صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وروداسرائیلیات در مفاهیم قرانی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وروداسرائیلیات در مفاهیم قرانی




    بسمه تعالی
    با سلام

    در این تاپیک بیشتر هدفم اشنایی با وازه ی اسرائیلیات و ورود ان در تفاسیر و مفاهیم قران کریم وتاثیر ان بر عقاید مسلمانان وهمچنین بررسی ایاتی که با این مفاهیم تفسیر شدند ، دلایل ورود این مفاهیم و میزان پذیرش این مفاهیم از جانب مسلمانان وهدف از وارد کردن این مفاهیم توسط مغرضان میباشد واز کلیه ی دوستان صاحب نظر و اشنا با این موضوع نیز در این باره دعوت به همکاری وهمفکری مینمایم .
    ................................................. حق یارتان .......................................


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    سلام

    از لطف شما متشکرم. موضوع خوبی را انتخاب کردید و امیدوارم به کمک شما و دیگر دوستان اطلاعات بسیار خوبی در این تاپیک مطرح بشه و کاربران و خوانندگان محترم استفاده کنند.



    اسرائيليات : به معناى روايات جعلى و ساختگى است كه توسط يهوديان (بنی اسرائيل) و براساس خرافه ها و عقايد يهود ساخته و پرداخته شده و وارد متون اسلامى شده است.

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۱۲/۰۶ در ساعت ۲۰:۲۴

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2



    اسرائيليّات را می توان به دو نوع تقسيم كرد:


    1 . تواريخ و انديشه هائى كه با عقل، و صريح يا ظاهر كتاب و سنّت مخالف است و معلوم است كه نسبت دادن آن به انبياى گذشته نيز غلط و تهمت است مانند عقايد « مجسّمه » و « مجبّره » يا نسبت دادن كفر و معصيت و بلكه كبيره به انبياء.


    2 . تواريخ و انديشه هائى كه درستى يا نادرستى آنها معلوم نيست و فقط مستند آن نقل امثال « كعب الأحبار » مىباشد و مدرك اسلامى از قرآن و حديث ندارد.


    بديهى است اينگونه نقليّات بى اساس و غير معتبر يا خلاف عقل و معيارهاى اسلامى كه بر اثر سوء سياست زمامداران و يا اغراض بيگانگان و دسايس آنها در فرهنگ اسلام وارد شده، به هيچ وجه مورد اعتنا و اعتماد نيست و اسلام از آن منزّه است و به حمد الله كاملًا اين نقليّات از احاديث و معارفى كه اصالت اسلامى دارند مشخص است.

    از آنجا برخى يهوديان بدخواه و يا برخى يهوديان تازه مسلمان موارد جعلى بسيارى در كتاب مقدس اضافه كردند. و احاديث جعلى فراوانى ساختند به اين گونه موارد اسرائيليات گفته ميشود.



    منبع:
    امامت و مهدويت، ج 2- اصالت مهدويت، آيةالله لطف الله صافى گلپايگانى
    به نقل از سايت تبيان

    دقّات قلب المرء قائلة له """ إنّ الحیاة دقائقٌ و ثوان

    تپش های قلب انسان به او میگوید که زندگی از دقیقه ها و ثانیه ها تشکیل شده.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    واژه ی (اسرائیلیات) جمع اسرائیلیه، در اصطلاح گاهی در معنایی ویژه، فقط بر آن دسته از روایاتی اطلاق می گردد که صبغه ی یهودی دارد و گاهی در مغهومی گسترده تر به کار می رود و روایات یهودی و مسیحی را دربر می گیرد و نیز گاهی در مفهومی فراگیرتر از دو مورد پیشین به کار می رود و هر نوع روایت و حکایتی را که از منابع غیر اسلامی به قلمرو فرهنگ اسلامی وارد گردد، شامل می شود. گاهی نیز واژه ی اسرائیلیات به معنای گزارش ها و وقایع تاریخی قوم یهود و بنی اسرائیل به کار می رود، چنانکه کتاب اسرائیلیات القرآن جهت بررسی این نوع رویدادهای تاریخی و سرگذشت قوم یهود، تألیف شده است.


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    وتشکر از دوستان گرامی که در بحث شرکت کرده اند

    معنای اسرائیلیات
    در اصطلاح مفسران ومحدثان - اسرائیلیات شامل -داستانهای خرافی -و اساطیری میشودکه وارد احادیث وتفاسیر اسلامی شده که اکثرا" منشاء انها مسیحی ویا یهودی است گرچه ممکن است غیر از این دو هم منشاء دیگری داشته باشند.
    دکتر ال جعفر - اثر التطور الفکری

    در اصطلاح علما اسرائیلیات به افسانه های قدیمی گفته میشود که از یهودیان یا مسیحیان و مانند انها سر چشمه میگیرد واحادیث و تفاسیر اسلامی را تحت تا ثیر خود قرار میدهد و ایشان برای فاسد کردن عقاید مسلمانان این مجعولات را وارد تفاسیر واحادیث کرده اند.دکتر محمد حسین ذهبی- الاسرائیلیات فی التفسیر والحدیث

    از انجا که به تصریح قران کریم در ایه ی82 سوره ی مائده یهودیان از سر سخت ترین دشمنان اسلام بوده اندکه با تلاش در مشوه جلوه دادن اسلام از انواع تر فندها وشگردهای مختلف برای اشاعه ی اباطیل و خرافات خودبهره جسته اند .و تاثیر سوء انهابر فرهنگ اسلامی به مراتب بیشتر وگسترده تراز دیگر ایینها بوده به همین جهت علمای اسلام از واژه ی«اسرائیلیات» به عنوان نمادی برای نشان دادن
    تمامی این توطئه ها و دسیسه ها ی فرهنگی بر ضد اسلام - که یهود سر دمدار ان بشمار میرفت- بهره جسته اند.

    شاید بتوان گفت که اسرا ئیلیات از دو منبع اصلی سر چشمه میگیرد:
    1-کتب تحریف شده ی یهود ونصارا
    2- خیال پردازی و افسانه سراییهای مسلمان نماهای اهل کتاب مانند کعب الاحبار

    بحث انشا ءالله ادامه دارد
    ......................................... حق یارتان .........................................


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قران به نظر من قدرت حذف همه جعلیات رو داره فقط زمان میبره یعنی اجلی دارد اجل مسمی که امت اسلام نیز اجل مسمی دارد و رسیدگی به اختلافات امت اسلامیو دین داران کلا


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    ضمن تشکر از بزرگواران شرکت کننده در بحث و استارتر محترم تاپیک ،بنده هم مطالبی دراین خصوص خدمتتان ارائه میکنم ان شاءالله در پست بعدی دلایلی از ورود اسرائیلیات را جهت بحث و مطالعه ارائه خواهم نمود.

    *********

    عن النبی(ص): ستکون عنّی رواة یروون الحدیث فأعرضوه علی القرآن، فإن وافق القرآن فخذوه وإلاّ فدعوه.

    پس از من، راویانی خواهند بود که حدیث مرا نقل می کنند؛ هرگاه حدیث من به شما رسید، آن را بر قرآن عرضه نمایید؛ چنانچه بین آن و نصوص (و مفاهیم) قرآن وفاق و هم خوانی یافتید، به آن عمل کنید. در غیر این صورت، حدیث را رها کنید (ودور افکنید). (کنزالعمّال، ج1، ص196، ح994)

    *********

    یکی از تألیفات در زمینه اسرائیلیات کتاب "الاسرائیلیات فی التفسیر و الحدیث" است. که در آن ، دکتر ذهبی بحث های مفیدی در این خصوص ارائه نموده اند.

    دکتر ذهبی در این اثر ضمن اشاره به رابطه قرآن و دیگر کتب آسمانی به معنی اسرائیلیات، علل نفوذ آن در تفسیر و حدیث و تاریخ آن پرداخته است.وی ضمن بیان اقسام اسرائیلیات و مشهورترین راویان آن به بیان نمونه‏هایی از این موضوع و معرفی چند کتاب تفسیری که موضع طرفدارانه و یا نقادانه داشته‏اند پرداخته است.

    1-لفظ اسرائیلیات دلالت بر روایت قصه یا حادثه‏ای از منبع اسرائیلی یا یهودی دارد ودر اصطلاح بر تمام مواردی از اساطیر قدیمی که از مصدر یهودی یا نصرانی یا غیر آن نقل شده و به تفسیر و حدیث راه یافته، اطلاق می‏گردد.گویا دلیل اطلاق واژه به میزان عداوت یهود که قرآن نیز بر آن تأکید کرده است(لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ مائده، 82) وگرنه مسیحیات که از نصرانیان روایت شده نیز دست کمی از آن ندارد.

    2-ریشه‏داری فرهنگ یهود و ژست عالمانه احبار یهودی در این میان و جاهلیت اعراب و مرعوب شدن و ساده لوحی عده‏ای از راویان و سوء نیت برخی و کنجکاوی در امور مجمل و مبهم و ... همه و همه دست به دست هم داد و زمینه‏های نفوذ و رسوخ اسرائیلیات را فراهم ساخت.


    3-اصل مطلب را علمای عامه از امیرالمومنین(ع)نقل کرده‏اند و از امام صادق(ع)نیز نظیر آن روایت شده است در بحارالانوار، ج 14، ص 26 تعدادی از این احادیث از جمله جریان حضرت داود (ع) آمده است.و متاسفانه برخی این مسأله را از اختصاصات و امتیازات پیامبر(ص)شمرده‏اند(رک:بحار لانوار ج 16، ص 393 )


    4-در تفسیر و حدیث هم در مرحله روایت و هم در مرحله تدوین، زمینه‏های نفوذ اسرائیلیات فراهم شد.


    5-ابوهریره، از چهره های وضّاع و جعّال در تاریخ صدر اسلام است.ابن حزم میگوید که بیش از پنج هزار و سیصد و اندی حدیث از ابوهریره به جای مانده است. این اخبار، تماما در «مسند بقی بن مخّلد» آمده است و در «صحیح» بخاری، بیش از 446 مورد از آن دیده می شود. 20 دانشمندان علم رجال و حدیث، اظهار داشته اند که ابوهریره، بیش از همه صحابه از پیامبر و دیگران، خبر نقل نموده و این در حالی است که بیش از یک سال و نه ماه از زمان پیامبر اسلام(ص) را در حال اسلام، درک نکرده است!

    6-وضع و کذب در مرحله روایت ،کنجکاوی و میل به تفصیل و تبیین در موارد مجمل ومبهم قرآنی و اشاراتی که در قرآن نسبت به پرسش از اهل کتاب هست باعث رجوع صحابه به اهل کتاب در این زمینه‏ها شد.قصه گویان آرام آرام در مجالس و مساجد شروع به خودنمایی کردند.
    بازار نقل داستانهایی از قبیل اندازه و قد حضرت موسی (ع) و مبارزه ی ایشان با دشمنی که حضرت موسی علی رغم پریدن به آسمان و بالا بردن عصای خود توانست ضربه ای به قوزک پای آن دشمن خدا بزند و در عین حال او را به قتل برساند! ونیزدیگر مطالب شبیه به افسانه ،با توجه به میل عوام به شنیدن مطالب عجیب و غریب، گرم و گرمتر شد.

    7-در مرحله تدوین، تفسیر و حدیث از یکدیگر جدا شدند، اما التزام به ذکر سند تا حدی مانع نفوذ عمیق اسرائیلیات بود و قلیلی حدیث‏ساز در این مرحله نقش بازی می‏کردند.با این همه گمان بر این بود که ذکر سند مایه خروج از عهده است، قاعده «من اسندلک فقد حملک» حاکی از این طرز تلقی است.

    و بهر حال ذکر سند امکان نقد را فراهم می‏آورد.اما در برهه‏ای حذف سند و عدم دقت در کتابت رواج یافت و امکان رسوخ اسرائیلیات فراهم شد، تا جائی که در مدت صد سال پس از طبری-که با وجود عدم دقت در تفسیر و ذکر اسرائیلیات ملتزم به ذکر سند است ابواسحاق ثعلبی تفسیری مشحون از اسرائیلیات نگاشت و هر چه خواست نوشت.

    منابع مورد استفاده قرارگرفته:
    1- اندیشه ها و اندیشه وران: اسرائیلیات و زمینه های نفوذ آن به فرهنگ اسلامی،قاسمی، حمید محمد
    2- ابو هریره و نشر اسرائیلیات و احادیث موضوع،ترکمانی، حسینعلی
    3- بررسی اسرائیلیات در تفسیر و حدیث، محمدهادی موذن جامی
    ویرایش توسط سراج منیر : ۱۳۸۸/۱۲/۰۷ در ساعت ۰۰:۴۷
    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً (45)
    وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً (46)


    ****

    سوره مبارکه احزاب



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام خدمت دوستان

    عوامل وزمینه های نفوذ اسرائیلیات در فرهنگ اسلامی:

    اولا" حضور اهل کتاب در جزیرة العرب قبل از اسلام که نقش بسزایی در انتقال فرهنگ اهل کتاب به اعراب- چه قبل وچه بعد از اسلام ایفا میکرد
    از برخی منابع برداشت میشود که عده ای ازقبایل اوس و خزرج به علت همنیشینی
    بایهود درمحله ی خیبر ، بنی قریظه ، بنی نظیر یهودی شدند .
    مردم جزیرةالعرب بیشتر بادیه نشین بودندوعمدتا" از معارف عقلی بی بهره بودند
    ومهمترین مشاغل فکریشان منازعه های قبیله ای وانتقامجویی بود.فجرالاسلام ص 48

    ابن جریر و ابن ابی حاتم و دارمی : در مسند خود از طریق عمروبن دینار ازیحیی جعده نقل کرده اند که : عده ای از مسلمانان بعضی ازمطالبی را که از یهود می شنیدند می نوشتند . انگاه پیامبز فرمود « ضلالت برای امتی بس که انچه پیامبرشان اورده دوری کنند و رو ی به سوی مطالب دیگران آورند » انگاه این ایه نازل شد :
    «او لم یکفهم انَا انزلنا علیک الکتاب یتلی علیهم» سوره ی عنکبوت ایه ی51

    بسیاری ازداستانهای تورات وخرافات واساطیر گوناکون - پیش از اسلام- از ناحیه ی
    یهود ونصاری در میان مشرکان ساده اندیش وسایرین رواج یافته بود .و هنگامی که اسلام ظهور کرد باخرافات و اساطیری مواجه شدکه در کذشته میان اعراب رسوخ پیدا کرده بود ونزد انان به عنوان حقایقی مسلم به شمار میرفت .البدایات الاولی للاسرائیلیات فی الاسلام- حسنی یوسف الاطیر - ص 6

    ادامه دارد.............

    ................................................ حق یارتان ......................................


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من دوست دارم به یکی از این موارد اسرائیلیات اشاره کنم:
    و اون هم حسادت حضرت ساره (بانوی بزرگ بهشتی) به حضرت هاجر

  11. تشکرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یک نکته هم در مورد تورات و انجیل باید در نظر داشت که این کتب چه وضعی داشته اند در مورد تورات روشن است که کتاب بسیار مهمی بوده است از این نظر قابل قیاس با قران نیز هست زیرا تورات به صورت اوراقی به موسی داده شده است که این خیلی موضوع مهمی است که خداوند نوشته ای را در ورقهایی به دست شخصی از بشر بدهد درست مانند این می ماند که انسانی که تا کنون زبانش عربی بوده است و نام قرآن به گوشش نخورده قرانی به او داده شود از این نظر تورات اصلی شبیه قرآن است زیرا الفاظ کلمات و جملات آن توسط خدا انشا شده است قران نیز تمام الفاظ و ترکیباتش توسط خدا انشا شده است و پیامبر نقش واسطه را بین خدا و مردم ایفا نموده است اما در مورد انجیل این گونه نیست تفاوت ماهیتی به تورات و قران دارد زیرا انجیل نه کتابی بوده است چون تورات نه عیسی نقش واسطه را ایفا کرده است عیسی یکسری تعلیماتی را به شاگردان و مردم آموزش می داد دلیلم این است که تورات به صورت یک کتاب به ما رسیده است اما انجیل به صورت اناجیل به ما رسیده است که اناجیل سخنان عیسی هست که البته جای بحث دارد که ایا سخنان عیسی را می توان مانند تورات و قرآن به عنوان کلام خدا قبول کرد یا نه نکته دیگر اینکه تورات به عیسی آموزش داده شد چنانکه حضرت عیسی هم تورات اصلی را در حافظه خود داشت و هم انجیل را چون که در قران امده است که عیسی تورات کتاب ی که خدا به موسی داد را تصدیق می کند اما می دانیم که تورات از زمان موسی تا زمان عیسی دستخوش تحریف قرار گرفت و یهودیان هم به عیسی ایمان نمی اوردند و تورات را دستکاری می کردهاند تا این که عیسی به رسالت مبعوث شد و خداوند تورات را به ایشان داد و هم انجیل را زیرا عیسی می گوید که من توراتی را که در دست دارم تصدیق می کنم و همانطوری که می دانیم تورات تحریف شده بوده است نکته دیگر این که ایا عیسی تورات را فرمان به نوشتن داد یا نه چون که در مورد انجیل این کار را نکرد زیرا انجیل اگر به صورت مفرد باشد و ایشان فرمان به نوشتنش می دادند مسلما مومنین ان را به صورت اناجیل در نمی اوردند فوقش ان را تحریف می کردند یعنی به دلخواه خود می نوشتنش


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود