جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اخلاق نیكو

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,626
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اخلاق نیكو






    حسن خلق دو معنا دارد: معنای عام ومعنای خاص
    .[1]
    حسن خلق به معنای عام عبارت است از مجموعه خصلت های پسندیده ای كه لازم است انسان روح خود را به آنها بیاراید.
    حسن خلق به معنای خاص عبارت است از خوشرویی، خوشرفتاری، حسن معاشرت و برخورد پسندیده با دیگران. امام صادق ـ علیه السلام ـ در بیان حسن خلق به معنای خاص فرمود:
    «تُلَیِّنُ جانِبَكَ وَ تُطَیِّبُ كَلامَكَ وَ تَلْقی اَخاكَ بِبِِشرٍ حَسَنٍِ»[2]
    حسن خلق آن است كه برخوردت را نرم كنی و سخنت را پاكیزه سازی و برادرت را با خوشرویی دیدار نمایی.
    در كتاب های اخلاق و روایات اسلامی هر جا سخن از حسن خلق است، اغلب مراد، همین معنای دوم است.
    جایگاه حسن خلق در اسلام
    دین مقدس اسلام، همواره پیروان خود را به نرمخویی و ملایمت در رفتار با دیگران دعوت می كند و آنان را از درشتی و تندخویی باز می دارد. قرآن كریم در ستایش پیغمبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید:
    «اِنَّكَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»[3]
    بدرستی كه تو به اخلاق پسندیده و بزرگی آراسته شده ای.
    حسن خلق و گشاده رویی از بارزترین صفاتی است كه در معاشرت های اجتماعی باعث نفوذ محبت شده و در تأثیر سخن اثری شگفت انگیز دارد. به همین جهت خدای مهربان، پیامبران و سفیران خود را انسان هایی عطوف و نرمخو قرار داد تا بهتر بتوانند در مردم اثر گذارند و آنان را به سوی خود جذب نمایند. این مردان بزرگ برای تحقّق بخشیدن به اهداف‌ الهی خود، با برخورداری از حسن خلق و شرح صدر، چنان با ملایمت و گشاده رویی با مردم رو به رو می شدند كه نه تنها هر انسان حقیقت جویی را به آسانی شیفته خود می ساختند و او را از زلال هدایت سیراب می كردند، بلكه گاهی دشمنان را نیز شرمنده و منقلب می كردند.
    مصداق كامل این فضیلت، وجود مقدّس رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ است. قرآن كریم، این مزیّت گرانبهای اخلاقی را عنایتی بزرگ از سوی ذات مقدس خداوند دانسته، می فرماید:
    «فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ‌لَو كُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لانْفَضوُا مِنْ حَولِكَ»[4]
    در پرتو رحمت و لطف خدا با آنان مهربان و نرمخو شده ای و اگر خشن و سنگدل بودی، از گردت پراكنده می شدند.
    بسیار اتفاق می افتاد كه افراد با قصد دشمنی و به عنوان اهانت و اذیّت به حضور ایشان می رفتند ولی در مراجعت مشاهده می شد كه نه تنها اهانت نكرده اند بلكه با كمال صمیمیت اسلام را پذیرفته و پس از آن، رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ محبوب‌ترین فرد در نزد آنان به شمار می رفت.
    ارزشی كه اسلام برای انسان خوشرفتار قائل است، تنها به مؤمنان محدود نمی شود، بلكه غیر آنان نیز اگر این فضیلت را دارا باشند، از مزایای ارزشی آن بهره مند می شوند. در تاریخ چنین آمده است:
    علی ـ علیه السلام ـ از سوی پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ مأمور شد تا با سه نفر كه برای كشتن ایشان هم پیمان شده بودند، پیكار كند. آن حضرت، یكی از سه نفر را كشت و دو نفر دیگر را اسیر كرد و خدمت پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ آورد. پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ اسلام را بر آن دو عرضه كرد و چون نپذیرفتند، فرمان اعدام آنان را به جرم توطئه گری صادر كرد. در این هنگام جبرئیل بر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ نازل شد و عرض كرد: خدای متعال می فرماید، یكی از این دو نفر را كه مردی خوش خلق و سخاوتمند است، عفو كن، پیامبر نیز از قتل او صرف نظر كرد، وقتی علّت عفو را به فرد مزبور اعلام كردند و دانست كه به خاطر داشتن این دو صفت نیكو مورد عفو الهی واقع شده، شهادتین را گفت و اسلام آورد. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ درباره اش فرمود:
    او از كسانی است كه خوشخویی و سخاوتش او را به سمت بهشت كشانید.[5]
    حدود حسن خلق
    از جمع بندی آیات و روایات و سیره معصومین ـ علیهم السّلام ـ به دست می آید. كه حسن خلق از نظر آیین مقدّس اسلام «ارزش ذاتی» دارد، چه در برخورد با مؤمن باشد و چه در برخورد با كافر، اكنون برای روشن شدن حدود حسن خلق، موضوع را از چند جهت بررسی می كنیم:
    الف ـ حسن خلق مؤمنان با یكدیگر
    بدیهی است كه خوشرفتاری مؤمنان با یكدیگر، یكی از ارزش های والای اخلاقی به حساب می آید. قرآن كریم، یاران رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ را به این صفت ستوده، می فرماید:
    «مُحَمَّدٌ رَسوُلُ اللهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَی الْكُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ...»[6]

    محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ فرستاده خداست و كسانی كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و در میان خود مهربانند.

    براساس این آیه، مسلمانان باید نسبت به عموم امّت، مهربان و دلسوز باشند، با آنان خوشرفتاری نمایند، به كمكشان بشتابند، در غم و شادی مردم سهیم باشند و با چهره ای متبسم، مؤدّب و خوشرویی با آنان رو به رو شوند و از این راه سبب ترویج حسن خلق و پیوند با مردم شوند.
    ب ـ با مجرمان و منحرفان

    جرم و انحراف با روح شریعت، سر ناسازگاری دارد و از هر كس كه سر بزند زیانبار است و خردمندان موظند از آن جلوگیری كنند و عقل و شرع می گوید؛ خندیدن به روی مجرم، كاری نابخردانه است. بنابراین مسلمانان ـ گرچه از خصلت زیبای حسن خلق برخوردارند ـ ولی مجرمان و منحرفان، شایسته چنین موهبتی نیستند و نباید لبخند را تأیید اعمال ناشایست خود بدانند. بلكه در این گونه موارد وظیفه اسلامی، عمل به نخستین مرحله نهی از منكر است كه رویگردانی و نشان دادن حالت تنفّر و انزجار از عمل خلاف است و اگر خلافكار با ترشرویی و گرفتگی چهره ما دست از خلاف نكشد، نوبت به امر و نهی زبانی می رسد كه البته در این مقام باید مستدّل، محكم، منطقی و در عین حال با خوش خلقی و ادب، خلافكار را نصیحت و موعظه كنیم چنان كه قرآن مجید می فرماید:
    «اُدْعُ اِلی سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ و جادِلْهُم بالَّتی هیَ اَحْسَنُ...»[7]

    با حكمت و اندرز نیكو، به راه پروردگارت دعوت كن و با آنها با نیكوترین وجه، مناظره نما.

    در چنین مواردی باید به ذكر آیه یا روایت یا طرح قانون و مقررات یا بیان صلاح و مصلحت فرد و مملكت، همین طور بازگو كردن آثار ناهنجار گناه و خلاف و پیامدهای زیانبار آن، خلافكار را به اشتباهی كه مرتكب شده واقف كرد تا آن را ترك گوید و باید دانست كه حلاوت گفتار، خوشرویی، استدلال قوی و منطق در سخن و اخلاص و دلسوزی بیش از هر چیز دیگر برطرف مقابل تأثیر می گذارد و سبب اصلاح می شود.
    ج ـ خوش خلقی و پرهیز از چاپلوسی

    متأسفانه بعضی به دلیل عدم شناخت و آگاهی لازم، حسن خلق و رفتار نیكو را با تملّق و چاپلوسی اشتباه می گیرند و به نا حقّ به مدح و ستایش صاحبان زور و زر می پردازند و در برابر آنان كرنش و كوچكی می كنند و شخصیت و ارزش والای انسانی خود را لگدكوب می سازند و با كمال وقاحت نام این رفتار ناشایست را حسن خلق و رفق و مدارا با مردم می گذارند، نشانه چنین كسانی آن است كه وقتی به افراد عادی و تهیدست می رسند، گشاده رویی و نرمخویی را فراموش می كنند و حتّی چهره ای عبوس و خشن به خود می گیرند. این صفت ناپسند نه تنها یك ارزش نیست، بلكه گناهی بزرگ است كه موجب خشم خداوند می شود. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ در این باره می فرماید:
    «اِذا مُدِحَ الْفاجِرُ اهْتَزَّ الْعَرشُ وَ‌ غَضِبَ الرَّبُّ»[8]

    هرگاه شخص فاجری ستایش شود، عرش الهی می لرزد و خداوند خشمگین می شود.

    پس ضروری است كه در برخوردهای اجتماعی خود، رفتار پسندیده را با چاپلوسی اشتباه نگیریم و افراد متخلّفی را كه گاه درصددند با چرب زبانی و چاپلوسی، حق و باطل را بر ما مشتبه كنند، طرد كرده و خود را از نیرنگ آنان ایمن سازیم.
    د ـ خوش خلقی و مزاح

    یكی دیگر از موضوعات مرتبط با حسن خلق، بحث مزاح است. باید دانست كه مزاح و شوخی در حدّی كه موجب زدودن غم و اندوه و شاد كردن مؤمن باشد و به گناه و افراط و جسارت و سخنان زشت و دور از ادب كشیده نشود، عملی پسندیده است. آنچه در این باره از پیشوایان دین به ما رسیده، در همین محدوده است. پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:
    «اِنّی لَاَمْزَحُ وَ لا اَقوُلُ اِلّا حَقّاً»[9]

    من شوخی می كنم، ولی جز سخن حق نمی گویم.

    شخصی به نام یونس شیبانی می گوید: حضرت صادق ـ علیه السلام ـ از من پرسید: مزاح شما با یكدیگر چگونه است؟ عرض كردم بسیار اندك! حضرت فرمود: «این گونه نباشید، چراكه مزاح كردن از حسن خلق است و تو می توانی به وسیله آن برادر دینی ات را شادمان كنی. پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ نیز با افراد شوخی می كرد و منظورش شادكردن آنان بود.»[10]
    هـ ـ حسن خلق آری، بی تفاوتی نه!

    از نظر اسلام، حسن خلق هرگز به این معنا نیست كه اگر با منكری رو به رو شدیم، در برابر آن سكوت كرده، لبخند بزنیم، یا در برابر اعمال زشت دیگران واكنش منفی نشان ندهیم. زیرا برخورد منفی و توأم با تندی و خشونت، زمانی مذموم و ناپسند است كه پای بی اعتنایی به دین و ارزش های والای آن در میان نباشد وگرنه رنجیدن نزدیك ترین افراد به انسان نیز اگر به دلیل حفظ ارزش ها و پایبندی به آن باشد، نه تنها زشت نیست، بلكه در ردیف مهم ترین وظایف شرعی و از مراتب نهی از منكر است.
    [1] . جامع السعادات، ج 1، ص 342 ـ 343.
    [2] . بحارالانوار، ج 71، ص 389.
    [3] . قلم (68)، آیه 4.
    [4] . آل عمران (3)، آیه 159.
    [5] . بحارالانوار، ج 71، ص 390.
    [6] . فتح (48)، آیه 29.
    [7] . نحل (16)، آیه 125.
    [8] . بحارالانوار، ج 77، ص 152.
    [9] . بحارالانوار، ج 16، ص 298.
    [10] . اصول كافی، ج 2، ص 663.


    اخلاق نیكو


    **************************************************
    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم

    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم

    *************************
    يادمان باشد زنده بودن را به بيداري بگذرانيم
    چرا كه زماني دراز به اجبار خواهيم خفت


    **************************************************


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    احادیث در مورد حُسن خُلق



    6. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : حُسْنُ الْخُلْقِ نِصْفُ الدّینِ.

    «خصال الصدوق، ص 30، ح 106»

    رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: اخلاق نیك نصف دین است.




    7. قال الامام الحسن - علیه السّلام - : اِنَّ اَحْسَنَ الْحَسَنِ الْخُلْقُ الْحَسَنِ.

    «خصال الصدوق، ص 29، ح 102»

    امام حسن - علیه السّلام - فرمود: همانا نیك ترین نیكویی ها اخلاق نیكوست.




    8. قال الامام علی - علیه السّلام - : لا قَرینَ كَحُسنِ الْخُلقِ.

    «غررالحكم، ح 10547»

    امام علی - علیه السّلام - فرمود: هیچ همنشینی چون اخلاق نیک نیست.




    9. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : لا عَیْشَ اَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلقِ.

    «علل الشرایع، ص 560»

    امام صادق - علیه السّلام - فرمود: زندگی ای گواراتر از اخلاق خوش نیست.

    ادامه در

    http://sedamasumin.mihanblog.com/post/87

    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۲/۰۳ در ساعت ۰۰:۰۳
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0





    28. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : خِصْلَتانِ لا یَجْتَمِعانِ فی مُؤمِنٍ، الْبُخْلُ وَ سُوءُ الْخُلْقِ.

    «شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 6، ص 337»

    رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: دو خصلت در مؤمن فراهم نیاید، بخل ورزی و اخلاق بد.




    29. قال الامام علی - علیه السّلام - : لا وَحْشَةَ اَوْحَشُ مِنْ سُوءِ الْخُلْقِ.

    «غررالحكم، ح 10766»

    امام علی - علیه السّلام - فرمود: هیچ تنهایی و وحشتی بدتر از بد خلقی نیست.




    30. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : اَللَّحْمُ یُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ مَنْ تَركَ اللَّحْمَ ارْبَعینَ یَوماً ساءَ خُلْقُهُ.

    «الكافی، ج 6، ص 309»

    امام صادق - علیه السّلام - فرمود: گوشت، گوشت می رویاند و هر كس چهل روز گوشت نخورد، بد اخلاق می شود.




    31. قال الامام علی - علیه السّلام - : مَنْ ساءَ خُلْقُهُ فَاَذَّنوا فی اُذُنِهِ.

    «بحارالانوار، ج 62، ص 277»

    امام علی - علیه السّلام - فرمود: هر كه بدخوی شد به گوشش اذان بگویید.


    ادامه در

    http://sedamasumin.mihanblog.com/post/87



    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0





    22. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : مَنْ حَسَّنَ خُلْقَهُ بَلَّغَهُ اللهُ دَرَجَةَ الصّائمِ الْقائمِ.

    «عیون اخبار الرضا - علیه السّلام -، ج 2، ص 71»

    رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: آن كه اخلاق خویش را نیكو گرداند خداوند او را به مقام روزه گیر شب زنده دار برساند.




    23. قال الامام علی - علیه السّلام - : حُسنُ ألأََخْلاقِ یُدِرُّ الاَرزاقَ وَ یُونِسُ الرِّفاقَ.

    «غررالحكم، ح 4565»

    امام علی - علیه السّلام - فرمود: اخلاق نیكو روزی ها را زیاد می كند و میان دوستان انس و الفت پدید می آورد.




    24. قیل یا رسول الله : ما الشُّؤْمُ؟ قالَ - صلی الله علیه و آله - : سُوءُ الْخُلْقِ.

    «تنبیه الخواطر، ج 2، ص 180»

    عرض شد یا رسول الله، بدیمنی چیست؟ فرمود: بدخویی است.




    25. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : سُوءُ الْخُلْقِ یُفْسِدُ اْلعَمَلَ كما یُفْسِدُ الْخِلُّ الْعَسَلَ.

    «تنبیه الخواطر، ج 2، ص 180»

    رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: بد خلقی عمل را تباه می سازد، چنانكه سركه عسل را فاسد می كند.




    26. قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : سُوءُ الْخُلْقِ ذَنْبٌ لا یُغْفَرُ.

    «المحجة‌ البیضاء، ج 5، ص 93»

    رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: بدخویی، گناهی نابخشودنی است.




    27. قال الامام علی - علیه السّلام - : سُوءُ الْخُلْقِ نَكدُ الْعَیْشِ وَ عَذابُ النَّفْسِ.

    «غررالحكم، ح 5639»

    امام علی - علیه السّلام - فرمود: بدخویی مایه‌ تیره روزی و عذاب و شكنجه روح است.

    http://sedamasumin.mihanblog.com/post/87


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی
    با سلام:

    حسن خلق و داشتن اخلاق نیکو محبوب ترین و ارزشمندترین عمال نزد خدا پس از واجبات الهی استو خوشخویی بر اساس روایات، نه تنها سبب نشاط زندگی فردی و اجتماعی و موجب آبادانی دیار و فزونی روزی و محبوبیت است بلکه موجب نجات آدمی و آمرزش گناهان او و زمینه ساز قرب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روز قیامت و بهره مندی از شفاعت آن بزرگوار است.


    حسن خلق در فرهنگ اسلام از رحمت الهی ریشه می گیرد که خدای مهربان با معرفی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان الگوی برتر حسن خلق در خطاب به آن گرامی می فرماید: «به سبب لطف و رحمت خدا بود که با آنان نرمخویی و مهربانی کردی و اگر درشتخوی و سخت دل بودی قطعا از گرد تو پراکنده شده بودند.[1]


    حسن خلق که از فضایل نفسانی است با لابخندها و خوشرویی های ظاهری و تصنعی که برای جلب منافع مادی تفاوت دارد.


    رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود.»[2]؛ و نیز فرمودند: «در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست.»[3]

    امام صادق علیه السلام فرمودند: «مومن پس از واجبات عملی محبوبتر از خوشرفتاری با مردم بر خدا عرضه نکرده است.»[4]

    پی نوشت:

    [1].آل عمران، 159
    [2].کافی، ج2، ص99
    [3].عیون اخبار الرضا، ج2، ص37
    [4].کافی، ج2، ص100




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام صادق علیه السلام فرمود: «نیکی و خوشخویی سرزمین را آباد می کنند و بر عمر آدمی می افزایند.»[1]

    همچنین فرمودند: خوشخویی بر روزی می افزاید.[2]

    نیز فرمودند: «خوشخویی عامل جلب دوستی است.»[3]


    پی نوشت:

    [1].کافی، ج2، ص100
    [2].الزهد، ص30
    [3].کافی، ج1، ص27




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پاداش خوشخویی

    قرب الهی: امام علی علیه السلام می فرماید: «هیچ چیز همانند خوش اخلاقی موجب قرب الهی نمی شو.د.»[1]


    از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند: بیشترین چیزی که موجب ورود به بهشت می گردد چیست؟ فرمودند: تقوای الهی و خوش اخلاقی[2]

    قرب به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «نزدیک ترین شما به من و بهره مند ترین شما از شفاعت من در روز قیامت راستگوترین، امانت دارترین، خوش اخلاق ترین و نزدیک ترین شما به مردم است.»[3]

    پوشش گناهان: امام صادق علیه السلام فرمودند:« چهار چیز است که در هر کس باشد ایمانش کامل است و هر چند از سر تا قدمش گناه باشد از قدرش نکاهد و آن راستگویی، امانتداری ، حیا و خوش اخلاقی است.»[4]

    نکته: پیام حدیث این است که این صفات چهارگانه در هر کسی باشد سبب بازداشتن او از گناه و کامل شدن ایمانش می شود.»

    دستیابی به پاداش نماز و روزه: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «انسان مومن با حسن خلق خویش به درجه روزه دار شب زنده دار می رسد.»[5]

    دستیابی به پاداش جهاد: امام صادق علیه السلام فرمود: «خدا در برابر حسن خلق بنده اش به او پاداش مجاهدی را می دهد که در راه خدا پیوسته شب و روز جنگیده باشد.[6]

    پی نوشت:
    [1].روضة الواعظین، ص377
    [2].عیون اخبار الرضا، ج2، ص38
    [3].امالی، صدوق، 506
    [4].کافی، ج2، ص99-100
    [5].عیون اخبار الرضا، ج2، ص37
    [6].کافی، ج2، ص101

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ در ساعت ۱۵:۲۱


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی یك سوره از قران كه خواندنش در زندگی معجزه میكند
    توسط raze_shab در انجمن اعجاز
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۲۱, ۱۱:۲۰

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود