جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طرح یک شبهه از اخباریون و جواب آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    33

    طرح یک شبهه از اخباریون و جواب آن




    طرح یک شبهه از اخباریون و جواب آن


    استاد مطهری در مقاله ای راجع به مزیای مرحوم بروجردی، این نکته را آورده اند: شیخ انصاری (علیه الرحمة) در فرائدالاصول در مبحث برائت و احتیاط از یکی از اخباریین نقل می کند که آیا ممکن است خداوند در قیامت، بنده ای (یعنی یک اخباری) را بیاورد و بپرسد: چگونه عمل می کردی؟ و او بگوید: به فرمایش معصوم عمل می کردم و هر جا که کلام معصوم نبود احتیاط می کردم و آن وقت خداوند یک همچو آدمی را جهنم ببرد و از آن طرف، یک آدم لاقید و بی اعتنا به سخن معصوم (یعنی یک اصولی و پیرو مکتب اجتهاد) را که هر حدیثی را به یک بهانه طرد می کند، وارد بهشت کند؟ حاشا و کلا.
    جوابی که [اصولیین و] مجتهدین می دهند اینست که اینگونه تسلیمها تسلیم به قول معصوم نیست بلکه تسلیم به جهالت است. اگر احراز شود که فلان سخن از معصوم است ما هم می پذیریم اما شما می خواهید جاهلانه به هرچه می شنوید تسلیم شوید.[1]







    توضیحی کوتاه درباره اخباریون:

    مسلمين از صدر اسلام براى استنباط احكام اسلامى در درجه اول به قرآن مجيد رجوع كرده و مى‏كنند، ولى تقريباً مقارن با ظهور صفويه در ايران جريانى پيش آمد و فرقه‏اى ظاهر شدند كه حق رجوع مردم عادى را به قرآن مجيد ممنوع دانستند، مدعى شدند كه تنها پيغمبر و امام حق رجوع به قرآن دارند، ديگران عموماً بايد به سنت يعنى اخبار و احاديث رجوع كنند.
    اين گروه همان‏طور كه رجوع به قرآن را ممنوع اعلام كردند، رجوع به اجماع و عقل را نيز جايز ندانستند زيرا مدعى شدند كه اجماع ساخته و پرداخته اهل تسنن است، عقل هم به دليل اينكه جايزالخطا است قابل اعتماد نيست، پس تنها منبعى كه بايد به آن رجوع كرد اخبار و احاديث است. از اين رو اين گروه «اخباريّين» خوانده شدند.
    اين گروه به موازات انكار حق رجوع به قرآن و انكار حجيت اجماع و عقل، اساساً اجتهاد را منكر شدند، زيرا اجتهاد عبارت است از
    فهم دقيق و استنباط عميق، و بديهى است كه فهم عميق بدون به كار افتادن عقل و اعمال نظر ناميسّر است. اين گروه معتقد شدند كه مردم مستقيماً- بدون وساطت گروهى به نام مجتهدين- بايد به اخبار و احاديث مراجعه كنند، آن چنان كه عوام الناس به رساله‏هاى عمليه مراجعه مى‏كنند و وظيفه خود را در مى‏يابند.
    سردسته اين گروه مردى است به نام «امين استرآبادى» كه كتاب معروفى دارد به نام فوائد المدنيّه و عقايد خود را در آن كتاب ذكر كرده است. اهل ايران است اما سالها مجاور مكه و مدينه بوده است. ظهور اخباريّين و گرايش گروه زيادى به آنها در برخى شهرستانهاى جنوبى ايران و در جزاير خليج فارس و برخى شهرهاى مقدس عراق ركود و انحطاط زيادى را موجب گشت، ولى خوشبختانه در اثر مقاومت شايان و قابل توجه مجتهدين عاليمقامى جلوى نفوذشان گرفته شد و اكنون جز اندكى در گوشه و كنار يافت نمى‏شوند.[2]
    گروه مقابل اخباریون را - که قاطبه علمای اعلامند - اصولیین یا مجتهدین می نامند.










    پاورقی:
    -------------------------------
    [1] خاطرات من از شهید مطهری، علی دوانی/ ص 115
    [2] مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏20/ ص 30

    ویرایش توسط فصل سبز : ۱۳۸۸/۱۲/۰۹ در ساعت ۰۷:۲۱
    قَالَ الْمَسِيحُ (ع) خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ
    بحارالأنوار،ج2/ص96
    از حضرت مسیح (ع) روایت شده که می فرماید: حق را از اهل باطل فرا گیرید اما باطل را از اهل حق یاد نگیرید، سخن دیگران را بسنجید (و نقد کنید).



  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود