صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شاد نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء؟




    بسم الله الرحمن الرحیم


    اللهم صل علی محمد و ال محمد


    اللهم العن الجبت و الطاغوت




    نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء ؟


    چند سالی است که بعضی ها در روز نهم ربیع الاول به عنوان روز تاج گذاری (آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) جشن می گیرند. و متاسفانه با برپایی چنین جشنی، سخنی از به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها در چنین روزی به میان نمی آورند و آن را نادیده می گیرند. در این مقاله بر آن شدیم تا با بررسی جشن تاج گذاری و عیدالزهراء حقیقت را روشن و واضح بگردانیم.

    زمان شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

    برای شهادت امام حسن عسکری علیه السلام اقوال مختلفی وجود دارد، بعضی شهادت ایشان را اول ربیع دانسته اند (1) و برخی چهارم ربیع الاول را ذکر کرده اند. (2) ولی از میان تمامی اقوال (که ظاهرا حدود ده قول وجود دارد) سخن حق و صحیح آن است که شهادت ایشان در هشتم ربیع الاول بوده است.

    و اما کیفیت و همچنین زمان دقیق شهادت ایشان طبق روایت معتبر محمد بن حسین و همچنین ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی به این شرح است:

    در هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الاول، امام حسن عسکری علیه السلام فرزند خودشان یعنی حجة بن الحسن عج را به حضور طلبیدند.

    همینکه امام حسن علیه السلام نگاهش به فرزندش افتاد گریه کرد و فرمود: ای سید اهل بیت خود، به من آبی بده. که همانا من به سوی پروردگارم می روم. سپس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با جوشانده ای که برای حضرت آماده کرده بودند ایشان را سیراب نمودند. در این هنگام امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند که مرا برای نماز مهیا کنید. و امام زمان عج نیز پدرشان را وضو دادند. و در همان وقت نماز صبح، یازدهمین خورشید امامت و ولایت به شهادت رسیدند.(3)
    هشتم ربیع الاول روز آغاز امامت امام زمان (عج)

    با توجه به مطلبی که گذشت زمان دقیق شهادت امام حسن عسکری علیه السلام هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الاول بوده است. معلوم و واضح است که زمان نماز صبح قبل از طلوع آفتاب و آغاز روز می باشد. و به همین جهت روشن می شود که با طلوع آفتاب و شروع روز هشتم ربیع الاول امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز شده است. و نهم ربیع الاول روز دوم امامت ایشان بوده است.

    آیاروز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی و فرح است ؟

    قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ إِلَى الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا. (4)

    مولا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی مخلوقات زمین را مورد توجه و دقت قرار داد، سپس ما (اهل بیت) را اختیار فرمود و برای ما شیعیان را اختیار فرمود. شیعیانمان ما را یاری می کنند و در فرح و شادی ما اظهار خوشحالی می کنند و برای حزن ما اظهار حزن و اندوه می کنند. و آنها اموال و نفس های خودشان را برای ما بذل و بخشش می نمایند. آنها از ما و به سوی ما هستند.

    ما شیعیان موظفیم تا در فرح و شادی اهل بیت علیهم السلام اظهار سرور و خوشحالی کنیم، همانطوریکه خودشان به ما امر فرموده اند. و به همین جهت است که شیعیان در اعیاد و موالید اهل بیت علیهم السلام جشن برپا می کنند و شادی و فرحشان را اظهار می کنند.

    در رابطه با روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نیز باید ببینیم که آیا روز شادی ایشان بوده است، که ما نیز به پیروی از آنها در آن ایام خوشحال باشیم، یا نه؟ با کمی تتبع در روایات در می یابیم که نه تنها ایشان ما را امر به شادی و فرح در چنین روزهایی نکرده اند، بلکه با دقت در سیره خودشان نیز متوجه می شویم که اصلا چنین ایامی را جشن نمی گرفتند. و حتی در سیره هیچکدام از اصحاب و علما و فقهای شیعه نیز اقامه جشن در روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نمی یابیم. به عنوان مثال در کجا داریم که امام حسین علیه السلام بعد از شهادت امام حسن علیه السلام، به عنوان روز آغاز امامت خودشان جشن گرفته باشند؟ و یا در کجا می یابیم در روز یازدهم محرم که روز آغاز امامت امام سجاد علیه السلام می باشد ائمه علیهم السلام اظهار شادی کرده باشند؟ فلذا به یقین می توان گفت که ما هیچ دلیلی نداریم که روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی ایشان می باشد.

    حتی اگر فرض کنیم که روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز جشن و شادی می باشد، باز هم نمی توانیم روز نهم ربیع الاول را به عنوان اولین روز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جشن بگیریم، زیرا همانطورکه اثبات شد روز نهم ربیع الاول دومین روز امامت ایشان می باشد و همان روز هشتم ربیع الاول روز آغاز امامت حجة بن الحسن العسکری می باشد.


    و همچنین اگر قبول کنیم که اولین روز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی می باشد، چگونه است که این امر را به امام زمان عج اختصاص داده اند و اولین روز امامت بقیه امامان را جشن نمی گیرند؟ به کدام دلیل فقط اولین روز امامت امام زمان عج روز شادی است و نه بقیه امامان علیهم السلام؟ اگر واقعا چنین ایامی ایام شادی و فرح است چرا اولین روز امامت امام رضا علیه السلام را به عنوان مثال جشن نمی گیرند؟ همچنین اگر گفته شود دلیل اختصاص جشن و سرور در آغاز امامت امام زمان عج زنده بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت ایشان می باشد. باز هم می گوییم به کدامین دلیل زنده بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت امامی، موجب می شود که روز آغاز امامت آن امام تبدیل به جشن و سرور گردد؟


    نهم ربیع الاول، جشن عیدالزهراء

    شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام روز نهم ربیع را جشن می گیرند، ولی نه به عنوان "جشن تاج گذاری" بلکه شادی ما در این روز به دلیل به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها و غاصب فدک و خلافت امیرالمومنین علیه السلام و منشأ بدعتها و ضلالتها یعنی عمر بن خطاب لعنة الله علیه، می باشد.

    در این رابطه احمد بن اسحاق، که از خواص اصحاب امام علی النقی و امام حسن عسکری علیهما السلام بوده و به خدمت امام مهدی عج نیز رسیده است، نقل می کند که در چنین روزی خدمت امام حسن عسکری علیه السلام رسیده و ایشان را مسرور و خوشحال دیده است. از ایشان علت شادی و فرح را جویا می شود و امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند:

    به درستی که خبر داد مرا پدرم، که حذیفة بن یمان در روز نهم ربیع الاول خدمت جدم حضرت رسول صلی الله علیه و اله رسید. حذیفة گفت: حضرت علی و حسنین علیهم السلام را دیدم که با حضرت رسول غذا میل می فرمودند و آن حضرت به روی ایشان تبسم می نمود و به حسنین علیهما السلام میفرمود:

    بخورید! گوارا باد از برای شما برکت و سعادت این روز، به درستی که این روز روزی است که حق تعالی دشمن خود و دشمن شما را هلاک میفرماید و در این روز دعای مادرِ شما (5) را مستجاب میگرداند..... در این روز فرعونِ اهل بیتِ من و ستم کننده بر ایشان و غصب کننده حق ایشان هلاک میشود.
    در ادامه حضرت رسول صلی الله علیه و اله فرمودند که خداوند به من وحی کرده که:

    ای محمد! علی به منزلت تو نمی رسد مگر به آنچه که از بلاها توسط فرعون آن عصر و غصب کننده حق او بر او وارد میشود. کسی که جرات پیدا میکند تا گفته های مرا تغییر دهد و به من شرک آورد و مردم را از راه رضای من منع می کند. و گوساله ای از برای امت تو برپا می کند که آن ابوبکر است و به من کفر می ورزد در عرش و عظمت و جلال من، به درستی امر کرده ام ملائکه هفت آسمان خود را که برای شیعیان و محبان دین شما عید بگرداند روزی که آن ملعون (عمر بن خطاب) کشته میشود.

    از این ماجرا می گذرد تا روزی که عمر لعنة الله علیه به درک واصل می شود. و حذیفة خدمت امیرالمومنین علیه السلام می رسد. مولا علی علیه السلام به وی میفرمایند: آیا به یاد داری آن روزی را که آمدی به نزد سید من رسول خدا، من و دو سبط او حسنین علیهم السلام نزد او بودیم و با او غذا میخوردیم ایشان تو را بر فضیلت این روز آگاه ساخت؟ پس از یادآوری حذیفة، مولا علی علیه السلام هفتاد و دو نام برای این روز ذکر می کنند. که در این جا برخی از آنها را ذکر می کنیم:

    اين روز روز استراحت مؤمنان است زيرا از شر آن منافق استراحت يافتند، روز زايل شدن كرب و غم، روز غدير دوم، روز تخفيف گناهان شيعيان، روز برهم شكستن بناي كفر و عدوان، روز عيد بزرگ خدا، روز مستجاب شدن دعا، روز كندن جامة سياه، روز ندامت ظالم، روز شكسته شدن شوكت مخالفان، روز نفي هموم، روز عفو از گناه شيعيان، روز عيد اهل بيت، روز مقبول شدن اعمال شيعيان، روز قتل منافق، روز قهر بر دشمن، روز خراب شدن بنيان ضلالت، روز خنك شدن دلهاي مؤمنان، روز رهايي مؤمنان از شر كافران، روز برطرف شدن بدعتها، روز ترك گناهان كبيره، روز ندا کردن به حق و روز عبادت است.(6)

    مرحوم سید بن طاووس بعد از نقل این روایت می فرمایند :من این حدیث را از خط محمد بن علی بن محمد بن طیّ نقل مینمایمو بر اساس تفحّصی که من در کتابها داشتهام ، دسته ای از روایات را موافق با این روایت یافتم و لذا بر آن اعتمادنمودمو به سزاست که این روز که در حدیث امده استرا بزرگ شمرد و در آن اظهار سرور و شادمانی نمود.(7)

    به همین جهت است که متقدمین و متأخرین از علما و فقهای شیعه این روز را روز به درک واصل شدن عمر لعنة الله علیه می دانستند و در این روز اظهار سرور و خوشحالی میکردند. و حتی بعضی از آنها کتاب های جداگانه ای در اثبات این حقیقت نوشته اند. از جمله آنها می توان به کتاب علامه مجلسی رحمة الله علیه، کتاب صاحب مستدرک (محدث میرزا شیخ حسین نوری) و همچنین کتاب "فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب" که در عصر ما نوشته شده است، اشاره کرد.

    علامه مجلسی رحمة الله علیه در این رابطه می فرمایند: و المشهور بین الشیعة فی الأمصار و الأقطار فی زماننا هذا هو أنه الیوم التاسع من ربیع الأول، و هو أحد الاعیاد. یعنی بین شیعیان در تمامی نقاط و نواحی در زمان ما مشهور است که به درک واصل شدن او در روز نهم ربیع الاول می باشد. و آن روز یکی از اعیاد است.

    در ادامه ایشان در رابطه با شبهه ای که توسط برخی گفته می شود که روز مرگ عمر 28 ذی الحجة بوده است میفرمایند: اعتبار تلك الروايات مع الشهرة بين أكثر الشيعة سلفا وخلفا لا يقصر عما ذكرهالمؤرخون من المخالفين، ويحتمل أن يكونوا غيروا هذا اليوم ليشتبه الامر على الشيعةفلا يتخذوه يوم عيد وسرور.

    یعنی اعتبار آن روایات (در اثبات مرگ عمر در روز نهم ربیع) بعلاوۀ شهرتی که بین اکثر شیعیان سلف و خلف دارند، کمتر از آنچه مورخین مخالف نقل کرده اند (که روز مرگ وی 28 ذی الحجة است) نیست. (به عبارت دیگر اعتبار روایت نهم ربیع با گفته های مخالفین رد نمی شود) و احتمال دارد که مخالفین این روز را تغییر داده اند تا امر برای شیعیان مشتبه شود، و آن روز را روز عید و سرور نگیرند. (8)

    مرحوم صاحب جواهر در موردفضیلت نهم ربیع الاول می نویسد :به خبری اسناد داده شده به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت و شرافت و برکت این روز دست یافتم (در اینجا اشاره به روایت احمد بن اسحاق دارند)....و این روزعلی الخصوص برای ما و ائمه ما علیهم السلام عید است.(9)

    حرف آخر

    با توجه به دلایل و براهین واضح و روشنی که ارائه شد روز نهم ربیع الاول روز اظهار جشن و سرور و تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد. البته این نکته را نیز متذکر می شویم که یاد و ذکر نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در هر زمانی نیکوست، و شرعاً حرام نیست که افرادی بخواهند در این روز به بهانه ایام آغاز امامت حضرت مهدی عج از ایشان یاد کنند. ولی همواره باید به خاطر داشت که این روز، روز اظهار تبری و برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد، و این همان سیره و سنت ائمه اطهار علیهم السلام بوده است. فلذا تضعیف و بلکه دوری از سیره ایشان به نحوی که هیچ سخنی از تبری در این روز به میان آورده نشود، و بزرگ کردن و گرامیداشتن جشنی که هیچ توصیه ای به آن نشده است، یقینا مورد رضایت ائمه اطهار علیهم السلام نمی باشد. متاسفانه همین مساله را در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که پرچمداران "جشن تاج گذاری" با بزرگ نمودن این جشن هیچ سخنی از تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام به میان نمی آورند. به همین جهت، شیعیان باید هوشیار باشند و نگذارند افرادی نام امام زمان عج را وسیله و ابزاری قرار دهند تا تبرّی را در میان ایشان کمرنگ و بلکه حذف نمایند. و مطمئن باشیم که اگر چشمانمان را ببندیم و از کنار اینگونه فتنه ها بگذریم، روزی چشم باز خواهیم کرد و می بینیم که هیچ اثری از برائت و تبری در میان شیعیان باقی نمانده است.



    شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد.........با رکن تبرّی است که محکم گردد


    یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست.........یا رب نکند که رزق ما کم گردد


    --------------------------------------
    اسناد:
    (1) مصباح کفعمی ج2 ص533 – بحارالانوار ج50ص335
    (2) مسارالشیعه ص28-29
    (3) روایت معتبر محمد بن حسین: کمال الدین شیخ صدوق ج2ص473 و بحارالانوار ج50ص331 و روایت ابو سهل: الغیبة شیخ طوسی ص273 و بحارالانوار ج52ص16
    (4) بحارالانوار ج44ص287
    (5) اشاره به آن جائی که حضرت زهرا سلام الله علیها موقعی که عمر نامه فدک را پاره کرد. فرمودند خدا شکمت را پاره کند.
    (6) زادالمعاد علامه مجلسی باب ۸ص۳۲۵ و زوائد الفوائد از علی بن علی بن طاووس. باب ربیع الاول و بحارالانوار جلد ۳۱ ص۱۲۰.
    (7) بحارالانوار ج31ص129
    (8) بحارالانوار ج31ص132
    (9) جواهر الکلام ج 5 ص 43- 44



    رسول خدا صلی الله علیه واله فرمودند: هرکس از لعن نمودن کسی که خداوند او را لعنت نموده خودداری نماید لعنت خداوند بر او باد. (بحارالانوار ج2 ص202)




    بر عمر لعنت



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    767
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    47



    نقل قول نوشته اصلی توسط karbala110 نمایش پست
    زمان شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
    امام عسکری به مرگ طبیعی فوت کرده است و به شهادت نرسیده است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط karbala110 نمایش پست
    نهم ربیع الاول، جشن عیدالزهراء
    فاطمه زهرا نیز به مرگ طبیعی رحلت کرده و عمر در فوت وی نقشی نداشته است.

    امروزه لعن کردن خلفا وجهه ای ندارد و جز اینکه باعث تشدید اختلافات شیعه و سنی بشود حاصلی ندارد. چگونه است که میگویید امام علی برای حفظ اتحاد مسلمین در خون فاطمه و محسن و خلافت گذشت و اعتراضی نکرد، اما شما بر خلاف روش امام علی و بر خلاف هدف و خواسته ی ایشان، با لعن کردن خلفا در جهت نفاق میان شیعه و سنی گام بر میدارید.

    خردبین سبز اندیش.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    امام عسکری به مرگ طبیعی فوت کرده است و به شهادت نرسیده است.



    فاطمه زهرا نیز به مرگ طبیعی رحلت کرده و عمر در فوت وی نقشی نداشته است.

    امروزه لعن کردن خلفا وجهه ای ندارد و جز اینکه باعث تشدید اختلافات شیعه و سنی بشود حاصلی ندارد. چگونه است که میگویید امام علی برای حفظ اتحاد مسلمین در خون فاطمه و محسن و خلافت گذشت و اعتراضی نکرد، اما شما بر خلاف روش امام علی و بر خلاف هدف و خواسته ی ایشان، با لعن کردن خلفا در جهت نفاق میان شیعه و سنی گام بر میدارید.

    خردبین سبز اندیش.
    به به جناب باقر خان اووووببخشید خردبین
    دایه مهربانتر از مادر شدید؟
    شما که با دلایل نقلی وعقلی دین اسلام رو در کل قبول ندارید
    چطور شده که الان ساز اختلاف شیعه وسنی میزنید
    پسر خوب بدون کاری که شما میکنی (شبه اندازی) خیلی بدتر از اختلاف بین شیعه وسنی هست
    البته مثل شما هایی باید باشن تا افکار وفلسفها وجدلها ی بی اساستان مشخص بشود

    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    امام عسکری به مرگ طبیعی فوت کرده است و به شهادت نرسیده است.



    فاطمه زهرا نیز به مرگ طبیعی رحلت کرده و عمر در فوت وی نقشی نداشته است.

    امروزه لعن کردن خلفا وجهه ای ندارد و جز اینکه باعث تشدید اختلافات شیعه و سنی بشود حاصلی ندارد. چگونه است که میگویید امام علی برای حفظ اتحاد مسلمین در خون فاطمه و محسن و خلافت گذشت و اعتراضی نکرد، اما شما بر خلاف روش امام علی و بر خلاف هدف و خواسته ی ایشان، با لعن کردن خلفا در جهت نفاق میان شیعه و سنی گام بر میدارید.

    خردبین سبز اندیش.
    عجب...! جناب خردبین یه کتاب بنویس حیف توست با این همه علم ودرک داری حیف میشی حالا شما که اسلام را قبول نداری چرا از جریان داخل اسلام سخن می گویی !!! جناب خردبین شما با این کارت ما را با خلفا دشمن تر کردی آخه مگه میشه کسی که اسلام را قبول ندارد از خلفای اسلامی دفاع کند معلوم میشه اینا خلفای اسلامی نبودن بلکه همان جبت وطاغوتند
    هرجا بوی اختلاف انگیزی ومخالفت وتکذیب های بی دلیل به مشام می رسد جریان سبز فتنه می درخشد!!!!

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    امام عسکری به مرگ طبیعی فوت کرده است و به شهادت نرسیده است.



    فاطمه زهرا نیز به مرگ طبیعی رحلت کرده و عمر در فوت وی نقشی نداشته است.

    امروزه لعن کردن خلفا وجهه ای ندارد و جز اینکه باعث تشدید اختلافات شیعه و سنی بشود حاصلی ندارد. چگونه است که میگویید امام علی برای حفظ اتحاد مسلمین در خون فاطمه و محسن و خلافت گذشت و اعتراضی نکرد، اما شما بر خلاف روش امام علی و بر خلاف هدف و خواسته ی ایشان، با لعن کردن خلفا در جهت نفاق میان شیعه و سنی گام بر میدارید.

    خردبین سبز اندیش.
    عجب...! جناب خردبین یه کتاب بنویس حیف توست با این همه علم ودرک داری حیف میشی حالا شما که اسلام را قبول نداری چرا از جریان داخل اسلام سخن می گویی !!! جناب خردبین شما با این کارت ما را با خلفا دشمن تر کردی آخه مگه میشه کسی که اسلام را قبول ندارد از خلفای اسلامی دفاع کند معلوم میشه اینا خلفای اسلامی نبودن بلکه همان جبت وطاغوتند
    هرجا بوی اختلاف انگیزی ومخالفت وتکذیب های بی دلیل به مشام می رسد جریان سبز فتنه می درخشد!!!!

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    اساتید بزرگوار یه مطلبی در 21/12/87 در روزنامه همشهری به نقل از یکی از علما چاپ شده که با اجازه من قسمتی از این مطلب را بدون هیچ کم کاستی قرار می دهم انشاا... نظر شما را هم بدانیم

    آیت‌الله مصطفوی : «عمرکشان» روز جشن مرگ «عمرسعد» است، نه خلیفه دوم
    پس موضوع جشن‌هایی که با نام عیدالزهرا(س) برگزار می‌شود، چیست؟
    مصطفوی: از دو جهت شیعیان در این روز به شادی می‌پردازند و عیدالزهرا(س) می‌نامند؛ اول این روز، روزی است که مهدی آل محمد(عج) به امامت می‌رسد و او کسی است که وعده تجلی حکومت عدل الهی بر روی زمین را داده است و انتقام مظلومان را می‌گیرد و چه کسانی مظلوم‌تر از اهل بیت(ع) که از همه نظر مورد ظلم و ستم قرار گرفتند و حقشان سلب شد.

    حضرت مهدی(عج) دل حضرت زهرا(س) را با تحقق وعده الهی شاد خواهد کرد؛ از نظر دیگر این روز، روز کشته شدن عمر سعد است، کسی که حادثه عاشورا را با آن شرحی که همه می‌دانید برای امام حسین(ع) و اهل بیتش رقم زد، کسی که خون‌های پاک زیادی را در صحرای کربلا به زمین ریخت، کسی که زینب کبری(س) و دیگر زنان خاندان رسول(ص) را به اسارت برد و هزاران ظلم دیگری که در حق شیعیان روا داشت.

    روز نهم ربیع الاول روز کشته شدن عمرسعد ملعون به دست مختار ثقفی است، در این روز مختار دستور داد سر او را از بدن جدا کردند؛ لذا از این جهت هم روز نهم ربیع الاول روز شادی برای اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) است.

    بنده معتقدم این مراسمی که با عنوان «عمرکشون» معروف شده است جشن گرفتن برای کشته شدن عمر سعد که قاتل اباعبدالله الحسین(ع) است، بوده و به غلط عوام نام عمر سعد را با خلیفه دوم اشتباه گرفته‌اند و شاید هم خرافه‌گرایی برخی از نادانان و سوء استفاده دشمنان در این اتفاق بی‌تاثیر نبوده باشد.
    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۸/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۲:۰۶


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    767
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    47



    نقل قول نوشته اصلی توسط raiat.hossin نمایش پست

    به به جناب باقر خان اووووببخشید خردبین
    دایه مهربانتر از مادر شدید؟
    شما که با دلایل نقلی وعقلی دین اسلام رو در کل قبول ندارید
    چطور شده که الان ساز اختلاف شیعه وسنی میزنید
    پسر خوب بدون کاری که شما میکنی (شبه اندازی) خیلی بدتر از اختلاف بین شیعه وسنی هست
    البته مثل شما هایی باید باشن تا افکار وفلسفها وجدلها ی بی اساستان مشخص بشود


    نقل قول نوشته اصلی توسط 1zaq2xsw3cde نمایش پست
    عجب...! جناب خردبین یه کتاب بنویس حیف توست با این همه علم ودرک داری حیف میشی حالا شما که اسلام را قبول نداری چرا از جریان داخل اسلام سخن می گویی !!! جناب خردبین شما با این کارت ما را با خلفا دشمن تر کردی آخه مگه میشه کسی که اسلام را قبول ندارد از خلفای اسلامی دفاع کند معلوم میشه اینا خلفای اسلامی نبودن بلکه همان جبت وطاغوتند

    زنی از امام صادق درباره ابوبكر و عمر، سئوال می‌كند امام می فرماید: «آنها را دوست داشته باش.»


    بدون شک هر ایرانی چه مسلمان و چه غیر مسلمان حق دارد و باید در مورد اختلاف میان اهل تشیع و تسنن نگران باشد. چرا که اختلاف میان شیعه و سنی گذشته از اینکه یک جنبه ی درون دینی و مذهبی و کلامی دارد، یک جنبه ی اجتماعی و سیاسی و امنیتی هم دارد. بنده اگر میگویم که "امروزه لعن کردن خلفا وجهه ای ندارد" از هر دو جنبه است:

    اول از جنبه ی کلامی و مذهبی قضیه باید دانست که بنا به ادعای خود شیعه، امام علی آنقدر حفظ وحدت مسلمین را مهم میدانست که از خون فاطمه زهرا و محسن گذشت و بجای کشتن قاتلان زن و همسرش، با آنان روابط دوستانه داشت و دخترش (ام کلثوم) را به عقد عمر در آورد و نامهای ابوبکر و عمر و عثمان را بر فرزندانش نهاد و همچنین بجای قیام در برابر قاصبان خلافت که بنا به ادعای شیعه حق وی بود، به آنان در انجام امور حکومتی و لشکرکشی ها کمک نمود و حسنین ِ او بر در خانه ی عثمان به دفاع از عثمان برخواستند. اما امروز شوربختانه برخی از شیعیان (سهوا یا عمدا) بر برخی مسائلی پافشاری میکنند که موجب فتنه انگیزی و تعمیق اختلافات میان شیعه و سنی میشود. عجیب است که شیعه میگوید امام علی برای حفظ وحدت جامعه ی اسلامی از بسیاری حقوق خود گذشت و اعتراضی هم نکرد، اما امروز هم جامعه ی مسلمین شاید بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت دارد، خود شیعیان همان مسائلی را مطرح میکنند که امام علی در مورد آنها سکوت کرد. یعنی عملا ایشان در خلاف جهت فکری و اصول عملی پیشوای خود عمل میکنند. برخی شیعیان دقیقا همان مسائلی را مطرح میکنند که امام علی به منظور حفظ وحدت مسلمین از بیان آنها خودداری کرد!
    خوب ... در اینجا جا دارد که این واقعیت را به گوینده ی سخنان تفرقه افکنانه یادآوری کرد و از او خواست که اگر خودش را شیعه میداند، بر اساس روش عملی پیشوای خودش عمل کند. همه ی ما میدانیم که امام علی هرگز به لعن و سب ابوبکر و عمر نپرداخت، ائمه شیعه هم چنین کاری نکرده اند، حالا چه دلیلی دارد که پس از 14 قرن، ما بخواهیم با بیان اختلافات احتمالی 14 قرن قبل که در زمان خودش حل شده بود، وحدت جامعه را مخدوش کنیم؟

    دوم از جنبه ی اجتماعی و سیاسی قضیه واضح است که امروزه (مانند اعصار گذشته) اختلاف عقیدتی میان شیعه و سنی باعث اختلافات و نابسامانی های اجتماعی و سیاسی در جامعه بوده است. خود این اختلافات و نابسامانی ها نیز گاها در ادوار گذشته به ناامنی و خشونت و حتی جنگ و قتل عام های وحشیانه منجر شده است. از طرفی امروز بیش از 15 میلیون نفر از هموطنان ما سنی مذهب هستند و بیان سخنانی که بی احترامی به معتقدات ایشان است (گذشته از قبح دینی و اخلاقی قضیه) موجب دامن زدن به اختلافات اجتماعی و سیاسی میشود و به نوبه ی خودش زمینه ای فراهم میکند که برخی گروهها یا افراد تندرو خشونت خودشان را توجیه نمایند. مسلما خودتان در مورد خشونت های مذهبی فعلی در برخی استانهای کشور آگاهی دارید و بنده نام نمیبرم. در چنین وضعیتی هر ایرانی دلسوزی که به پیشرفت و امنیت و وحدت کشور علاقه مند باشد، صرف نظر از اینکه چه دین و مذهبی داشته باشد، باید از گسترش اختلافات جلوگیری نماید.
    از طرفی بیان سخنان فتنه انگیزانه نه تنها اختلافات داخلی را تشدید میکند، بلکه اختلاف میان برخی کشورهای سنی مذهب را با ایران افزایش میدهد. در اینمورد هم پوشیده نیست که از خلال همین اختلافات بین المللی با برخی کشورهای مسلمان، خسارات فراوانی به کشور وارد شده است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط 1zaq2xsw3cde نمایش پست
    هرجا بوی اختلاف انگیزی ومخالفت وتکذیب های بی دلیل به مشام می رسد جریان سبز فتنه می درخشد!!!!
    آیا اینکه بنده میگویم بیان سخنان تفرقه افکنانه و لعن و نفرین خلفا فاقد وجاهت است و بنا به دلایل دینی و مذهبی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی باید از اینکار پرهیز کرد، "بوی اختلاف انگیزی" میدهد یا بوی جلوگیری از اختلاف انگیزی؟
    خود شما و خواننده ی فکور و فهیم عرایض بنده را در اینجا مطالعه بکند و قضاوت نماید که آیا بنده در پی جلوگیری از بیان سخنان فتنه انگیزانه هستم یا اختلاف اندازی؟!
    ضمنا این موضوع ارتباطی با جنبش سبز ندارد ... هر چند که جنبش سبز هم بدنبال وحدت و عقلانیت و گسترش روحیه تساهل و تسامح و برادری در عرصه ی دینی و اجتماعی و سیاسی میان تمام مذاهب و افکار و گرایشات است.

    در پایان هم سوالی از شما دارم: آیا میدانید که چرا هفته ی ولادت پیامبر اسلام را به هفته ی وحدت نامگذاری کرده اند؟ آیا میدانید که چه مخارج سنگینی میشود تا همایشاتی با عنوان ترقیب مذاهب بر گذار بشود؟ آیا گمان نمیکنید که لعن و نفرین کردن عمر و جشن گرفتن سالروز وفات وی با همه ی تلاشهایی که برای نزدیک کردن شیعه و سنی میشود آشکارا منافات دارد؟


    به خرد باز گردیم.
    خردبین سبز اندیش.

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2



    ما به محبان علی و عمر
    هیچ نگوییم ز خیر و زشر
    حشر محبان علی با علی
    حشر محبان عمر با عمر
    ویرایش توسط rodabeh : ۱۳۸۸/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۸:۵۹
    یاس کبود پیش تو خار است فاطمه
    نامت گل همیشه بهار است فاطمه

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    عيد الزهرا به تمام كانونيها مبارك


    نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء؟



    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,145
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 15 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    32
    آپلود
    0
    گالری
    18



    آیا نهم ربیع الاول روز «عمركشان» است؟

    آیت‌الله سیدحسن مصطفوی، استاد اخلاق و قرآن در مصاحبه بانشریه خیمه، در رابطه با «عمركشان» می گوید: مراسمی كه با عنوان «عمركشون» معروف شده است جشن گرفتن برای كشته شدن عمر سعد كه قاتل اباعبدالله الحسین(ع) است، بوده و به غلط عوام نام عمر سعد را با خلیفه دوم اشتباه گرفته‌اند و شاید هم خرافه‌گرایی برخی از نادانان و سوء استفاده دشمنان در این اتفاق بی‌تاثیر نبوده باشد.
    این در حالی است كه بسیاری از نقل های تاریخی نیز زمان قتل خلیفه دوم را اواخر ذیحجه عنوان می كنند.
    این عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در زمینه برخی اقدامات بی اساس می افزاید:به نظر بنده آنچه در برخی مجالس شادی در این روز دیده می‌شود چیزی جز سوء استفاده از نام اهل بیت(ع) نیست، زیرا كه به نام عیدالزهرا(س) كلمات و سخنان سخیف و زشت بر زبان می‌رانند و افعال ناپسند و منكر مرتكب می‌شوند كه قطعاً مورد رضای خداوند نیست.
    در این گفتگو آمده است:
    * فلسفه جشن‌های ماه ربیع چیست؟
    مصطفوی: نهم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری اولین روز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) است، یعنی حضرت امام حسن عسكری(ع) در هشتم ربیع الاول به شهادت رسیدند و امام زمان(عج) در روز نهم امامتشان شروع شد.

    ایشان در آن موقع پنج‌ساله بودند، البته در میان شیعیان این موضوع چندان غیر طبیعی نیست، زیرا كه قبل از امام زمان(عج) حضرات معصومین دیگری چون امام جواد(ع) در سن هشت سالگی و امام هادی(ع) در سن شش سالگی به امامت رسیدند.
    در حدیثی از امام رضا(ع) به استناد از قرآن كریم، نبوت حضرت یحیی(ع) در ۹ سالگی و نبوت حضرت عیسی(ع) در نوزادی مورد توجه قرار گرفته است كه این موضوع خود از اراده خداوند برای آزمودن مردم خبر می‌دهد.
    از سوی دیگر چون علم لازم برای امامت و نبوت لدنی بوده و توسط خداوند عطا می‌شود، ممكن است این اراده الهی در هر سنی كه خودش صلاح بداند اتفاق بیفتد و البته وجود این نمونه‌ها در میان پیامبران و امامان شاید راهی است تا ذهن شیعیان آماده برای پذیرش امامت حضرت بقیه الله در سن پنج سالگی شود.
    در هر صورت این خود از معجزات الهی برای حضرت امام زمان(عج) است و ما شیعیان آن روز را روز بزرگی می‌شماریم و جشن می‌گیریم، زیرا حضرت مهدی امام حی و حاضر هستند و از این جهت نسبت به سایر ائمه تقدم دارند.
    البته شیعیان برای ولادت همه امامان شادی می‌كنند، اما برای امام زمان(عج) از آن جهت كه حاضر و ناظر هستند اولویت بیشتری وجود دارد.
    از این جهت تعظیم و بزرگداشت این روز نیز می‌تواند به عنوان یك وظیفه دینی مورد توجه قرار گیرد و در این روز بیشتر برای سلامت وجود آن حضرت دعا شود و صدقه داده شود و… زیرا كه این كارها خود اعلام بیعت با آن امام بزرگوار است كه چون غایب هستند با یادآوری و شادی در این روز، اعلام بیعت و دوستی با حضرتش قلمداد می‌گردد.
    * پس موضوع جشن‌هایی كه با نام عیدالزهرا(س) برگزار می‌شود، چیست؟
    مصطفوی: از دو جهت شیعیان در این روز به شادی می‌پردازند و عیدالزهرا(س) می‌نامند؛ اول این روز، روزی است كه مهدی آل محمد(عج) به امامت می‌رسد و او كسی است كه وعده تجلی حكومت عدل الهی بر روی زمین را داده است و انتقام مظلومان را می‌گیرد و چه كسانی مظلوم‌تر از اهل بیت(ع) كه از همه نظر مورد ظلم و ستم قرار گرفتند و حقشان سلب شد.

    حضرت مهدی(عج) دل حضرت زهرا(س) را با تحقق وعده الهی شاد خواهد كرد؛ از نظر دیگر این روز، روز كشته شدن عمر سعد است، كسی كه حادثه عاشورا را با آن شرحی كه همه می‌دانید برای امام حسین(ع) و اهل بیتش رقم زد، كسی كه خون‌های پاك زیادی را در صحرای كربلا به زمین ریخت، كسی كه زینب كبری(س) و دیگر زنان خاندان رسول(ص) را به اسارت برد و هزاران ظلم دیگری كه در حق شیعیان روا داشت.
    روز نهم ربیع الاول روز كشته شدن عمرسعد ملعون به دست مختار ثقفی است، در این روز مختار دستور داد سر او را از بدن جدا كردند؛ لذا از این جهت هم روز نهم ربیع الاول روز شادی برای اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) است.
    بنده معتقدم این مراسمی كه با عنوان «عمركشون» معروف شده است جشن گرفتن برای كشته شدن عمر سعد كه قاتل اباعبدالله الحسین(ع) است، بوده و به غلط عوام نام عمر سعد را با خلیفه دوم اشتباه گرفته‌اند و شاید هم خرافه‌گرایی برخی از نادانان و سوء استفاده دشمنان در این اتفاق بی‌تاثیر نبوده باشد.
    * اما برمبنای همین تفكر جشن‌های بسیاری برگزار می‌شود و بعضاً افراط و تفریط‌هایی دیده‌ می‌شود كه نه شرع آن را تایید می‌كند، نه عرف؟
    مصطفوی: به صورت كلی چه در جشن و شادی، چه در غم و اندوه و در همه كارهایمان ما نباید پایمان را از حریم دین فراتر بگذاریم. برخی به غلط می‌گویند كه روز نهم ربیع‌ الاول روز رفع القلم است، یعنی هر كاری بكنیم گناهی بر ما نیست؟!

    مگر چنین چیزی ممكن است؟ زیرا نظارت خداوند در هیچ حالتی از انسان برداشته نمی‌شود، مگر می‌شود خداوند این روز را رفع القلم كرده باشد و مجوز هركاری را داده باشد.
    از طرف دیگر این مطلب مخالفت و تعارض آشكار با نص قرآن دارد، در سوره ق آیه ۱۸ خداوند می‌فرماید كه هیچ حرف و سخنی تلفظ نمی‌شود مگر اینكه در آن لحظه فرشته‌ای آن را ثبت و ضبط می‌كند.
    خداوند فرموده حتی تمام حرف‌های ما را ثبت و ضبط می‌كند و هیچ استثنایی هم برایش بیان نكرده آنوقت عده‌ای می‌گویند هر گناهی مرتكب شویم بلا اشكال است؟ و به یك روایت مجعول و نادرست هم استناد می‌كنند و وقتی با قرآن مقایسه می‌شود، درست در مقابل است، پس باید بر دیوار كوبیده شود و نمی‌توانیم آن را بپذیریم.


    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود