صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ویکیپدیا راجع به بی بی شهربانو راست میگوید؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    42
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا ویکیپدیا راجع به بی بی شهربانو راست میگوید؟




    آیا ویکیپدیا راجع به بی بی شهربانو راست میگوید؟

    سلام علیکم

    دوستان این صفحه رو مطالعه کنید و لطفاً دلیل مستدل خودتون برای تایید یا تکذیب اون بفرمایید.

    سپاسگذارم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    42
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ما منتظریم

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    364
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کلا ویکی پدیا خیلی قابل اعتماد نیست چون یک دایره المعارف آزاده و هر کسی می تونه توش مطلب بنویسه.
    البته بنده لینک شما رو نخوندم ولی از روی شناختی که از ویکی پدیا دارم این حرف رو می زنم.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعیدمنتظر نمایش پست
    آیا ویکیپدیا راجع به بی بی شهربانو راست میگوید؟

    سلام علیکم

    دوستان این صفحه رو مطالعه کنید و لطفاً دلیل مستدل خودتون برای تایید یا تکذیب اون بفرمایید.

    سپاسگذارم

    پاسخ:
    در بعضي از نوشته‏هاي متأخّر - كه به خيال خود از تاريخ‏هاي معتبر نقل قول كرده - چنين آمده است:
    «در برخي از كتب معتبر تاريخي چنين آمده كه: شهربانويه - كه در كربلا حضور داشت و مادر فاطمه همسر قاسم بود - به سفارش امام حسين(ع) سوار بر اسب امام(ع) شده تا او را به سرزمين سرنوشت برساند و او به اذن خدا در ساعتي به ري رسيد و در كوهي از آن سامان و در نزديكي مقبره سيدعبدالعظيم حسني مدفون شد».{ملاآقا دربندي، اكسير العبادات في اسرار الشهادات، ج 3، ص 110}.
    و همان‏جا چنين آمده است: «در ميان مردم چنين شهرت دارد كه در قله كوه چيزي شبيه تكّه‏اي از روپوش زن ديده مي‏شود كه هيچ مردي نمي‏تواند به آن نزديك شود. زن آبستني كه در شكم فرزند پسري داشته باشد، نيز توان نزديك شدن به آن را ندارد».{همان}.
    و نيز چنين شايع شده است: «او هنگامي كه به ري رسيد، خواست از «هو» (خداوند) ياري بخواهد، اما اشتباهاً به جاي «هو» لفظ «كوه» را به زبان آورد و همان‏جا كوه او را دريافت و در شكم خود پنهان كرد».{شهيدي، سيدجعفر، زندگاني علي بن الحسين(ع)}.
    شايد در نظر برخي ساختگي بودن اين افسانه‏ها و نيز عدم حضور مادر امام سجاد(ع) در كربلا، امري واضح بوده و نياز به بحث و تحقيق ندارد؛ اما از آنجا كه درباره او مطالب فراواني در ميان مردم و حتي در ميان قشر فرهيخته شايع است، به بحث درباره او مي‏پردازيم.البته باید توجه داشته باشیم از آنجایی که بحث پیرامون این موضوع که مادر امام سجاد(ع) کیست؟از مسائل اختلافی میان مورخین و محدثین بوده و نسبت به مادر دیگرامامان ما اینهمه اختلاف نظر را نمی بینیم،اظهار نظر قطعی در اینباره امری مشکل بوده و به راحتی نمی توان نظر قطعی ارائه داد.به هر حال براي روشن‏تر شدن بحث توجه شما را به مطالب زير جلب مي‏كنيم.

    مادر امام سجاد(ع)
    با رجوع به منابع مختلف شيعه و سني درمي‏يابيم كه از ميان ائمه شيعي بيشترين اختلاف درباره نام مادر امام سجاد(ع) وجود دارد تا جايي‏كه برخي از محققان با استفاده از منابع مختلف چهارده {‏زندگاني علي بن الحسين(ع)، ص 10 و 11}. و برخي ديگر تا شانزده {‏مقاله «حول السيدة شهربانو» نوشته شيخ محمد هادي يوسفي، مندرج در مجله رسالة الحسين(ع)، سال اوّل، شماره دوّم، ربيع‏الاول 1412} نام براي مادر آن حضرت(ع) ذكر كرده‏اند.{بحارالانوار، ج 46، ص 8-13}. مجموع اين نام‏ها چنين است:
    1. شهربانو، 2. شهربانويه، 3. شاه زنان، 4. جهان شاه، 5. شه زنان، 6. شهرناز، 7. جهان بانويه، 8. خولة، 9. برّة، 10. سلافة، 11. غزالة، 12. سلامة، 13. حرار، 14. مريم، 15. فاطمة، 16. شهربان.

    با آنكه در منابع تاريخي اهل سنّت بر روي نام‏هايي چون سلافة، سلامة، غزاله بيشتر مانور داده شده است،{ر.ك: افتخارزاده، محمودرضا، شعوبيه ناسيوناليسم ايران، ص‏305} كه از منابعي چون انساب الاشراف بلاذري، طبقات ابن‏سعد، المعارف ابن‏قتيبه دينوري و الكامل مبرّد اسامي فوق را نقل مي‏كند. اما در منابع شيعي و به خصوص منابع روايي آنها، نام شهربانو بيشتر مشهور شده است. بنا به نوشته برخي از محققان{‏شهيدي، زندگاني علي بن الحسين(ع)، ص 12}: اولين بار اين نام در كتاب «بصائر الدرجات» محمد بن حسن صفار قمي (متوفي 290 ق) ديده شده است.{نگا: بحارالانوار، ج 46، ص 9، ح 20}. بعدها محدّث معروف شيعي يعني كليني (م 329 ق) روايت همين كتاب را در كتاب كافي آورد.{اصول كافي، ج 2، ص 369}. بقيه منابع يا از اين دو منبع بهره گرفته و يا آنكه رواياتي ضعيف و بدون سند معتبر را در نوشته‏هاي خود آورده‏اند.{براي آگاهي از سير تاريخي شهربانو در منابع ر.ك: شعوبيه ناسيوناليسم ايراني، ص 289-337}.
    در اين روايت چنين آمده است:
    «چون دختر يزدگرد را نزد عمر آوردند، دوشيزگان مدينه براي تماشاي او سر مي‏كشيدند و چون وارد مسجد شد، مسجد از پرتوش درخشان گشت. عمر به او نگريست، دختر رخسار خود را پوشيد و گفت: اف بيروج بادا هرمز (واي، روزگار هرمز سياه شد)! عمر گفت: اين دختر مرا ناسزا مي‏گويد و بدو متوجه شد! اميرالمؤمنين(ع) به عمر فرمود: تو اين حق را نداري، به او اختيار ده كه خودش مردي از مسلمانان را انتخاب كند و در سهم غنيمتش حساب كن. عمر به او اختيار داد. دختر بيامد و دست خود را روي سر حسين(ع) گذاشت. اميرالمؤمنين علي(ع) به او فرمود: نام تو چيست؟ گفت: جهان شاه. حضرت فرمود: بلكه شهربانويه باشد.
    سپس به حسين(ع) فرمود: اي اباعبدالله! از اين دختر بهترين شخص روي زمين براي تو متولد مي‏شود و علي بن الحسين(ع) از او متولد گشت. آن حضرت را ابن الخيرتين (پسر دو برگزيده) مي‏گفتند؛ زيرا برگزيده خدا از عرب «هاشم» بود و از عجم «فارسي».{با استفاده از ترجمه حاج سيد جواد مصطفوي (اصول كافي، ج 2، ص 369)}
    اين روايت از دو جهت سند و متن محل بحث واقع شده است. از جهت سند در آن افرادي مانند ابراهيم بن اسحاق احمرو عمرو بن شمر وجود دارند كه متهم به غلو شده و از سوي رجاليون شيعه مورد تأييد واقع نشده‏اند. {آيت الله خويي، معجم رجال الحديث، ج 1، ص 202 و ج 13، ص 106}.
    اما از جهت متن اشكالات زير بيان شده است:
    1. اسارت دختري از يزدگرد، به شدّت محل ترديد است.
    2. اسارت چنين دختري در زمان عمر و به ازدواج امام حسين(ع) درآمدن در اين زمان نيز غيرقابل قبول است.
    3. در هيچ‏يك از منابع معتبر شيعي به جز اين روايت، لقبي با عنوان «ابن الخيرتين» براي امام سجاد(ع) نقل نشده است.
    آيا در اينجا نمي‏توان نوعي ايراني‏گري افراطي را ديد كه به خيال خود به جهت پيوند خوردن نسل ساسانيان با نسل پيامبر(ص) در امام سجاد(ع)، خواسته‏اند آن حضرت(ع) را به عنوان «خير اهل الارض» معرفي كنند؟
    اين‏گونه نقدها بر گزارش‏هاي حاوي نام شهربانو باعث مي‏شود تا اين گزارش‏ها را از ساحت ائمه(ع) به دور و آن را ساخته دست حديث‏پردازان بدانيم و نام شهربانو را براي مادر آن حضرت(ع) نفي كنيم.
    درباره نَسَب مادر امام سجاد(ع) نيز منابع متقدم تاريخي و روايي دچار اختلاف گشته‏اند. برخي مانند يعقوبي (متوفي 281 ق){تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 303}، محمد بن حسن قمي{‏تاريخ قم، ص 195}.، كليني - متوفي 329 ق- {اصول كافي، ج 2، ص 369}، محمد بن حسن صفار قمي - متوفي 290 ق- ، شيخ صدوق (متوفي 381 ق){عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 128}. و شيخ مفيد (متوفي 413 ق){الارشاد، ص 492}. او را دختر يزدگرد دانسته‏اند، هر چند در نام او اتفاق نظر ندارند.
    اين نَسَب تقريباً در ميان منابع متأخر به عنوان يك شهرت فراگير جاي خود را باز كرده است؛ به گونه‏اي كه ميدان اظهار وجود براي ديدگاه‏هاي مخالف نگذاشته است.{زندگاني علي ابن الحسين(ع)، ص 12}.
    در مقابل اين قول، برخي از منابع متقدم و متأخر ديدگاه‏هاي ديگري مانند سيستاني بودن، سِندي بودن، كابلي بودن او را متذكر شده و بسياري از منابع بدون ذكر محل اسارت او، تنها با عنوان «امّ ولد» (كنيز صاحب فرزند) از او ياد كرده‏اند.{شعوبيه، ص 305}. برخي نام‏هاي بزرگان ايراني همچون سبحان، سنجان، نوشجان و شيرويه را به عنوان پدر او ذكر كرده‏اند.{حول السيدة شهربانو، ص 28}.
    براي نقد و بررسي اين نَسَب نمي‏توانيم به بحث‏هاي سندي اين گزارش‏ها تكيه كنيم؛ زيرا هيچ‏يك از اقوال داراي سند مستحكمي نيست. علاوه بر آنكه بيشتر كتاب‏هاي تاريخي همانند تاريخ يعقوبي، مطالب خود را بدون ذكر اسناد نقل مي‏كنند.
    بنابراين بايد فقط از راه محتوا به بررسي آنها پرداخت كه در اين راستا اشكالات زير خود را نشان مي‏دهد:
    1. مهم‏ترين اشكال اختلاف اين گزارش‏ها در ذكر نام او است كه منابع مختلف پيش گفته اسامي گوناگوني همانند حرار، شهربانو، سلاخه، غزاله براي او نقل كرده‏اند. و اين نشان مي‏دهد كه اين مطالب، سازندگان مختلف با انگيزه‏هاي يكساني داشته است كه همان تعصب ايراني‏گري وارتباط دادن ميان ايرانيان و امامان(ع) از راه نَسَب بوده است تا به خيال خود فره ايزدي و تخمه شاهي را از ساسانيان به امامان شيعه منتقل سازند.
    2. اختلاف اين گزارش‏ها در زمان اسارت او نيز يكي ديگر از اشكالات است كه برخي آن را در زمان عمر، برخي ديگر در زمان عثمان و برخي مانند شيخ مفيد آن را در زمان خلافت حضرت علي(ع) دانسته‏اند.{شعوبيه، ص 324}.
    3. اصولاً كتبي مانند تاريخ طبري و الكامل ابن اثير كه به صورت سال‏شمار جنگ‏هاي مسلمانان با ايرانيان را تعقيب كرده و مسير فرار يزدگرد را به شهرهاي مختلف ايران نشان داده‏اند، در هيچ موردي به ذكر اسارت فرزندان او نمي‏پردازند؛ با آنكه اين مسأله، بسيار مهم‏تر از حوادث جزئي است كه به آنها اشاره شده است. اين نكته جعلي بودن گزارش اسارت دختران يزدگرد را تقويت مي‏كند.
    4. برخي از نويسندگان متقدم همانند مسعودي، هنگام ذكر فرزندان يزدگرد سوم، دختراني با نام‏هاي ادرك، شاهين و مردآوند براي او ذكر مي‏كنند كه اولاً با هيچ‏يك از نام‏هايي كه براي مادر امام سجاد(ع) گفته شده، هماهنگي ندارد و ثانياً خبري از اسارت آنها در تمام نوشته‏هاي خود به ميان نمي‏آورد.{همان، ص 304}.
    5. از مهم‏ترين اسناد تاريخي كه مي‏توان درباره مادر امام سجاد(ع) به آن استناد كرد، نامه‏هاي منصورعباسی به محمد بن عبدالله معروف به «نفس زكيه» است كه رهبري مخالفان علوي و طالبي (اولاد ابوطالب) را در مدينه بر عهده داشت و هميشه ميان او و منصور نزاع و درگيري بود.
    در يكي از اين نامه‏ها كه منصور قصد ردّ ادعاهاي محمد مبني بر افتخار به نَسَب خود را داده چنين مي‏نگارد: «ما وُلِدَ فيكم بعد وفاة رسول الله(ص) افضل من علي بن الحسين و هو لِاُم ولد».{الكامل في التاريخ، ج 2، ص 570}: يعني، بعد از رحلت پيامبر خدا(ص)در ميان شما شخصيتي برتر از علي بن حسين (امام سجاد(ع)) ظهور نكرده، در حالي‏كه او فرزند ام ولد (كنيز داراي فرزند) بود.
    جالب آن است كه هيچ اعتراضي - نه از سوي محمد و نه از سوي ديگران - به اين فقره شنيده نمي‏شود كه علي بن حسين(ع) فرزند كنيز نبود؛ بلكه فرزند شاهزاده‏اي ايراني بود! در حالي‏كه اگر اين داستان واقعيت داشت، حتماً محمد بن عبدالله براي پاسخ دادن، به آن استناد مي‏كرد.
    مجموعه اين قرينه‏ها ما را به اين نتيجه مي‏رساند كه دست جعل در ساختن مادري ايراني با اين اوصاف براي امام سجاد(ع) دخالت داشته و عمداً ديدگاه‏هاي ديگر درباره مادر آن حضرت(ع) - بويژه ديدگاه‏هايي كه او را از كنيزكان بلاد ديگر همانند سند مي‏داند - ناديده گرفته است. در حالي‏كه تا قبل از اواخر قرن سوم بيشتر ناقلان، او را از كنيزان سِند يا كابل مي‏دانستند.{حول السيدة شهر بانو، ص 28}.

    عدم حضور مادر امام سجاد(ع) در كربلا
    در اين باره بايد بگوييم كه تقريباً تمام منابع متقدم شيعي - كه به زندگاني مادر امام سجاد(ع) پس از اسارت پرداخته‏اند - چنين نگاشته‏اند: او در هنگام تولد امام(ع) در همان حالت نفاس از دنيا رفت.{عيون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 128}.
    و نيز چنين گفته‏اند: يكي از كنيزان حضرت علي(ع) به عنوان دايۀ او به بزرگ كردن او پرداخت و مردم خيال مي‏كردند كه او مادر امام(ع) است و بعد از آنكه آن حضرت او را شوهر داد، فهميدند كه او دايه امام(ع) بود، نه مادر او.{بحار الانوار، ج 46. ص 8}
    بنابراين، قطعاً از ديدگاه منابع معتبر، حضور مادر امام(ع) در كربلا منتفي است؛ حال با هر نام و نسبي كه مي‏خواهد باشد.

    مرقد بي‏بي شهربانو
    از مطالب قبل و اثبات عدم حيات مادر امام(ع) بعد از تولد امام(ع) خود به خود اين موضوع روشن مي‏شود. همچنين از سوي محققان معاصر با دلايل قطعي ثابت شده است كه بقعه بي‏بي شهربانو - كه در كوهستان شرق ري معروف به كوه بي‏بي شهربانو پديدار است - هيچ ربطي با مادر امام(ع) ندارد و بنايي است كه در قرون بعدي ساخته شده است. چنان‏كه تاريخ ساخت صندوق منبت كاري آن سال 888 ق را نشان مي‏دهد و درب منبت كاري آن كار عهد صفوي است و الحاقاتي از هنر دوره قاجاريه دارد.{شعوبيه، ص 326}.
    عدم ذكر چنين بقعه‏اي در آثار شيخ صدوق - كه خود ساليان دراز در ري مي‏زيسته و به آن آشنايي كامل داشته - مؤيد ديگري بر عدم وجود اين بقعه در قرن چهارم و در زمان شيخ صدوق (متوفي 381 ق) است.
    ديگر نويسندگاني هم كه به ذكر احوال عبدالعظيم حسني و شخصيت‏هاي بزرگ مدفون در ري پرداخته‏اند، نامي از چنين بقعه‏اي نبرده‏اند.
    اين احتمال وجود دارد كه در قرون بعدي زني پارسا با نام شهربانو در اين مكان دفن شده و با گذشت ساليان، مردمان آن سامان او را با مادر امام سجاد(ع) - كه در آن زمان مشهور به شهر بانو بوده - اشتباه گرفته‏اند و يا برخي اين اشتباه را در زبان مردم انداخته و با انگيزه‏هايي به تقويت آن پرداخته‏اند.براي اطلاع بيشتر از عدم امكان انتساب اين بقعه به شهربانو مادر امام سجاد(ع) ر.ك: دانشنامه ايران باستان و اسلام،نوشته کریمیان؛ ذيل كلمه شهربانو.






  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعیدمنتظر نمایش پست
    آیا ویکیپدیا راجع به بی بی شهربانو راست میگوید؟

    سلام علیکم

    دوستان این صفحه رو مطالعه کنید و لطفاً دلیل مستدل خودتون برای تایید یا تکذیب اون بفرمایید.

    سپاسگذارم
    خوب شما میتوانیدمطالبو با منبع معتبر مقایسه کنید ببینید درسته یا نه مثلا کتاب منتهی الامال
    اصلا چرا باید رفت سراغ یه همچین سایتهایی ...

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    "شهربانو" و یا "شهربانویه" بنابر نقل مشهور دختر "یزدگرد سوم" پادشاه ایران بوده است، كه در ایام خلافت عمر اسیر شد، وبه نكاح امام حسین ـ علیه السلام ـ در آمد، و امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ ازاو متولد شدند.


    بنابر نقل شیخ صدوق در كتاب "عیون اخبارالرضا" این بانوی گرانقدر به هنگام تولد حضرت زین العابدین ـ علیه السلام ـ دیده از جهان فرو بست.


    از طرفی در اینكه امام حسین(ع) با شهربانو ازدواج كرده باشد و مادر حضرت زین العابدین(ع)، جناب ایشان بوده است، خدشه های تاریخی، از سوی بعضی تاریخدانان اسلامی وارد شده است، مانند جناب دكتر شهیدی در كتاب زندگی امام سجاد(ع) در باره این واقعه تاریخی ابراز شك میكند، و از لحاظ اسناد تاریخی مسأله را مردود می داند.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۸ در ساعت ۲۰:۵۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درباره این كه بقعه بی بی شهربانو در شهر ری مربوط به كیست؟ سخن بسیار است، ولی آن چه شاید مسلم باشد این است كه این بقعه، آرامگاه همسر سیدالشهداء(ع) نیست.

    مرحوم شیخ صدوق، در كتاب "عیون اخبار الرضا" آورده كه شهر بانو همسر گرامی امام حسین(ع) در هنگام زادن امام سجاد(ع) در گذشته است. در بعضی نقل ها هم آمده كه وی پس از شهادت حضرت امام حسین(ع) خود را در شط فرات افكند و غرق شد، و یا اینكه امام(ع) هنگام عزیمت به عراق او را به ایران فرستاد و چون به شهر ری رسید در گذشت.



    اما هیچ كدام از موارد فوق در مآخذ و یا اسناد معتبر دیده نشده است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۸ در ساعت ۲۰:۵۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شهید مطهری در کتاب "خدمات متقابل اسلام و ایران"، چاپ 24، ص 107 به بعد، در این زمینه مطالبی بیان نموده اند که برخی از آنها را می آورم:


    قبلًا ثابت كرديم كه اسلامِ ايرانيان تدريجى بوده است و نفوذ و سلطه عميق اسلام بر روح ايرانيان و غلبه آن بر كيش زرتشتى بيشتر در دوره‏هايى صورت گرفته كه ايرانيان استقلال خود را باز يافته بودند. ... خود آقاى "ادوارد براون" در جاهاى متعدد كتاب خود اقرار و اعتراف مى‏كند كه ايرانيان دين اسلام را به طوع و رغبت پذيرفتند.


    ادوارد براون از دوزى (مستشرق معروف هلندى) دركتاب اسلام نقل مى‏كند كه: «مهمترين قومى كه تغيير مذهب دادند ايرانيان بودند، زيرا آنها اسلام را نيرومند و استوار نمودند نه عرب، و از ميان آنها بود كه جالب ترين فرق اسلامى برخاسته است.»

    عكس العملى كه ايرانيان در برابر اسلام نشان دادند آن چنان موافق و لبريز از عشق و علاقه بود كه جاى اين نيست گفته شود احساسات ملى يا احساسات مذهبى كهن آنها را وادار كرده است كه در زير پرده تشيع عقايد مذهبى كهن خويش را اشاعه دهند.





    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۸ در ساعت ۲۱:۰۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر از زاويه تاريخ بنگريم اصل داستان شهربانو و ازدواج او با امام حسين عليه السلام و ولادت امام سجاد عليه السلام از شاهزاده‏اى ايرانى مشكوك است.

    در اينجا اصل داستان كه يزدگرد دخترى به نام شهربانو يا نام ديگر داشته و به افتخار عقد زناشويى حسين بن على عليه السلام و مادرى امام سجاد عليه السلام نائل شده باشد، از نظر مدارك تاريخى سخت مشكوك است.

    مورخين عصر حاضر عموماً در اين قضيه تشكيك مى‏كنند و آن را بى‏اساس مى‏دانند. مى‏گويند در ميان همه مورخين تنها يعقوبى جمله‏اى دارد به اين مضمون كه گفته است: مادر على بن الحسين عليه السلام «حرار» دختر يزدجرد بود و حسين عليه السلام نام او را غزاله نهاد.

    خود "ادوارد براون" از كسانى است كه داستان را مجعول مى‏داند. "كريستن سن" نيز قضيه را مشكوك تلقى مى‏كند. "سعيد نفيسى" در تاريخ اجتماعى ايران آن را افسانه‏ مى‏داند.

    و اگرفرض كنيم اين داستان را ايرانيان به همين منظور جعل كرده و ساخته‏اند، حتماً پس از حدود دويست سال از اصل واقعه بوده است؛ يعنى مقارن با استقلال سياسى ايران بوده است و اين پس از آن است كه از پيدايش مذهب شيعه نيز در حدود دويست سال گذشته بوده است.

    اكنون چگونه ممكن است كه گرايش ايرانيان به تشيع مولود شايعه شاهزادگى ائمه اطهار بوده باشد؟
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۸ در ساعت ۲۱:۰۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اينكه گفتيم پيوند زناشويى امام حسين عليه السلام با دختر يزدگرد مشكوك است از نظر تاريخ است، ولى در پاره‏اى از احاديث اين مطلب تأييد شده است. از آن جمله روايت كافى (اصول کافی، کتاب الحجة، باب مولد علی بن الحسین، روایت اول) است كه مى‏گويد: دختران يزدگرد را در زمان عمر به مدينه آوردند و دختران مدينه به تماشا آمدند. عمر به توصيه امير المؤمنين عليه السلام او را آزاد گذاشت كه هر كه را مى‏خواهد انتخاب كند و او حسين بن على عليه السلام را انتخاب كرد.

    ولى گذشته از عدم انطباق مضمون اين روايت با تاريخ، در سند اين روايت دو نفر قرار دارند كه اين روايت را غير قابل اعتماد مى‏كند: يكى ابراهيم بن اسحاق احمرى نهاوندى است كه علماى رجال او را از نظر دينى متهم مى‏دانند و روايات او را غير قابل اعتماد مى‏شمارند، و ديگرى عمرو بن شمر است كه او نيز كذّاب و جعّال خوانده شده است.


    من نمى‏دانم ساير رواياتى كه در اين مورد است از اين قبيل است يا نه. بررسى مجموع احاديثى كه در اين زمينه وارد شده است، احتياج به مطالعه و تحقيق بيشترى دارد.

    ___________________________________
    کتاب "خدمات متقابل اسلام و ایران"، چاپ 24، ص 107 به بعد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۸/۱۲/۰۸ در ساعت ۲۱:۱۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود