جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از علي بن الحسين در زيارت عاشورا چه كسي است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از علي بن الحسين در زيارت عاشورا چه كسي است؟




    بسم الله
    با عرض سلام خدمت همه ي دوستان
    در جايي مطالعه كردم كه در سلامي كه در زيارت عاشورا به امام حسين عليه السلام مي دهيم :
    السلام علي الحسين
    و علي علي بن الحسين
    و علي اولاد الحسين

    و علي اصحاب الحسين
    منظور از علي بن الحسين حضرت علي اكبر سلام الله هستند،در صورتي كه همه عموم تصور مي كنند كه منظور از علي بن الحسين حضرت علي اوسط ، امام سجاد هستند.
    در صورت صحت ، مطالب بالا را تاييد بفرماييد ، و اگر من اشتباه برداشت كردم تصحيح بفرماييد.

    اويس قرني گرچه رسول الله را نديد ولي خاكسارش بود
    كاش ما هم مي توانستيم مانند او اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله را درك كنيم.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اکثرا میفرمایند که منظور حضرت امام سجاد است.
    اما عشاق میگویند که تو به نیت همه ی آن حضرات میتوانی بگویی.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    108
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله
    قسمتي از زندگي نامه ي آن بزرگوار همراه با ماخذ :
    حضرت علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب (ع) ، علی اکبر (ع)، فرزند بزرگ امام حسین در 11شعبان سال 43 هجری در اوایل خلافت عثمان بن عفان در مدینه دیده به جهان گشود وی از جدش علی بن ابی طالب علیه السلام روایت نموده است: مادرش« لیلی» دختر ابی مرة بن عروة بن مسعود ثقفی (2) است. . کنیه آن حضرت « ابوالحسن » و لقبش علی اکبر است ،بنابر صحیح ترین اقوال درباره سن آن حضرت، وی بزرگترین فرزند امام حسین علیه السلام است درسنّ شريف وي به هنگام شهادت، اختلاف است. برخي مي گويند هجده ساله، برخي مي گويند نوزده ساله و عده اي هم مي گويند بيست و پنج ساله بود. روايتي از امام زين العابدين(ع) نقل شده كه دلالت دارد بر اين كه وي از جهت سن كوچك تر از علي اكبر(ع) بود. آن حضرت فرمود: كان لي اخ يقال له عليّ اكبر منّي قتله الناس ...(4) و در سلام زيارت عاشورا منظور از وعلي علي ابن الحسين آقا علي اكبر عليه السلام مي باشد. علی اکبر، در گفتار و وجاهت و تناسب اندام و خلق و خوی همانند جدش رسول خدا بوده است. شبیه ترین کس به رسول خدا ، رویش روی رسول، گفتگویش گفتگوی رسول ، هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت بر چهره او می نگریست، تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید "هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم"؛
    پي نوشت ها:
    1) مستدرك سفينه البحار (علي نمازي)، ج 5، ص 388. 2
    )أعلام النّساء المؤمنات (محمد حسون و امّ علی مشكور)، ص 126؛ مقاتل الطالبين (ابوالفرج اصفهانی)، ص 52.
    3) همان و الارشاد، ص 458
    4) نسب قريش مصعب عبن عبدالله زبيري)، ص 85،

    السلام عليك يا رسول الله
    نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
    به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    در این زمینه دو نظریه عمده وجود دارد:


    عده ای معتقدند که مراد از "علی بن الحسین" امام سجاد(ع) است، و برخی دیگر قائلند که جناب علی اکبر(ع) مراد این فقره زیارت عاشورا است.

    هر کدام از این دو گروه برای نظریه خود توجیه و استدلال هایی دارند که در اینجا به موارد مهم آن اشاره می شود.


    بدون آن که اصرار بر طرف خاصی از این اقوال داشته باشیم، ترجیح با قول کسانی است که علی بن الحسین در زیارت عاشورا را به امام سجاد(ع) تفسیر می کنند.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۵ در ساعت ۲۲:۴۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کسانی که قائل هستند مراد جناب علی اکبر(ع) است چنین استدلال می کنند:


    1. این دعا در مقام ذکر شهدای کربلا است؛ لذا مراد از "علی بن الحسین" همان "علی اکبر" است که در آن روز به شهادت رسید اند.


    در مقابل این استدلال بایستی متذکر شویم اگر چه این قسمت دعا در مقام ذکر شهدای کربلا است، ولی به خاطر اشاره به مقام امامت و جایگاه ویژه امام سجاد(ع) و امامت آن حضرت پس از امام حسین(ع)، و با توجه به این که امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا حضور داشته اند، بعید به نظر نمی رسد که در این قسمت زیارت عاشورا تصریح به نام آن امام شده باشد، وگرنه با تعبیر "وعلی أولاد الحسین" اشاره به جناب علی اکبر(ع) می شود، ونیازی به ذکر جداگانه نام ایشان با این امتیاز نیست.


    به عبارت دیگر به نظر می رسد که امتیاز در ذکر این نام، بیشتر برازنده مقام عصمت باشد. مگر حضرت ابوالفضل هم فرزند امام علی(ع) و برادر امام حسین(ع) نیستند؟ چرا نام ایشان به طور مستقل نیامده است!؟ در حالی که نمی توان گفت ایشان از نظر مراتب و درجات از جناب علی اکبر(ع) پایین تر هستند.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۵ در ساعت ۲۲:۴۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2. به قرینه زیارات دیگر امام حسین(ع)، از جمله زیارت آن حضرت در اول و نیمه رجب، نیمه شعبان و ...، که پس از سلام دادن بر امام حسین(ع)، جناب علی اکبر را خطاب قرار داده و به ایشان سلام می دهند، پس این جا هم مراد جناب علی اکبر است.


    در جواب از این استدلال، لازم به ذکر است که از یک نکته مهم در این استدلال غفلت شده، و آن این که آن زیارات دیگر، زیارات از نزدیک است؛ یعنی کسی که داخل حرم مطهر امام حسین(ع) است، بایستی این گونه زیارت کند؛ برخلاف زیارت عاشورا که زیارت از راه دور است، و برای کسانی که نمی توانند در حرم مطهر آن امام حاضر شوند، و می خواهند به ثواب زیارت برسند. بنابر این متصور است که زیارت از نزدیک با زیارت از راه دور تفاوت داشته باشد، به خصوص حضرت علی اکبر(ع) در کنار پدربزرگوارشان امام حسین(ع) مدفون هستند.


    بعلاوه که می بینیم در آن زیارات دیگر امام حسین(ع) که زیارت از نزدیک است، بعد از زیارت خود امام(ع)، زیارت جناب علی اکبر، و پس از آن زیارت سایر شهدای کربلا، و سپس زیارت حضرت ابوالفضل(ع) آمده است؛درست به همان شکلی که عملا زیارت از نزدیک آن مقامات ممکن است. چرا که امام حسین(ع) و جناب علی اکبر(ع) و جمع شهدا در مجموعه حرم امام حسین(ع) مدفونند، و حضرت ابوالفضل(ع) در فاصله چند ده متری حرم مستقل دارند.(دقت شود)


    این در حالی استکه در زیارت عاشورا که زیارت از راه دور است پس از سلام دادن بر خود امام، با تعبیر "و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین" به همه شهدا با این تعبیر اشاره شده است؛ فقط می ماند تعبیر " وعلی علیّ بن الحسین" که آن هم ظاهرا تصریح به امامت امام سجاد(ع) است که در عاشورا حضور داشته اند.


    علاوه بر این، همان طور که گذشت همین که تصریح به نام حضرت اباالفضل(ع) نشده و ایشان در زمره اصحاب ذکر شده اند، ظاهر درمطلب فوق در زیارت از راه دور است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۵ در ساعت ۲۲:۵۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3. استدلال سوم برای اثبات این که مراد جناب علی اکبر(ع) می باشد، این است که ایشان در پایین پای امام حسین(ع) و در یک ضریح دفن شده اند، لذا مراد از "علی بن الحسین" نیز ایشان می باشد.


    جواب: هم چنان که بیان شد، این نظم برای زیارت از نزدیک خوب است، ولی زیارت عاشورا به قرائنی که در بالا به آن اشاره شد، زیارتی از راه دور یا لااقل اعم از دور و نزدیک است.

    در زیارت از دور ترتیب مکانی مورد لحاظ نیست، و تنها ترتیب در فضیلت ملحوظ خواهد بود.

    در ترتیب به حسب افضلیت مقامی و رتبه ای، اگر نام حضرت علی اکبر(ع) بیاید، به نظر می رسد نام حضرت ابوالفضل(ع) هم می بایست می آمد.

    این بر خلاف زیارت هایی است که ناظر به زیارت از نزدیک هستند. در آنجا ترتیب می تواند، بلکه طبیعی است که به حسب مکان دفن شهدا باشد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۵ در ساعت ۲۲:۵۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کلام آخر؛


    به نظر می رسد که مراد از "علی بن الحسین" در زیارت عاشورا امام سجاد(ع) است که در واقعه کربلا در روز عاشورا حضور داشته، و پس امام حسین(ع) مقام والای امامت به ایشان رسیده، و به همین خاطر با تصریح به امامت امام سجاد(ع) پس ازامام حسین(ع)، پس از سلام بر امام حسین(ع) به آن بزرگوار سلام داده می شود، و پس از آن به اولاد و فرزندان امام حسین(ع) که به شهادت رسیده اند، و سپس به شهدای از اصحاب امام.


    چه بسا تصریح به امام سجاد(ع)، در این فراز از دعا و زیارت عاشورا، خود تذکری به این مطلب داشته باشد که به دستگاه بنی امیه و به همه ستمگران و ظالمان به حقوق اهل بیت(ع) بفهماند که با این که همه تلاش شما بر این بود که خط امامت و رهبری اهل بیت(ع) و اولاد امام علی(ع) را از بین ببرید و به همین خاطر آن فاجعه خونبار عاشورا را به راه انداختید ولی بدانید که این خط امامت باقی است و پس از امام حسین(ع) مقام امامت و رهبری به امام سجاد(ع) منتقل شده، و در واقع تلاش شما به هیچ نتیجه ای نرسیده است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۵ در ساعت ۲۲:۵۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    108
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله
    عشاق مي فرمايند:
    موقعي كه سلام مي دهيد هر دو را نيت كنيد

    السلام عليك يا رسول الله
    نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
    به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

  12. تشکرها 2


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    به نظر من امام سجاد معقول تره

    1.در زیارت عاشورا سلام بر اولاد حسین نیز می گوییم
    2.اگر بخواهیم مراد از علی را علی اکبر بدانیم علی اصغر هم می تواند باشد!
    3.ترتیب سلام ها نشان از نوعی مقام دارد

    چرا که اول نام امام حسین
    و بعد علی ابن حسین
    و بعد اولاد الحسین که از ابتدا با ایشان بوده اند
    و بعد یاران امام

    و امام علی(ع) چون دارای مقام امامت بعد از امام حسین(ع) است

    پس مراد از علی همان امام سجاد باشد معقول تر است

    نظر دوستان چیست؟
    خدا یا گل نرگس(عج) را به کاشانه رسان
    قلب شیعه ی علی(ع) را به آسایش رسان


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود