جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عرفان امامیه !!! تحلیلی یا ترکیبی؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عرفان امامیه !!! تحلیلی یا ترکیبی؟؟؟




    با سلام که نام اوست

    عرفان از دیدگاه امامان شیعه چگونه بررسی و نقد میشود ؟ ایا عرفان در معنای خاص خود مورد توجه ائمه (ع) بوده یا عرفان امامیه دیدگاهی خاص را ارائه میدهد؟
    دراویش و صوفیان در این دیدگاه چه جایگاهی دارند؟

    از دوستان گرامی که در این زمینه اطلاعاتی دارند دعوت به شرکت در این بحث میشود .


    ....................................... حق یارتان ..........................................

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر دوستان

    خطبه ی همام:تعریف عارف از دیدگاه علی(ع)
    همام مردی عابد بود .روزی به حضرت امیر (ع) عرض کرد[ای امیر مومنان! پرهیزکاران را برایم وصف کن ان سان که گویی انها رامی بینم ودر برابرم مجسمند]

    حضرت در پاسخ درنگی کرد ، انگاه فرمود ای همام! از خدا پروا دار ونیکو کار باش،
    «زیرا خدابا کسانی است که پرهیزکارباشند و انان که نیکو کارند»

    همام بسنده نکردواصرار ورزید و امام را سوگند داد.
    حضرت بعد از حمد وثنای خداوند ودرود بر پیامبر(ص) فرمود:
    اما بعد ؛همانا خداوند پاک وبلند مرتبه ان گاه که بندگان را بیافرید از طاعت ایشان بی
    نیاز بود و از گزند نا فرمانیشان ایمن، زیرا نه نافرمانی کسی که نا فرمانیش کند به او زیان وگزندی رساند و نه فرمانبرداری کسی که فرمانش برد به او سودی رساند
    ان گاه روزی هایشان را میان انان تقسیمفرمود وجای هر یک را در این جهان معین ساخت.
    پرهیز کاران را در این جهان فضیلتهاست گفتارشان به صواب و پوشاکشان به اعتدال و میانه روی قرین است .و رفتارشان بافروتنی امیخته است .
    از انچه خداوند بر انان حرام کرده است چشم پوشیده اند و گوشهایشان را وقف دانشی کرده اند که برایشان سود مند است؛ در بلا وگرفتاری چنانند که در اسایش و
    خوشی؛ و اگر نبود اجلی که خداوند برای ایشان معین فرموده است بی کمان از شوق به ثواب و ترس از عذاب ؛ حتی چشم بر هم زدنی هم جانهایشان در کالبد هایشان قرار نمی گرفت .

    آفریدگار در جانهایشان بزرگ است وجز او(هرچه هست) بر دیدگانشان خردو حقیر مینماید.
    حکایت انها وبهشت همانند کسی است که ان را دیده است وغرق در نعمتهای ان هستند ، وحکایت انها و دوزخ همچون کسی است که که ان را دیده و به عذاب ان گرفتار است.

    ادامه دارد.......

    ......................................... حق یارتان .......................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۸/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۱:۰۶

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر دوستان قرانی
    تعریف عارف از منظر علی (ع)
    دلهایشان اندوهگین است وشرشان به کسی نمیرسد و پیکر هایشان لاغر و نیاز هاشان اندک و جانهاشان به زیور عفت اراسته است.
    ازدنیا دل بریدند - اعمالشان کنترل شده است - از دنیا مگر به اندازه یرفع حاجت نمیطلبند - والودگی را با خود قرین نمیگردانند
    این چند روز کوتاه دنیا را باشکیبایی به سر میبرند ودر پی اسایش دراز مدت هستند
    این کار سودایی سود اور است که پروردگارشان برای انان فراهم اورده است .
    رنج حضور مادی را با صبر وبردباری تحمل میکنند ودنیا انان را غافل نمیگرداند. اینده نگرند و حضور در دنیا را معامله ای میدانند با خداوندبرای باز پس گرفتن سرای لایق خود.
    دنیا انان را خواست اما انان دنیا را نخواستند و دنیا ایشان را به اسارت گرفت لیکن ایشان جان خود را فدیه ی ازادی خود دادند.
    فریب ظاهر اراسته ی دنیا را نمیخورند و در دام این اغواگر پر فریب نمیافتند و هوس را برجان خود حاکم نمیگردانند .

    شب هنگام برمیخیزند وآیات قران را تلاوت میکنند و انها را شمرده وبا تامل میخوانند
    وبا ان خود را اندوهگین میسازند.وبه وسیله ی ان داروی درد خود را میجویند .
    در خلوت خود با قران مانوس هستند و به عظمت ان احترام میگذارند و باهدایت قران
    از طرد خود از بهشت شکوه میکنند و راه باز گشت را در ان میجویند.

    هرگاه به ایه ای میرسندکه در ان بشارتی باشددر ان طمع میبندند و با شوق به ان مینگرند وان پاداش را در برابر چشم خود میبینند وچون به ایه ای بر میخورند که در ان وعده ی عذاب باشد گوشهای دل خود را به ان میسپارند وبانگ خروش جهنم را در بیخ گوشهای خودمی یابند
    به قران اعتماد دارند و به کلام ان امیدوارند واز انذار ان مطمئن.
    در برابر پروردگار خودقامتهایشان راخمیده اند و پیشانی ها و کف دستها و زانوان وسر انگشتان پاها رابر زمین نهاده اند وبا زاری و التماس از خدای بزرک ازادی خود را طلب میکنند.
    در برابر عظمت خداوند جسم را به خواری دعوت میکنند و طلب ازادی روح از خدای خود دارند .

    ادامه دارد........
    .......................................... حق یارتان .........................................

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالي

    با سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان عزیز


    «عرفان امامیه تحلیلی یا ترکیبی»

    اعتقاد بنده نسبت به عرفان شیعی این است که ریشه در خود قرآن کریم و کلمات معصومین علیهم السلام دارد

    عرفان از ماده عرف به معنای شناختن است و در اصطلاح شناخت خاصی است از حق تعالی است که مبتنی بر کشف و شهود است . یعنی شناخت حق از راه تصفیه دل و قلب نه از طریق فراگیری علم های کلاسیک و پاس کردن واحدهای درسی.
    هدف اصلی از عرفان اسلامی رسیدن به معرفت ناب است و این معرفت تنها با تقرب به خداوند حاصل می شود و حاصل این معرفت ناب رسیدن به مقام قاب قوسین او ادنی است که مختص به دین اسلام و شریعیت ختمی و تابعان اوست.

    عرفان شیعی دو جنبه داد یک جنبه عملی است و یک جنبه نظری.
    دستوارت عملی قرآن کریم و دستوراتی عملی که در سخنان اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده است حتی تمام احکام فقهی که فرمودند همه در بخش عملی عرفان اسلامی دخیل هستند.
    خطبه همام و حدیث معروف به «حدیث عنوان بصری» به مراحل عالی این جنبه عملی اشاره دارند

    جنبه دیگر عرفان شیعی که این جنبه نیز برخاسته از قرآن کریم و سخنان و ادعیه حضرات معصومین علیهم السلام است جنبه نظری عرفان اسلامی است. آیاتی که تعمق در آن ها نشان می می دهد که حق تعالی در همه جا حاضر و ناظر است و گویی تمام هستی را پر کرده است همه اشاره به جنبه نظری عرفان دارند که خود بحث مفصلی می طلبد.

    خطبه اول نهج البلاغه, همچنین سخنان آغازین خطبه غدیریه و بخشی از احادیث کتاب «توحید صدوق» و برخی از ادعیه از جمله دعای جامعه کبیره و مناجات شعبانیه و دعای ایام ماه رجب پر از اشارات مربوط به جنبه نظری عرفان اسلامی است


    .


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام.
    دوست عزیز " ندانسته و بدون علم از چیزی پیروی مکن" علم بدون دین و دین بدون علم همیشه یک پایش می لنگد.
    در قرآن محمدی(ص) پدیده عرفان با سوره علق شروع میشود وعرفای زیادی در ایران عزیز از همین مبحث قرآنی
    به کشفیات زیادی نائل شدند همانند زکریای رازی -بوعلی سینا - اسعد گرگانی - خوارزمی -نصیرالدین طوسی
    طالب عاملی - سر مد- و شیخ بهائی و .............
    البته فرا موش نفرمائیم دین نزد خدا اسلام است و کسی هم که حز اسلام را بعنوان دین بپذیرد از او پذیرفته نمی
    شود بنابر این( یهودیت - مسیحت - محمدی ) شاخه ای از اسلام است و در آئین یهودیت و مسیحت دانشمندانی
    هم مباحثی را در همین زمینه ارائه نموده اند مانند کوپر نیک- کپلر -گالیله- اسحاق نیوتن - لرد کلوین ارنست ماخ
    ماکس پلانک نیلس بور و....... ویکی از همین دانشمندان انیشتن است . نسبیت خصوصی و عمومی
    برای اینکه ببینیم این دانشمند این بحث عرفانی را چگونه مطرح میکند.
    متن سخنرانی انیشتن درکالج پادشاه لندن در سال 1921 این سخنرانی در همان سال در مجله طبیعت بچاپ رسید
    " یسیار گونکی موقعیتهای بیرونی محدود بودن مضمون لحظه ای هوشیاری آدمی نوعی اتمی شدن زندکی هر انسان را موجب میشود.
    نکته مهم در رشد و تحول کسی از گونه من این است که بتدریج توجه و دلبسیتگی به امور لحظه ای وصرفا شخصی تا حد زیادی کاهش می یابد و به تلاش برای درک ذهنی اشیاء می گراید.
    چون از این دیدگاه نظر شود اشا رتهای فوق تنها در حدی که به این اختصار بیان توان کرد واجد حقیقت اند .
    تفکر به معنی دقیق چیست ؟
    پد یدار شدن تصویرهای حافظه در پی دریافت تاثرات حسی تفکر نیست. اکر این تصویرها زنجیرهائی بسازند
    که هر جزء آن جزء دیگری را بیاد آورد باز هم تفکر نیست ولی وقتی که تصویر معینی در بسیاری از این قبیل زنجیره ها ( میدان گرانش) پدیدار میشود. با این تکرار جزئی نظم دهنده برای این زنجیره هامی شود یعنی زنجیره هائی( میدان گرانش) که بخودی خود نا متصلند به یکدیکر پیوند می دهد چنین جزئی یک وسیله یک مفهم میشود.
    که البته حاصل تعمق در این کار تنظیم مفاهیم انتزاعی و قوانین پیوند آنهاست و اینها چنان باید انتخاب شوند که از مجموعشان طرحی نظم دهنده بوجود آید. بنابر آنچه گفته شد مفهومها وقتی واجد معنی خواهند شد که بتوان اشیائی یافت واین مفاهیم را به آنها نسبت داد و دیدگاها را مشخص نمود .
    پس دوست عزیز دانشمندان این مباحث را میدانند ولی توده قدرت درک انرا ندارد فقط برای مثال میگویم حدودا 27سال پیش کتابی در رابطه با تقویم قمری ( رد آن ) نوشتم فقط سه نفر بودند که بمن تبریک گفتند عده ای از آنان که خود را عالم میپنداشند فرمان قتلم را صادر نمودند. البته همان کتاب بصورت رایگان میتوانید از سایت
    www.salamtwo.com دانلود نمائید البته خلاصه ای از آن در همین سایت موجود است.
    م-مهدی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. سرکوب نکردن میل جنسی یعنی چی؟؟؟
    توسط Ahmadreza در انجمن نوجوان و جوان
    پاسخ: 58
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۱۱, ۲۲:۵۴
  2. حاجی شدن به چه قیمتی؟؟؟
    توسط Angel1943 در انجمن ولایت و پایداری
    پاسخ: 58
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۰۸, ۰۰:۵۷
  3. دلت می خواهدچی به امام زمانت بگی؟؟؟
    توسط پاک.مقدس در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۲/۰۲, ۱۳:۴۳
  4. فویل للمصلین - وای بر نمازگزاران - یعنی؟؟؟
    توسط گل مرداب در انجمن نماز
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۸/۱۹, ۱۰:۱۵
  5. شفاعت یا پارتی؟؟؟
    توسط dindar در انجمن دلایل رستاخیز
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۸۶/۰۷/۲۴, ۱۲:۴۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود