۸:۳۲
  5. بررسي روايي مساله فتنه و امتحان الهي
    توسط theological در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۶:۴۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود