صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا فرشتگان عقل دارند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا فرشتگان عقل دارند ؟




    با سلام :

    ایا فرشتگان مانند انسان دارای قوه تمیز هستند در این صورت باید اختیار هم داشته باشند بعنوان مثال عزرائیل میتواند به اختیار خودش مرگ کسی را حتی یک لحظه به عقب بیاندازد یا تعجیل کند و چنانچه اخیتاری ندارند این عقل به چه درد آنان میخورد ؟
    خدایا مرا آن ده که آن به


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    16
    گالری
    40



    اگر منظور شما از اختیار معنای عرفی اختیاره ، اصلا این معنا از اختیار محاله.برا آشنایی با معنای عرفی ولی نادرست اختیار و نقد اون و همینطور معنای درست اختیار سری به این تایپیک بزنید. اتفاقا بحثی هم راجع به تفاوت انسان و فرشته در چارچوب معنای رایج ولی نادرست اختیار در پست 23 مطرح شده. برا ادامه ی این بحث باید معنای درست اختیار روشن بشه اونوقت جواب این سوال خود به خود روشن میشه.
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=18599&page=4

    ویرایش توسط seyedziya : ۱۳۸۸/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۸:۵۸

    هو الأول و الآخر و الظاهر و الباطن...(الحدید، 3.)




  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام :

    در مدیریت یک قانون کلی داریم که بر همه چیز جاری است و آن اصل مسئولیت توام با اختیار است یعنی مسئولیت بدون اختیار معنی ندارد و اختیار بدون مسئولیت فساد ایجادمیکند و البته این اختیار از وجود خداوند ناشی میشود یعنی سر منشاء اختیار خداست ولی خداوند وقتی خلیفه برمیگزیند یعنی تفویض اختیار میکند ولی فرشتگان خلیفه خدا نیستند لذا اختیار نیز ندارند کما اینکه مسئولیت نیز نخواهند داشت !

    خدایا مرا آن ده که آن به

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    با سلام :

    ایا فرشتگان مانند انسان دارای قوه تمیز هستند در این صورت باید اختیار هم داشته باشند بعنوان مثال عزرائیل میتواند به اختیار خودش مرگ کسی را حتی یک لحظه به عقب بیاندازد یا تعجیل کند و چنانچه اخیتاری ندارند این عقل به چه درد آنان میخورد ؟
    با عرض سلام
    برای پاسخ دادن به سوال اول باید ببینیم که ساختار اختیار چیست و عقل چیست پس نحوی خلقت را برسی میکنیم تا به این موضوع پی ببریم
    خداوند صفات خود را بروز میدهد و برحسب بروز صفات او نفس خلق میشود و باز برحسب مشیت و جکمت او به هر نفسی به اندازه ظرفیت او صفات تعلق می گیرد پس در حال حاضر ما نفس های متفاوتی داریم با صفات متفاوت ولی این نفسها داری ذات نیستند به این معنا که متکی به خداوند هستند پس عقل به واسطه صفات به نفس میرسد و اختیار به واسطه ظرفیت ذات و زمانی که از تجلی نفس ماده شکل میگیرد خداوند موجودی خلق نموده داری ذات و نفس پس عالم ماده را میتوان عالم ذات نیز نامید و اختیار این چنین به دست میاید و زمان مرک انسان جسم خود را از دست میدهد و باز فقط نفس است در ان زمان چون ذات ندارد باز اختیار از ان سلب میشود و معاد جسمانی به همین دلیل است که در قیامت خداوند ذات را به موجودات باز میگرداند حال در مورد عقل که ان را از صفات باید نام بود که بر حسب ظرفیت هر موجود به او داده شده فرشته بر حسب ظرفیت نفس خود داری عقل است که نمایان گر قدرت اوست و چون ذات ندارد متکی به ذات خداوند و فرمانبر و مطیع و بدون اختیار است ولی انسان به واسطه ذات یا همان جسم مادی خود داری اختیار است و بعد از مرک اختیاری ندارد چون ذات ندارد مانند فرشته ولی انجه را از عقل کسب نموده با خود دارد و در قیامت با معاد جسمانی دوباره داری ذات و اختیار میشود و به واسطه درک صفات و عقل خود داری قدرت البته بطور خلاصه توضیح دادم که در طول بحث مطلب روشنتر خواهد شد


    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۸:۴۵
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    با سلام :

    ایا فرشتگان مانند انسان دارای قوه تمیز هستند در این صورت باید اختیار هم داشته باشند بعنوان مثال عزرائیل میتواند به اختیار خودش مرگ کسی را حتی یک لحظه به عقب بیاندازد یا تعجیل کند و چنانچه اخیتاری ندارند این عقل به چه درد آنان میخورد ؟


    با سلام و عرض ادب

    مشهور در ميان اكثري ما اين موضوع ثابت شده است كه ملائك در اعمال خود مجبورند و به غير از آنچه كه خداوند برايشان مقرر كرده است انجام نمي دهند ؛ اما آيا واقعا همينطور است و آيا ملائك در اعمال خود مجبور محض اند به گونه اي كه اراده و اختياري از خود ندارند ؟ اگر بگوييم ملائك در كار خود مجبورند و قوه شعور و ادراك ندارند كه به ملائك جفا كرده ايم يقينا ملائك كارهاي خود را با اراده و اختيار انجام مي دهند و از انجام اعمال لذت مي برند فلذا ملائك نيز داراي قوه تمييز بوده و شعور و ادراك دارند و با ادراك خود حق و باطل را تمييز مي دهند .



    اما چون ملائك در عالمي فراتر از ماده كه عالم مثال و عقول باشد موجود اند ممكن نيست به غير از آنچه كه خداوند مي خواهد انجام بدهند ملائك تمامي اعمال محوله را بدون كم و كاست و با لذت و شوق انجام مي دهند پس هم شعور دارند و هم اراده و اختيار (البته باید توجّه داشت که تفاوتی هست بین اراده و اختیار حیوان با انسان و بین اراده و اختیار انسان با فرشته و همگی با اراده و اختیار خدا )


    جناب عزرائيل (عليه السلام) كه جزو چها ملك مقرب الهي است يقينا داراي قوه ادراك و داراي اختيار است فلذا تمامي دستورات الهي را با اختيار انجام مي دهد نه اينكه مجبور باشد منتهي از آن جهت كه مطيع محض در برار فرامين الهي هستند ممكن نيست به غير از دستور الهي و به غير از اراده حضرت حق كاري انجام بدهند .



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۷:۴۶

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    لازم به ذكر است كه ملائك خود اصنافي دارند كه برخي بر ديگري برتريت دارد :

    اصناف ملائک

    ملائک از نظر مرتبه وجودی دارای اقسام فراوانی هستند ؛ برخی از آنها موجوداتی شبه مادی هستند که دارای شکل و رنگ و امثال آن می باشند ؛ ولی مادی نیستند ؛ لذا از حرکت و زمان و ترکیب و ... منزّهند ؛ اینها هر کدام بسته به کاری که انجام می دهند اشکال گوناگونی دارند ؛ فلاسفه این گروه از ملائک را ملائک مثالی می نامند ؛ و عالم آنها را هم عالم مثال می گویند ؛ ملائک عالم برزخ از همین سنخند ؛ البته خود اینها نیز دارای مراتب متفاوتی بوده و همه در یک مرتبه وجودی نیستند ؛ در مرتبه بالاتر از اینها ، ملائکی هستند که نه تنها از ماده که از شکل و رنگ و امثال آنها نیز منزّهند ؛ فلاسفه این گروه از ملائک را عقول مجرّده و عالم آنها را عالم عقل می نامند ؛ ــ توجه: این عقل ، غیر از عقل بشر است ــ خود اینها نیز مراتبی دارند ؛ و جناب جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و حَمَله عرش ، در مراتب بالای این دسته اند ؛ در روایات اهل بیت (ع) لوح و قلم و ن (نون) نیز از ملائک عظام شمرده شده اند ، که مرتبه آنها از جبرئیل و میکائیل و اسرافیل بالاتر است .

    صـدر المـتالهين مى گويد: بايد بدانى كه آفرينش فرشتگان غير از آفرينش انسان اسـت ؛ زيـرا آنـها داراى وجود بسيط و مجرد و بعد عقلانى اند بى آن كه تركيب يافته از عقل و شهوت باشند، و تزاحم و تضادى در كارها و صفات ذاتشان نيست .

    ابن سينا مى نويسد: فرشته جوهر بسيط (يعنى بى اجزا و ساده ) و داراى زندگى و نـطـق عـقـلانـى اسـت و نـمـى مـيـرد و مـيـان كـردگار و اجسام زمينى ميانجى است . برخى از فرشتگان ، عقلانى و برخى روحانى و پاره اى جسمانى (برزخى ) هستند.

    موفق و مويد باشيد




  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام خدمت پاسخگوی محترم
    ایا بهتر نیست برای رسیدن به جواب این سوال مشخص کنیم که ایا جوهر اختیار ناشی از عقل است یا ذات
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    در مورد حل این سوال ، اول باید مشخص کنیم که منظور ما از عقل در این سوال چیست. چرا که در بسیاری از موارد بحث از عقل به خاطر این به نتیجه نمی رسد که طرفین بحث تعریفی مشترکی از عقل ندارند ، به خصوص در مورد واژه ی عقل که تعاریف و انواع بسیار گوناگونی دارد.

    مثلا شما میدانید که در فلسفه اصلا مشخصا مصداق عقول مجرده و عقل فعال را ملائکه و فرشتگان معرفی کرده اند و گویا شیخ الرئی بو علی سینا در جائی تصریحا گفته است که عقل فعال همان حضرت جبرئیل است که یکی از کارهایش تنزیل وحیانی است. لذا عقل به این معنی یعنی عقل فعال خودش اصلا فرشته است.

    اما اگر منظور از عقل را ما به الادراک بگیریم یا منظور از عقل را مُدرک کلیات بگیریم یا منظور از عقل را دستگاه تفکر بگیریم که جریان تفکر توسط عقل انجام میگیرد که فرد از مجهول به معلوم برسد و به نوعی عقل را به معنی دستگاه رساندن به پاسخ سوال بگریم ، به همه ی این معانی باید بحث را دقیق تر بررسی کرد.

    با این تعاریف اخیر ، باید میان عقل عملی و عقل نظری تمایز قائل شد و به نظر می رسد آن عقلی که در تلازم با اختیار قرار دارد و به عمل موجود ربط پیدا می کند، عقل عملی است.لذا وقتی می گوییم فرشتگان در عمل، خلاف امر خدا عمل نمی کنند و مجبور اند،یعنی در عمل مبتنی بر امر خدا که همان عقل است عمل می کنند و معنای فلسفی و دقیق تر آن این است که عقل عملی آنها به حد کمال رسیده و از این جهت ممکن نیست که خلاف آن عمل کنند.

    اما در مورد عقل نظری به نظرم اگر یک توضیحی از دکتر دینانی در نسبت میان عقل و پرسش را با آیاتی از داستان حضرت آدم کنار هم بگذاریم به نتیجه ی تا حدی قابل قبول می رسیم ؛

    دکتر دینانی :
    « ...به این ترتیب پرسشهایی از قبیل چه و چرا پرسشهای واقعی و اساسی است و پاسخ به این پرسش ها بدون استمداد از عقل امکان پذیر نیست. »
    ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام-ج1-ص44

    و البته ایشان در جاهای دیگر هم تصریح داشته اند که اصلا ریشه تعقل پرسش است و پرسش بدون تعقل ممکن نیست.

    حال وقتی به ماجرای حضرت خلق حضرت آدم در قرآن رجوع می کنیم و تردید و سوالی که ملائکه در مورد خلقت آدم از خداوند می پرسند یا دارند (این ماجرا چه داستان سمبلیک باشد چه واقعا اتفاق افتاده باشد در مساله ی ما فرقی نمی کند) ، با توضیح بالا این تردید و سوال در ملائکه ریشه در یک نوع تفکر و تعقل نظری دارد.گرچه همچنان در عمل تابع امر خداوند هستند ، ولی در نظر به سوال و تردید برخوده اند.

    دلیل ربط سوال ملائکه به عقل انها هم اینجاست که آن تردید از یک مقایسه گرفته شده که آنها در ذهنشان انسان را تحلیل کرده اند و بعد موجودات پیش از آن را تحلیل کرده اند و بعد در مقایسه ی انسان و اجزای تشکیل دهنده ی انسان و بستری که برای اعمال و اختیار انسان فراهم شده به این نتیجه رسیده اند که او در زمین فساد خواهد کرد.

    تحلیل و مقایسه از کارهای عقل است. پس اینها وقتی تحلیل و مقایسه کرده اند، به تبع عقل نظری داشته اند که چنین تحلیل و مقایسه ای انجام دهند.

    گرچه زوایای ناپیدایی در همین تبیین هم برای من وجود دارد و در مجموع این تبیین خوب و قابل قبولی است که فرشتگان دارای عقل هستند. عقل عملی آنها به نهایت کمال رسیده لذا خلاف آن که امر خدا هم همان است عمل نمی کنند. ولی عقل نظری انها به کمال نرسیده لذا گاهی برایشان سوال و نقاط مجهول پیش می آید.مثل سوال فرشتگان از خدا در مورد خلقت انسان.

    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا
    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی جناب طارق
    از فرمایشات جناب عالی بسیار استفاده نمودم و تشکر بسیار دارم البته بنده این سوال را به طریق دیگری در ذهن خود پردازش نمودم که به نظر بنده با تجلی ذات پروردگار صفات خداوند بروز میکند که عین ذات خداوند است ولی مخلوق و متکی به ذات پروردگار و از بروز صفت حیات نفس خلق میشود و خداوند برحسب ظرفیت و مشیتی که برای هر نفس در نظر دارد از صفات کریمه خود عنایت میفرماید و کماکان این نفسها به علت نداشتن ذات متکی به ذات پروردگار هستند و با اینکه از بابت صفات کریمه داری قدرت هستند ولی بر حسب نداشتن ذات نفس متکی و فرمانبر ذات خداوند هستندپس حال نفسهای داریم با صفات کریمه متفاوت که برای هر کدام در غالب صفات که عقل بعد از حیات نقش مهم را ایفا میکند بر حسب ظرفیتهای خود و وظیفه که خداوند برای انها در نظر گرفته به انها عنایت فرموده حال برای طبقه بندی و قدرت هر نفس انها را در عالمای متفاوت فرض میکنیم حال ما هفت عالم داریم با هفت نفس مختلف که فرق و قدرت مابین انها بر حسب صفاتی است که خداوند عنایت فرموده و فرشته بر حسب مشیت وحکمت خداوند در عالم روحان و ربان است با عقل زیاد و قدرت بالا ولی بدون ذات و متکی به ذات خداوند است پس اختیاری از خود ندارد ولی با تجلی مابقی نفسها در عالم ماده انها داری ذات میشوند و برحسب ذات خود داری اختیار و اینجا است که انسان برای شناخت صفات کریمه خداوند بر حسب ضمایری که از عقل خود برای خود خلق نموده متصاد صفات کریمه را با خلق صفات رزیله درک میکند و با شناخت هر چه بیشتر صفات کریمه انها را کسب مینماید و در بازگشت زمان مرک صفات (امانتی که خداوند عنایت فرموده) را به منبع اصلی باز میگرداند و نفس با ان صفاتی که به وسیله ذات خاکی خود کسب نموده داری قدرت مثبت یا منفی میشود اگر صفات کریمه را کسب نموده مثبت و اگر صفات رزیله خلق خود را به همراه دارد قدرت منفی حال این نفس در عالم برزخ به علت نداشتن ذات دوباره از خود اختیاری ندارد ولی در قیامت به علت معاد جسمانی دوباره داری ذات مناسب با محیط خود میشود و باز داری اختیار در انجا است که بهشتی با قدرت مثبت خود که به وسیله ذات خاکی خود کسب کرده برای خود بهشت را میخرد و به صورت برعکس جهنم را به علت قدرت منفی خود بدست میاورد پس به نظر بنده فرشته عقل کامل دارد بر حسب رتبه ومشیت و ظرفیتی که خداوند برای ان در نظر گرفته ولی به علت نداشتن ذات اختیار ندارد و متکی به ذات خداوند است پس اختیار در دست ذات است نه عقل البته این نظر بنده است از ان استاد گرامی تقاضا دارم که این حقیر را بیشتر راهنمای فرمایند

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۴:۱۴
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    از مطلب بسیار خوب و زاویه ی بحث خیلی خوبتان سپاسگزارم.

    بنظرم این زاویه ای که شما در بحث مطرح فرمودید مدخل خوبی برای پرداختن به این موضوع است ولی باید کمی بیشتر در جزئیاتش بررسی نمود. مثلا از مواردی که ممکن است این پاسخ ما مشکل مواجه باشد این است که معمولا ذات معادل ماهیت فرض می شود.و به این معنی خداوند ذاتش همان وجود اوست و ذاتی بی حد و تعریف ناپذیر دارد. اما فرشتگان و ملائکه اینطور نیست که ذاتی نداشته باشند و ذاتشان محدود است و تعریف پذیر.و این وضعیت از برای اولیت تجلی که صادر اول هست برقرار است تا پایین ترین سطح مخلوقات.

    تنها در یک حالت است که می توان گفت موجود ذات ندارد و آن مرحله ی فناست که ذات محدود شیء مُندَمج در ذات نامحدود حق تبارک و تعالی می شود و قطره به دریا متصل می گردد و همان ذات هم نامحدود می شود و ذات نامحدود یعنی وجود صرف.

    اما در مجموع می توان از همین زاویه به پاسخ پرداخت و آن را تبیینی برای پاسخ این سوال مطرح کرد.ان شا الله

    التماس دعای فراوان از دوست و همکار عزیزم جناب بی طرف منصف
    زیاده عرضی نیست.
    یا حق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود